Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er batteritestene juks?

Startet av Panduck, søndag 13. desember 2015, klokken 12:49

« forrige - neste »

Panduck

Det snakkes om hvor lang tid det vil ta å bytte ut dagens bilpark, hvor lang tid det tar før elbiler blir dominerende. Man regner ut hvor ofte folk bytter biler, og gjør antakelser basert på dette om hvor lang tid det vil ta før elbiler har tatt over.

Jeg ville fremdeles kjørt rundt i min Toyota, om ikke det fantes en fin ebil jeg kunne bytte med. Hvor lenge jeg var villig til å holde på bensinbilen min endret seg totalt fordi det var snakk om å bytte til noe helt annet. Jeg er ikke med på at man kan legge til grunn hvor lenge folk normalt holder på en bensinbil, i regnestykket. Når man tenker på at en elbil har så mye mindre utgifter til drivstoff at man kan ta et lån av en viss størrelse, med de pengene man sparer på å ikke kjøpe bensin, vil det å skrote en bensinbil være langt mer attraktivt enn det noen gang har vært. Mulighet for økte avgifter på "gammel forurensende teknologi" vil ikke gjøre situasjonen noe "bedre" for fossilbilens fremtid.

Vi har flere ganger blitt "tatt på senga" av teknologi, teknologi som har vært dyr, teknologi som "folk flest ikke trenger / ikke har noe forhold til", på få år har blitt totalt dominerende.

Jeg tror vi vil se "begynnelsen på slutten" for fossilbilen i 2017, og jeg tror utskiftingen vil gå langt raskere enn de fleste kunne forestille seg.

Og når (om..) det skjer, tror jeg vi har mye å takke Tesla for, som utfordret en nærings som nok ville at dette skulle ta langt, langt mer tid.

v-i-c

Sitat fra: Panduck på søndag 08. november 2015, klokken 11:06
Det snakkes om hvor lang tid det vil ta å bytte ut dagens bilpark, hvor lang tid det tar før elbiler blir dominerende. Man regner ut hvor ofte folk bytter biler, og gjør antakelser basert på dette om hvor lang tid det vil ta før elbiler har tatt over.
...
...
Og når (om..) det skjer, tror jeg vi har mye å takke Tesla for, som utfordret en nærings som nok ville at dette skulle ta langt, langt mer tid.

Utbredelsen av elbil i Norge må nok til en viss grad tilskrives "politisk vilje" til å gjøre elbil atraktiv.

Se på Danmark nå som endrer avgifter. Tesla vil nå legge ned sin salgs avdeling i Danmark som en konsekvens.
Samtidig har Danmark fulgt "EU-ordre" om en sytematisk utbygging av et godt skiltet nett av universielle hurtiglader langs hovedveiene. Noe Norge ikke gjør.

Nå har en begynt å ta vekk elbilfordeler i Norge også. Stengning av kolektivfelt for elbiler i perioden 07-08 og 14-18 langs hovedveier i Norge. Samtidig er det politiske partier som ikke vil utbedre E18 vestover fra Oslo (50++ år siden veien ble bygd).

Dersom en ønsker en stor overgang til elbiler i Norge må en oppretholde  "politisk vilje" til å gjøre elbil atraktiv.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Panduck

#2
Se på BMW sine fremtidsplaner, se på hva VW nå sier om elbil og fremtiden. Dette er ikke p.g.a markdet i Norge (selv om vi nok kan være stolte av å ha hjelpet til i elbilgjennombruddet, men vi er nok ikke så viktige lengre...), dette er ikke p.g.a Danmark. Se på salgstallene i andre land, kurven peker kun en vei. Elbil har allerede blitt så innarbeidet i england at de fleste tenåringer sier de tror deres første bil blir en elbil. Hvordan var dette for to år siden? ett år siden?

Elbil var noe sært inntil ganske nylig. Nå begynner de fleste å få øynene opp for at dette tydligvis er fremtiden. Hva vi i Norge gjør med dine kjære "universelle hurtigladere" har nok ingen betydning.

Fossilt drivstoff er en trussel mot livet i de store byene. Flere og flere begynner å se at elbilen faktisk vil gjøre ekstremt mye. Det vil ikke løse alle problem, men den vil gjøre enormt mye med luftkvaliteten. Utslippskrav i Tyske byer, restriksjoner i storbyer som London osv, vil gjøre livet surt for "gamle fossilbiler"

Taffelman

Incentivene er nok den drivende kraften, dvs det får folk til å vurdere elbil som et reellt alternativ. Men når man først har fått opp øynene så oppdager man også teknologien og den "moderne" opplevelsen en elbil gir.

Har alltid vært sånn passe Autofil og byttet bil relativt ofte, men det er mange år siden jeg har gledet meg så mye over en nybil som jeg gjør nå, mens jeg venter på å få min i3  ;D
X75D
TM3 LR AWD

Gliderman

Ikke begynn her også v-i-c.
Når vi ser på det stabilt gode salget av elbiler, ser det lyst ut. Det som mangler i dag er er en romslig stasjonsvogn til en overkommelig pris. Tesla viser at det kan lages biler som erstatter ice biler, men de er i overkant kostbare. Utviklingen går fort og stadig nye bilprodusenter hiver seg på elbil  bølgen, så plutselig er familiebilen med god rekkevidde her. I en annen tråd ble det skrevet at det tok 15 sek å fylle tanken på en elbil, og det tar ikke mye lenger tid. Det er en jobb å gjøre for å snu oppfatning om lange ladetider. En elbil kan lades overalt det finnes en kontakt. Plugg inn og handle, gå på kino, spis middag, sov på sofaen. Bilen fylles sakte men sikkert opp.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

kodalse

Sitat fra: v-i-c på søndag 08. november 2015, klokken 11:28
Utbredelsen av elbil i Norge må nok til en viss grad tilskrives "politisk vilje" til å gjøre elbil atraktiv.

Se på Danmark nå som endrer avgifter. Tesla vil nå legge ned sin salgs avdeling i Danmark som en konsekvens.
Samtidig har Danmark fulgt "EU-ordre" om en sytematisk utbygging av et godt skiltet nett av universielle hurtiglader langs hovedveiene. Noe Norge ikke gjør.

Det faktum at Enova har lyst ut utbygging av nye hurtigladere med 50 km distanse i 2016 sier jo akkurat det motsatte.
At EU har et krav til medlemsland om å rulle ut "Charging stations" innen 2020 betyr ikke at det skal være klart i 2015.
Enova sin utlysning viser jo bare at vi er på vei. Først på de mest trafikerte veien i sør-norge, deretter utvidelse lenger ut i distriktene.

http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-1053_en.htm
"Electricity: The directive requires Member States to set targets for recharging points accessible to the public, to be built by 2020"

Videre angående ladestasjonene som det kreves sies det at man skal standardisere på type 2 ladekontakt:
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-40_en.htm
"A common EU wide plug is an essential element for the roll out of this fuel. To end uncertainty in the market, today the Commission has announced the use of the "Type 2" plug as the common standard for the whole of Europe. "

Dette maset om "Universell hurtiglader" er like interessant som diskusjonen om hva som er best av VHS og BETA videostandard.
(For de yngste medlemmene var dette endeløse diskusjoner om hva som var best på film rundt 1980-tallet)

Sitat fra: v-i-c på søndag 08. november 2015, klokken 11:28
Nå har en begynt å ta vekk elbilfordeler i Norge også. Stengning av kolektivfelt for elbiler i perioden 07-08 og 14-18 langs hovedveier i Norge. Samtidig er det politiske partier som ikke vil utbedre E18 vestover fra Oslo (50++ år siden veien ble bygd).
Stengning av kolektivfelt gjelder vel kun noen få veier rundt Oslo i rushtrafikken, slik at kollektivtrafikken faktisk skal komme frem.
For Bergen, Stavanger og Trondheim finnes det knapt kollektivfelt og har dermed kun akademisk interesse.
Dette er restriksjoner på bruk, ikke fjerning av fordeler.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Taffelman

Det vil skje mye se neste 5-10 årene.

- Batteriteknologien vil nå et nivå hvor den er "god nok"
- Produsentene har fått avkastning fra eksisterende plattformer og tid til å lage nye.
- Å kjøre dieselbil vil bli sidestilt med røyking.
- eldre generasjoner som vokste opp før datarevulosjonen er snart pensjonister.
- bensinstasjonkjedene vil skilles ut fra oljeselskapene og bli servicestasjoner som innser at elbilister også spiser pølser, og legge til rette for servering/mersalg/bilvask mens man lader.
- politikerne vil se gylne mulighetet til å hente inn tapte bilavgifter via nye elavgifter, avgifter det er lett å få aksept for i perioder med lav strømpris
- nettselskapene innfører effektprising, som igjen skaper et marked for gjenbruk av gamle elbilbatterier, solceller og DC hurtigladere for hjemmebruk.
- Toyota går konkurs, og spetalen må innse at hydrogen i personbiler var et feilspor.
- Rike kinesere ser muligheten for å komme inn på det Europeiske markedet ved å re-lansere Saab med helt nye spennende elbiler med space-tech....

Moro med litt synsing  ;D
X75D
TM3 LR AWD

v-i-c

Sitat fra: Taffelman på søndag 08. november 2015, klokken 12:17
Det vil skje mye se neste 5-10 årene.

Moro med litt synsing  ;D

Din synsing er vel likegod som andres

-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

v-i-c

#8
Sitat fra: kodalse på søndag 08. november 2015, klokken 12:07
Det faktum at Enova har lyst ut utbygging av nye hurtigladere med 50 km distanse i 2016 sier jo akkurat det motsatte.
Det er bare det at ENOVA har en "merkelig" definisjon av hurtigladere når de mener at fylling av en energimengde på 22
kWh skal ta over en time og ikke gå unna på under 30 minutter.
(Denne diskusjonen hører ikke hjemme i denne tråden, flytt et eventuelt svar til en passende tråd)

Sitat fra: kodalse på søndag 08. november 2015, klokken 12:07
Sitat fra: v-i-c på søndag 08. november 2015, klokken 11:28
Nå har en begynt å ta vekk elbilfordeler i Norge også. Stengning av kolektivfelt for elbiler i perioden 07-08 og 14-18 langs hovedveier i Norge. Samtidig er det politiske partier som ikke vil utbedre E18 vestover fra Oslo (50++ år siden veien ble bygd).
Stengning av kolektivfelt gjelder vel kun noen få veier rundt Oslo i rushtrafikken, slik at kollektivtrafikken faktisk skal komme frem.
For Bergen, Stavanger og Trondheim finnes det knapt kollektivfelt og har dermed kun akademisk interesse.
Dette er restriksjoner på bruk, ikke fjerning av fordeler.

Muligheten til å benytte koletivfelt til og fra jobben har definitivt vært et meget viktig agument for mange fra Drammen,Asker og Bærum ved valg av Elbil. Husk at veinettet rundt Oslo er blitt bygd ut alle steder untatt E18. E18 ligger vel i dag som den lå for over 50 år siden. Fjerningen av muligheten til å bruke elbil til og fra jobb er definitivt fjerning av et elbilgode. Husk på at reise tiden går dratisk opp dersom en skal benytte kolektivt til og fra jobb i Oslo(utenfor ring 1)

Nå skal vi i denne tråden heller ikke diskutere kolektiv kontra elbil.

Mitt poeng er at dersom en ønsker å øke antall elbiler på veiene i Norge må en ikke fjerne elbil-fordelene, slik en har begynt med nå rundt Oslo.

Skal en få flere til kun å ha elbil, må det legges tilrette for rask ladning på reise mellom byene(Noe man ikke lengre vil)

Elbilen har objektivt for mange ulemper i forhold til vanlig bil, da må det legges til fordeler for å veie opp og de må beholdes om en ønsker økning i elbilbruken.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

bno

#9
Temastarter har på en god måte anskuliggjort det mange etter hvert tenkerbat vi står foran en revolusjon. Katten er ute av sekken takket være Tesla. Så har pressgrupper ære være de fått opp øynene på politikerne som fant det nødvendig å gjøre de tiltak som er de elbil rammebetingelser vi har i dag. Det er større overføringet til oljeselskapene enn det er til elbilismen i landet. Det er sterke krefter det ute som gjerne ville sett utviklingen andeledes. Vi har fått et dieselgate som bidrar til fordel for denne revolusjonen som jeg er enig i er like om hjørne. Jeg deler fullt ut trådstarter sin anskueliggjøring. Bra tema la oss få fremnflere synspunkter uten avsporing er min oppfordring
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

kodalse

#10
Nå er det slik at rask transport mellom byene innebærer maksimalt ett stopp for lading mens man gjør andre ting.
Det vil si at alle elbiler må opp på rundt 30 mils effektiv rekkevidde, eller rundt 50kWh batterikapasitet for å være i nærheten av å konkurrere på lik linje med dagens biler.
Når dette skjer håper jeg hurtigladerne leverer det dobbelte av dagens hurtigladere og at dette har blitt standardisert på verdensbasis.
Dvs det er uinteressert om det er AC eller DC, hurtigladerne gir kanskje 200 kWh, så får det være opp til produsentene å levere biler innenfor standard lading.

Av sikkerhetsmessige årsaker vil vi trolig få særskilte krav ved passering av fjelloverganger vinterstid.

Alternativet er en hybridløsning med batteri OG Hydrogen, men hvor batteridelen minimum må være rundt 25kWh.
Bensin/Diesel-hybrid ser jeg kun som en midlertidig løsning for å berede grunnen til utslippsfri transport.

Min neste bil har minimum 30 mils rekkevidde, hengerfeste som kan trekke 1300 - 1500kg og standardiserte løsninger på det meste.
Inntil da er det uaktuelt å bytte ut Nissan Leaf 2012 modell som går rundt 16.000,- i året.
Når dette inntreffer står vi overfor en evolusjon transportmessig, ikke en revolusjon.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

bno

#11
Kodalse skrev
"Min neste bil har minimum 30 mils rekkevidde, hengerfeste som kan trekke 1300 - 1500kg og standardiserte løsninger på det meste.
Inntil da er det uaktuelt å bytte ut Nissan Leaf 2012 modell som går rundt 16.000,- i året.
Når dette inntreffer står vi overfor en evolusjon transportmessig, ikke en revolusjon."
------------

Jeg ser den. Enig og det er 200 mils target som vi ser frem mot slutten av neste år si rundt 2017 i salg vil være  målseting og da er vi der.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

OlaM

Jeg lurer på om VWs svindel kan ha gjort mer for å fremskynde elbil-(r)evolusjonen enn norsk avgiftspolitikk.

Panduck

Sitat fra: OlaM på søndag 08. november 2015, klokken 14:39
Jeg lurer på om VWs svindel kan ha gjort mer for å fremskynde elbil-(r)evolusjonen enn norsk avgiftspolitikk.

Samt den nye Exxon saken. Norge som "foregangsland" får nok mindre og mindre betydning. Heldigvis, om elbilen virkelig skal slå igjennom kan ikke ting stå og falle på Norge.

asgeirn

Det kommer uansett til å bli en langsom revolusjon, ettersom biler har svært lang levetid.   

Gjennomsnittsalderen i Norge er 10,5 år, og det har den vært de siste fem årene.  EU er noe bedre med 8,6 år, mens USA ligger på 11,4.

Blybensin ble forbudt i 1988, men var i salg helt frem til 31. desember 1999.

Samtidig ser det ut til at vi kan begynne å vinke farvel til insentivene, noe som også potensielt kan bremse opp omveltningen.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA