Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Car-Net appen viser ikke korrekt status på bilen

Startet av Elbil-entusiast, tirsdag 15. desember 2015, klokken 09:31

« forrige - neste »

Elbil-entusiast

Lørdag 7.11.2015, kl 13.51 mottok jeg en parkeringsbot på kr 760,- for ikke å ha synlig billett i frontruten. Dette skjedde på en av Fortums 2 hurtigladere i Thorvald Meyersgt 7-11, utenfor Kiwi butikken i Oslo. Dette skjedde altså MENS BILEN STO TIL LADING.

Bilen ladet i ca 30 min, og jeg avsluttet ladingen på 87 %. (Burde ha avsluttet på 80 %, men det var ikke kø bak meg på ladestasjonen, så ingen var heldigvis skadelidende av at jeg ikke hadde vært tilbake tidsnok til å stoppe på 80).

Litt senere på dagen orienterte jeg meg på parkeringsplassen. Jeg oppfatter det da slik at (det jeg trodde kun gjalt de andre plassene utenfor KIWI butikken) har gratis parkering i 45 minutter, hvis de trekker parkeringslapp på automaten. Det skulle åpenbart også jeg ha gjort for å unngå parkeringsbot mens jeg lader på hurtigladeren. Imidlertid var det ingen merking som tilsa at dette var nødvendig på eller like ved hurtigladeren. For å oppdage dette måtte jeg ha gått bort til billettautomaten, hvor dette er merket.

Vanligvis har jeg som filosofi å betale parkeringsbøter umiddelbart, og ikke kaste bort (negativ) energi og ergrelse på slike bøter. I dette tilfellet hadde jeg imidlertid lyst til å høre med dere andre på dette fantastiske forumet, hva dere har for tanker om dette. Selv har jeg disse spørsmålene:
1. Har jeg noen argumenter for eventuelt å klage på denne boten?
2. Hvis Nei, finnes det noen gode "sympati-argumenter" for å "be om nåde"?
3. Er det en hensiktsmessig praksis å avkreve billett fra automat, for å få lov til å betale kr 2.50 pr minutt til Fortum for å lade bilen?
4. Hvis nei, hva gjør vi eventuelt med det?
5. Er jeg bare en naiv "Bonde i byen", som burde ha skjønt at det er "spesielle spilleregler" når man beveger seg innenfor urbane pressområder, med kvadratmeter-priser i Tesla-klassen? ;)
eGolf 2015 fra mai 2015 til November 2015 (firmabil "mistet" med jobbskifte... snufs)
Nissan Leaf Norsk 2012 mod fra juni 2015 (konebil)
Nissan Leaf SL 2011 fra November 2015 ("ventebil" til eGolf 2017 kommer :-))

Elbil-entusiast

eGolf 2015 fra mai 2015 til November 2015 (firmabil "mistet" med jobbskifte... snufs)
Nissan Leaf Norsk 2012 mod fra juni 2015 (konebil)
Nissan Leaf SL 2011 fra November 2015 ("ventebil" til eGolf 2017 kommer :-))

Elbil fundamentalist

#2
1. Nei. Privatrettslige p-plasser er ubarmhjertige, og p-vaktene er lynraske på pletten for å skrive bot. Har ikke noe bedre tips enn å få betalt dritten asap, å legge deg bak deg så fort som mulig. Prøve heller å redde trivselen og ditt gode humør. Fikk nettopp en slik p-bor på 760,- rett ved siden av Telsa sin ledige kundeparkering på Skøyen. Jeg så på veggskiltene, men ett løst parkeringsskilt med betongfot  (som jeg bare så stolpen på fra innsiden av bilen) som viste at jeg stod på automatplass. Det oppdaget jeg selvfølgelig først etterpå, og da var det for sent.

2. Nei, det bare ødelegger dagen din. KIWI har denne ordningen for at du skal kunne lade der så lenge du tar handelturer hos KIWI. Egentlig ett veldig bra tilbud, så gled deg over dette fremfor (det forståelige) feiltrinnet ditt. Men takk for at du postet dette her på forumet, så kan vi andre få utbytte av den lynbratte lærekuren din også. Gled deg over du hjelper oss andre og at parkeringsvakten blir litt mer rottetryne av færre bøter pga din tråd. Jeg sier takk får vegne av meg selv og andre som leser tråden  :)

3. Det er ikke nødvendigvis billig å lade der om du strengt ikke trenger det, men om ett finmasket nettverk av slike ladere gjør at du kan ha en Leaf som bil nr. 1 med alle de besparelsene det ellers er. Du parkerer ihvertfall gratis mens du handler.

4. Tror ikke det er noe å gjøre med et annet enn de tiltak som er på dette allerede med en mer ryddig og rimelige ladestasjoner. Elbilforeningen er ganske aktive der, men her kan sikkert noen mer Chademo hardcore ladere utfylle med mer info. Jeg lader kun hurtig på SC.

5. Det er tragisk slik private P-selskapr får lov til å ta 760,- for en tilleggsavgift på en lovlig p-plass. Burde ikke være med enn det kommunen krever. Slik herjer de både på bygda og i byn desverre. Litt mer av det i by'n selvsagt hvor det er så mye trengsel. Om det er noen trøst så ryker på en slik bot annet hvert år selv. Erger meg kraftig i 10 minutter, så forøker jeg å tenke på noe annet. De skal f...  ikke få ødelegge humøret mitt i tillegg.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

v-i-c

Kiwi har som politikk at dette er parkeringsplasser for de som  handler hos Kiwi.

1 du må handle hos Kiwi for å kunne parkere.
2 du må trekke parkeringslapp for å parkere.
3 om det er ledig kan du lade mens du handler.

Dette betyr at du får bot om:
1 du utfører andre oppgaver bortsett fra og handle mens du er parkert hos Kiwi
2 du får bot om du ikke har parkeringslapp i vinduet.

Jeg synes at tilbudet fra Kiwi er bra, men ikke alle leser oppslagg som regulerer parkering før de parkerer.

Spesielt vær oppmerksom på at du vil få bot hos Kiwi dersom du bruker 15 min på handel i Kiwi for deretter å gå i nabobutikken for å slå ihjel tiden mens du får ladet så mye du vil f.eks 15 min til.

Når du er ferdig med handel i Kiwi vær oppmerksom på dette om du vil ungå bot.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

arthur

Står det noe sted at du er unntatt fra plikten til å ta en lapp?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

1000kwh

Tror ikke du vil nå frem med dette, men jeg skjønner det er ergerlig.

Det som er latterlig er boten på 760,-. Det er drøyt at de kan ta så mye.. 

Rasmus.B

Eneste mulighet må være å gå etter intensjonen bak nødvendigheten å trekke lapp. Det er jo for å dokumentere når du faktisk parkerte, nettopp for å hindre at folk bruker parkeringsplassen til langtidsparkering.
Står man da tilkoblet en hurtiglader, som faktisk lader, og man (ofte) kan se hvor lenge man har ladet, er det ikke så vanskelig å dokumentere eller forstå at bilen ikke har stått der så lenge.
Men disse P selskapene lever av å skrive bøter, så jeg tror ikke du har noen god mulighet til å komme ut av dette.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

tutti

#7
Det kunne vært interessant å høre med forbrukerrådet om dette er praksis som er vanskelig å forstå (du kjøper en tjeneste (hurtiglading) som krever at du må kjøpe/bruke en tilleggstjeneste for å bruke).

I tillegg virker det som at KIWI bruker statssponsede hurtigladere til å lokke folk til å påstå at de parkerer og deretter kreve gebyrer for dette.

Hele opplegget virker som lureri.

Bjølseth1

Jo hei å det går

acenta

bno

#9
Jeg opplevde å bli avkrevd samme beløp her i Stavanger for de et par unge jyplinger i en bil mente at jeg ikke var kunde hos Jysk. Jeg greide å overbevise kundeservice hos Jysk at jeg var kunde. Dette etter som jeg kunne bevise av en av ekspeditørene om at så var tilfelle. Jeg handlet ikke hos dem var bare innom. Så ja var du kunde? Hvor lenge du sto der kan også bevises via lade leverandøren så en henvendelse der kan også være greit for å få en utskrift. Videre så er det slik at skilting er satt opp slik at den er minst mulig iøyenfallende og eller at den står ved innkjørsel der det da er liten skrift og man ikke kan stoppe der for annen trafikk. Det er en utspekulert bransje. Kanskje det der. Slik du beskriver kan vi ikke ha det du er også kunde hos ladeforma så det er vel kanskje også et poeng og ta saken opp med dem.

Redigert:Gikk litt fort med skrivinga her og så ikke bilde av infoskiltet før jeg skrev ned dette og ja, det er skilt med liten skrift og sto vel ved innkjørselen tenker jeg.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

bno

Sitat fra: tutti på tirsdag 10. november 2015, klokken 09:22
Det kunne vært interessant å høre med forbrukerrådet om dette er praksis som er vanskelig å forstå (du kjøper en tjeneste (hurtiglading) som krever at du må kjøpe/bruke en tilleggstjeneste for å bruke).

I tillegg virker det som at KIWI bruker statssponsede hurtigladere til å lokke folk til å påstå at de parkerer og deretter kreve gebyrer for dette.

Hele opplegget virker som lureri.

Tror nok ikke det er Kiwi som er den stygge ulven her. De kan kanskje bli ens forbundsfelle. Bruke dem og ladeleverandør tror jeg vil kunne løse saken
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Terjer

Det er mange rare regler. Vær spesielt obs på steder som Kiwi Bjerke i Oslo, der må du betale parkering når butikken er stengt, i tillegg til å betale for å lade. Dette kan gjelde for flere steder.
VW e-up! - Aurskog-Høland

jkirkebo

Sitat fra: tutti på tirsdag 10. november 2015, klokken 09:22
Det kunne vært interessant å høre med forbrukerrådet om dette er praksis som er vanskelig å forstå (du kjøper en tjeneste (hurtiglading) som krever at du må kjøpe/bruke en tilleggstjeneste for å bruke).

I tillegg virker det som at KIWI bruker statssponsede hurtigladere til å lokke folk til å påstå at de parkerer og deretter kreve gebyrer for dette.

Hele opplegget virker som lureri.

Hurtigladerne utenfor Kiwi er satt opp uten støtte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bno

Det er parkeringsselskapet som forsøker seg. Kiwi er kunde hos dem og de ønsker å ha optimale forhold for kunden ikke undergrave deler av sin egen investering.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

AmocoCadiz

#14
Er en forkastelig praksis på noen Kiwibutikker å kreve P bilett/P betaling på hurtigladerne. Kiwi er nå del av Forums nettverk hvor de har normalparkeringspraksis på hurtigladerne om at betalingen der selvsagt er en del av hurtigladeprisen, du har mao. betalt for tjenesten som inkluderer kvadratmetrene du står på for å kunne hurtiglade.
Så er det noen versting Kiwi butikker Thv. Meyersgate og Bjerke bl.a. som i tillegg krever parkeringsavgift. Du bør klage dette inn til Kiwi og gjerne også Fortum som drifter dette.

Ellers en absurd konsekvens, er det da greit å betale og stå makstid på hurtigladeren på Kiwi Bjerke 2-3 timer fordi man har betalt for plassen hvor det er plassert en hurtiglader, tror Fortum ville være lite glad for slik "lovlig" hurtigladeparkering...?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA