Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøre Oslo - Stavanger

Startet av NegativeElectrode, mandag 14. desember 2015, klokken 12:32

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Side3 har samlet testene sine av alle el- og hybdridbiler her
http://www.klikk.no/motor/bil/article1632529.ece

Det er vel positivt at media begynner å ta elbilene seriøst, og ikke bare skriver negativt om rekkevidde og verditap.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

elektrolux

Liker at Vi menn tester også på denne måten:

Hentet fra i3 testen:

Vi kjørte også to forbruksmålinger med rekkeviddeforlenger som eneste energikilde, og i begge tilfelle brukte bilen da i underkant av 0,6 l per mil.

Et godt resultat som samtidig er en slags "worst case" forbruk i stedet for fantasitallene som oppgis i brosjyrene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mippen

Er det en type bil med el-drift og forbrenningsmotor som burde fått samme fordelen som elbiler så er det biler som i3 med range extender. Det er en 100 % ren elbil med en liten generator som gir deg noen mil ekstra rekkevidde dersom krise. Det er eldrift som er hoved kilden. Syns det er helt feil å putte den i samme bås som vanlige ladbare hybrider som Golf GTE, Audi A3 osv. Der er biler som har fossilmotor som hoved drivkilde, men som kan kjøre på strøm over kortere strekk. De kan kjøres 100 % på bensin. I3 er på sin side laget for å kjøre på strøm.

Kjører man mest i byen og trenger et lite buffer hvis man skal kjøre langt er en slik bil perfekt. De er bygget slik at det er uprakrisk å jukse. Derfor må den kjøres på strøm.
Fremtiden er elektrisk.

Hansi

Helt enig i at avgifter på plug-in hybrider bør differensieres i større grad, BMW i3 plug-in hybrid burde belønnes for lang el-rekkevidde og kort bensin-rekkevidde.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

arthur

Hvordan ser dere for dere denne differensieringen skal se ut slik at den blir, oppleves som, rettferdig? Eller blir det da bare enda flere diskusjoner over det samme temaet hvor alle opplever at alle andre oppnår fordeler som oppleves som urettferdig? Urettferdig er vel det mest brukt ordet blant barn og unge i dag!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

fredag

Sitat fra: Mippen på mandag 09. november 2015, klokken 10:10
Er det en type bil med el-drift og forbrenningsmotor som burde fått samme fordelen som elbiler så er det biler som i3 med range extender. Det er en 100 % ren elbil med en liten generator som gir deg noen mil ekstra rekkevidde dersom krise. Det er eldrift som er hoved kilden. Syns det er helt feil å putte den i samme bås som vanlige ladbare hybrider som Golf GTE, Audi A3 osv. Der er biler som har fossilmotor som hoved drivkilde, men som kan kjøre på strøm over kortere strekk. De kan kjøres 100 % på bensin. I3 er på sin side laget for å kjøre på strøm.

Kjører man mest i byen og trenger et lite buffer hvis man skal kjøre langt er en slik bil perfekt. De er bygget slik at det er uprakrisk å jukse. Derfor må den kjøres på strøm.

Hybridbiler bør ikke få NOEN avgiftslettelser overhodet, bare utsatte avgifter som kan ettergis årlig helt eller delvis ved at eier utleverer en logg fra bilen som viser i hvor stor grad hybridbilen har gått elektrisk.

Det gir ingen mening å gi avgiftslettelser på hybridbiler som ikke kjører elektrisk.

Men man kan vel stole på at VW finner en måte å jukse med slike logger også.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Mippen

I3 er ikke en hybridbil. Det er en ren elbil med en liten rekkevidde forlenger. Det skiller den fra de andre plugin hybridene.
Fremtiden er elektrisk.

Porsgrunn

Sitat fra: arthur på mandag 09. november 2015, klokken 10:56
Hvordan ser dere for dere denne differensieringen skal se ut slik at den blir, oppleves som, rettferdig? Eller blir det da bare enda flere diskusjoner over det samme temaet hvor alle opplever at alle andre oppnår fordeler som oppleves som urettferdig? Urettferdig er vel det mest brukt ordet blant barn og unge i dag!

Tar ikke stilling her til om det bør gjøres. Dersom det gjøres bør det settes krav til minimum rekkevide på strøm. Denne bør det også signaliseres tydelig at skal økes årlig. Minimum 100 km kunne f. eks være et sted å starte.

Forhåpentligvis hadde det fjernet bilene med tåpelig kort rekkevidde og gjort hybrid løsningen mer og mer unødig.

fredag

Sitat fra: Mippen på mandag 09. november 2015, klokken 18:29
I3 er ikke en hybridbil. Det er en ren elbil med en liten rekkevidde forlenger. Det skiller den fra de andre plugin hybridene.

Jeg er klar over de tekniske forskjellene med drivlinje på i3 vs andre hybrider. Det spiller liten rolle hvis folk velger å kjøre den 100% på bensin.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

OlavEmil

Det spelar ei vesentleg rolle. Dei fleste hybridar er laga slik at ein elmotor leverer litt kraft til hjula, men må ha hjelp av ein bensinmotor for å få full effekt. Dermed er det for mange lite fristande å køyre på rein eldrift.

På ein bil som utelukkande er drifta av elmotor, vil det derimot ikkje gjere noko forskjell for sjåføren om han brukar bensinmotoren eller ikkje, anna enn mykje høgare driftsutgifter. Med andre ord, ingen oppfordring til å bruke ein drope bensin, og bensinmotoren blir kun ei kriseløysing.

Om hybridbilar skal ha noko form for avgiftslette eller andre fordelar, må det vere eit absolutt krav at det kun er elmotor som står for framdrift.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

stefse

#10
Å endre drivlinjen til helelektrisk med en liten bensin/diesel generator og et passelig stort batteri som også kan lades fra nettet, er en lavthengende frukt som bare venter på å bli høstet. Den første som lanserer en slik bil, vil oppnå forbruks og utslippstall selv Volkswagens ingeniører bare kan drømme om.

Men jeg har hevdet dette siden 2003 og enda har det ikke skjedd stort, annet enn BMW's hederlige unntak, som knapt noen har hørt om.
Toyotas Prius f-eks. bærer navnet hybrid med skam. Dette er i realiteten bensinbil med en liten elmotor og batteri som du kan bruke når du parkerer.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Taffelman

Flytt avgiftene til bruk, så løser det seg selv

Kun MVA på kjøp
ingen årsavgift.
Drivstoff 50 kr/l
Elavgift 1 kr/kW - bunnfradrag for 10.000 kW.

Fosilbilen blir marginalisert
Reelt forbruk blir viktig, selv for hybrid og elbiler.
Løsninger for egenproduksjon og lokal el-lagring blir økonomisk attraktivt.
Staten opprettholder sine inntekter.


X75D
TM3 LR AWD

Mippen

Som sagt er i3 en elbil med en generator, det er ikke en vanlig ladbar hybrid. Vanlige ladbare hybrider har mye kortere rekkevidde på strøm enn på bensin/diesel. I3 har lengre rekkevidde på strøm enn på bensin, og generatoren som lader batteriet når bilen er tom gir bare noen mil ekstra når batteriet er tomt. Til vanlig bykjøring er rekkevidden på strøm mer enn god nok. I praksis bruker man nesten aldri generatoren, og generatoren gir ikke nok rekkevidde alene til at det er mulig å bare kjøre på bensin.
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: Mippen på mandag 09. november 2015, klokken 18:29
I3 er ikke en hybridbil. Det er en ren elbil med en liten rekkevidde forlenger. Det skiller den fra de andre plugin hybridene.

Jada, bare litt flisespikkeri, men det er greit å ha begrepene rett: I3 ER en hybrid! Forskjellen ligger mellom seriell-hybrider og parallell-hybrider.

Men jo, er enig i at i den grad man skal ha hybrider så burde det være seriell-hybrider og ikke parallell-hybrider.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Klykken

Forskjellen er at bensinmotoren i bilen ikke er tilkoblet hjula overhodet.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA