Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sjefen kvier seg for å sette opp ladepunkter på jobb

Startet av endim, tirsdag 15. desember 2015, klokken 07:31

« forrige - neste »

endim

Har i en tid sett på ny bil og i den forbindelse har eg prøvekjørt og vurdert elbil. Grunnen til at jeg vurderer elbil er 3bompenge passeringer per dag. Klarer ikke se hvordan egolf har den prisen den har, såvidt eg ser har den jo samme eller nesten samme pris som golf uten elmotor?. Slipper ikke egolf mye avgifter, tar vw dette i ren profitt?? Er veldig skeptisk til rekkevidde, 2håndsverdi, lade hver bidige dag...

Tilsvarende bensinbil?
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=66503666&year_from=2015&model=1.817.1433&make=0.817&ref=fas

krist10an

Med ditt utgangspunkt vil jeg si: Kjøp deg en bensinbil, da vet du hva du får!

Alle nye produkter med ny teknologi vil være dyrere enn produkter som har gått i produksjon en stund, sånn sett syns ikke jeg det er unormalt at eGolfen er dyrere enn en tilsvarende bensinbil.

Forøvrig er jeg er veldig fornøyd med eGolfen min og den passet veldig fint til mitt bruk (stort sett korte turer, annen bil til langturer). Det er ikke sikkert den gjør det for deg.

Råde

Sitat fra: endim på mandag 09. november 2015, klokken 20:34
Har i en tid sett på ny bil og i den forbindelse har eg prøvekjørt og vurdert elbil. Grunnen til at jeg vurderer elbil er 3bompenge passeringer per dag. Klarer ikke se hvordan egolf har den prisen den har, såvidt eg ser har den jo samme eller nesten samme pris som golf uten elmotor?. Slipper ikke egolf mye avgifter, tar vw dette i ren profitt?? Er veldig skeptisk til rekkevidde, 2håndsverdi, lade hver bidige dag...

Tilsvarende bensinbil?
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=66503666&year_from=2015&model=1.817.1433&make=0.817&ref=fas
1. Rekkevidde: ikke noe å være skeptisk til. Den er kjent (og klart kortere en bensinbilen).
2. Den vil være noe lavere enn fossilbiler sier spåmennene. Men jeg vet ikke jeg. Se bare dieselbilene nå... I tillegg vil nye markeder åpnes etter hvert som bruktprisene faller og det vil være med til å holde etterspørsel oppe (og derav priser)
3. Lade hver bidige dag: nettopp det som er fantastisk. Jeg ler hver gang jeg kjører forbi en bensinstasjon og hver kan jeg problemfritt plugger i ladekabelen når jeg parkerer hjemme. Det er værre med den forbaskade dieselpurka (som atpå til bråker og soter og koster masse penger).

Lykke til med skepsisen :)
e-Golf | X75D

gamer73

Selv har vi kun E-golfen nå:)

Joa...jeg planlegger å bli hjemme i noen år;) INGEN lange turer med bil!...Kommer jeg meg til fjellhytten 6 mil unna så er jeg happy..og det gjør jeg jo:)

Problemet er at det å ha 2 biler er utrooolig uøkonomisk....så dem fleste velger jo vanlig breselbil da..men jeg er så gniten at jeg vil kjøre enda billigere...på bekostning av dårlig rekkevidde....Men jeg liker meg aller best hjemme....så for min del så tvinger en E-golf også dama til å slutte å mase om reiser;)

tutti

#4
Sitat fra: endim på mandag 09. november 2015, klokken 20:34
Har i en tid sett på ny bil og i den forbindelse har eg prøvekjørt og vurdert elbil. Grunnen til at jeg vurderer elbil er 3bompenge passeringer per dag. Klarer ikke se hvordan egolf har den prisen den har, såvidt eg ser har den jo samme eller nesten samme pris som golf uten elmotor?. Slipper ikke egolf mye avgifter, tar vw dette i ren profitt?? Er veldig skeptisk til rekkevidde, 2håndsverdi, lade hver bidige dag...

Tilsvarende bensinbil?
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=66503666&year_from=2015&model=1.817.1433&make=0.817&ref=fas
Dårlig eksempel å vise med mindre du prøver å trolle. Skal du sammenligne reelle kostnader så må du nok se ny=ny, samme utstyr etc.

I Sverige koster egolfen mer enn GTE. Det er en dyr bil.

Elbiler egner seg forresten ikke for alle. Du må f.eks. noen ganger kjøre økonomisk, les pent/sakte for å komme frem. Du må også lære deg å lade. Det er fryktelig slitsomme greier for folk som liker å parkere nærmest døra uansett og er generelt ikke særlig interessert i miljø og lære nye ting. Bare å lære seg hurtiglading kan ta tid og ladebokser og oppgraderte ladekabler er svindyrt. Noen ganger går også bilene til helvete og må taues inn (ikke så ofte men husk at ny teknologi er mer komplisert). Om vinteren fryser du på alle lengre turer for å spare på batteriet (husk hansker).

Belønningen i form av penger (altså i tillegg til at du redder verden) er mye penger, særlig hvis du kjører mye. Allikevel må man huske at verditapet på enkelte elbiler kan være i 100 000 kr klassen første året pga. at de kommer hele tiden nye og bedre modeller. Det er altså ikke sikkert at man sparer så mye når man tar med verditapet.

gamer73

ja jeg hadde ALDRI kjøpt E-golf i noen andre land enn i Norge. Det er utrolig bra at staten gjør at det blir billigere å velge miljøvennlig enn brenselbil:) Det eneste VI som bilførere offrer er rekkevidde.

jonste

Kjøp av elbil må ses på som kjøp av annen bil; et stort tap. Cluet er vel å tape minst mulig, samt få mest mulig igjen for pengene man må bruke.

Selv hadde jeg et 5 års perspektiv, der jeg går ut fra at eGolfen er verdt 0 etter 5 år. Da har jeg gått i 0 i forhold til hva jeg hadde tidligere. All restverdi da, er ren bonus. Samt at jeg i denne perioden har hatt "ny" bil, med garanti.

Lading er en ren vanesak, og noe man slutter å tenke på etter noen uker.

Som nevnt over, skal man sammenligne pris, så må det bli ny vs ny. Og da ta utgangspunkt i samme utstyrspakke.
eGolf kommer med mye standard, som er ekstra på diesel/bensin.

Hadde jeg bodd i Sverige, hadde jeg nok spyttet i 4-5k ekstra og kjørt en R i stedet  ;D  Er bare i norge at eGolf er en billigbil.

endim

Nei, ingen trolling herfra ;) Hadde det ikke vært for bompengeutgifter (1500mnd) så hadde jeg nok ikke vurdert elbil pga rekkevidde. Syns også det er en økonomisk gambling, hva hvis egolf om 2år har dobbel rekkevidde. Nå er jo egolfen så stivt priset (prisen på ny egolf har jo faktisk steget fra lanseringen for 2år siden..

[/quote]
Dårlig eksempel å vise med mindre du prøver å trolle. Skal du sammenligne reelle kostnader så må du nok se ny=ny, samme utstyr etc.
[/quote]

Såvidt eg ser så er ikke golf 2016 bensinmotor lansert enda?
En 1år gammel egolf ligger på ca 250k +/- det samme som f.eks denne bensin golfen som er 1år gammel?
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=66503666&page=2&year_from=2015&model=1.817.1433&make=0.817&ref=fas
Så det verdifallet på er jo ikke rare greiene på egolfen? Nei syns egolfen er latterlig priset...håper nesten at det i mars kommer en egolf med dobbel lengde da tenker eg pipen får en annen lyd av alle egolf eiere..

endim

Sitat fra: jonste på tirsdag 10. november 2015, klokken 22:24
Kjøp av elbil må ses på som kjøp av annen bil; et stort tap. Cluet er vel å tape minst mulig, samt få mest mulig igjen for pengene man må bruke.

Selv hadde jeg et 5 års perspektiv, der jeg går ut fra at eGolfen er verdt 0 etter 5 år. Da har jeg gått i 0 i forhold til hva jeg hadde tidligere. All restverdi da, er ren bonus. Samt at jeg i denne perioden har hatt "ny" bil, med garanti.

Lading er en ren vanesak, og noe man slutter å tenke på etter noen uker.

Som nevnt over, skal man sammenligne pris, så må det bli ny vs ny. Og da ta utgangspunkt i samme utstyrspakke.
eGolf kommer med mye standard, som er ekstra på diesel/bensin.

Hadde jeg bodd i Sverige, hadde jeg nok spyttet i 4-5k ekstra og kjørt en R i stedet  ;D  Er bare i norge at eGolf er en billigbil.

Hvordan var regnestykket ditt på dette``? :)

Knoffen

Tror ikke elbil er noe for deg, du kommer jo selv med argumentene.

Motor 4/15 og 5/15 har noen artikler om bensin vs diesel og ny vs gammel som kanskje kan være verd å studere.

Siden verdifallet er den største utgiften og stort i forhold til dine bompenger så vil det nok lønne seg for deg å kjøpe en bil der mye av verdifallet har skjedd de første årene og så flater ut. F.eks. en 3-5 år gammel bil og så bytte hvert år. Skoda Octavia, VW Golf, VW Passat, Ford Focus er eksempler på prisgunstige bruktkjøp i følge Motor.

Taffelman

Helt uenig, gå for ny elbil.

Eksempel:
Ny fosilbil kr 250.000,-
Verdi etter 5 år ca 100.000,-

Elbil besparelser på 5 år:
Bomring: 90.000,-
Årsavgift: 13.000,-
Lavere forsikring: ca 5.000,- - 10.000,-
Drivstoff: ca 80% av det du bruker i dag.
Service og bremseslitasje er normalt lavere på Elbil.

Mao. Du kan gi bort elbilen etter 5 år og likevel har du spart penger i forhold til fosilbil. I tillegg ligger det i kortene at rushtidsavgift i bomringene kommer i løpet av 2016.

Og.. Selv om det kommer nye elbiler med lengre rekkevidde, så vil fortsatt dagens elbiler ha en kjøpegruppe som ikke har behov for lengre rekkevidde, mao. de blir ikke verdiløse.

Hvor langt pendler du?
X75D
TM3 LR AWD

endim

Pendler ca 6mil hver dag. Unngår rushtidsavgiften pga sein arbeidstid. vil faktisk minke bompengeutgiftene ca 5% når/om rushtidsavgiften starter. Dessuten kan eg trekke fra bompengene på skatten ;)

jonste

Sitat fra: endim på tirsdag 10. november 2015, klokken 22:32
Sitat fra: jonste på tirsdag 10. november 2015, klokken 22:24
Kjøp av elbil må ses på som kjøp av annen bil; et stort tap. Cluet er vel å tape minst mulig, samt få mest mulig igjen for pengene man må bruke.

Selv hadde jeg et 5 års perspektiv, der jeg går ut fra at eGolfen er verdt 0 etter 5 år. Da har jeg gått i 0 i forhold til hva jeg hadde tidligere. All restverdi da, er ren bonus. Samt at jeg i denne perioden har hatt "ny" bil, med garanti.

Lading er en ren vanesak, og noe man slutter å tenke på etter noen uker.

Som nevnt over, skal man sammenligne pris, så må det bli ny vs ny. Og da ta utgangspunkt i samme utstyrspakke.
eGolf kommer med mye standard, som er ekstra på diesel/bensin.

Hadde jeg bodd i Sverige, hadde jeg nok spyttet i 4-5k ekstra og kjørt en R i stedet  ;D  Er bare i norge at eGolf er en billigbil.

Hvordan var regnestykket ditt på dette``? :)
Kjører ca 20k i året, 3mil hver vei til jobb.
Relativt tørst A4 tq var utgangspunktet. restverdi ca 100k. drivstoff+bom ca3500,- pr mnd, forsikring 6k pr år, årsavgift 3k, vedlikehold/forbruk++ ca 10k pr år = ca 80k pr år. Med forbehold mot større uforutsette utgifter.

eGolf. 300k, drivstoff 200mnd (lader mest gratis), årsavgift 450,- forsikring 3k. Vedlikehold/forbruk++ 3000 = ca70k pr år
Regnestykket tåler at bompenger kommer etterhvert.

Vedlig grovt regnet. Rent økonomisk hadde nok en billig brukt vært bedre, men eldre bil gir større usikkerhet ang kostnader, særlig når man er helt avhengig av den. Ny bil gir større sikkerhet mtp drift og kostnader (garantiperioden)

gamer73

ja dobbel rekkevidde hjelper KUN som argument OM du ikke f.eks klarer å komme på jobben med dagens EL-bil kontra en med dobbel rekkevidde. Selv er det bare 1 ting jeg ikke kan nå med bare 1 bil (EL-bil)..bilferie..for at bilferie skal være levelig må man ha minst TESLA rekkevidde, og selv med TESLA så hadde jeg ikke vært komfortabel...

Og blir det dobbel rekkevidde for samme prisen om 2 år spiser jeg hatten min;) DET tror jeg er litt tidlig;)

El-bil fordeler kan forsvinne etterhvert, så ett argument er å kjøpe så fort så mulig slik at man maximerer besparelsen:)

Råde

#14
Morsomt å følge debatten. Vi har forskjellige ting vi vektlegger og selvfølgelig forskjellig utgangspunkt.

Jeg skal ikke hevde å sitte på en mening som kan generaliseres, men etter 9 måneder med elbil er jeg klar over at jeg aldri skal ha noe annet.

Purka skal ut når jeg får muligheten. Hybrid er bare en masse ekstramekanikk som kan gå istykker og hydrogen er bare å putte penger ned i lommene på et annet distribusjonsnett enn det som eksisterer i dag (bensinstasjonene). 

Mulig jeg møter meg selv i døra her, men: man kan ikke være skeptisk til elbil før man har prøvd en...

Minner om denne:
https://vimeo.com/128035033

:D
e-Golf | X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA