Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sjefen kvier seg for å sette opp ladepunkter på jobb

Startet av endim, tirsdag 15. desember 2015, klokken 07:31

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: endim på mandag 09. november 2015, klokken 20:34
Har i en tid sett på ny bil og i den forbindelse har eg prøvekjørt og vurdert elbil.
Om du vurderer elbil, så kjøp. Spesielt om du har et forutsigbart bruksmønster. 6 mil kjøring hver dag samt div småkjøring passer perfekt for elbil. Hybridene faller totalt igjennom her, og eksosbil er helt ute å kjøre.
Sjekk hvilke lademuligheter som finnes på de langturene du tar, eller om det kan være aktuelt å hente seg en bil fra nabobil, gomore eller andre bildelingstjenester på de lengste turene uten lademulighet. Det er veldig billig ordning om du har svært få langturer og ellers klarer deg med en elbil i Golf-klassen.

Når du først har kjørt elektrisk blir eksoshybrid eller eksosbil en fjern fortid man ikke ønsker seg tilbake til. Ja det har vært enkelte utfordring med lade-infrastruktur, og det er lurt å vurdere sitt eget behov nøye. Men eksosbil blir grusomt å kjøre når man er vant til elektrisk som alltid er fulladet når du står opp om morgenen :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tutti

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. november 2015, klokken 12:34
Sitat fra: endim på mandag 09. november 2015, klokken 20:34
Har i en tid sett på ny bil og i den forbindelse har eg prøvekjørt og vurdert elbil.
Når du først har kjørt elektrisk blir eksoshybrid eller eksosbil en fjern fortid man ikke ønsker seg tilbake til. Ja det har vært enkelte utfordring med lade-infrastruktur, og det er lurt å vurdere sitt eget behov nøye. Men eksosbil blir grusomt å kjøre når man er vant til elektrisk som alltid er fulladet når du står opp om morgenen :)
Jeg ser at noen kvitter seg med sine elbiler permanent. Det passer nok ikke for alle å kjøre elbil uansett.

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tutti

#18
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. november 2015, klokken 12:46
Jepp. Statistisk sett ca 1%.

Utenom gjettingen din så blir det spennende å se hvor mange markedsandeler hydrogen- og hybridbiler vil ta fra rene elbiler etterhvert. Når godene på elbiler forsvinner etterhvert så vil nok mange gå over til disse eller fossilbiler som før.

gamer73

hybridbiler er å regne som en overgangsfase:) Og vil SELVSAGT være pop ganske lenge:) Jeg har i utgangspunktet sagt at jeg ALDRI skal kjøpe ren fossilbil igjen....men det avhenger selvsagt av økonomi når det blir aktuelt å kjøpe ny....og på behov for stor vs liten bil.

Øyvind.h

Sitat fra: tutti på onsdag 11. november 2015, klokken 13:02
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. november 2015, klokken 12:46
Jepp. Statistisk sett ca 1%.

Utenom gjettingen din så blir det spennende å se hvor mange markedsandeler hydrogen- og hybridbiler vil ta fra rene elbiler etterhvert. Når godene på elbiler forsvinner etterhvert så vil nok mange gå over til disse eller fossilbiler som før.
Gjettingen min? Mitt tall var basert på en statistisk undersøkelse utført av TØI.
I følge Toyota kommer hydrogenbiler i volumsalg om ca 10-20 år.

Btw. om godene forsvinner fra elbiler så forsvinner de naturlig nok også fra hydrogenbiler, og eksoshybrider får innskjerpelser.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

gamer73

saken er vel at fossilbiler er en døende rase;) men man kan sikkert se på dem i et monter på et museum:)

.Andre

#22
Sitat fra: tutti på onsdag 11. november 2015, klokken 13:02
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. november 2015, klokken 12:46
Jepp. Statistisk sett ca 1%.

Utenom gjettingen din så blir det spennende å se hvor mange markedsandeler hydrogen- og hybridbiler vil ta fra rene elbiler etterhvert. Når godene på elbiler forsvinner etterhvert så vil nok mange gå over til disse eller fossilbiler som før.

Er mangen som glemmer at hydrogenbiler har nøyaktig de samme fordelene som elbiler.
Hva skjer med prisen på en Hyunday hydrogenbil som idag koser 500000 uten avgifter når avgiftene kommer?

Jeg holder en knapp på Tesla model 3. Det blir med stor sansynlighet min neste bil :).

Jeg kommer aldri til å gå tilbake til eksosbil eller annen bil som krever at man må fylle dyrt drivstoff på fyllestasjon. Er utrolig deilig å slippe å fylle diesel. Er bare å plugge bilen i veggen og spise middag, se film eller hva du gjør når du er hjemme. Når du skal kjøre er bilen ladet opp. Har aldri hatt mindre mas med bilhold.

Mitt råd til trådstarter er å gå for eGolf. Jeg var selv skeptisk til elbil før jeg bestemte meg får å kjøpe elbil. Jeg kjørte Volvo V50 diesel med god rekkevidde før vi gikk til innkjøp av eGolf. Vi har nå kun eGolf. Min erfaring er at rekkeviddeangsten er størst blant de som ikke kjører elbil selv. Jeg ser ikke det som et problem lenger. Lengste turen jeg har hatt til nå er 350km, det var ikke noe problem. Det er bare å legge ruten innom hurtigladere.

Servicekostnadene er veldig lave på en elbil kontra eksosbil. Dette er pga få deler i forbindelse med driften som kan gå i stykker. Man har en motor som er tilnærmet vedlikeholdsfri med en bevegelig del, ingen olje som må byttes, ingen gearboks, ikke noe eksosanlegg osv. Det er et mye enklere system som driver bilen framover. Det er en grunn til at det er elektromotorer som brukes i industrien og ikke bensinmotorer. Typisk går en elektromotor kontinuerlig i 30-50 år uten stans før den eventuelt byttes ut.

jkirkebo

Sitat fra: .Andre på lørdag 14. november 2015, klokken 01:35
Er mangen som glemmer at hydrogenbiler har nøyaktig de samme fordelene som elbiler.
Hva skjer med prisen på en Hyunday hydrogenbil som idag koser 500000 uten avgifter når avgiftene kommer?

Fordelene er like i dag ja. Men det er ingen lov som sier at det må forbli slik. Danmark innfører jo avgifter på elbiler fra nyttår, mens hydrogenbilene forblir avgiftsfrie.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

als77

Sitat fra: endim på mandag 09. november 2015, klokken 20:34
Har i en tid sett på ny bil og i den forbindelse har eg prøvekjørt og vurdert elbil. Grunnen til at jeg vurderer elbil er 3bompenge passeringer per dag. Klarer ikke se hvordan egolf har den prisen den har, såvidt eg ser har den jo samme eller nesten samme pris som golf uten elmotor?. Slipper ikke egolf mye avgifter, tar vw dette i ren profitt?? Er veldig skeptisk til rekkevidde, 2håndsverdi, lade hver bidige dag...

Tilsvarende bensinbil?
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=66503666&year_from=2015&model=1.817.1433&make=0.817&ref=fas

Rekkevidde - til og fra jobb fungerer for de fleste utmerket, spørsmålet er langturer

Andrehåndsverdi - her er det også stor usikkerhet knyttet til (spesielt) diesel fremover. Batteriene ser ut til å holde seg bedre enn man trodde, så det evt. ekstra tapet knytter seg til at de nye elbilene kommer med mer rekkevidde. Det beste elbilkjøpet må vel være neste generasjon, gitt at politikerne ikke har innført mva innen den tid. Spørsmålet er hvor lenge du ser for deg å beholde bilen

Lade hver bidige dag - Dette kommer an på lademulighetene dine; kan du plugge inn hjemme så er ikke dette noe hokus pokus (skjønt du kan/bør vurdere en skikkelig ladestasjon av sikkerhetsmessige årsaker). Må du lade på hurtiglader så er det verre (for tiden må jeg det, ca 2-3 ganger i uka, men da svinger jeg hjemom og henter hunden som jeg lufter mens jeg lader, så da taper jeg ikke så mye tid skjønt det er litt mer styr)

Er motivasjonen å slippe bom så vil dette være en kortsiktig investering, men du sparer desto mer på drivstoff (gitt at du ikke må hurtiglade alt).

elektro

Sitat fra: endim på mandag 09. november 2015, klokken 20:34Er veldig skeptisk til rekkevidde, 2håndsverdi, lade hver bidige dag...

Med dette utgangspunktet ville jeg styrt unna elbil og heller kjøpt en 3 år gammel bensinbil. Hvis du likevel skulle føle et snev av positivisme, kan du:

A) Vurdere en 2016 Leaf med den nye batteripakken, hvis du kan leve med utseendet.
B) Lease en e-Golf i 2 eller 3 år f.eks. på privatlease.no i påvente av ny e-Golf med større batteripakke eller Tesla Model 3.

Jeg synes det er gøy å lade jeg da, men folk er forskjellige. Du får jo kupevarmer på kjøpet da!
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

elektrolux

Sitat fra: endim på mandag 09. november 2015, klokken 20:34
Er veldig skeptisk til rekkevidde, 2håndsverdi, lade hver bidige dag...

Er selv meget skeptisk til oppgitt rekkevidde på fossil Golf. Mye tyder på at denne er kraftig overdreven og stemmer dårlig med brukerenes sin erfaringer.

2 håndsverdi: Kjøpte e-Up i 2013, og har "tapt" 30 000 kr på 20 000 km. Til gjengjeld er dette eneste utgiften vi har hatt. Null bom, null strøm, null service. Hadde vi betalt strømmen måtte en nok lagt til 2000 kr i strøm med de prisene som har vært på strømmen i det siste. Eller tilsvarende 130 l bensin ::)

Lade hver dag: Tar opptil 2x5 sek av dagen. Plug inn, plug ut.  Du bruker betydelig mer tid på å fylle bensin. Da må du kjøre omvei innom dertil egnet sted, og stå i all slags vær og vente mens kreftfarlig bensen damp innhyller deg og bilen din ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tutti

Sitat fra: elektrolux på mandag 16. november 2015, klokken 15:58
Lade hver dag: Tar opptil 2x5 sek av dagen. Plug inn, plug ut.  Du bruker betydelig mer tid på å fylle bensin. Da må du kjøre omvei innom dertil egnet sted, og stå i all slags vær og vente mens kreftfarlig bensen damp innhyller deg og bilen din ;)

"Lade hjemme" mener du går raskt. Til gjengjeld har de fleste trege ladekontakter hjemme og håpløs ladetid.

"Lade bort" bruker man som regel mye mer tid/styr på. Verst/mest håpløst er de såkalte hurtigladerne. Der er det bingo om du bruker 30 min eller flere timer i ladekø/problemer.

endim

Sitat fra: elektrolux på mandag 16. november 2015, klokken 15:58
Sitat fra: endim på mandag 09. november 2015, klokken 20:34
Er veldig skeptisk til rekkevidde, 2håndsverdi, lade hver bidige dag...

Er selv meget skeptisk til oppgitt rekkevidde på fossil Golf. Mye tyder på at denne er kraftig overdreven og stemmer dårlig med brukerenes sin erfaringer.

2 håndsverdi: Kjøpte e-Up i 2013, og har "tapt" 30 000 kr på 20 000 km. Til gjengjeld er dette eneste utgiften vi har hatt. Null bom, null strøm, null service. Hadde vi betalt strømmen måtte en nok lagt til 2000 kr i strøm med de prisene som har vært på strømmen i det siste. Eller tilsvarende 130 l bensin ::)

Lade hver dag: Tar opptil 2x5 sek av dagen. Plug inn, plug ut.  Du bruker betydelig mer tid på å fylle bensin. Da må du kjøre omvei innom dertil egnet sted, og stå i all slags vær og vente mens kreftfarlig bensen damp innhyller deg og bilen din ;)

Burde ikke renten på en dyr elbil være med i beregningen her?
Burde gjerne vurdere leasing ja :)

SteinarSun

Du får faktisk lavere rente på elbillån enn til fossilbil, så renten er lavere enn tilsvarende lån på en fossilbil.
Mange banker som har grønt billån.

Jeg er så heldig å ha radiobilen på verksted, og fått låne en tilsvarende bensingolf (1,2tsi).
Spurte for morroskyld selger hva den kostet, og den ligger på ca. 265' + levering.
Dette er en basisutgave som mangler alt av utstyr. Sammenligner du med en e-golf med alt utstyr til 300' sier det vel seg selv hva som gir mest for pengene.
1,2tsi er forresten usedvanlig treg.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA