Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Problemer med lading

Startet av k.e.olaisen@gmail.com, søndag 13. desember 2015, klokken 02:14

« forrige - neste »

k.e.olaisen@gmail.com

Hei. Jeg parkerte i garasjen med viften på Webastoen på (det blå lyset). Laderen sto i.
Neste morgen var bilen helt død og laderen går i gult.
Noen som har erfaring med lignende?
Renault Zoe 2015
Buddy City-Cab 2007
Tempo Transport Elektro 1943

Rav4_EV

Da er batteripakka di så utladet at Zivan laderen innbiller seg at den ikke er tilstede.
Enten må du få tak i en 72 volts lader som kan dra igang pakka di opp til 50-60 volt eller så må du bruke en 12 volts lader og lade opp samtlige 6 batteripar etter tur, eventuelt flere ladere.
Bor du i Oslo får du sikkert låne en "svenskelader" hos Buddy Electric.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

k.e.olaisen@gmail.com

Jeg bor ved Haugesund, så det er i lengste laget. Jeg må velv ta den tunge veien og lade ett og ett batteri.

Hva er en svenskelader?
Renault Zoe 2015
Buddy City-Cab 2007
Tempo Transport Elektro 1943

Gliderman

Du trenger en gammel lader uten en masse elektronikk, eller en lader med enda mer som er laget for nettopp denne type oppgaver. Eks. sonnak.com/produktsortiment/batterilader/batterilader-wcs-720/

Mvh
Svein Erik
Ansatt i Exide
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

k.e.olaisen@gmail.com

Hei,

Jeg har nå målt ett og ett batteri foran, og alle viser 14,7.
Antar dette da er likt på alle batteriene.
Har jeg en annen feil?

Når jeg vrir om tenningen så er det helt dødt.
Renault Zoe 2015
Buddy City-Cab 2007
Tempo Transport Elektro 1943

eriksj

Tok du ut laderen når du målte? 14,7V var veldig høyt hvis batteriene ikke var tilkoblet laderen.

2017 Renault Zoe R90 Z.E. 40 Intens

k.e.olaisen@gmail.com

Var noe Biltema utstyr jeg målte med og kan ikke gå god for at det er 100% rett :-)
Hadde laderen av og har demontert ledningene mellom batteriene.
Synes det er merkelig at display er helt dødt. Sikringene inne i bilen ser fine ut.
Renault Zoe 2015
Buddy City-Cab 2007
Tempo Transport Elektro 1943

eriksj

Mål 12v batteriet, enten fra sikringsboksen eller under laderen/bagasjerommet bak. Demontere laderen osv er litt tungvindt.
2017 Renault Zoe R90 Z.E. 40 Intens

k.e.olaisen@gmail.com

He he, jeg lærer litt hver dag :-)

Når laderen står i så skal displayet være dødt.
Så det ble skrevet over, men tenkte feil.

Har nå konstatert at det er relativt bra med spenning på bilen, men for lite til at laderen starter.
Noen som vet om det går å lure laderen ved å koble til ett ekstra batteri?
Renault Zoe 2015
Buddy City-Cab 2007
Tempo Transport Elektro 1943

eriksj

#9
Mål spenningen på laderen, altså kablene som går til batteriene. Hva får du der?

Det kan nemlig hende at det bare er en av spenningsfølerne på batteriene som har dårlig kontakt. Det er en liten kabel som er festet til plusspolen på batteri #2, #4, #5, #7, #9 og #11 og minuspolen på batteri #12. Denne måler spenningen på hvert batteripar.
2017 Renault Zoe R90 Z.E. 40 Intens

Rav4_EV

SitatHva er en svenskelader?

Det var en svenskprodusert lader/strømforsyning som vi brukte på Buddy.
Denne kunne stilles 0-100V og 0-10A. Dermed kunne batterier som var helt tomme lades opp.
De fleste moderne batteriladere i dag krever at batterispenningen er over et visst nivå før greiene begynner å virke.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

k.e.olaisen@gmail.com

Da var saken løst!

Mine elektrokunnskaper kunne vært høyere, men kompenserer med kreativitet og positivitet ;-)

Googlet meg frem til at man kunne seriekoble til enda ett batteri og på den måten få høyere volt som ville få laderen til starte.

Var en smule skeptisk til å koble + til - og var litt varsom med startkablene. De polen på det ekstra batteriet smeltet fant jeg ut at det jeg hadde lest ikke helt holdt vann. Da sveiseblinken hadde gitt seg sjekket jeg om bilen hadde tatt skade av sjokket. Men, tvert i mot! Når jeg vred om nøkkelen var alt normalt. Batteriene var plutselig fulladet og alt virket. Etter en testtur som senket batterikapasiteten til 80% så koblet jeg til laderen og denne virket også fint.

Min teori er at når Webasto viften (det blå lyset) sto på hele natten samtidig som laderen var plugget i, så ga dette den "låste" lademodusen. Måten å korrigere denne feilen vil jeg egentlig ikke anbefale videre. I så fall anbefales sveisebriller, varmebestandige hansker og mulighet til å trille en brennende bil ut.

Takk for alle gode råd!
Renault Zoe 2015
Buddy City-Cab 2007
Tempo Transport Elektro 1943

bosonic


Tempo Transport Elektro 1943 ???????
Er denne operativ??
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

k.e.olaisen@gmail.com

Den begynner å bli klar. Har fått elektromotoren overhalt. Kjøpt kontroller. Mangler batterier
Renault Zoe 2015
Buddy City-Cab 2007
Tempo Transport Elektro 1943

bosonic

Så bra  :)
Kunne du tenke deg å legge ut litt info med bilder ?
Postes nederst på indexsiden  "Meg og min elbil"
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA