Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbausende bra artikkel om Think classic

Startet av skromla, torsdag 13. mai 2010, klokken 18:12

« forrige - neste »

skromla

Trenger rett og slett litt rettleiing her; Bor på ei øy, drar med ferge til byen hver dag. Månedskort for bil; 1800.-, for passasjer 900.-. Øya har grusveier og er hompetitten, og kan til tider være glatt og gjørmete på høst/vinter. Trenger bilen på øya - den er ei mil lang - og har et partre kilometer til jobb i motbakke når jeg kommer i land. Tror liksom at elbil er lurt, men har rett og slett ikke planer om å bruke på hundretusenvis av kroner på ny bil. Har aldri hatt ny bil, blir nok ikke nå heller. Helse- og sosial. Men det frister å kjøpe seg noe å plugge i veggen... ::)
Har tre barn, som skal hentes og bringes på ferga i utrengsmål, så tre seter hadde vært greit. Fire hadde vært veldig fint.
Men, etter hva jeg har lest meg til, er det et knot for oss "på landet" mht service, og batterilevetiden er omvendt proposjonal med hvor billig bilen er, ser det ut til...

Noen gode råd? ;D

elektrolux

#1
Tror jeg har akkurat den bilen du ser ut til å trenge:

5 dørs, 4 seters P106 fra 2001 med airbag, servostyring, sentrallås, el vindu.

Jeg bygger den for tiden opp etter at den ble torpedert i en rundkjøring, og nå gjenstår kun å få skikk på batteripakken.

Bilen er veldig fin, og er nå reparert på den lokale yrkeskolen. Grunnet historien med kollisjonskade selges den for kun 115000 kr. som inkluderer 6 mnd 50% batterigaranti, og Robometer som gir deg full oversikt over batteriets tilstand.

Disse bilene hører til blandt de mest vellykkete og driftsikre Elbilene på markedet i dag, og har en fantastisk kjørekomfort. Typisk Fransk myk fjøring.

Service kan du selv utføre med utstyr for ca 4000 kr, og med min erfaring og oppfølging av batteriet skal dette være et tilbud værd å vurdere, til tross for en pris med 6 siffer :(



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: skromla på mandag 05. april 2010, klokken 22:21
Men, etter hva jeg har lest meg til, er det et knot for oss "på landet" mht service, og batterilevetiden er omvendt proposjonal med hvor billig bilen er, ser det ut til...
Du har rett i at man kan være uheldig med dårlige batterier.
Men har bilen NiCd batterier, slik de Elektrolux nevner har, er faktisk en viktig parameter for batterilevetid at man bruker bilen mest mulig.
Og den viktigste servicen, som er vann-service på batteriene, gjør du som Elektrolux sier enkelt med et instrument til 4000,-   og resten får du gode råd om her på forumet.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

cra

Sitat fra: Elmo på tirsdag 06. april 2010, klokken 12:20
Og den viktigste servicen, som er vann-service på batteriene, gjør du som Elektrolux sier enkelt med et instrument til 4000,-   og resten får du gode råd om her på forumet.

Yup, forumet her har vært en fantastisk støtte for mange, meg selv inkludert. Var selv helt grønn (pun not intended) på elbil bortsett fra å ha kjørt en Think noen ganger for en del år siden, men med hjelp fra forumet gjør jeg nå bl.a. vannservice selv. :) Det erikke vanskelig, og gode bruksanvisninger finnes på wiki-sidene for fri nedlasting. At man må ut med 4.000 i utstyr for å gjøre det tjenes forholdsvis raskt inn igjen, ikke minst siden man kan gjøre vannservice oftere enn man egentlig trenger (det koster bare vannet), noe man vil ha igjen for på sikt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

pilt

Det høres ut som det er mye penger å spare ved å bruke elbil for deg, ja. Du har jo nesten spart inn prisen på få år på den ferga der. Selv var jeg grønn (og er jo i grunn det fortsatt... ;D ) for 5 år siden, men pga nye kollektivfelt på vei til jobben min og økte bompengesatser, så valgte vi å hoppe i det og kjøpe en elbil. Det ble en P106 på oss også, den samme som Elektrolux skal selge, men min er fra 1999.

Om vi har vært heldige med bilen, om vi har vært flinke med ladingen, kjøringen og batteriservicene, eller om P106'ene faktisk er så supre elbiler, det vet jeg ikke, men til dags dato (bank i bordet) så har vi ikke hatt store problemene med bilen. Ingen av cellene er ødelagt, kun et bytte av 12 V-batteriet nå i vår har vi måttet skifte. (Pluss ny webasto og noe servostyrings-greier, men det har jo egentlig ikke noe å gjøre med at det er en elbil. Gamle fossilbiler må også skifte deler av og til.)
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

hens

Men så var det dette med bosted igjen da, det er lettere å assistere hvis en bor i nærheten. Nøyaktig adresse trengs ikke, men område, postnummer eller lignende kan vise seg nyttig å oppgi. ;)
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

derfgis09

Er også usikker på hvilken elbil jeg skulle ha valgt. Kjører mellom 1 - 3 mil pr dag.
Har prøvesittet en Buddy, men det ble for trangt for meg på 195cm. :(
Hvis jeg gikk til anskaffelse av en elbil, burde jeg da med min kjørelengde kjøre flere dager før jeg satte til lading, eller ville det bli best å sette til lading hver dag/natt?

elektrolux

Kanskje en Peugeut Partner eller Citroen Berlingo? I den kan du til og med beholde flosshatten på. ;D

Ellers er det batterikjemien som bestemmer lademønster.

Bly, og Litium bør lades så ofte som mulig, mens Nikkelbatterier gjerne kan kjøres helt ut* en gang i blandt.

* dog uten å reversere
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA