Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladeplasser Aker brygge

Startet av twoika2, onsdag 12. mai 2010, klokken 14:35

« forrige - neste »

twoika2

 :)  kom med nyheter. Mye gammelt som er et år eller eldre. Verden utvikler seg, og noe nytt må det vel være som har lokal (norsk) interesse. 

PerBear

Noe av det viktigste nyhetene innen elsykkel siste ni mnd (dvs så lenge elbilforum var i "limbo"):

• Shimano og SRAM kommer med egne elsykkel komponenter - vil komme på markeder i høst

• En europeisk interesseorganisasjon for europeiske elsykkelsistributører vil øke grensene for Epac/Pedelecs. Det har vært diskutert høyere effekt (Kanada og USA bruker 500W) og muligens 30km/t (Kanada har 20 miles, ca 32 km/t)

• Statens vegvesen har fått egne elsykler - trolig Kalkoff Agattu

• masse elsykkelinfo på internett - bruk linkene på groups.google.com/group/lurapedelec

   
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

hens

#2
Hei, PerBear,
Jeg tittet på linken og ser at det står:
"I lov om friluftslivet av 28. Juni 1957 nr. 16 finnes det en egen § 3.2.2 om sykling som unntar sykkel med hjelpemotor:" .....!

Denne er fra 1957, og da var det ingen som tenkte på elmotor som hjelpemotor, det dreide 50 cm3 forbrenningsmotor eller "Knallert".
Dette ble senere til moped.
Omkring 1960 forsvant pedalene fra mopedene.
Mopeder er registreringspliktige og har krav til lys og hjelm, og kan ikke kjøres i utmark hvor det ikke er tillatt med motorisert ferdsel.

Her er det rom for diskusjon!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PerBear

En lovlig elsykkel i Norge og alle andre EU/EØS land kalles offisielt for en EPAC - Electric Pedal Assisted Cycle. Den eneste komplette og godkjente definisjonen for EU/EØS finnes i den europeiske standarden EN 15194:2009 som i Norge heter NS-EN 15194:2009. Den er ikke fritt tilgjengelig og må kjøpes. Den norske versjonen fås hos www.standard.no.

Jeg har undersøkt nøye spørsmålet om elsykkel i juridisk forstand er en vanlig trøsykkel. Konklusjonen min er at i fra og med endringen i kjøretøyforskriftene i 2003 er en lovlig elsykkel å anse som en vanlig trøsykkel. Lov om friluftsliv av 28.6.1957 sin henvisning til trøsykkel med hjelpemotor forklares med at det er datidens beskrivelse av moped/"knallert" og omfatter således ikke EPAC.

Årsaken til at jeg kommer til den konklusjonen er:
1) Henvisningen i Lov om friluftsliv av 28. juni 1957 til sykkel med hjelpemotor er i offentlig rundskriv T-6/97 tolket til: "Sykkel med hjelpemotor inkluderer knallert og moped."

2) EPAC er unntatt Kjøretøyforskriftene. Det er  ikke tilfelle med moped og "knallert": "Since November 9, 2003 the new EU Directive 2002/24/EC concerning the type approval for two and three wheeled vehicles has been applicable in all EU Member States. According to this Directive, pedelecs up to 25 km/h and a motor with no more than 250 Watts rated output are considered bicycles. Pedelecs which exceed these technical specifications must have a type approval and are classified as "Mopeds", and must consequently abide by all additional laws, i.e. type approval, adequate brakes, mirrors etc."

3) Den historiske "knallert" - trøsykkel med hjelpemotor - finnes fortsatt i EU reglementet: "Low-Performance Moped"––a two-wheeler with a maximum design speed not exceeding 25 km/h, and working pedals (92/61/EWG and 2002/24/EC). Kilde: http://www.extraenergy.org/main.php?language=en&category=information&subcateg=39&id=754
og de vil ikke være lovlig på f.eks. en gang- og sykkelsti.

4) På Svenske Vägverket sine sider fant jeg en brosjyre om mopeder og elcyklar som sier følgende: "En elcykel räknas som en cykel om den är konstruerad på följande sätt. Elmotorn kopplas in när trycket på tramporna ökar, t. ex. för att underlätta trampningen i uppförsbackar och i stark motvind. Motorn får endast förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim. Motorns nettoeffekt får inte överstiga 250 watt." Se http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1699/88358_moped_klass_i_ii_och_elcykel_utg_10.pdf
(Vær klar over at den definisjonen som er gjengitt i borsjyren ikke er fullstendig og det er derfor viktig å benytte EN standarden så en unngår problemer med diffuse regeltolkinger. Bl.a. tillates uteffekten å overstige 250W for korte perioder så lenge kontinuerlig effekt ikke overstiger 250W målt på sykkelhjulet).

Ellers kan jeg opplyse om følgende:
Det er på gang ny runde i EU for å oppdatere reglene rundt motoriserte tohjulinger. Jeg vil anta at det kommer en "el-knallert" klasse som vil ligge mellom dagens EPAC og "knallert" i effekt/hastighet. Her er dette beskrevet i et skriv fra "Light Electric Vehicle Assosciation": http://www.levassociation.com/index.php?id=82
Den første beskrivelsen av en egen europeisk elsykkel (EPAC) finner jeg i et dokument fra 2001: http://ec.europa.eu/transport/roadsafety_library/publications/promising_deliverable_3.pdf i avsnitt 2.1 hvor klassene for lette kjøretøy listes opp: "
Class A: Small vehicles not exceeding 50 cc and 45 km/h
Class B: Powered Two-Wheelers 125 cc /11 kW
Class C: Powered Two-Wheelers 25 kW / 0.16 kW/kg Power to Weight Ratio
Class D: Other powered two-wheelers than class B and C
In the future a Class L bicycles with electric motor (EPAC-Electric Power Assisted Cycle) will be defined by the EC.
Klasse L er etter det jeg har sett blitt forkastet fra norske kjøretøyforskrifter/regler.

De elsykler som ikke går som EPAC må følge "knallert" reglene. Non-EPAC ebikes finnes bl.a. til salgs i Tyskland.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

PerBear

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

janstok

Det er interessant at kjente merker som Shimano kommer med egne komponenter som (jeg tror) vil holde en høy standard. Mye som kommer fra Kina er for dårlig og passer ikke nordisk klima.
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA