Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Blir så eitranes for#*_%&!!!

Startet av VL, onsdag 16. desember 2015, klokken 13:09

« forrige - neste »

VL

Hei. Jeg vurderer sterkt en E-Golft som bil nr 2, men jeg har den del ubesvarte spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på først. Håper dere kan være behjelpelig der  :)

1. Hvilke rekkevidde vil den uansett klare, ved normalkjøring men under kalde forhold med mye vind og regn?

2. Jeg har 32 A fase hjemme, kan jeg på noen måte lade bilen med denne? Viss ikke, hvor lang tid tar det å full lade bilen fra vanlig 16A stikk?

3. Har 2 barn. Når bil nr 1 er opptatt må denne trå til. Hvordan er plassen med tanke på 2 barneseter bak?

4. Er det mye feil og reklamasjoner på bilen? Hvordan er ventetid på service osv?

5. Er folk generelt fornøyd med bilen? Noe jeg burde være obs på, eller sjekke nøye opp i om jeg skulle kjøpe en?

På forhånd, takk  ;D
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

gamer73

Sitat fra: VL på onsdag 11. november 2015, klokken 07:10
Hei. Jeg vurderer sterkt en E-Golft som bil nr 2, men jeg har den del ubesvarte spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på først. Håper dere kan være behjelpelig der  :)

1. Hvilke rekkevidde vil den uansett klare, ved normalkjøring men under kalde forhold med mye vind og regn?

2. Jeg har 32 A fase hjemme, kan jeg på noen måte lade bilen med denne? Viss ikke, hvor lang tid tar det å full lade bilen fra vanlig 16A stikk?

3. Har 2 barn. Når bil nr 1 er opptatt må denne trå til. Hvordan er plassen med tanke på 2 barneseter bak?

4. Er det mye feil og reklamasjoner på bilen? Hvordan er ventetid på service osv?

5. Er folk generelt fornøyd med bilen? Noe jeg burde være obs på, eller sjekke nøye opp i om jeg skulle kjøpe en?

På forhånd, takk  ;D

1. I værste fall vil jeg si 6-7 mil....storm og 10-15 cm slaps på veien....kanskje da også mindre rekkevidde, men da snakker vi ekstremvær....
2. hjemme så er det kun mulig med max 16 A...som tar 8 timer fra 0 til 100.
3. Det blir jævlig trangt...men for sammenligning så har en mazda 6 stasjonsvogn 3cm mer klaring i midten med 2 barneseter montert...dvs man skal ha tynn kone om hun skal sitte mellom barna bak;) Selv venter vi barn nummer 2...og jeg komemr til å plassere ett av barnesetene i forsete passasjer...så kona og andre ungen bak...og min eldste fra før får ikke plass;)
4. ikke mer enn gjennomsnitt nei
5. jeg er storfornøyd....eneste er at den har "tyske seter"..dvs laget for optimal sittekomfort for mennesker som er 190+ cm. jeg er 180 og seteryggen er ikke akkurat riktig for meg..men samme seter som andre tyske biler...=crap! så ikke noen bombe her.

Råde

1. 10mil
2. Mode3? Ja, men type 2 plugg. Ellers 10a fra medfølgende kladd.
3. Går fint. Har det selv (3 og 8 år)
4. Noe har det vært, men ikke på teslanivå. Og så tar det kun et par tesladager å få det fikset.
5. Snart 9000 nordmenn har kjøpt :) folk her inne klager mest på appen. Ikke på bilen.
e-Golf | X75D

VL

Takk for svar dere  ;D :)

Gamer 73 skriver 6-7 mil mens Råde skriver 10.. 6-7 mil blir for knapt, da blir det rekkevidde angsten og hele tiden avhengigheten av en hurtiglader i nærheten. 10 mil skulle gått greit... Men noen som vet om Leafen er bedre på rekkevidden her?

Blir jo en bil nr 2 dette her, så den vil jo ikke bli brukt til unger hver dag. Men selv er jeg over 190, så hvordan blir det med barnesete bak førersetet? Kan jo ikke sitte trykt opp i rattet heller...  :o

Kabel som følger med bilen, kan den lade på vanlig 16A stikk eller kun 10A?
Tesla model 3 reservert
2013 Leaf hvit
2013 Leaf blå - Solgt

gamer73

jeg tror 10 mil går bra normal sett på vinter....men under ekstreme værforhold vil jeg ALDRI tro at man kommer 10 mil. Da snakker vi slaps og motvind og eventuelt bakker altså...tenker da på en tur til en fjellhytte som ligger 10 mil unna...DET hadde jeg IKKE gjort i ekstremvær.

JEg prøvd barnesete bak førersetet i golfen...og som sagt..jeg er 180cm..og resultat..ganske jævlig..satt for nært..ubehagelig...det går selvsagt, men det er ikke noe særlig behagelig...jeg har da også seteryggen en tanke mer bakover enn dama f.eks. MEN..barnesete går også å plassere fremme.

10A

VL

Takk for svar  :)

Tror jeg må se på andre alternativer da. Rekkevidden kan man jo bare tilvende seg en ekstra ladepause ved behov, men litt verre med plass i førersetet  :(
Tesla model 3 reservert
2013 Leaf hvit
2013 Leaf blå - Solgt

Sirup

1. 10mil

2. Du kan lade med 32A med type 2 kabelen som følger med bilen. Med kabelen med kladd og husmorkontakt kan du bare lade med 10A.

3. Vi har ett bakovervendt og ett framovervendt barnesete til 2 åringen og 3 åringen vår. Det går helt fint, men passasjersetet foran det bakovervendte barnesetet står litt langt framme, men det går greit å sitte i det.

4. Har vært inne tre ganger med reklamasjoner. To av gangene fordi Møller klusset det til:-(

5. Veldig fornøyd med bilen, skinn er ett must. Generelt vil jeg anbefale å ta med mest mulig (alt) utstyr, det er relativt billig, og da slipper du å irritere deg over ting du i etterkant finner ut at ville vært kjekt å ha:-).

Lykke til.
VW e-Golf
Tesla Model X75

VL

Askøy:

Takk for god info  ;D ... Det gjorde meg mer nysgjerrig på E-Golfen. Får ta en tur på Møller å prøve å se det an  :)
Tesla model 3 reservert
2013 Leaf hvit
2013 Leaf blå - Solgt

Nilduz

Anbefaler deg å prøvekjøre en e-golf en helg. De fleste forhandlere lar deg nok "låne" den fra lørdag ettermiddag til mandag morgen ihvertfall.

Da får du tid til å teste rekkeviddeangsten og evt. andre bekymringer du måtte ha.

Og så ender du nok opp med en e-golf skal du se  ;)

Tekberg

Sitat fra: Askøy på onsdag 11. november 2015, klokken 21:45
1. 10mil

2. Du kan lade med 32A med type 2 kabelen som følger med bilen. Med kabelen med kladd og husmorkontakt kan du bare lade med 10A.

Den innebygde laderen kan ikke lade med 32A- bare 16 uansett om kontakten i veggen gir mulighet for mere. Dette gjelder både type2 og medfolgende ladekabel (eller andre ladekabler for den saks skyld). E-golfen er ellers dårligst på hurtiglading da den kun støtter opp til 40Kw. Kia støtter 90kw f.eks.
Det er ellers fortsatt flere hurtigladere til nissan/kia osv en det er til egolfen. Golfen er en fin bil, men er nok svakest i klassen når det kommer til lademuligheter.
S85 levert mars 2014 solgt 2017
S60D mars 2017 solgt sept 2017
X75D sept 2017

Tekberg

Antall hurtigladere i Norge i dag:
chardemo 270
Combo 210
S85 levert mars 2014 solgt 2017
S60D mars 2017 solgt sept 2017
X75D sept 2017

Sirup

Ser at jeg har tatt feil av hvor mye vi kan lade med. Det er rett som Tekberg påpeker, e-Golf kan ikke lade med 32A- bare med 16A.

http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3357-sjekk-hva-din-elbil-kan-lade-med
VW e-Golf
Tesla Model X75

tutti

Sitat fra: Askøy på onsdag 11. november 2015, klokken 21:45
Den gule kablen? Den er max 16A. 32A kabel er tjukkere. Du kan sågar oppleve problemer med å få 16A fra en 32A ladeboks med en orginale kabelen.

Vedrørende pkt. 5: Med mindre du kjøper alt utstyr så bør du ta sjekke nærmere hva man "må" av tilleggsutstyr.

VL

Takk for svar alle! Kommer godt med. ;D  :)
Tesla model 3 reservert
2013 Leaf hvit
2013 Leaf blå - Solgt

urabus

Test en E-Golf på vintertid.  Hvis du likevel aksepterer varmeapparat slik det virker så kan du nok ende opp med golf.  For min del aldri igjen at jeg kommer til å velge en bil med uferdig varmeapparat.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA