Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Car-Net appen viser ikke korrekt status på bilen

Startet av Elbil-entusiast, tirsdag 15. desember 2015, klokken 09:31

« forrige - neste »

Elbil-entusiast

Sitat fra: v-i-c på onsdag 11. november 2015, klokken 12:31
Sitat fra: Elbil-entusiast på onsdag 11. november 2015, klokken 09:07
Veien videre for meg nå vil være å sende e-post til KIWI-Thorwald meyersgate, KIWI sentralt, samt Hafslund. (Holder forbrukerombudet utenfor i første omgang) Regner med å få sendt dette i løpet av kvelden/i morgen tidlig. (Kom gjerne med argumenter kjære forum-medlemmer!)

"samt Hafslund" Hvorfor Haflund? Er det ikke Fortum (http://fortum.no/) som er "selger" av ladetjenesten på Kiwi Mølla?

Det skulle selvfølgelig være Fortum, ikke Hafslund. Takk til forum admin har korrigert feilen min. Må settes på newbie-kontoen  :)
eGolf 2015 fra mai 2015 til November 2015 (firmabil "mistet" med jobbskifte... snufs)
Nissan Leaf Norsk 2012 mod fra juni 2015 (konebil)
Nissan Leaf SL 2011 fra November 2015 ("ventebil" til eGolf 2017 kommer :-))

Philip Marlowe

En annen ting som ikke er spesielt for hurtigladere, men også for andre parkeringsplasser utenfor butikker og kjøpesentre. Hvorfor skal det være nødvendig å trekke parkeringslapp på en automat? Vi har jo klokkeskive i vinduet, noen har til og med automatisk klokke. Synes det er rart at ikke de private p-selskapene kan forholde seg til dem slik som de offentlige gjør?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Panduck

Sitat fra: zaltoz på onsdag 11. november 2015, klokken 12:09
Enig med deg Panduck, men det bør skiltes tilstrekkelig uansett.

Det er jeg enig i, men jeg sliter med å forstå hvordan skiltingen her er for dårlig. Det står klart at i butikkens åpningstid er parkeringen for kunder på KIWI, og at p-lapp må tas. Det kan være at man halvveis forventer at dette ikke gjelder hurtigladere, men skiltingen her tilsier at det gjelder.

als77

For å være litt usaklig; hva om Statoil krevde at de som fylte tanken sin måtte handle pølse? Eller om du måtte trekke parkeringslapp for å fylle? Er jo greit at de som setter opp hurtigladere uten støtte kommer i en annen kategori enn de som har fått støtte, men det blir litt søkt for det synes jeg.

Panduck

Sitat fra: Elbil-entusiast på onsdag 11. november 2015, klokken 10:42
Hvorfor synes du at vi skal finne oss i "alt mulig rart"?
Kan det ikke være slik at selv den lokale KIWI butikken i den store sammenheng vil kunne profitere på en praksis som understøtter "oppfordre til å handle", ikke "tvinge til å handle"?

Selvfølgelig. Men det er vanskelig å kreve. Parking i Oslo er ofte svært begrenset, KIWI tjener ingenting på selve hurtigladingen, og det kan da bli verdifull plass som opptas av "ikke-kunder" til KIWI på en plass som opprinnelig er for KIWI kunder. Man kan argumentere frem og tilbake om de kunne profitert mer om det ikke var slik, men jeg ser ikke noe annen utvei enn at vi bare må godta det, og liker vi det ikke, så kan vi jo lade et annet sted. Jeg er bare glad det er KIWI som har denne praksisen der, ikke McD, for handletvang på McD ville jeg ikke satt vidre pris på.

Og den "lokale" kiwibutikken har stort sett ikke handletvang, har benyttet mange kiwiladere uten at det har vært noe handletvang for å lade. Nå skal det sies at jeg ofte havner inne på KIWI for å handle litt alikevel.

Panduck

Sitat fra: als77 på onsdag 11. november 2015, klokken 16:48
For å være litt usaklig; hva om Statoil krevde at de som fylte tanken sin måtte handle pølse? Eller om du måtte trekke parkeringslapp for å fylle? Er jo greit at de som setter opp hurtigladere uten støtte kommer i en annen kategori enn de som har fått støtte, men det blir litt søkt for det synes jeg.

Da har man to valg; trekke lapp og kjøpe pølse, eller fylle tanken et annet sted. Eller presse våre folkevalgte til å lage en lov som forbyr dette. Frem til en slik lov eventuelt kommer, vil ladenekt være eneste måte å fortelle at vi ikke liker dette opplegget.

v-i-c

Det er viktig å prøve å forstå Kiwi.

Skal innrømme at det ikke alltid er like lett: Ta følgende eksempel

Kiwi har parkeringsplasser som de ønsker skal brukes til kunder hos Kiwi som legger igjen penger hos kiwi.

Dersom du f.eks parkerer hos Kiwi Bjerke i Oslo og trekker parkeringslapp legger den i bilen. Setter igang ladning. Går inn i butikken handler noe.
Så må du tur på WC. Kiwi på Bjerke har ingen WC tjeneste til sine kunder.
Du går så en tur til Statoil stasjone(tror det er statoil) spør om de har kunde WC ja det har de, må vente litt i kø 5-6 minutter senere går du til bilen din som har fått passe med strøm.

Noen uker senere får du en parkeringsbot fordi du stod parkert på kiwi sin parkeringsplass(hurtiglader) mens du ikke handlet hos Kiwi(WC besøket hos Statoil).
Nå siden Kiwi Bjerke ligger i en by Oslo vil du få en bot om du skulle finne på å tømme din personlige tank på asfalten uten kiwi Bjerke.

Moralen blir da følgende:

Du må huske å avslutte ladningen kjøre 20 m parkere på statoil besøke Statoil sitt kunde WC. Deretter kan du kjøre 20 m tilbake til hurtigladeren trekke ny parkeringslapp starte ladning og forall del gå inn på Kiwi og kjøp et "eple" til 5 kr.

Nei Elbil ladning har fremdeles litt igjen før den når service instillingen til bensinstasjoner. Du kan alltid få låne et kundeWC på en bensinstasjon. Men ikke alle Kiwi butikker har et WC-tilbud.

Vi her trekke frem Kiwi ved Sandefjord her, de service instillingen til en bensinstasjon, her har jeg fått låne WC en gang jeg ladet der.

Ofte kan det være praktisk med et besøk på WC mens en likevel lader, kanskje bør det være et krav om WC fasiliter på de steder hvor ENOVA gir tilskudd til ladestasjoner.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

3irikur

Sitat fra: v-i-c på onsdag 11. november 2015, klokken 20:07
Ofte kan det være praktisk med et besøk på WC mens en likevel lader, kanskje bør det være et krav om WC fasiliter på de steder hvor ENOVA gir tilskudd til ladestasjoner.

Jeg er enig.

Ofte holder det dog å spørre om å låne toalett :) Både Kiwi Holmestrand og Kiwi i Sandefjord har vært villige til å låne meg toalett de gangene jeg har spurt! Det hjelper riktignok ikke på søndag og andre stengte dager...
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

arthur

Jeg blir til tider helt matt av de krav som stilles her til informasjon angående parkering. Er det virkelig så vanskelig å gidde å lese hva som står på automaten og å følge det? Er det virkelig så vanskelig og langt å gå til disse at dere ikke klarer det? Her har man en rekke goder som eier av el-bil, men klage skal vi vsst uansett!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

v-i-c

Det er ikke lett på f.eks KIWI Mølla i Oslo å oppfatte følgende:

1 Parkering i 45 min gratis for kunder hos Kiwi
2 Mulig å parkere hele døgnet men kun mot avgift
Hvilke plasser som faller under hvilket regime er ikke klart på plassen ved Kiwi Mølla
-- NAV har reserverte plaser der, Kiwi har reserverte plaser der, Et parkerings selskap leier ut plaser.

Det fremgår ikke klart at Ladeplassene ved Kiwi i utgangspunktet er avgiftsbelagte plasser.

Du skal altså gå til parkeringsautomaten og kjøpe parkering for den tiden du står i kø for ladning og den tiden du lader. Det er ikke lett på forhånd å vite hvor lenge bilene før deg i ladekøen planlegger å lade. Vet du selv hvor lang tid din egen bil bruker på å lade den mengde energi du ønsker ved ulike tempraturer (Vi kan ha vinter i Norge).

Er du oppmerksom kan du måtte følge med på tiden.
Hva skal du gjøre dersom betalt tid går ut mens du lader?
Må du da flytte bilen og kjøpe ny parkeringstid

Ja Noen av de som lader er kunde hos Kiwi og kan stå gratis i 45 minutter i butikkens åpningstider. Nok til handling av mat hos kiwi, men muligens noe snaut om du må stå i lade kø før du slipper til. For ikke å snakke om du må på WC.

Jeg tror at det med fordel kan lages et oppslag på ladestasjonen som forklarer hvordan parkeringsselskapet er instruert i å tolke reglene for parkeringsplassen.
Forøvring er vilkårene for parkering skrevet med liten skrift og hent høyt opp slik at folk må ha spesielt godt syn for å klare å lese oppslaget med regler om de klarer å finne det (En må lete etter det).

Det er meget bra at Kiwi har to universielle hurtiglader på Kiwi Mølla slik at alle kan få strøm på elbilen sin. Men alle bør gis en rimelig mulighet til å sette seg inn i reglene. Spesielt bør det spesifiseres om en må flytte bilen fysisk om parkringstiden går ut og en betaler mer.
(det er jo dumt å ha ladet i 5 minutter om vinteren å så må stoppe opp gitt at en har stått i 40 minutter i ladekø)

Husk på at Kiwi Mølla ligger "midt i Oslo" og at det er en stor statlig arbeidsplass (NAV) på stedet med mange hundre ansatte. Nav har på ingen måte leid nok parkeringsplasser for alle sine ansatte, slik at det er meget stort press på parkeringsplasser i området.

Alle ville være tjent med at det kommer et oppslag på hurtigladerene ved Kiwi Mølla som klart og tydelig redegjør for vilkårene for å parkere ved hurtigladerene.

1 Det skader ikke om det blir skiltet at kun elbiler som lader kan parkere rett ved hurtigladerene.
2 Og at man må betale parkeringsavgift for å få lov til å parkere der
3 Unntaket for kiwi sine kunder som i butikkens åpningstid kan parkere gratis i 45min kan med fordel også nevnes.
4 Bot utstedes om du ikke har lapp i vinduet
5 Bot utstedes om du trekker gratis lapp og utfører andre aktiviteter enn å handle hos Kiwi.
6 Du har lov til å lade mens du handler hos Kiwi

(Det må avklares hva du har lov til å gjøre etter at du har handlet ferdig hos kiwi, får du lov til å fortsette å lade etter du er ferdig med å handle hos kiwi)


Da kan folk velge å handle hos Kiwi fremfor å betale parkeringsavgift.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Sele

Sitat fra: arthur på torsdag 12. november 2015, klokken 10:03
Jeg blir til tider helt matt av de krav som stilles her til informasjon angående parkering. Er det virkelig så vanskelig å gidde å lese hva som står på automaten og å følge det? Er det virkelig så vanskelig og langt å gå til disse at dere ikke klarer det? Her har man en rekke goder som eier av el-bil, men klage skal vi vsst uansett!

Helt enig med deg Arthur virker som at noen gjør dette vanskeligere enn det er.

Elbil-entusiast

Til informasjon er følgende e-post nå sendt KIWI, Nissan og Fortum. Blir spennende å se om det kommer noen respons  :)
---
Til: Kristine Aakvaag (Markedsansvarlig KIWI)
Kopi: Jan Paul Bjørkøy - Daglig Leder i KIWI, Marina Maneas Bakkum - PR- & Kommunikasjonssjef Nissan Nordic Europe - Norge, Stian Mathisen - Pressekontakt Fortum

Hei Kristine.

La meg innledningsvis få takke din ledelse i KIWI for det fantastiske samfunnsansvar dere har vist i deres satsing på hurtigladere for elbiler ved en rekke KIWI butikker rundt omkring i landet. Også deres samarbeidspartnere Nissan og Fortum fortjener ros for dette engasjementet. Det er nå stadig flere som har fått øynene opp for sammenhengen: Utbygging av hurtigladere -> Økt andel av bilparken elektrifiseres -> redusert CO2 utslipp fra transportsektoren. KIWI er således med på å adressere CO2 problemene i den sektoren som har de største negative bidragene til målsetning om redusert CO2 utslipp for å nå 2 graders målet, et sentralt tema blant annet i FNs klimapanel. Temaet forventes stor oppmerksomhet fra lederne av de aller fleste av verdens nasjoner i klimatoppmøtet i Paris senere denne måned.

Det er mitt håp og min tro at KIWI gjennom dette ikke bare oppnår «positiv balanse» i sitt samfunnsregnskap, men at det også materialiserer seg gjennom styrket kundelojalitet og økt omsetning for hver enkelt butikk som tilbyr hurtiglader. Undertegnede er i hvert fall i denne kategorien av kundesegmentet. De aller beste tiltakene er de hvor miljø og økonomi drar i samme retning. Her tror jeg at KIWI har truffet godt med en «grønn bølge» som ruller over både Norge og resten av verdenssamfunnet for tiden.

Lørdag 7 november 2015 opplevde jeg noe som imidlertid kan «forstyrre» den gode miljøprofilen som KIWI har opparbeidet seg. Mens jeg ladet min elbil på en slik ladestasjon ved KIWI Mølla (Th. Meyers gt. i Oslo) opplevde jeg å få parkeringsbot. Hendelsesløpet er mer detaljert redegjort i en tråd jeg har opprettet på elbilforumet til Elbilforeningen:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24830.0.html
(Undertegnede har aliasnavnet Elbil-entusiast på dette forum)

Boten ser ut til å være et resultat av KIWI butikkens lokale parkeringspolicy som tilsier at man skal være kunde på KIWI, og trekke parkeringslapp på automaten, for å få lov til å kjøpe hurtiglading på stasjonen. Hurtigladere er ofte en svært begrenset ressurs, og kan i overnevnte kontekst også vurderes som samfunnskritisk. Det ville derfor vært ønskelig om man i stedet kunne hatt er parkeringspolicy som regulerte/motiverte til effektiv utnyttelse av hurtigladeren, framfor «handletvang» på KIWI butikken. Noen forslag til hvordan slik policy kan defineres, og senere operasjonaliseres av parkeringsselskaper, er spilt inn i tråden det refereres til over. På sikt vil jeg tro at dette er en policy som KIWI vil profitere på. I nevnte tråd er det også stilt spørsmålstegn ved hvor vidt dagens policy kan ha noen juridiske aspekter ved seg. (Bli tvunget til å kjøpe tjenesten «Parkering» ved kjøp av tjenesten «Hurtiglading»)

I denne sammenheng tillater jeg meg derfor å spørre om KIWI kunne revurdere sin parkeringspolicy for kjøpere av tjenesten hurtiglading på samtlige av sine butikker med slike hurtigladere? (Som det kommer fram av tråden, ser dette også ut til å gjelde KIWI butikken på Bjerke, i tillegg til Mølla) Det er ikke utenkelig at en policy endring som heller stimulerer til effektiv utnyttelse av hurtigladerne vil påvirke KIWI sitt omdømme positivt, og at deres grønne profil vil oppnå enda større troverdighet blant deres kunder. Kan heller ikke utelukke at strømleverandører til hurtigladere ville foretrukket en slik policy.

Med vennlig hilsen

Dag Hallan
dag@larkollen.no
tlf 909 72 704

PS! Vil for ordens skyld understreke 2 forhold:
1.   Selv om denne e-post kommer fra min arbeidsgivers epost-server, henvender jeg meg som privatperson
2.   Dette er ikke en klage på parkeringsboten, denne er allerede betalt og akseptert. Dette er en forespørsel om endret parkeringspolicy.

eGolf 2015 fra mai 2015 til November 2015 (firmabil "mistet" med jobbskifte... snufs)
Nissan Leaf Norsk 2012 mod fra juni 2015 (konebil)
Nissan Leaf SL 2011 fra November 2015 ("ventebil" til eGolf 2017 kommer :-))

Terjer

Sitat fra: Elbil-entusiast på torsdag 12. november 2015, klokken 11:36
Til informasjon er følgende e-post nå sendt KIWI, Nissan og Fortum. Blir spennende å se om det kommer noen respons  :)
---
Til: Kristine Aakvaag (Markedsansvarlig KIWI)
Kopi: Jan Paul Bjørkøy - Daglig Leder i KIWI, Marina Maneas Bakkum - PR- & Kommunikasjonssjef Nissan Nordic Europe - Norge, Stian Mathisen - Pressekontakt Fortum

Hei Kristine.

La meg innledningsvis få takke din ledelse i KIWI for det fantastiske samfunnsansvar dere har vist i deres satsing på hurtigladere for elbiler ved en rekke KIWI butikker rundt omkring i landet. Også deres samarbeidspartnere Nissan og Fortum fortjener ros for dette engasjementet. Det er nå stadig flere som har fått øynene opp for sammenhengen: Utbygging av hurtigladere -> Økt andel av bilparken elektrifiseres -> redusert CO2 utslipp fra transportsektoren. KIWI er således med på å adressere CO2 problemene i den sektoren som har de største negative bidragene til målsetning om redusert CO2 utslipp for å nå 2 graders målet, et sentralt tema blant annet i FNs klimapanel. Temaet forventes stor oppmerksomhet fra lederne av de aller fleste av verdens nasjoner i klimatoppmøtet i Paris senere denne måned.

Det er mitt håp og min tro at KIWI gjennom dette ikke bare oppnår «positiv balanse» i sitt samfunnsregnskap, men at det også materialiserer seg gjennom styrket kundelojalitet og økt omsetning for hver enkelt butikk som tilbyr hurtiglader. Undertegnede er i hvert fall i denne kategorien av kundesegmentet. De aller beste tiltakene er de hvor miljø og økonomi drar i samme retning. Her tror jeg at KIWI har truffet godt med en «grønn bølge» som ruller over både Norge og resten av verdenssamfunnet for tiden.

Lørdag 7 november 2015 opplevde jeg noe som imidlertid kan «forstyrre» den gode miljøprofilen som KIWI har opparbeidet seg. Mens jeg ladet min elbil på en slik ladestasjon ved KIWI Mølla (Th. Meyers gt. i Oslo) opplevde jeg å få parkeringsbot. Hendelsesløpet er mer detaljert redegjort i en tråd jeg har opprettet på elbilforumet til Elbilforeningen:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24830.0.html
(Undertegnede har aliasnavnet Elbil-entusiast på dette forum)

Boten ser ut til å være et resultat av KIWI butikkens lokale parkeringspolicy som tilsier at man skal være kunde på KIWI, og trekke parkeringslapp på automaten, for å få lov til å kjøpe hurtiglading på stasjonen. Hurtigladere er ofte en svært begrenset ressurs, og kan i overnevnte kontekst også vurderes som samfunnskritisk. Det ville derfor vært ønskelig om man i stedet kunne hatt er parkeringspolicy som regulerte/motiverte til effektiv utnyttelse av hurtigladeren, framfor «handletvang» på KIWI butikken. Noen forslag til hvordan slik policy kan defineres, og senere operasjonaliseres av parkeringsselskaper, er spilt inn i tråden det refereres til over. På sikt vil jeg tro at dette er en policy som KIWI vil profitere på. I nevnte tråd er det også stilt spørsmålstegn ved hvor vidt dagens policy kan ha noen juridiske aspekter ved seg. (Bli tvunget til å kjøpe tjenesten «Parkering» ved kjøp av tjenesten «Hurtiglading»)

I denne sammenheng tillater jeg meg derfor å spørre om KIWI kunne revurdere sin parkeringspolicy for kjøpere av tjenesten hurtiglading på samtlige av sine butikker med slike hurtigladere? (Som det kommer fram av tråden, ser dette også ut til å gjelde KIWI butikken på Bjerke, i tillegg til Mølla) Det er ikke utenkelig at en policy endring som heller stimulerer til effektiv utnyttelse av hurtigladerne vil påvirke KIWI sitt omdømme positivt, og at deres grønne profil vil oppnå enda større troverdighet blant deres kunder. Kan heller ikke utelukke at strømleverandører til hurtigladere ville foretrukket en slik policy.

Med vennlig hilsen

Dag Hallan
dag@larkollen.no
tlf 909 72 704

PS! Vil for ordens skyld understreke 2 forhold:
1.   Selv om denne e-post kommer fra min arbeidsgivers epost-server, henvender jeg meg som privatperson
2.   Dette er ikke en klage på parkeringsboten, denne er allerede betalt og akseptert. Dette er en forespørsel om endret parkeringspolicy.

Du dreper dem med bokstaver, det blir alt for langt og for mange detaljer.
ng+
VW e-up! - Aurskog-Høland

stefse

Det som slår meg med denne tråden er at systemet må være basert på en slags "overvåking" av hva sjåføren foretar seg. Hvordan ellers skal adferden kunne bevises i en evt. rettsak? Dette eksempelet om man går på do på Statoil etter man har handlet, og risikerer bot? WTF? Har de kameraer der som overvåker alle de handlendes bevegelser?

Det er i såfall et overtramp på personvernet, og i høyeste grad ulovlig, spesielt om det ikke er skiltet med tydelig oppmerking at området er overvåket.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

arthur

Forslag til løsning på hvordan unngå denne problematikken;

1. Stopp ved betalingsautomat hvor alle regler er slått opp.

2. Forhold deg til reglene.

Er vel ikke værre enn som så?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA