Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Car-Net appen viser ikke korrekt status på bilen

Startet av Elbil-entusiast, tirsdag 15. desember 2015, klokken 09:31

« forrige - neste »

als77

Det beste er nok å betale og være obs på dette neste gang. Alternativt si i fra til Fortum og Kiwi og tigge om forgivelse.

Hvis du vil krangle så er Tutti inne på noe spennende; har de lov til å kreve en tilleggstjenste for å få lov til å betale for hurtiglading? Vil du ta kampen så er det mange hurtigladekunder som blir takknemlige :)

Panduck

Jeg unngår den hurtigladeren om jeg kan, desverre er det en av de mest optimale plassene for meg å lade når jeg er i Oslo. Er KIWI åpen, så tar jeg alltid billett og går inn og kjøper meg ett eller annet, slik at det ikke finnes noe grunnlag for å gi meg bot. Skiltet er vel relatvit klart på at det er for kunder på KIWI når butikken er åpen, og at du skal ha trukket billett.

OlavEmil

Det er tilsvarande ordning på Amfisenteret på Voss. Usikker på om dei deler ut bøter der, men skiltinga gir dei heimel om dei skulle finne det for godt. Billett er gratis, men må trekkjast og leggjast i frontruta.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Amoss

Jeg tror jeg rett og slett hadde sendt ett brev - evnt. mail - til Kiwi med kopi til Fortum og gjerne også forbrukerrådet og forklart situasjonen. Så spurt om dette faktisk er ønsket (og lovlig) politikk for lade-plassene?  Skal, og kan, disse også omfattes av de generelle parkeringsbestemmelsene for plassen selv om man betaler for en tilleggstjeneste?

Dersom svaret er "Ja", så bør/må lade-plassene skiltes bedre, da det er lett å missforstå dette. F.eks.: "Husk at også brukere av lade-plassene må trekke billett for å ha lov til å stå på disse. Dette i tillegg betaling for selve ladingen." på lade-plassene/boksene. Inntil slik skilting er på plass bør alle som har blitt bøtelagt under lading få sine bøter ettergitt grunnet uklar skilting (en som bruker ladeplassen har grunn til å tro at betaling for lading = betaling for plass å stå på under lading, og har liten grunn til å sjekke hva som står med liten skrift ved den generelle parkeringsautomaten).

Dersom svaret er "Nei", så bør selvfølgelig også alle som har blitt bøtelagt få sine bøter ettergitt, og det må skiltes om, og parkeringsvaktene må få ny instruks.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Jejl

Kiwi har mulighet til å kreve boten annullert av p-selskapet.
Så beste mulighet er nok å ta kontakt med dem.

v-i-c

Alle må huske på å legge igjen noen penger inne i butikken på kiwi dersom de lader på en kiwi butikk.
Alle må trekke en parkeringslapp dersom de parkerer hos en kiwi butikk.
Du får bot dersom du parkerer hos kiwi uten og handle hos dem.

dette er gennerelt hos kiwi i byer.

Så har kiwi et tilbud til sine kunder om de ønsker kan de hurtiglade.
Om Man må betale for denne ladningen kommer ann på hvilken avtale du og ditt bilmerke har hos fortum.

Ja dette er "meget" komplisert å forstå  :) :) :) :)

Personlig synnes  jeg at det er fint at kiwi har dette tilbudet med ladning. Da det i praksis ikke finnes andre som tilbyr bilistene hurtigladning i Norge. Uten Kiwi hadde man i praksis vært uten hurtigladetilbud i Norge.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

AmocoCadiz

Sitat fra: v-i-c på onsdag 11. november 2015, klokken 02:46

Personlig synnes  jeg at det er fint at kiwi har dette tilbudet med ladning. Da det i praksis ikke finnes andre som tilbyr bilistene hurtigladning i Norge. Uten Kiwi hadde man i praksis vært uten hurtigladetilbud i Norge.
Fint med ladetilbudet på Kiwi, men det er svært mange andre hurtigladere både frittstående og på kjeder som McDonalds og Statoil. Coop har også våknet i det siste, og skal satse på hurtigladere ved sine butikker.

Tror de som har butikker og satser på hurtiglading er smarte, de skaper nye vaner hos elbilbrukere som prioriterer disse butikkene, og de for en handel på ca 30 min per hurtigladekunde.

kodalse

Det slo meg plutselig når jeg leste emne om parkeringsbot på hurtiglader - Skulle det ikke være fartsbot?  ;D
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Elbil-entusiast

#23
Hei, og takk for mange og gode tilbakemeldinger. Dette forumet er det vanskelig å ikke bli glad i, selv for en Newbie/førstegangsposter.

Kommer med noen oppdateringer og svar på spørsmål som har vært stilt i tråden:
Arthur spør «Står det noe sted at du er unntatt fra plikten til å ta en lapp?»
Svar: Nei

Bjønseth1: «Var du kunde hos Kiwi?»
Svar: Nei.
Jeg hadde 11 km igjen på batteriet når familien ankom besøkelsesdestinasjonen i nærheten av hurtigladeren. Jeg var derfor avhengig av å fylle bilen til 100 % for å komme meg hjem. (Kunne også ha tatt en hurtigladerstopp til på veien hjem, men med 2 små barn i baksetet sent på kvelden var dette ikke ønskelig) Intensjonen min var å handle på KIWI etter at jeg først hadde tatt en rask runde i nærområde for å forsøke å identifisere en «saktelader» jeg kunne topp-lade de resterende 80-100% på batteriet. (Det er høyt press på disse sakteladerne i denne delen av Oslo). Når jeg kom tilbake (etter ca 30 min) oppdaget jeg imidlertid 2 forhold som satte meg litt ut:
1. Hadde allerede ladet til 87 % (Rødme, men heldigvis sto det ingen i kø bak meg og ventet på å få lade)
2. Parkeringsboten
Jeg ble da så forfjamset at jeg ikke tenkte på å handle. Hadde egentlig ingen spesielle handlebehov på KIWI, men det er alltids noen tørrvarer eller dopapir (varer med lang varighet) man kan handle. Synes det er bra å støtte opp om KIWI som har gjort denne satsingen på hurtigladere i samarbeid med blant annet Fortum. (Dette er kanskje en oppfordring Elbilforeningen kan gi til sine medlemmer?)

Hvor var skiltet plassert?
Det er plassert flere skilt på parkeringsplassen. Det nærmeste står ved inngangen til Kiwi butikken, ca 15 meter fra ladestasjonen. Jeg antar at det ikke er mange av oss som har problemer med å gå de 15 meterne, for å trykke ut en gratis billett fra parkeringsautomaten. Dette hadde sikkert også vært gjort om det hadde eksistert merking på ladestasjonen som opplyste om dette. Imidlertid klarer jeg ikke å fri meg fra tanken om hvor vidt dette er en ønsket, hensiktsmessig og/eller lovlig praksis?

Parkeringsboten er betalt og «glemt». Denne saken handler for meg om noe prinsipielt mye viktigere enn selve boten. Tror dessuten at problematikken er relativt umoden i samfunnet, og derfor best kan løses gjennom dialog/debatt. (ikke benytte boten som «brekkstang). Opplever at AmocoCadiz og Amoss med flere støtter meg i synet på at dette er tvilsom praksis, og kanskje heller ikke i tråd med lovverket?

Veien videre for meg nå vil være å sende e-post til KIWI-Thorwald meyersgate, KIWI sentralt, samt Fortum. (Holder forbrukerombudet utenfor i første omgang) Regner med å få sendt dette i løpet av kvelden/i morgen tidlig. (Kom gjerne med argumenter kjære forum-medlemmer!)

Jeg har særlig tro på at KIWI sentralt kan komme med eventuelle føringer til «ivrige» butikkeiere. De har jo etter min oppfatning vist et stort samfunnsansvar ved å være med på denne hurtiglader satsingen. Hensikten med denne e-post vil være å få KIWI til å endre praksis. I den anledning oppfordrer jeg forum medlemmene til å være med å foreslå ny praksis, som også er hensiktsmessig og enkel for parkeringsvakter å håndheve. (Det er alltid konstruktivt å ikke bare kritisere eksisterende praksis, men også samtidig å foreslå en bedre variant) Nedenfor er mine første tanker om hvordan en slik praksis kan være:

1.   Det skal ikke være nødvendig å trekke parkeringslapp for å hurtiglade på en hurtigladerstasjon Betaling for parkeringen er inkludert i ladeprisen/minuttprisen. (Her må det vel være mulig for Fortum/KIWI og eventuelt gjøre en årlig mellom-avregning?)
2.   Det er ønskelig at ivrige parkeringsvakter umiddelbart deler ut bøter til biler som står parkert på hurtiglader uten å lade.
3.   Har det gått mer enn 5 minutter etter at bilen er ladet til 100 %, ilegges parkeringsbot. (Forutsatt at dette kan framkomme av display på hurtiglader, ladeindikator på bil e.l.)

4.   Annet?

Skal selvfølgelig oppdatere denne tråden med sakens utvikling.

(Hafslund er endret til riktig operatør, som er Fortum, Forum admin)

eGolf 2015 fra mai 2015 til November 2015 (firmabil "mistet" med jobbskifte... snufs)
Nissan Leaf Norsk 2012 mod fra juni 2015 (konebil)
Nissan Leaf SL 2011 fra November 2015 ("ventebil" til eGolf 2017 kommer :-))

Panduck

Det finnes, slik jeg ser det, to forskjellige typer hurtigladere

1) De som har blitt satt opp med ENOVA støtte
2) De andre

Ladere av kategori 1 synes jeg vi bør være strenge på når det gjelder parkeringspris / krav til bruk. En handletur på KIWI bør IKKE være godtatt på denne type ladere!

Ladere av kategori 2 synes jeg vi bør kunne finne oss i alt muligrart på. Inkludert handletur på KIWI.

Denne laderen er av kategori 2.

Elbil-entusiast

Sitat fra: Panduck på onsdag 11. november 2015, klokken 09:54
Det finnes, slik jeg ser det, to forskjellige typer hurtigladere

1) De som har blitt satt opp med ENOVA støtte
2) De andre

Ladere av kategori 1 synes jeg vi bør være strenge på når det gjelder parkeringspris / krav til bruk. En handletur på KIWI bør IKKE være godtatt på denne type ladere!

Ladere av kategori 2 synes jeg vi bør kunne finne oss i alt muligrart på. Inkludert handletur på KIWI.

Denne laderen er av kategori 2.

Hvorfor synes du at vi skal finne oss i "alt mulig rart"?
Kan det ikke være slik at selv den lokale KIWI butikken i den store sammenheng vil kunne profitere på en praksis som understøtter "oppfordre til å handle", ikke "tvinge til å handle"?
eGolf 2015 fra mai 2015 til November 2015 (firmabil "mistet" med jobbskifte... snufs)
Nissan Leaf Norsk 2012 mod fra juni 2015 (konebil)
Nissan Leaf SL 2011 fra November 2015 ("ventebil" til eGolf 2017 kommer :-))

zaltoz

Enig med deg Panduck, men det bør skiltes tilstrekkelig uansett.
Tesla Model 3 LR m/AP

v-i-c

Sitat fra: Elbil-entusiast på onsdag 11. november 2015, klokken 09:07
Veien videre for meg nå vil være å sende e-post til KIWI-Thorwald meyersgate, KIWI sentralt, samt Hafslund. (Holder forbrukerombudet utenfor i første omgang) Regner med å få sendt dette i løpet av kvelden/i morgen tidlig. (Kom gjerne med argumenter kjære forum-medlemmer!)

"samt Hafslund" Hvorfor Haflund? Er det ikke Fortum (http://fortum.no/) som er "selger" av ladetjenesten på Kiwi Mølla?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

tutti

Ansvarlig selskap må uansett avklare om eneste måte å unngå bøter er:

Betale for hurtiglading
Bruke hurtiglading (ikke å stå fulladet)
Betale for parkering (eller lapp)
Handle på KIWI

Dersom alle 4 forhold må være i orden for å unngå bøter så bør man advares mot å komme hit da dette er særdeles komplisert å få til perfekt. f.eks. hva om elbiler havarer på ladeplass. Er det bot? Hva om man må vente på parkeringslapp mens man har iverksatt lading. Er det bot? Hva om man ikke handler på KIWI fordi de er tomme for en vare. Er det bot?

I det hele tatt så gjentar jeg det nok en gang at dette ser ut som lureri.

Amoss

Sitat fra: tutti på onsdag 11. november 2015, klokken 12:39
f.eks. hva om elbiler havarer på ladeplass. Er det bot?

Da gjelder det samme som om bilen havarerer ett hvilket som helst annet sted. Enten det er en ladeplass, en betal-parkeringsplass, offentlig veiskulder eller annet...


Sitat fra: tutti på onsdag 11. november 2015, klokken 12:39
Hva om man må vente på parkeringslapp mens man har iverksatt lading. Er det bot?

Steder der man må betale på automat eller "trekke lapp" etc skal parkeringsvaktene være instruert om at de må forvisse seg om at eier av bilen ikke nettopp er i ferd med å betale/trekke lapp etc.

Sitat fra: tutti på onsdag 11. november 2015, klokken 12:39
Hva om man ikke handler på KIWI fordi de er tomme for en vare. Er det bot?

Kravet er vel neppe - og kan vel kanskje heller ikke være? - at man må handle, men at man må være en kunde. En kunde er du i det du går inn døren med den hensikten å handle. Dersom de ikke har varen(e) eller har lagt seg på en høyere pris enn du er villig til å betale - så er du fortsatt en kunde, men altså uten å handle. Går du inn døren uten å ha til hensikt å handle, bare for å "ha vært der" for å få parkert/ladet, og så snur og går ut igjen, så er du ikke en kunde, men en snik ;)

Så jo, kravene kan være greie nok de, så lenge de er godt nok skiltet slik at ingen kan missforstå. Eneste måtte være om det blir noen konflikt ved at man både skal betale/trekke lapp for å parkere og betale for å bruke lade-muligheten. Akkurat dette kan virke litt ulogisk, så dersom dette er korrekt så burde dette vært opplyst om særskilt ved ladeplassen, ikke som en del av "liten skrift på skilt ved automat".
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA