Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Problemer med lading

Startet av PokerFjes, lørdag 12. desember 2015, klokken 18:25

« forrige - neste »

model3citizen

Vet ikke hvor relevant det er, men jeg kjører samme strekning frem og tilbake daglig. 88km hver vei på E6.

Jeg ser allerede en trend, kaldere på morgenen med høyere hastighet hele veien inntil Oslo, ut av byen går det saktere det første stykket. Restlading 31% inn, 40% ut. 18-19 grader i bilen.

Likevel, med 90km/t i snitt klarer jeg å matche forbrukstallene du klarte ved å kjøre 60km/t. Rett nok er høydeprofilen anderledes, jeg kjører stort sett flatt men må derfor ha konstant pådrag.

i3en er noe mer effektiv enn Kia Soul på samme strekning, men det hadde ikke forbauset meg om e-Golf var enda bedre.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

model3citizen

I dag gikk jeg inn for å få til gode tall.

37% rest når jeg kom til jobb, 14.3kWh/100km
40% rest når jeg kom hjem igjen.

Forbrukstall ned på 13-tallet så jeg aldri på Kiaen på den strekningen.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

PokerFjes

Sitat fra: Dawg Dee-Lux på tirsdag 10. november 2015, klokken 19:42
I dag gikk jeg inn for å få til gode tall.

37% rest når jeg kom til jobb, 14.3kWh/100km
40% rest når jeg kom hjem igjen.

Forbrukstall ned på 13-tallet så jeg aldri på Kiaen på den strekningen.

Da er det bare å få noen andre til å kjøre samme ruta så vi kan få en sammenligning :).
Men kjører du med 18 grader i kupeen :O - det har ikke jeg lyst til å gjøre ;).
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

model3citizen

Nei, denne gangen gjorde jeg som jeg gjorde når jeg skulle få maks ut av Kiaen også.

Klima: AV

Med 18grader havner forbruket rett over 14kWh som været er nå. Ikke så gærn innetemperatur det, mer enn nok, særlig når det begynner å bli skikkelig kaldt ute.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

fiskeri

SitatDa er det bare å få noen andre til å kjøre samme ruta så vi kan få en sammenligning :).
Men kjører du med 18 grader i kupeen :O - det har ikke jeg lyst til å gjøre ;).

Igjen, takk til Dawg Dee-Lux og PokerFjes for at dere gidder å dele erfaringer. Likte bedre metoden der flere biler kjører samme rute samtidig for å sikre helt like forhold (vær og fart), og at det var samme - og "normal" - temperatur (eksempelvis 22 grader) i kupeen.
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

model3citizen

Ok, i dag var det dags for å teste med 18grader i kupéen da.

Til jobb, kl 04:59 - 06:01

Utetemp: 3-5,5grader
Forbruk: 15,5kWh/100km
Snittfart: 87,7km/t
Distanse: 87km

Fra jobb, kl 15:07 - 16:11

Utetemp: 5-8,5grader
Forbruk: 13.8kWh/100km
Snittfart: 83.6km/t
Distanse: 86km
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA