Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er batteritestene juks?

Startet av Panduck, søndag 13. desember 2015, klokken 12:49

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: asgeirn på søndag 08. november 2015, klokken 21:10
Det kommer uansett til å bli en langsom revolusjon, ettersom biler har svært lang levetid.   

Det er det jeg stiller meg tvilende til. Det er ikke snakk om å gå fra blybensin til blyfri bensin. Det er snakk om å gå fra en type drivstoff som koster mye, forurenser så mye at det er snakk om ekstra avgifter p.g.a forurensning, og eventuelle andre restriksjoner, til en bil som bruker et "drivstoff" som koster LANGT mindre, og ikke vil ha de samme restriksjonene. Det kan ikke sammenliknes med overgang fra blybensin til blyfri bensin.

Avh

Enig. Når Elbilene får rekkevidde til fornuftig pris brister demningen. Raskt!
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

v-i-c

Sitat fra: Gliderman på søndag 08. november 2015, klokken 11:45
En elbil kan lades overalt det finnes en kontakt. Plugg inn og handle, gå på kino, spis middag, sov på sofaen. Bilen fylles sakte men sikkert opp.

Mvh
Svein Erik

Nå skal vi jo bort i fra å bruke vanlig kontakt til ladning av elbil.
Det skal jo prinsipielt kun brukes type2 eller CEE kontakter til AC ladning av elbiler.

Da kan man ikke si at elbiler kan bruke alle kontakter. det blir jo helt feil.
:) :) :) :) Det er helt tydelig at en del "gamle hard core elbil fan" må omskoleres i tankegangen.  :) :) :) :) :)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Electrix

Jeg tror overgangen er veldig avhengig av utviklingen på batterier, spesielt prisnivået. Når prisnivået begynner å nærme seg vanlig bensinbilpris tror jeg det kan gå fort.

Tenk bare på speilreflekskameraer og vanlige fotoapparat, de har også lang levetid, jeg tror til og med jeg har noen liggende hjemme som virker ennå. Men bruker jeg de? Nei. Siden de er både dyrere i drift og tungvindte å bruke (må til egen "fremkallingsstasjon" for å se bildene) så er det uaktuellt.

Argumentene mot digitalkameraer var også veldig like de mot elbiler. De var dyrere, de hadde dårligere oppløsning og folk hadde "sletteangst" for brikkene. Men utviklingen gikk fort og mange opplevde nok at kameraet de hadde betalt 10 000 for falt til 2 000 i verdi i løpet av et par år, og et par år senere hadde de kun "antikvitetsverdi". Det samme hadde verdens største fotofilm-selskap Toyota Kodak.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Panduck

Sitat fra: Electrix på mandag 09. november 2015, klokken 09:08
Tenk bare på speilreflekskameraer og vanlige fotoapparat, de har også lang levetid, jeg tror til og med jeg har noen liggende hjemme som virker ennå. Men bruker jeg de? Nei. Siden de er både dyrere i drift og tungvindte å bruke (må til egen "fremkallingsstasjon" for å se bildene) så er det uaktuellt.

FlatskjermsTV kontra CRT TV. Greit at man hadde en flott CRT TV, hvem kunne sitte på det noen år (selv om de funket fin), når flatskjermrevolusjonen kom?

Smarttelefonrevolusjonen? Fra "en sær ting" til "folkeeie" på null tid.

Greit, biler er dyrere, mye dyrere, men når det er såpass mye å spare på å gå for elektrisk, tror jeg veldig mange kan kalkulere seg frem til at de har råd, spesielt de som kjører mest, som og er de vi vil ha raskest over til elbil. Om en person som kjører en liten tur en gang i uka holder på bensinbil litt ekstra, betyr det lite.

ladov

Skal vi prøve å regne på det? Jeg er overbevist om at den største 'bremsen' akkurat nå er pris og volum på batterier. Energitettheten er allerede 'bra nok' men vi sier selvfølgelig jatakk til enda høyere energitetthet. ;)

Globalt ble det solgt ca 100k elbiler siste år mens det årlige nybilsalget er ca 80M. Ganske nært en faktor 1000... Elbilsalget har økt sånn ca 60% i året i det siste og for at elbilene skal nå 50% av nybilsalget må vi ha 60% årlig vekst i 12,7 år(!) Altså i 2028. Hver dobling i produksjonsvolum gir en anslagsvis kostnadsreduksjon på 30%, noe som kan tilsi at prisen på batteriene har sunket med 95% (!) innen da.

Så ekstreme vekstrater over 10-15 år virker kanskje usannsynlig, men da må vi huske på at den eneste egentlige flaskehalsen er batteriproduksjonen, bilene produseres jo allerede. Bilfabrikkene endrer allerede rutinemessig modellutvalget hvert år. Overgang til elbil er enkelt så lenge andre har gått opp løypa allerede(og du har nok batterier).

Sterkt fall i batteripriser gir oss også noen interessante muligheter for ladestasjonene. Vi foretrekker lading direkte fra strømnettet fordi vi ikke har noen praktiske og økonomiske alternativer men det vil endre seg når batterier blir billige nok. Med store men billige batterier kan en ladestasjon betjene helgeutfartene ved å bufre strøm resten av uka. Om det fortsatt vil være et reelt behov hvis batteriene når en størrelse på 200kWh er en annen sak.. Kanskje ladestasjonene heller dimensjonerer batteripakka til morgen- og kveldsrushet.

Videre kan vi anta at om 15 år, så vil kanskje fossilbilparken ha blitt redusert med så mye som 25%, med interessante følger for verdens oljepris. Vi trenger ikke mange år til før fossilbilparken er nede i under 20% av dagens bestand. Sverdrup-utbygginga er høyst sannsynlig bortkasta penger men jeg er redd det er for sent å stoppe den nå. :(


Sånn litt på siden, er det noen som har sett en teoretisk begrunnet øvre grense for hvor høy energitetthet et batteri kan få? I et annet forum så jeg en påstand at sink har en teoretisk energitetthet på 9kWh/kg! Omtrent 60 ganger høyere enn et teslabatteri!
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.


Porsgrunn

Det vil gi en lys fremtid.

Med nesten 100 ganger det som brukes i en Leaf kan vi kanskje håpe på batteripakker på over 2 MWh. Da skal du ha ganske spesielle behov for å ha rekkevideproblemer  ;D

basar

Cleantechinica.com har prøvd å regne på det.

Med bakgrunn i adopsjonsrater for andre produkter mener de at vi ligger an til at andelen BEV+PHEV av nybilsalget i Norge vil ligge på 50% om to år.

http://cleantechnica.com/2015/09/24/ev-sales-forecasts-often-miss-disruptive-nature-of-evs-how-disruptive-technology-grows/

Med Passat og Tiguan GTE, Outlander PHEV, BMW ?? active tourer så vil alle norske favorittbiler ha en elektrisk variant. Når de små elbilene også klarer 20-30% lengre rekkevidde til samme eller lavere pris enn i dag tror jeg ikke det er langt unna sannheten. Om plug-in hybrider med veldig kort rekkevidde er så miljøvennlig er en annen sak.


Taffelman

Vi er veldig tidlig ute i Norge pga incentivene, men samtidig er det norske markedet så lite at det vil gå helt fint.

Ser man på resten av verden, eller vesten, så blir flaskehalsen batteriproduksjon. De neste årene er kapasiteten veldig begrenset, og først rundt 2020 når nye fabrikker kommer i drift vil kapasiteten ligge på ca 1 million elbiler, eller ca 2% av vestlig personbilproduksjon.

Hvis vi er i startgropa nå, så trenger resten av verden minst 5 år til før de er der.
X75D
TM3 LR AWD

basar

Hvis behovet er der er bør jo 5 år være nok tid til å bygge den kapasiteten som trengs? Hvorfor tar det så lang tid å bygge fabrikkene?

bno

#26
Ser av denne artikkelen i TU at man forventer en rask utvikling / evolusjon som underbygger trådstarter og for en saks skyld andre innlegg i tråden.

Superlader
"Vi tror at de nye bilene kommer til å bli veldig populære. Om du får en bil til under 300 000 kr som kan kjøres 300 km, så kjøper du den. Sånn sett sikter vi oss inn mot de som vil ha en bil som kan kjøre langt. Alle har i alle fall av og til et behov for å kjøre lengre enn det, sier Egge."
http://www.tu.no/industri/2015/11/12/na-kan-du-lade-elbiler-mer-enn-dobbelt-sa-raskt?utm_source=newsletter-2015-11-12&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

stefse

Tesla Model3
VW eGolf - solgt

bno

Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA