Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Car-Net appen viser ikke korrekt status på bilen

Startet av Elbil-entusiast, tirsdag 15. desember 2015, klokken 09:31

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: arthur på torsdag 12. november 2015, klokken 21:52
Er vel ikke værre enn som så?

For såvidt sant. Men dersom man tror - og det kan man lett finne på å tro dersom man ikke alt har lest dem - at de reglene gjelder for de som står på en vanlig parkeringsplass, mens at de reglene som gjelder for en ladeplass står oppført ved ladeplassen/boksen, så virker det unaturlig å gå bort for å sjekke hvilke regler som gjelder for "de andre". Meget mulig du aldri ville finne på å gjøre en slik tabbe, men noen har tydeligvis gjort det, og flere kommer helt sikkert også til å gjøre det, og selv forstår jeg godt at en slik missforståelse kan oppstå.

Er det virkelig så ille om det hadde stått noe ved ladeplassen/boksen om at man også må rette seg etter de generelle parkeringsvilkårene, i tillegg til de som gjelder for ladeplassen/ladingen?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Sele

Når det ikke står noe unntak for ladeplasser så er det så lett at da gjelder det for alle,ladeplassen er tross alt en parkeringsplass. Så lett er det faktisk.

Panduck

Sitat fra: Amoss på torsdag 12. november 2015, klokken 23:34
Er det virkelig så ille om det hadde stått noe ved ladeplassen/boksen om at man også må rette seg etter de generelle parkeringsvilkårene, i tillegg til de som gjelder for ladeplassen/ladingen?

Er det KIWI på Bjerke vi diskuterer her? I så fall må de ha tatt ned det skiltet som sto der når jeg ladet for ett par uker siden, dersom det er vanskelig å forstå. Skal du misforstå det skiltet, som står rett ved hurtigladeren, må du velge å ikke lese det som står på det, og da blir det uansett veldig vanskelig for de som driver p-plassen å gi melding om hvilke regler som gjelder. Det var ikke snakk om skilt med liten skrift heller, det var da relativt opp i dagen hvilke regler som gjalt på de plassene

sølv-pilen

Sitat fra: Panduck på fredag 13. november 2015, klokken 08:59

Er det KIWI på Bjerke vi diskuterer her? I så fall må de ha tatt ned det skiltet som sto der når jeg ladet for ett par uker siden, dersom det er vanskelig å forstå. Skal du misforstå det skiltet, som står rett ved hurtigladeren, må du velge å ikke lese det som står på det, og da blir det uansett veldig vanskelig for de som driver p-plassen å gi melding om hvilke regler som gjelder. Det var ikke snakk om skilt med liten skrift heller, det var da relativt opp i dagen hvilke regler som gjalt på de plassene
Jeg ser ingen skilt ved siden av disse hurtigladerene på det bildet i tidligere post.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Panduck

Sitat fra: sølv-pilen på fredag 13. november 2015, klokken 09:31

Jeg ser ingen skilt ved siden av disse hurtigladerene på det bildet i tidligere post.

Det er altså ikke KIWI Bjerke som er omtalt, men den KIWI'en som hadde problem med strømtilførsel, og som nå har fått to ladere, som ligger ved Ringen kino. Denne forstår jeg litt bedre, de burde sette opp skilt av typen som er på KIWI Bjerke. De så tydligvis behovet der, så da burde de  kanskje se det samme behovet her. Tror KIWI Bjerke fikk ekstra skilt etter klage av samme typen.

arthur

Sitat fra: sølv-pilen på fredag 13. november 2015, klokken 09:31

Står det heller ikke noe skilt ved innkjøringen til parkeringsplassen som gir visse holdepunkter til hvordan man skal forholde seg eller henvisning til fulle regler ved automaten eller noe sånt?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Amoss

Er det KIWI på Bjerke vi diskuterer her?

Jeg diskuterer på generelt grunnlag, og basert på beskrivelse/bilder tidligere i tråden, problemstillingen "Ladeplasser plassert på kundeparkeringsplasser til en forretning, der spesielle parkerings-bestemmelser/-betaling for plassen også kommer i tillegg til spesielle parkerings-bestemmelser/-betaling for ladeplassen."

Dersom KIWI Bjerke har sett problemstillingen og løst den på en tilfredsstillende måte så er det bare positivt :)

Disclamer: Har ikke vært på noen av de omtalte butikkene selv, og støtter meg derfor kun på andres beskrivelser/bilder.
ReservationId 364902

arthur

Når TS påpeker at:

Det skulle åpenbart også jeg ha gjort for å unngå parkeringsbot mens jeg lader på hurtigladeren. Imidlertid var det ingen merking som tilsa at dette var nødvendig på eller like ved hurtigladeren. For å oppdage dette måtte jeg ha gått bort til billettautomaten, hvor dette er merket.[/b][/u]

Så bør dette være tilstrekkelig etter mitt syn da fulle betingelser på alle slike parkeringsplasser vel står oppslått nettop der, ved billettautomaten?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Amoss

Sitat fra: arthur på fredag 13. november 2015, klokken 13:43
Så bør dette være tilstrekkelig etter mitt syn da fulle betingelser på alle slike parkeringsplasser vel står oppslått nettop der, ved billettautomaten?

I etterpåklokskapens navn har TS innsett at ved å gå ett sted han ikke i utgangspunktet trodde han hadde noe å gjøre, og lese det som sto med liten skrift der, så ville han ha visst at han skulle gå bort til ett sted han i utgangspunktet ikke trodde han hadde noe å gjøre og lese det som sto med liten skrift der.

Og hva endrer det så på noe som helst? Det jeg har tatt til orde for er at de også burde hatt skrevet noe (om så "med liten skrift") der han i utgangspunktet måtte lese, om ikke annet så at regler/betingelser opplyst annet sted på plassen også hadde gyldighet for ladeplassene i tillegg til det som alt var oppslått/opplyst om i forbindelse med disse.

Ser ikke grunnen til at du skal ha så store problemer med å forstå at dette kan virke rimelig? Jeg har ikke påstått at dette er noe juridisk krav, og heller ikke at han kanskje *burde* sjekket begge steder. Jeg bare påpeker at det en mulighet for å missforstå betingelsene, og at denne muligheten enkelt kunne vært redusert/eliminert. Når noe KAN missforståes så kan du være rimelig sikker på at noen VIL komme til å missforstå. Dette er altså ett enkelt og rimelig tiltak for å sikre seg at færrest mulig utilsiktet bryter med parkeringsbestemmelsene. Dette bør være i KIWIs interesse.
ReservationId 364902

v-i-c

Jeg er veldig fornøy med at Kiwi (Norgesgruppen, Nissan, Renault og muligens noen jeg ikke har oppfattet) har satt opp en hurtiglader infrastruktur i Norge som alle elbiler kan hurtiglade på idag.

Det er en del som kommer til disse hurtigladerene i den hensikt å lade, ja de er villig til å betale for å fylle drivstoff på bilen sin. Noen av disse elbileierne har fått en "bot" fordi de ikke klarte å oppfatte betingelsene knyttet til bruken av disse hurtigladerene.

Dersom noe enkelt kan gjøres for at denne ubehagelige hendelsen (bot på nesten tusen kroner) ikke skal intre, bør dette gjøres.

Noen har foreslått at man kan sette opp en bruksanvisning på laderene hva en må gjøre for å ungå å få bot. Tror ikke noen har noe i mot at det settes opp en slik bruksanvisning. Hvem bør så gjøre dette?

Denne bruksanvisningen må utformes spesielt for hver enkelt Kiwi butikk hensyntatt lokale forhold.

Personlig etter å ha fått en bot for bruk av Statoil sitt kunde WC (Kiwi yter ikke tjenesten kunde WC) så er jeg oppmerksom på problemstillingen.

Spørsmålet mitt blir så hvem gjør hva for at andre ikke skal bli bøtelagt for WC besøk i fremtiden?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Kjell Leaf

Hvis man er på langtur og kommer til en slik Kiwilader og trenger å lade 20 minutt, da må man oppholde seg i butikken i 20 minutt også selv om man bare har tenkt å kjøpe en Cola, eller må man fylle en hel handlevogn for å lade 20 minutt? I så fall er jo bare laderne til for lokalbefolkningen som ellers kan lade hjemme ?
Kan noen forklare på en enkel måte hvordan en på gjennomreise skal opptre ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

turfsurf

Sitat fra: arthur på fredag 13. november 2015, klokken 13:43

Når jeg betaler for tjenesten hurtiglading som må jeg nødvendigvis stille opp bilen ved hurtigladeren. Så lenge det er en reservert plass for lading tar jeg det som en selvfølge at å stå der er en del av tjenesten. Litt som man skulle måtte leie bord i en restaurant hvis man har kjøpt middag der. Ganske idiotisk. Jeg betaler heller ikke for parkering ved bensinpumpa, eller i bilvasken.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

turfsurf

Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 13. november 2015, klokken 16:32
Hvis man er på langtur og kommer til en slik Kiwilader og trenger å lade 20 minutt, da må man oppholde seg i butikken i 20 minutt også selv om man bare har tenkt å kjøpe en Cola, eller må man fylle en hel handlevogn for å lade 20 minutt? I så fall er jo bare laderne til for lokalbefolkningen som ellers kan lade hjemme ?
Kan noen forklare på en enkel måte hvordan en på gjennomreise skal opptre ?

Sett bilen på lading, gå inn og kjøp en Cola, sett deg i bilen og drikk opp Colaen. Ta med kvittering.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

v-i-c

Sitat fra: turfsurf på fredag 13. november 2015, klokken 16:35
Sett bilen på lading, gå inn og kjøp en Cola, sett deg i bilen og drikk opp Colaen. Ta med kvittering.

;D ;D ;D ;D  Husk kun 25cl Cola ikke 50cl Cola for da er det fare for behov for Kunde WC  ;D ;D ;D ;D

PS epler skal være sundt
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Panduck

Sitat fra: turfsurf på fredag 13. november 2015, klokken 16:35

Man kan til og med kjøpe noe man har bruk for. oppvaskpulver o.l. Husk fremdeles kvittering :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA