Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Car-Net appen viser ikke korrekt status på bilen

Startet av Elbil-entusiast, tirsdag 15. desember 2015, klokken 09:31

« forrige - neste »

Sele

Sitat fra: Amoss på lørdag 14. november 2015, klokken 16:36
Sitat fra: Sele på lørdag 14. november 2015, klokken 12:28
... da har man valget om og sette seg inn i betingelsene eller å tro. Velger man det siste så får man ta konsekvensene.

Når man "tror" noe, vel, da tror man faktisk at det man tror stemmer og at videre sjekk ikke er nødvendig (og nei, det har ikke noe med "dovenskap" å gjøre slik enkelte antyder). Men jeg registrerer altså at flere her mener at det bedre og mer kundevennlig å dele ut bøter i etterkant enn å informere der det bør informeres på forhånd.
Tro er ikke viten og da må man undersøke for og få bekreftet sin tro.

arthur

Sitat fra: Rasmus.B på lørdag 14. november 2015, klokken 23:19
Nå var det jo ikke betalingskrav her, men dokumentasjonskrav på at en ikke står lengre parkert en hva som er tillatt uten å betale. Når en da står tilkoblet en hurtiglader som lader er det ganske opplagt at en ikke har stått der lenge. Så da skrives boten kun på grunnlag av at det er juridisk mulig, og ikke for at du har stått der utover tiden. Når man i tillegg betaler for hurtigladingen grenser det til skandaløst at det blir utstedt en bot.

Jeg oppfatter det som at dette er en parkeringsplass hvor man kan parkere mot betaling med visse UNNTAK, ikke omvendt.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Amoss

Sitat fra: Sele på søndag 15. november 2015, klokken 00:16
Tro er ikke viten og da må man undersøke for og få bekreftet sin tro.

Sant nok, men når man tror at man vet så ser man ofte ikke behovet for å lete etter bevis på det man tror at man vet ikke var den viten man trodde man hadde.

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Sele

Sitat fra: Amoss på søndag 15. november 2015, klokken 11:13
Sitat fra: Sele på søndag 15. november 2015, klokken 00:16
Tro er ikke viten og da må man undersøke for og få bekreftet sin tro.

Sant nok, men når man tror at man vet så ser man ofte ikke behovet for å lete etter bevis på det man tror at man vet ikke var den viten man trodde man hadde.
Når lojaliteten mot sin tro er større enn ønske om sannheten ja til og med og fornekte sannheten,da går det galt.

TS har innrømmet at det stod flere skilt på parkeringsplassen ja til og med ved inngang til butikk,at man må trekke lapp for å unngå bot. Det stod heller ingen unntak for kjøretøy som ladet. Så er man i sin fulle rett til og mene at dette er feil praksis men man må allikevel være lojal mot systemet og ikke sin tro og overbevisning.

arthur

Nemlig. Skiltingen er det ikke noe teknisk/juridisk galt med, egentlig ganske klart etter mitt syn, men forutsetter at man gidder å lete opp skiltene samt lese disse. Om praksisen, eller betaling/ikke betaling, og for hva, er en helt annen diskusjon og der har alle rett til å mene akkurat hva de vil.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Amoss

Sitat fra: Sele på søndag 15. november 2015, klokken 12:10
Sitat fra: Amoss på søndag 15. november 2015, klokken 11:13
Sant nok, men når man tror at man vet så ser man ofte ikke behovet for å lete etter bevis på det man tror at man vet ikke var den viten man trodde man hadde.
Når lojaliteten mot sin tro er større enn ønske om sannheten ja til og med og fornekte sannheten,da går det galt.

Dette er ikke hva jeg sa. Jeg sa ikke "dersom du tror noe så vil du unngå alt som kan rokke ved den troen, og fortsette å tro selv etter at det motsatte var bevist" - noe jeg måtte sagt for at det du skrev over skulle hatt noen som helst sammenheng med hva jeg skrev...  (Klart, for enkelte er det nok slik på mange områder - spesielt det religiøse, men det er overhode ikke det jeg snakker om her...)

Det jeg sier er at om man TROR at de opplysninger som står ved ladestasjonen er de reglene - helt og fullt - som gjelder for lading på disse plassene, så TROR man også at det ikke er nødvendig å sjekke regler som man TROR kun gjelder for de øvrige plassene. Derfor ville det vært hensiktsmessig med en informasjon DER - altså ved ladeplassene - om at man OGSÅ må forholde seg til regler som gjelder for hele plassen, men som ikke er separat oppslått på ladeplassene. Sier ikke at man bevisst nekter plent å lese parkeringsreglene for plassen i frykt for å få viten som står i strid med hva man trodde man visste.

Jeg har ikke nektet for at parkeringsplassene kan være juridisk godt nok skiltet, men at det likefullt er lett å missforstå for brukere av ladeplassene. Derfor har jeg tatt til ordet for at det er en bedre kundeservice fra KIWI dersom de også informerer om dette ved ladeplassene. Dette vil også sørge for at flere parkerer der i henhold til reglene - noe jeg forutsetter at er hensikten. Er hensikten derimot heller å få inn flere parkeringsbøter som en ekstra inntektskilde så er det bare å fortsette slik de gjør.

... og fortsatt har jeg store problemer med å forstå hvorfor det er så stor motvilje blant enkelte her for en mer kundevennlig praksis? Skulle nesten tro dere jobbet for parkeringsselskapet?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Sele

Men kjære deg opplysningene for parkering står jo og det står ingen unntak for kjøretøy som lader. Det vil si at reglene gjelder for alle. Hvordan du da kan tolke opplysningene til og ikke gjelde biler som lader og at dette kan misforståes kan jeg dessverre ikke se.

Vi som kjører elbiler bør våkne og forstå at vi ikke er i en særstilling.

arthur

Sitat fra: Amoss på søndag 15. november 2015, klokken 14:12
Sitat fra: Sele på søndag 15. november 2015, klokken 12:10
Sitat fra: Amoss på søndag 15. november 2015, klokken 11:13
Sant nok, men når man tror at man vet så ser man ofte ikke behovet for å lete etter bevis på det man tror at man vet ikke var den viten man trodde man hadde.
Når lojaliteten mot sin tro er større enn ønske om sannheten ja til og med og fornekte sannheten,da går det galt.

Dette er ikke hva jeg sa. Jeg sa ikke "dersom du tror noe så vil du unngå alt som kan rokke ved den troen, og fortsette å tro selv etter at det motsatte var bevist" - noe jeg måtte sagt for at det du skrev over skulle hatt noen som helst sammenheng med hva jeg skrev...  (Klart, for enkelte er det nok slik på mange områder - spesielt det religiøse, men det er overhode ikke det jeg snakker om her...)

Det jeg sier er at om man TROR at de opplysninger som står ved ladestasjonen er de reglene - helt og fullt - som gjelder for lading på disse plassene, så TROR man også at det ikke er nødvendig å sjekke regler som man TROR kun gjelder for de øvrige plassene. Derfor ville det vært hensiktsmessig med en informasjon DER - altså ved ladeplassene - om at man OGSÅ må forholde seg til regler som gjelder for hele plassen, men som ikke er separat oppslått på ladeplassene. Sier ikke at man bevisst nekter plent å lese parkeringsreglene for plassen i frykt for å få viten som står i strid med hva man trodde man visste.

Jeg har ikke nektet for at parkeringsplassene kan være juridisk godt nok skiltet, men at det likefullt er lett å missforstå for brukere av ladeplassene. Derfor har jeg tatt til ordet for at det er en bedre kundeservice fra KIWI dersom de også informerer om dette ved ladeplassene. Dette vil også sørge for at flere parkerer der i henhold til reglene - noe jeg forutsetter at er hensikten. Er hensikten derimot heller å få inn flere parkeringsbøter som en ekstra inntektskilde så er det bare å fortsette slik de gjør.

... og fortsatt har jeg store problemer med å forstå hvorfor det er så stor motvilje blant enkelte her for en mer kundevennlig praksis? Skulle nesten tro dere jobbet for parkeringsselskapet?

Nå skyter du fra hofta, men føler meg ikke truffet av kommentar om at jeg skulle være mot en mer kundevennlig praksis. Påpeker kun at dette er en bot som er enkel å unngå ved enkelt å ta seg bryet med å oppsøke oppslaget med regler og følge disse. Skjønner at dette er vanskelig å forholde seg til, merkelig nok. Nei, jeg jobber ikke for noe parkeringsselskap, nei jeg kjenner heller ingen som gjør det, nei jeg har ikke eierandeler i noe slikt selskap!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

stefse

#83
Synes hele greia virker en smule tåpelig. De parkeringsvaktene får jaggu ta seg en bolle. Den som lader på hurtiglader har allerede betalt for å stå der. Den som satte opp laderen betaler sikkert leie til oppsitteren, og har dermed råderett over de kvadratmeterene ladeplassen opptar. Det burde dermed bli opp leietakeren (Fortum, EV osv) å bestemme reglene. Bøtelegging og gebyrer for å parkere er neppe forenlig med konseptet, som er salg av strøm til flest mulig.

Hvis noen står på hurtiglader og IKKE lader derimot...
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Amoss

Sitat fra: Sele på søndag 15. november 2015, klokken 14:43
Men kjære deg opplysningene for parkering står jo og det står ingen unntak for kjøretøy som lader.

Har da ikke sagt noe annet?  Nok en gang svarer du på noe annet enn jeg skriver. Når man her ser hvor lett enkelte tydeligvis kan missforstå selv det de leser burde du også forstå at missforståelser lett kan skje også under andre forhold. Men avslutter med dette denne diskusjonen for min del...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Sele

Sitat fra: Amoss på mandag 16. november 2015, klokken 00:16
Sitat fra: Sele på søndag 15. november 2015, klokken 14:43
Men kjære deg opplysningene for parkering står jo og det står ingen unntak for kjøretøy som lader.

Har da ikke sagt noe annet?  Nok en gang svarer du på noe annet enn jeg skriver. Når man her ser hvor lett enkelte tydeligvis kan missforstå selv det de leser burde du også forstå at missforståelser lett kan skje også under andre forhold. Men avslutter med dette denne diskusjonen for min del...

Du er en mester i og vri på ting. Du har i denne tråden stilt spørsmål rundt lovligheten av og måtte trekke lapp for og parkere på parkeringsplass som har hurtiglader. Du mener at opplysningen rundt parkering for og lade ikke fremkommer og kan misforståes. Og nå sier du at opplysningene fremkommer,hva mener du egentlig? For du legger jaggu meg opp til misforståelser.

Her er et sitat:
Jeg tror jeg rett og slett hadde sendt ett brev - evnt. mail - til Kiwi med kopi til Fortum og gjerne også forbrukerrådet og forklart situasjonen. Så spurt om dette faktisk er ønsket (og lovlig) politikk for lade-plassene?  Skal, og kan, disse også omfattes av de generelle parkeringsbestemmelsene for plassen selv om man betaler for en tilleggstjeneste?

Dersom svaret er "Ja", så bør/må lade-plassene skiltes bedre, da det er lett å missforstå dette. F.eks.: "Husk at også brukere av lade-plassene må trekke billett for å ha lov til å stå på disse. Dette i tillegg betaling for selve ladingen." på lade-plassene/boksene. Inntil slik skilting er på plass bør alle som har blitt bøtelagt under lading få sine bøter ettergitt grunnet uklar skilting (en som bruker ladeplassen har grunn til å tro at betaling for lading = betaling for plass å stå på under lading, og har liten grunn til å sjekke hva som står med liten skrift ved den generelle parkeringsautomaten).

Dersom svaret er "Nei", så bør selvfølgelig også alle som har blitt bøtelagt få sine bøter ettergitt, og det må skiltes om, og parkeringsvaktene må få ny instruks.

THE

Kan det ikke gjøres enkelt der det er krav om å betale for parkering i tillegg til hurtiglading? Ladeoperatør (Fortum, GK eller andre) krever betalt for lading som vanlig, og i tillegg belastes du for parkeringsavgift for den tiden du lader. Parkeringsavgift overføres så fra ladeoperatør til parkeringsselskap. Du belastes da for parkeringsavgift for nøyaktig den tiden du lader, og alle misforståelser kan unngås. Det blir også opplyst klart å tydelig på ladestasjonen at du belastes for parkering i tillegg til ladetjenesten.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Amoss

Sitat fra: Sele på mandag 16. november 2015, klokken 07:40
Du er en mester i og vri på ting. Du har i denne tråden stilt spørsmål rundt lovligheten av og måtte trekke lapp for og parkere på parkeringsplass som har hurtiglader. Du mener at opplysningen rundt parkering for og lade ikke fremkommer og kan misforståes. Og nå sier du at opplysningene fremkommer,hva mener du egentlig? For du legger jaggu meg opp til misforståelser.

Sa at jeg la debatten død for min del, men greit, skal oppklare denne missforståelsen:

Ja, korrekt at jeg i starten av tråden - i likhet med flere andre - stilte ett spørsmål om lovligheten av å ta separat betalt for 2 tjenester der den ene var avhengig av den andre: Ta betalt for å stå på en plass der du kunne betale for å få ladet. Anbefalte - som du ser av hva du siterte - å blande inn forbrukerrådet for å få avklart dette, noe OP valgte å ikke følge opp. Den siden av problemstillingen har jeg etter det ikke debattert noe videre, og en evnt. oppfølging av dette bør taes av juridisk kyndige personer som VET noe om jussen for slike saker.

Som det videre fremkommer av hva du siterte meg på mente jeg at selv om det er/skulle være lovlig å ta betalt for begge deler separat, så burde dette opplyses bedre. Om ikke annet nettopp fordi det er rom for tvil ang. lovligheten vil noen kunne tro - eller mene seg på å vite - at de generelle reglene for plassen ikke skulle gjelde for ladeplassene og derfor ikke sjekke dem (de generelle reglene) nøyere. Her var det altså kun snakk om å føye til en liten linje sammen med skilting for ladeplassene som opplyste om at de generelle reglene for plassen også gjelder for ladeplassene for å gjøre dette klarere. Dette har du og arthur argumentert heftig i mot.

Jeg har IKKE sagt noe om at jeg mener de generelle plassene var for dårlig - eller ulovlig - skiltet. Evnt. bedret skilting her har jeg argumentet for at er en kundeservice ikke ett juridisk krav.

Da håper jeg du nå ser hva jeg har debattert og hva du selv har argumentert i mot og at vi slipper noen flere missforståelser om dette.

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

arthur

Sitat fra: Amoss på mandag 16. november 2015, klokken 12:52
Sitat fra: Sele på mandag 16. november 2015, klokken 07:40
Du er en mester i og vri på ting. Du har i denne tråden stilt spørsmål rundt lovligheten av og måtte trekke lapp for og parkere på parkeringsplass som har hurtiglader. Du mener at opplysningen rundt parkering for og lade ikke fremkommer og kan misforståes. Og nå sier du at opplysningene fremkommer,hva mener du egentlig? For du legger jaggu meg opp til misforståelser.

Sa at jeg la debatten død for min del, men greit, skal oppklare denne missforståelsen:


Dette har du og arthur argumentert heftig i mot.



Kan ikke se at jeg har argumentert mot det som du hevder, men kun påpekt at jeg ikke ser problemet eller nødvendigheten av å presisere ytterligere noe som burde være rimelig klart i utgangspunktet, dog forutsatt at man gidder å bevege kroppen i moderat mengde, bruke øynene, samt en liten bit av hodet.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

als77

Poenget, Arthur, er vel at folk ikke har den samme intuitive tanken som deg. Det er ikke alle som tenker tanken på at man kanskje må betale for parkering for å hurtiglade (som kanskje også er lovstridig). Ønsket var at Kiwi kan yte litt kundeservice og skilte bedre ved laderen, for de vet at flere har fått bot, og at flere vil få bot, i god (eller godtroende) tro.

Ser ut som at du og Sele er sterkt imot det. Og da fordi det sier seg selv (?). Som flere har påpekt så er det for enkelte like ulogisk å betale for parkering for å hurtiglade som å betale for parkering for å fylle bensin. Mulig vi er dumme, men antallet dumme folk tilsier at det vil være mer kundevennlig av Kiwi å skilte bedre.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA