Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er batteritestene juks?

Startet av basar, tirsdag 15. desember 2015, klokken 18:21

« forrige - neste »

basar

Bilfabrikantene begynner tydeligvis å få øynene opp for verdien av brukte batterier. Her er en artikkel om forskjellige initiativ.

http://www.greentechmedia.com/articles/read/Automakers-on-Second-Life-Batteries-For-the-Grid-We-Want-a-Foot-in-the-Do

Godt innspill til diskusjonen om miljøvennligheten til elbil også.

Taffelman

Helt klart en masse bruksområder for gjenbruk.

Det store markedet ligger nok i storskala løsninger for elnettet, som mellomlagring for fornybare energikilder, last utjevning i elnett/trafostasjoner. Buffer for hurtigladere, etc..

Det jeg synes er mest spennende er "smarthus" løsninger ala Tesla's powerwalll, men med en rimeligere kostnad pga gjenbruk.

Etterhvert kommer AMS, effektprising, økte elavgifter og litt høyere spotpris. Da blir det økonomisk interessant å ha en batteribank i garasjen, som utjevner effekttopper og lagrer strøm når den er billigst, samt at du etterhvert kan koble på solceller/vindmølle som reduserer antall kW du må kjøpe. En ekstra spennende tilleggsfunksjon vi kanskje kan få med egen DC batteribank, er vår egen DC hurtiglader i garasjen :)
X75D
TM3 LR AWD

als77

Når jeg går av med pensjon, og batteriprisen har stupt, så skal jeg koble hytta vekk fra strømnettet og kose meg med solcelle og batteribank :)

tomrh

Sitat fra: als77 på onsdag 11. november 2015, klokken 16:51
Når jeg går av med pensjon, og batteriprisen har stupt, så skal jeg koble hytta vekk fra strømnettet og kose meg med solcelle og batteribank :)
Det har jeg også tenkt om noen år, men å demontere elbilbatterier er visst ikke noe for hvermannsen, det fremstilles som farlig og vanskelig, se video her: http://www.batteriretur.no/el-bilbatterier/
Men likevel er det noe jeg ønsker å få gjort når den tid kommer, det er da vel nok av folk å spørre til råds her inne.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Porsgrunn

Sitat fra daglig leder Frode Hagen

SitatLitium ion batterier vil være supplemang til blybatterier

Hmm

Olemann


Hatt hytte med solcellepanel, la opp 2 stk av de største på over 1.40m lengde,  140W hver. Ga i praksis 7-8A ved 17V ved bra sol midt på dagen, altså tett oppunder 140W.  For å gjøre dette enkelt kan vi si 300W totalt.  En god soldag på 4 timer gir altså noe over 1 Kwt inn på banken.  Med et utrangert Tesla batteri med restkapasitet f.eks. 60 Kwt betyr det at solen må steke fra klar himmel hver dag i 2 måneder for å lade det fullt.  Slikt vær er ikke dagligdags her i Norge selv på sommerstid :-)
Så en må nok klinke til med hele taket med paneler eller senke ambisjoner om total kapasitet.....men å hive ut de våte blycellene og få inn Li ion er ingen dårlig løsning i noe tilfelle.

Taffelman

Tør dere gjette en kW pris for innbytte av brukt elbilbatteri etter 8 år?

Jeg tipper gjenbrukte elbilbatterier kan videreselges til lagringsløsninger for ca 40% av prisen av det et nytt batteri med samme kapasitet koster. Mens innbytteprisen kanskje blir halvparten av dette.

Hvis prisen på nye batterier kommer ned i 100$ pr kW i f.eks 2024, så vil man kunne kjøpe seg en ny batteribank på 100 kW til ca 80.000 kr eller velge en løsning med gjenbrukte batterier til ca 30.000 kr.

30 kW batteriet du kjøpte i 2016 Leaf'en får du maks 5000 kr for i innbytte.

Eller hva tror dere?

X75D
TM3 LR AWD

jkirkebo

#7
Sitat fra: Olemann på onsdag 11. november 2015, klokken 17:53

Hatt hytte med solcellepanel, la opp 2 stk av de største på over 1.40m lengde,  140W hver. Ga i praksis 7-8A ved 17V ved bra sol midt på dagen, altså tett oppunder 140W.  For å gjøre dette enkelt kan vi si 300W totalt.  En god soldag på 4 timer gir altså noe over 1 Kwt inn på banken.  Med et utrangert Tesla batteri med restkapasitet f.eks. 60 Kwt betyr det at solen må steke fra klar himmel hver dag i 2 måneder for å lade det fullt.  Slikt vær er ikke dagligdags her i Norge selv på sommerstid :-)
Så en må nok klinke til med hele taket med paneler eller senke ambisjoner om total kapasitet.....men å hive ut de våte blycellene og få inn Li ion er ingen dårlig løsning i noe tilfelle.

Hele taket er vel litt å ta i ;)

Jeg har 35kWh med Leaf-moduler på hytta og lader disse fra 8 paneler som hver er 104x154cm. 327W per panel, så totalen er litt over 2.6kW. Det er sorte paneler med sorte rammer, og de er montert flatt på en sort vegg samt på rekkverket foran verandaen. Jeg får inn godt over 10kWh på en god dag på sensommeren.

Med 35kWh totalt har vi 25kWh utnyttbart etter at jeg har lagt inn en god buffer i bunn og topp for å få lang levetid på pakken. Da kan vi klare oss 4 dager helt uten lading. Vi bruker strøm til alt, bortsett fra koketoppen og oppvarming. Elektrisk kjøleskap, stekeovn, kaffetrakter, vaffeljern, hårføner, stor TV, masse lys osv. Deilig å ikke behøve å spare på strømmen slik vi måtte før. Nå lader jeg endog Teslaen fra batteribanken om vi har strøm til overs :)

Modulene til batteribanken ga jeg 30.000 for, altså 857,- pr. kWh. Det er langt lavere enn det det gamle blybatteribanken kostet for 8 år siden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kjell Leaf

Hvor stor forskjell er det på ladingen en solskinnsdag og en overskyet dag på hytta di ?
Det er et spennende prosjet du har der .
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

basar

Hva koster det å koble seg på strømnettet?

I utgangspunkt i det Taffelmann og Jkirkebo sier er det snart/nå veldig unaturlig å koble seg på strømnettet for ei litt avsidesliggende sommerhytte.

jkirkebo

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 12. november 2015, klokken 12:33
Hvor stor forskjell er det på ladingen en solskinnsdag og en overskyet dag på hytta di ?
Det er et spennende prosjet du har der .

Det varierer veldig avhengig av hvor overskyet det er. Er skylaget veldig tett og kanskje med tåke i tillegg er det null lading. Lett, høyt skydekke gir derimot ok lading, fort over 25% av sol fra blå himmel. Uansett har jeg dimensjonert solcelleanlegget slik at batteriene bortimot alltid lades opp i løpet av de typisk minst 2-3 ukene som går mellom hver gang vi er der, og batteribanken til å stort sett holde i den tiden vi typisk er der, uten lading.

Som backup har jeg aggregat som kan lade batteribanken med 5,5kW kontinuerlig. Dvs. at det tar ca. 5 timer å lade fra tom til full, og det holder til ca. 4 dager uten ytterligere lading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

#11
Sitat fra: basar på torsdag 12. november 2015, klokken 13:04
Hva koster det å koble seg på strømnettet?

I utgangspunkt i det Taffelmann og Jkirkebo sier er det snart/nå veldig unaturlig å koble seg på strømnettet for ei litt avsidesliggende sommerhytte.

Hytta mi er en helårshytte ;) Varmes opp på forhånd vinterstid med en fjernstyrt parafinovn (Wallas 40).

Fremføring av strøm kommer nok på i overkant av en million + fordeling og inntak samt internt arbeid i hytta. Tipper totalen nærmer seg det dobbelte av det hytta er verdt ;)

Til sammenligning kostet dagens anlegg:

Solcellepaneler 32.000,-
Laderegulator 5.000,-
Batteribank 30.000,-
BMS 6.000,-
Invertere 37.000,-
Monitorering inkl. display 5.000,-
Div. utstyr for å koble alt sammen ca. kr. 15.000,- (løst overslag)

Til sammen ca. 130.000,- eks. aggregatet. Da kan vi trekke inntil 6kW 230V. Med litt lavere krav kan man fint få et flott anlegg godt under 100k, men da må man unnvære elektrisk stekeovn.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

basar

Så om man dobler prisen burde en vanlig butikk klare å selge en slik pakke med de garantier og service en vanlig kunde ønsker seg.

En vanlig kunde i dag ønsker seg vel og varmekabler i alle gulv så de fleste vil vel gå for nettilknytning allikevel....

tomrh

Folk er forskjellige. Vi ønsket oss ei primitiv fjellhytte uten innlagt strøm, de er faktisk vanskeligere å få tak i enn før pga krav strengere til nye hytter.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: basar på torsdag 12. november 2015, klokken 13:41
Så om man dobler prisen burde en vanlig butikk klare å selge en slik pakke med de garantier og service en vanlig kunde ønsker seg.

En vanlig kunde i dag ønsker seg vel og varmekabler i alle gulv så de fleste vil vel gå for nettilknytning allikevel....

Vannbåren gulvvarme kan faktisk fint brukes uten 230V. Man kan ha glykol i rørene så de ikke fryser og varme opp med en f.eks en vedfyr (vanlig i Sverige). Skulle jeg bygd ny hytte "i gokk" i dag hadde jeg nok sterkt vurdert denne løsningen samt en parafin- eller gassbrenner i tillegg for fjernstyring. Det eneste som trenger strøm er ventilasjonsvifte til vedfyren og sirkulasjonspumpe til vannrørene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA