Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Autopilot - opplevde erfaringer og tips

Startet av retepel, tirsdag 15. desember 2015, klokken 20:17

« forrige - neste »

eldanz

#150
Sitat fra: Muffinman på søndag 10. januar 2016, klokken 10:43
Ikke ved lading. Ved forvarming. Og strømtrekk fra batteri, ikke ladestrøm.

Ved effekt fra batteri 10-12kW, noe som betyr at batterivarmeren er på, viser appen at den er av.

EDIT: My case, ihvertfall.

OK
Spørsmålet blir da: Kan jeg starte Forvarming og hvordan gjør jeg det? Eller er det bilen som velger det selv, når det trengs?
Jeg ser noen ganger at VT viser Battery Current er f.eks. -0,3. Betyr det at da er forvarming igang?
Medlem 1414 /Norsk Elbilforening, Asker.
Mottatt min Eleganz S 85D 26. mars 2015.
Renault Zoe R240, Mai 2016
Bilene har wattpedal!

Muffinman

SitatForvarming og hvordan gjør jeg det?
Kan gjøre det via app eller VT, men da varmes kupeen naturligvis samtidig. Kupevarmer = 6kW, batterivarmer=6kW. Med range mode av, slik at batterivarmeren kommer på samtidig kan du se på trekk fra batteriet i ampere. Batterispenningen er noenlunde kjent ift soc, så da er det bare å regne ut omtrentlig effekt. Det går ikke an å starte forvarming av kun batteriet manuelt, ihvertfall ikke med nåværende software (hvis ikke P85D eierene har fått funksjonen som skal prekondisjonere batteriet til maks ytelse da).

SitatJeg ser noen ganger at VT viser Battery Current er f.eks. -0,3. Betyr det at da er forvarming igang?
Isolert sett betyr det kun at det trekkes 0,3A fra batteriet. Hvis du ser dette under lading og det trekkes et antall A veggen betyr det at batteriet varmes med ~all tilført effekt.

eldanz

Sitat fra: Muffinman på søndag 10. januar 2016, klokken 11:31

SitatJeg ser noen ganger at VT viser Battery Current er f.eks. -0,3. Betyr det at da er forvarming igang?
Isolert sett betyr det kun at det trekkes 0,3A fra batteriet. Hvis du ser dette under lading og det trekkes et antall A veggen betyr det at batteriet varmes med ~all tilført effekt.

Takker for bra info.
Ser på VT at Battery Current (BC) viser fra -0,3 til -0,6 Amps uten at jeg har satt igang hverken lading eller HVAC. Dette er vel ikke forvarming, men bare det som komputeren trekker for å holde overvåkingen i gang?

Det er -6 inne i bilen og -7,5 utenfor.
Ved å starte HVAC økte BC til -1,6, men etter noen få minutter steg temp til -1 og BC ble endret til  1 (altså +1) og så til 0,0.
Innetemp er steget til 6,5 og BC endret til +0,6 og rett etterpå til -0,3.
Vel, jeg får bare følge med på dette i de forskjellige tilstander som bilen har etterhvert. (Venter på 7.1 også)
Medlem 1414 /Norsk Elbilforening, Asker.
Mottatt min Eleganz S 85D 26. mars 2015.
Renault Zoe R240, Mai 2016
Bilene har wattpedal!

retepel

Vi gjør dette pga lidenskapen for våre biler og fordi den offisielle app'en mangler funksjonalitet som vi ønsker :) Jeg bruker app'en selv daglig så derfor håper jeg at andre også vil få nytte av den. Målet mitt er iallefall å kunne anskaffe meg en Model X en dag he he  8) Da får vi også muligheten til å få tilpasset app'en til å fungere med den hvis det skulle være noe annerledes

Sitat fra: petersv på lørdag 09. januar 2016, klokken 21:24
Sitat fra: retepel på fredag 08. januar 2016, klokken 20:52
Vi foretrekker å teste selv først. Å lage noe basert på en dokumentasjon, og så frigi med en gang er ikke vår måte å jobbe på desverre.

Vi har en egen gruppe med alfatestere, og hittil har vi funnet 2 personer som eier 2 biler.
Enkelte ganger lanserer vi funksjonaliteten uten betatesting, slik som Smart Charge.

Håper dere har forståelse for vår arbeidsmetodikk, og litt tålmodighet for at vi ennå ikke er en stor organisasjon med mange avdelinger og fullt støtteapparat.   

Sitat fra: petersv på fredag 08. januar 2016, klokken 19:28
Sitat fra: retepel på fredag 08. januar 2016, klokken 12:38
App'en bruker pr. i dag bare en vilkårlig bil.

Gode nyheter: Vi har nå funnet en med 2 biler som kan hjelpe oss, og kan påbegynne testing om 2 uker.
Støtten for flere biler kommer i 1.6 som beskrevet her http://lelimit.no/Releases.php



Sitat fra: mj på fredag 08. januar 2016, klokken 11:15
Sitat fra: retepel på fredag 08. januar 2016, klokken 10:53
Ingen av de som jobber med app'en har 2 Tesla'er (ennå) :-( vi får derfor ikke testet dette. Hvis noen vil ha denne muligheten  rask og kan hjelpe til ved å møte oss et par timer et sted så får vi det til :-) kanskje på et spisested ved en supercharger?

Hvis ingen andre kan før, så skal jeg til Larvik neste uke og kan stoppe på SCh Porsgrunn

Sitat fra: mj på fredag 08. januar 2016, klokken 08:52
Lastet ned appen nå. Ser bare konas bil. Ikke min. Går det ikke å bytte mellom bilene slik som i My Tesla ?

Men hvorfor har appen valgt hennes bil og ikke min ? Jeg fikk aldri noe alternativ.

Sånn her: http://docs.timdorr.apiary.io/#reference/vehicles/list-all-vehicles

Trenger ikke to biler for å lese RestAPI-dokumentasjonen...

Netatestere finner du plenty av her inne hvis du ikke vil release før du er sikker på at det funker.

Selvfølgelig, men så var det ikke det jeg foreslo heller da... Sa jo nettopp det du sier dere vil gjøre, teste med en begrenser lukket gruppe.

Med all respekt å melde, bra initiativ. Håper virkelig ikke det er et mål å bli en "stor organisasjon med mange avdelinger."

Jeg er fortsatt spent på å få vite hvordan dere behandler brukeropplysninger som passord og brukernavn, dette har dere ikke gitt meg eller andre som har spurt her inne noe svar på, det bekymrer med litt.

Flott app, bra jobba!

retepel

Og til ditt spørsmål om hvordan vi håndterer brukernavn og passord, sjekk vår hjemmeside http://lelimit.no/FAQ.php.

Jeg mener å ha svart på dette en gang tidligere men kan hende jeg har svart et annet sted.
Kort fortalt så lagrer vi ikke passordet i app'en. Brukernavnet lagres for å kunne vise det i app'en.
App'en kommuniserer kun med Tesla sin server, og app'en får tildelt en token når man logger seg inn.

Derfor slipper man også å logge seg inn hver gang på grunn av at app'en har dette token'et.
Endrer man passordet sitt hos Tesla så vil token'et bli ugyldig, og app'en vil ikke lenger fungere før man har logget seg inn på nytt.




Sitat fra: petersv på lørdag 09. januar 2016, klokken 21:24
Sitat fra: retepel på fredag 08. januar 2016, klokken 20:52
Vi foretrekker å teste selv først. Å lage noe basert på en dokumentasjon, og så frigi med en gang er ikke vår måte å jobbe på desverre.

Vi har en egen gruppe med alfatestere, og hittil har vi funnet 2 personer som eier 2 biler.
Enkelte ganger lanserer vi funksjonaliteten uten betatesting, slik som Smart Charge.

Håper dere har forståelse for vår arbeidsmetodikk, og litt tålmodighet for at vi ennå ikke er en stor organisasjon med mange avdelinger og fullt støtteapparat.   

Sitat fra: petersv på fredag 08. januar 2016, klokken 19:28
Sitat fra: retepel på fredag 08. januar 2016, klokken 12:38
App'en bruker pr. i dag bare en vilkårlig bil.

Gode nyheter: Vi har nå funnet en med 2 biler som kan hjelpe oss, og kan påbegynne testing om 2 uker.
Støtten for flere biler kommer i 1.6 som beskrevet her http://lelimit.no/Releases.php



Sitat fra: mj på fredag 08. januar 2016, klokken 11:15
Sitat fra: retepel på fredag 08. januar 2016, klokken 10:53
Ingen av de som jobber med app'en har 2 Tesla'er (ennå) :-( vi får derfor ikke testet dette. Hvis noen vil ha denne muligheten  rask og kan hjelpe til ved å møte oss et par timer et sted så får vi det til :-) kanskje på et spisested ved en supercharger?

Hvis ingen andre kan før, så skal jeg til Larvik neste uke og kan stoppe på SCh Porsgrunn

Sitat fra: mj på fredag 08. januar 2016, klokken 08:52
Lastet ned appen nå. Ser bare konas bil. Ikke min. Går det ikke å bytte mellom bilene slik som i My Tesla ?

Men hvorfor har appen valgt hennes bil og ikke min ? Jeg fikk aldri noe alternativ.

Sånn her: http://docs.timdorr.apiary.io/#reference/vehicles/list-all-vehicles

Trenger ikke to biler for å lese RestAPI-dokumentasjonen...

Netatestere finner du plenty av her inne hvis du ikke vil release før du er sikker på at det funker.

Selvfølgelig, men så var det ikke det jeg foreslo heller da... Sa jo nettopp det du sier dere vil gjøre, teste med en begrenser lukket gruppe.

Med all respekt å melde, bra initiativ. Håper virkelig ikke det er et mål å bli en "stor organisasjon med mange avdelinger."

Jeg er fortsatt spent på å få vite hvordan dere behandler brukeropplysninger som passord og brukernavn, dette har dere ikke gitt meg eller andre som har spurt her inne noe svar på, det bekymrer med litt.

Flott app, bra jobba!

petersv

Takk for oppklarende svar ang. brukeropplysninger. Et tips for videre utvikling er å flytte timerhåndterinhen over på server, da må også tokenet overføres til serveren, men så lenge opprettelsen er via mobil og kommunikasjonen er kryptert burde det ikke være noe sikkerhetsproblem.

Dere vil da kunne støtte at timer fungerer selv om bruker har slått av mobilen eller batteriet er tomt, samt restart av mobil. Man vil også spare litt strøm på mobilen iom. at appen ikke vil trenge å kjøre i bakgrunnen. En slik tjeneste er jo noe som man kunne betalt noen dollar for per mnd. og så kan dere heller sette prisen litt ned på appen når man kjøper den.

krister461

Hva skjer når tokenet går ut? Må man logge inn på nytt? Hva om tokenet går ut like før en timer for lading eller oppvarming?

retepel

Bare hyggelig :)
Takk for tipset. Vi ønsket faktisk å gjøre det helt i begynnelsen, men kom fram til at det var en del arbeid for å få det til. Vi valgte derfor å løse det på en enklere måte slik at vi kunne ta i bruk timer funksjonen før snøen kom, og samtidig fange litt oppmerksomhet slik at vi kunne få inn litt støtte til utvikling:) Dette måtte vi da legge under versjon 3.0 når vi lanserte app'en, http://lelimit.no/Releases.php.

Sitat fra: petersv på søndag 10. januar 2016, klokken 23:24
Takk for oppklarende svar ang. brukeropplysninger. Et tips for videre utvikling er å flytte timerhåndterinhen over på server, da må også tokenet overføres til serveren, men så lenge opprettelsen er via mobil og kommunikasjonen er kryptert burde det ikke være noe sikkerhetsproblem.

Dere vil da kunne støtte at timer fungerer selv om bruker har slått av mobilen eller batteriet er tomt, samt restart av mobil. Man vil også spare litt strøm på mobilen iom. at appen ikke vil trenge å kjøre i bakgrunnen. En slik tjeneste er jo noe som man kunne betalt noen dollar for per mnd. og så kan dere heller sette prisen litt ned på appen når man kjøper den.

SunSeeker

Oppdaterte til 1.4.2 nå, og skjermen går i sort etter "checking license"
Hat startet tel på nytt, prøvd å installere på nytt men går ikke.
Android 5.0

o.b.lix

Samme her, går i svart etter jeg har oppdatert. Android 5.0.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

mj

S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

petersv

Sitat fra: krister461 på søndag 10. januar 2016, klokken 23:29
Hva skjer når tokenet går ut? Må man logge inn på nytt? Hva om tokenet går ut like før en timer for lading eller oppvarming?

Nødvendigvis, hvis det er slik de sier må man logge inn på nytt hver gang det går ut, som var 3 mnd, men er vel redusert noe i senere tid.

eldanz

Sitat fra: o.b.lix på mandag 11. januar 2016, klokken 07:11
Samme her, går i svart etter jeg har oppdatert. Android 5.0.

Min går også i svart. Har Android 5.1.1
Medlem 1414 /Norsk Elbilforening, Asker.
Mottatt min Eleganz S 85D 26. mars 2015.
Renault Zoe R240, Mai 2016
Bilene har wattpedal!

DaTwister


krister461

Sitat fra: petersv på mandag 11. januar 2016, klokken 08:37
Sitat fra: krister461 på søndag 10. januar 2016, klokken 23:29
Hva skjer når tokenet går ut? Må man logge inn på nytt? Hva om tokenet går ut like før en timer for lading eller oppvarming?
Nødvendigvis, hvis det er slik de sier må man logge inn på nytt hver gang det går ut, som var 3 mnd, men er vel redusert noe i senere tid.
Greit å få dette bekreftet. Tidligere har følgende blitt sagt:
"Tokens+brukernavn og passord håndteres på samme måte som Tesla sin app". Men i Tesla sin app så fornyes token automatisk - trolig ved at passord lagres i appen.

I tillegg burde det vært laget litt smarte mekanismer slik at man kan fornye token et par dager før det går ut slik at man slipper at lading eller oppvarming ikke starter grunnet utgått token. Dette krever dog at appen har kontroll på levetiden til et token, noe som kanskje kan varierer fra Tesla sin side.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA