Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøre Oslo - Stavanger

Startet av NegativeElectrode, mandag 14. desember 2015, klokken 12:32

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Mippen på onsdag 11. november 2015, klokken 15:51
Kjøper man en i3 er det ikke for å ukentlig pendle flere hundre eller et par tusen km i et jafs.

Altså, nå diskuterte overhode ikke jeg bilen "BMW I3" spesielt, men teknologien "seriell-hybrider" og krav om liten drivstofftank - slik de har i California.

Men joda, man kjøper ikke en seriell-hybrid for å kjøre langturer (utover el-rekkevidden) daglig eller ukentlig. Skulle i alle fall jeg ha sett seriøst på en seriell-hybrid så måtte den (i det minste *nesten*) dekke mitt normale daglige/ukentlige behov uten å fyre opp fossilmotoren. Denne - altså rekkeviddeforlengeren - blir da bare som ett alternativ til ett "superladenettverk" de gangene jeg skulle ha behov for å kjøre lengre - eller ikke ha rukket å lade helt opp mellom turene.


Sitat fra: stefse på onsdag 11. november 2015, klokken 18:03
Sitat fra: Amoss på tirsdag 10. november 2015, klokken 21:38
Liten generator betyr bare ...

Enig i det meste ellers, men henger du med på motorteknologi?

Når det ble sagt "liten generator" tenkte jeg først og fremst på en generator som knapt klarte å levere nok strøm til driften av bilen. Det jeg tok til orde for var igrunnen bare at den måtte være stor nok til å levere den strømmen bilen trengte. Ellers har du helt sikkert rett i det du skriver om fossilmotorene (men det finnes visst noen alternative motor-teknologier som egentlig er mer egnet som generatorer enn de man normalt finner i fossilbiler - og da er ikke nødvendigvis det like korrekt lengre ;) )
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Mippen

#31
Sitat fra: Amoss på onsdag 11. november 2015, klokken 21:00
Sitat fra: Mippen på onsdag 11. november 2015, klokken 15:51
Kjøper man en i3 er det ikke for å ukentlig pendle flere hundre eller et par tusen km i et jafs.

Altså, nå diskuterte overhode ikke jeg bilen "BMW I3" spesielt, men teknologien "seriell-hybrider" og krav om liten drivstofftank - slik de har i California.

Men joda, man kjøper ikke en seriell-hybrid for å kjøre langturer (utover el-rekkevidden) daglig eller ukentlig. Skulle i alle fall jeg ha sett seriøst på en seriell-hybrid så måtte den (i det minste *nesten*) dekke mitt normale daglige/ukentlige behov uten å fyre opp fossilmotoren. Denne - altså rekkeviddeforlengeren - blir da bare som ett alternativ til ett "superladenettverk" de gangene jeg skulle ha behov for å kjøre lengre - eller ikke ha rukket å lade helt opp mellom turene.


Sitat fra: stefse på onsdag 11. november 2015, klokken 18:03
Sitat fra: Amoss på tirsdag 10. november 2015, klokken 21:38
Liten generator betyr bare ...

Enig i det meste ellers, men henger du med på motorteknologi?

Når det ble sagt "liten generator" tenkte jeg først og fremst på en generator som knapt klarte å levere nok strøm til driften av bilen. Det jeg tok til orde for var igrunnen bare at den måtte være stor nok til å levere den strømmen bilen trengte. Ellers har du helt sikkert rett i det du skriver om fossilmotorene (men det finnes visst noen alternative motor-teknologier som egentlig er mer egnet som generatorer enn de man normalt finner i fossilbiler - og da er ikke nødvendigvis det like korrekt lengre ;) )


Opel Ampera er vel et eksempel på en seriell hybrid slik jeg har forstått det. Den har vel en litt større fossil motor som lager strøm til batteriet som igjen mater motoren. Problemet med Ampera er at batteriet ikke er så stort og rekkevidden på bensin er for stor. Den kan mer sammenlignes med en vanlig phev og havner på "motsatt side" i forhold til en i3 eksempelvis. Den har riktig nok best rekkevidde på strøm av "de vanlige" phev bilene. Opp til 7 mil var det vel, men rekkevidden på bensin er som på en vanlig bensinbil. Derfor "jukser" man litt og kan fint kjøre den uten å måtte lade. I3 rex på sin side bør man lade for å få best rekkevidde
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

#32
Klikk om opel ampera som har 80 km kortere rekkevidde på strøm enn det i3 rex har.

"
Hva med lengre distanser? Altså dit elbilene med rekkevidde på 14-18 mil ikke når fram?

Svaret får vi i vår 20 mil lange forbruksrunde. Som normalt går de første milene på ren eldrift, men derfra og inn øker forbruket jevnt og trutt og lander totalt på respektable 0,49 l/mil. Kjører vi enda lenger, som for eksempel da vi kjørte til Stockholm, landet vi på ikke veldig imponerende 0,78 l/mil.

Kort fortalt er Ampera en bil for deg med lademulighet og som sjelden kjører mer enn 10-12 mil. Holder du deg til denne distansen kan du forvente deg gode ytelser og et forbruk på under 0,3 l/mil - helt uten rekkeviddeangst.

Totalt for testperioden brukte Ampera 0,58 l/mil. Det inkluderer både perioder med hyppig lading og småkjøring - altså det Ampera er best til - og det en kan kalle helt normal norsk bilbruk uten hyppig lading."

Med andre ord er ikke vanlige phev så miljøvennlig med mindre man bare kjører på strøm. Da er likevel en ren elbil bedre, og hadde man kunnet kjøpe små elbiler med rekkevidde forlenger på noen få liter så ville man også hatt et ekstra buffer og kommet mye bedre ut enn en vanlig phev.
Fremtiden er elektrisk.

Taffelman

Det er veldig lett å angripe plug-in hybrider ved å ta en langtur og rakke ned på det høye forbruket. Men det blir veldig feil. Plug-in hybriden er laget for at daglig pendling hovedsaklig går på El samtidig som bilen kan løse andre oppgaver og fylle behov som rene elbiler pr. idag ikke kan, slik at man kan klare seg med en bil istedet for to. Det gjør ikke så mye om forbruket på en og annen langtur er på nivå med bensinbil når totalforbruket er 75% lavere.

Har man et bruksmønster hvor en PHEV gir et langtidsforbruk over 0,4 l/mil så er det mer lønnsomt med diesel, og det er det avgjørende for de aller fleste når de kjøper bil.

Som jeg har nevnt tidligere så gir PHEV en mykere overgang til elbil, og det er fortsatt langt over 90% av bilistene som må "omskoleres". I tillegg trenger både ladeinfrastruktur og batteriproduksjon mere tid før alle kan kjøre elbil, så plug-in hybriden har en hensikt. Vi må ikke forkaste gode løsninger i forhastelsen mot det perfekte.

Når det er sagt, så synes jeg fordelene med plug-in hybrider gjenspeiles godt i dagens avgiftsystem, bortsett fra at biler som BMW i3 REX ikke skulle vært klassifisert som plug-in hybrid, de skulle hatt samme fordeler som elbiler, evt. kunne de fått en liten ekstraavgift på rekkeviddeforlengeren.

For å sette det på spissen, så kan jeg ta med meg et strømaggregat i i3 BEV'en og få nesten samme funksjon som i REX, men til 100.000,- mindre i innkjøp og i mitt tilfelle med årlige besparelser på over 60.000 kr i forhold til å kjøpe en i3 REX.

For å sette det ennå mer på spissen (hypotetisk) så utgjør forskjellen mellom BEV og REX, i mitt tilfelle,  ca 400.000 kr på 5 år Hvis jeg lader med strømaggregat når BEV'en er parkert vs litt ekstralading underveis med REX.

Det er en halv X  ::)
X75D
TM3 LR AWD

Amoss

Sitat fra: Mippen på onsdag 11. november 2015, klokken 22:41
Opel Ampera er vel et eksempel på en seriell hybrid slik jeg har forstått det.

Opel Ampera er den europeiske varianten av Chevrolet Volt. Dette var en bil jeg så frem til da den ble introdusert, og hadde store håp om. Altså frem til den ble introdusert :p  Må her poengtere at jeg ikke har fulgt med noe nevneverdig på denne etter den skuffelsen, så ting kan ha endret seg siden den gang uten at jeg har fått det med meg - så korriger meg gjerne dersom jeg tar feil her...

Den blir - som du korrekt oppgir - klassifisert som en seriell-hybrid av GM. Men det er (var?) ikke hele sannheten. Ved akselerasjon og ved kjøring over en viss hastighet - altså landeveiskjøring/langkjøring - så var fossilmotoren direkte koblet til hjulene! Altså som en parallell-hybrid eller ren fossilbil. Så nei, i mine øyne er den ikke en seriell-hybrid - om ingen kan korrigere meg på dette.

Men uansett satte du jo fingeren på problemet her: "Problemet med Ampera er at batteriet ikke er så stort", rekkevidden på fossil er etter min mening fortsatt irrelevant. Hadde klart meg fint med ett forbruk på 0,8 på mila de gangene jeg skulle kjøre til Stockholm (tror det er 10 år siden sist ;) ), dersom forbruket hadde vært 0,0 i hverdagen. Dersom bilen hadde hatt enda kortere rekkevidde på fossil enn på el, så er ikke dette en bil jeg hadde brukt på en slik tur. En stopp hver 10. mil for å fylle OG (sakte-?)lade hadde gjort det totalt uinteressant - annet enn for turens egen skyld og gitt blaffen i hvor mange dager jeg skulle brukt over...

Hadde bilen hatt en reell el-rekkevidde på la oss si 15 mil, og en normal tank, og vært en ekte seriell-hybrid hadde dette vært en interessant bil for meg. Da hadde mesteparten av hverdagskjøringen min vært på el, og bilen ville fritt kunne brukes som en vanlig fossilbil de gangene jeg skulle ville dra på langturer.

Men så klart, en ren elbil med tilstrekkelig rekkevidde og ett godt hurtigladenett er enda mer interessant.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Mippen

Sitat fra: Taffelman på torsdag 12. november 2015, klokken 00:29
Det er veldig lett å angripe plug-in hybrider ved å ta en langtur og rakke ned på det høye forbruket. Men det blir veldig feil. Plug-in hybriden er laget for at daglig pendling hovedsaklig går på El samtidig som bilen kan løse andre oppgaver og fylle behov som rene elbiler pr. idag ikke kan, slik at man kan klare seg med en bil istedet for to. Det gjør ikke så mye om forbruket på en og annen langtur er på nivå med bensinbil når totalforbruket er 75% lavere.

Har man et bruksmønster hvor en PHEV gir et langtidsforbruk over 0,4 l/mil så er det mer lønnsomt med diesel, og det er det avgjørende for de aller fleste når de kjøper bil.

Som jeg har nevnt tidligere så gir PHEV en mykere overgang til elbil, og det er fortsatt langt over 90% av bilistene som må "omskoleres". I tillegg trenger både ladeinfrastruktur og batteriproduksjon mere tid før alle kan kjøre elbil, så plug-in hybriden har en hensikt. Vi må ikke forkaste gode løsninger i forhastelsen mot det perfekte.

Når det er sagt, så synes jeg fordelene med plug-in hybrider gjenspeiles godt i dagens avgiftsystem, bortsett fra at biler som BMW i3 REX ikke skulle vært klassifisert som plug-in hybrid, de skulle hatt samme fordeler som elbiler, evt. kunne de fått en liten ekstraavgift på rekkeviddeforlengeren.

For å sette det på spissen, så kan jeg ta med meg et strømaggregat i i3 BEV'en og få nesten samme funksjon som i REX, men til 100.000,- mindre i innkjøp og i mitt tilfelle med årlige besparelser på over 60.000 kr i forhold til å kjøpe en i3 REX.

For å sette det ennå mer på spissen (hypotetisk) så utgjør forskjellen mellom BEV og REX, i mitt tilfelle,  ca 400.000 kr på 5 år Hvis jeg lader med strømaggregat når BEV'en er parkert vs litt ekstralading underveis med REX.

Det er en halv X  ::)

Helt klart har bruksmønsteret mye å si for hva slags bil som passer. Som sagt kan phev være bra hvis den brukes på "rett måte". Hvis man har et mønster som gjør at mye av kjøringen er på fossilt er det en del andre biler som vil gi et bedre regskap både for miljøet og lommeboken.

i3 rex er en type "hybrid" som gjør det vanskelig å kjøre mest på fossil, og med mer enn dobbelt så lang rekkevidde på strøm som den beste  phev vil i3 rex i praksis være en elbil.
Fremtiden er elektrisk.

Sandpusher

Sitat fra: Mippen på torsdag 12. november 2015, klokken 10:34
Sitat fra: Taffelman på torsdag 12. november 2015, klokken 00:29

i3 rex er en type "hybrid" som gjør det vanskelig å kjøre mest på fossil, og med mer enn dobbelt så lang rekkevidde på strøm som den beste  phev vil i3 rex i praksis være en elbil.

Utslippsmessig kanskje, men for brukeren er en elbil uten EL skilt ikke en elbil (i Norge).
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Panduck

Sitat fra: arthur på mandag 09. november 2015, klokken 10:56
Hvordan ser dere for dere denne differensieringen skal se ut slik at den blir, oppleves som, rettferdig? Eller blir det da bare enda flere diskusjoner over det samme temaet hvor alle opplever at alle andre oppnår fordeler som oppleves som urettferdig? Urettferdig er vel det mest brukt ordet blant barn og unge i dag!

i3 er vel laget slik den er for å tilfredsstille krav andre steder, range extender skal ikke ta bilen lengre enn batteriet gjør. Det er jo en mulig måte å sette begrensning på, da vil tanken på en bil med GTE batteri ikke være voldsomt stor :)

Mippen

Sitat fra: Sandpusher på torsdag 12. november 2015, klokken 14:20
Sitat fra: Mippen på torsdag 12. november 2015, klokken 10:34
Sitat fra: Taffelman på torsdag 12. november 2015, klokken 00:29

i3 rex er en type "hybrid" som gjør det vanskelig å kjøre mest på fossil, og med mer enn dobbelt så lang rekkevidde på strøm som den beste  phev vil i3 rex i praksis være en elbil.

Utslippsmessig kanskje, men for brukeren er en elbil uten EL skilt ikke en elbil (i Norge).

Det er der politikken har feilet. Det burde være like incentiver på en i3 som inutgangspunktet er en elbil. Eventuelt kunne man ha betalt litt for generatoren.
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: Sandpusher på torsdag 12. november 2015, klokken 14:20
Utslippsmessig kanskje, ...

Og rekkeviddemessig. Hva er egentlig poenget med en hybrid dersom man ikke har noe (nevneverdig) lengre rekkevidde enn en kortrekkevidde-elbil? Hele poenget med en "rangeextender" måtte da være å nettopp å ha en elbil, men kunne utvide rekkevidden man kan kjøre uten å basere seg på hyppige langvarige ladestopp de gangene man skulle kjøre en litt lengre tur.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA