Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Problemer med lading

Startet av PokerFjes, lørdag 12. desember 2015, klokken 18:25

« forrige - neste »

PokerFjes

Jeg har allerede elbil, men er igang med å prøvekjøre de bilene jeg ikke prøvde så nøye eller droppet å prøvekjøre før jeg kjøpte e-Golfen min i juli. i3 utgikk første cut fordi jeg ikke likte konseptet. Jeg liker det BMW har gjort de siste 30 årene, cockpit... alt - men i3 var som å få hakk i favorittplata :)

En annen grunn til å prøvekjøre i3 nå er fordi konseptet med 600cc range-extender i en elbil er genialt.

Bare så det er sagt - jeg inviterer ikke til flisespikking Bromm.  Jeg tenkte bare jeg skulle si noe om førsteinntrykket mitt i sammenligning med e-Golf. Kanskje noen kan finne nyttig informasjon i sitt valg av ny elbil.

1) avstanden til frontruta.... O-M-G.... det tok litt tid å venne seg til. Jeg trodde det var lurt å minske volumet i kupeen mtp oppvarming, men her har de gjort det motsatte. Usikker på hvorfor? At dashboardet ligger lavt i terrenget hjelper bra, og utsikten fremover er god. Opplevde et par ganger at A-stolpene gir større blindsone enn jeg er vant til i golfen.

2) Entertainment center... er en del av det jeg ikke likte med cockpit designet, men jeg må innrømme at den store skjermen, som også kan splittes i to, er nydelig å bruke. Kontrollen med styrehjulet i midtkonsollet er veldig funksjonell.
i3 har bra organisering av det meste i motsetning til MB B-electric, som er totalt rotete. Jeg liker fortsatt strukturen i golfen bedre, men dette har mye med smak å gjøre. Hvis ikke i3 har skjult store mengder kjørecomputerdata, synes jeg den mangler en del her - ihvertfall for de som er interessert i detaljer.
Navi-løsningen var litt elsk og hat. Veldig bra på å finne frem adresser, ikke så bra på å finne frem POI'er. Kanskje det er noen triks jeg ikke har funnet enda?

3) Karosseri og støydemping - jeg merker helt klart at BMW har gjort en bedre jobb enn VW. Komposittmaterialene er både kule og funksjonelle. Skulle ønske flere bilprodusenter hadde gjort det samme.
Det var litt irriterende støy fra pakningen i døra når jeg kjørte på våt asfalt som trakk litt ned, men ellers en enda mer behagelig opplevelse enn i Golfen.

4) Kjøreegenskaper og ytelse... slik motor skulle jeg gjerne hatt i golfen. Den er nyyyydelig. Deilig drag, bedre enn golfen (de har ca likt dreimoment), men der golfen dabber av fortsetter i3. Det er slik BMW skal være. Man får det lille ekstra.
Bilen virker relativt lett å håndtere, svingradiusen er veldig bra - men styreresponsen er for hissig for min smak. Det skal ikke mye utslag på rattet til før man merker det godt i bilen. Dette føler jeg er litt unødvendig for en bil av denne typen. Hvis jeg skal kjøre aktivt på svingete veier er det andre biler jeg foretrekker fremfor elbil..
Det er skrevet mye om gasspedalen til i3. Den oppfører seg som golfen i B-mode++, og er for aggressiv på regen for meg. Jeg tror nøkkelen til å spare energi er å seile. Med regen taper man uansett noe effekt, og slik i3 er laget, så krever det aktiv bruk av pedalen for å finne sweetspot enn i golfen. De burde i det minste hatt et valg for å slå av regen.

5) Innvendig plass.. dette er en mye mindre bil innvendig enn Golfen. Det er helt greit å kjøre 4 voksne i Golfen, det går ikke med i3. 16-åringen på 180 satt trangt baki, og jeg på 184 (ikke lang i overkroppen) subber i taket i baksetet.
Bortsett fra at seteflaten er litt kort, sitter jeg perfekt i i3. Veldig bra armstøtter og rattet lar seg trekke langt tilbake for å kompensere for mine lange ben.
Bagasjerommet er ikke stort. Der Soul og e-Golf (m.flere?) har et ekstra plass under gulvet i bagasjerommet, er det ingenting å hente på i3. Lurer på hvor mye/lite plass det blir der i utgaven med range-extender. Da blir det bagasjerom for kredittkort og tannbørster.

6) ACC... demobilen hadde ikke adaptiv cruise... det savnet jeg stort. Dette ser jeg er opsjon på i3. Noen her på forumet mente i3 kunne øke farten med +10km/t, altså fra 64km/t til 74km/t - men denne funksjonen fant jeg ikke på demobilen. Her er det kun +/-1km/t og opp/ned til nærmeste 10km/t.

7) Lys - tror det er xenon på denne demobilen og fjernlysene skuffer stort, men de er ikke noe bedre på e-Golfen (som har standard LED fjernlys).

8 ) Standardladeren virker ikke som den er spesielt bra vanntett. Hard og billig plast gjør at den virker - ja - billig. Jeg ser flere kollegaer i parkeringshuset som har en plastpose rundt sine ladekladder, selv om de står under tak.

9) Hurtiglading. Her ble jeg litt overrasket.. min lokale Fortum combo lader serverer golfen min 36-37kW ganske lykkelig opp til 80-85%, og jeg tipper den leverer mer til de bilene som tar imot det.
Jeg startet ladingen på 59% og den gikk kjapt opp til 392V@80A - 31.4kW ladeeffekt. Så fort den passerte 60% gikk ladefarten ned ganske mye - til under 25kW!!! Dette kan da ikke være riktig? Jeg ladet 16% fra 59-75% - 4.2kWh på 11 minutter, noe som tilsier en snittfart på 25-26kW. Dette var skuffende, men jeg skal kjøre den lenger ned i morgen og hurtiglade til 80%.
Bilen er ganske ny - har kun 1000km på telleren. Vet ikke om dette har noe å si?

I morgen skal jeg kjøre i3'n og golfen samtidig på samme rute for å sammenligne forbruk. Jeg lover å gjøre det så nøytralt som mulig. GOM var på 120km/t rekkevidde når jeg hentet bilen, og på 148km/t etter dagens kjøring. Om ikke annet så har jeg kjørt penere enn forrige testpilot. Til tross for noen glade øyeblikk med testing av bilens fantastisk digge motor.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

turfsurf


  • i3 har +- 10 på cruise. Dytt litt ekstra på hjulet
  • noe rart med hurtigladingen din. Har flere ganger ladet 5-85% med litt under 40kW effekt. Sist jeg hurtigladet fikk jeg 41kW snitt over 15 minutt
  • Fjernlysene suger, standard halogen. Nærlysene er fantastiske. Bybil
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

PokerFjes

Sitat fra: turfsurf på lørdag 07. november 2015, klokken 21:32

  • i3 har +- 10 på cruise. Dytt litt ekstra på hjulet
  • noe rart med hurtigladingen din. Har flere ganger ladet 5-85% med litt under 40kW effekt. Sist jeg hurtigladet fikk jeg 41kW snitt over 15 minutt
  • Fjernlysene suger, standard halogen. Nærlysene er fantastiske. Bybil
Da prøver jeg å dytte litt ekstra :). Hvis hurtigladingen oppfører seg likedan i morgen skal jeg gi beskjed til selger.
Nærlysene er bra - og jeg tror i3 har LED nærlys som opsjon? Halogen i fjernlysene er jo total fail på en så teknologisk avansert bil!
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Ferry

Sitat fra: PokerFjes på lørdag 07. november 2015, klokken 21:08
Bagasjerommet er ikke stort. Der Soul og e-Golf (m.flere?) har et ekstra plass under gulvet i bagasjerommet, er det ingenting å hente på i3. Lurer på hvor mye/lite plass det blir der i utgaven med range-extender.

Det er ikke mye plass i utgangspunktet, men det blir i hvert fall ikke verre med i3 rex. http://gas2.org/wp-content/uploads/2014/12/bmw-i3-electric-motor.jpg Der i3 rex har forbrenningsmotor har vanlig i3 bare noen støttestag og luft.

Sitat
Noen her på forumet mente i3 kunne øke farten med +10km/t, altså fra 64km/t til 74km/t - men denne funksjonen fant jeg ikke på demobilen. Her er det kun +/-1km/t og opp/ned til nærmeste 10km/t.

Bilen min er slik du beskriver. Langt trykk til nærmeste hele 10. Kanskje det er avhengig av sw-versjon? Jeg har nest nyeste, fra mars 2015 tror jeg.

Ellers interessant å høre om inntrykket ditt. Jeg digger bilen, men er ikke fanatisk.

02jan

Fin rapport. Noen innspill.

Prøvekjørte tilfeldigvis selv igår eGolf for første gang. (Var ikke tilgjengelig da jeg var i bilbytteprosess, men prøvde Golf7 med DSG), prøvekjørte kun pga nysgjerrig - type bil aktuelt for andre i famile.

1. Ja uvant, men nå er det mer uvant å ha hodet så nærme A-stolpe/frontrute i min a6(c4). Men større blindsone i i3 (tykkere A stolper).
2. Er i utgangspunktet ikke interesser i annet en kjøringen, når jeg kjører, men med elbil er det kjekt med info/GPS, så jeg bruker dette utstyret mye. Ville testet bil med den store skjermen (609) , som skal ha vesentlig flere funksjoner en basis skjerm. Prøvde ikke info/GPS i golfen.
3. Ja, enig.  karroseri i plast er lett å like. Støymessig vil jeg tro disse bilene er like.
4. Her kommer noen av årsaken til at i3 trekker lengste stått for min del, kjøreopplevelsen bilen gir. Styringen er kontant, men ble overrasket over hvor "løs" styringen på golfen var. Var mye strammere med tsi140 golfen jeg prøvde (r understell). Hadde lest at eGolf skulle ha GTI forestilling, mulig det ligger i programvaren til servostyringen, programmert annerledes ?.
Rygging av bil i PHus med eGolfen ble nesten som første time med kjørelærer, etter 30.000 km med enpedal kjøring med i3. Golfen ville bare trille av gårde alle veier, sikkert uvant, seiling har jeg ikke noe forhold til, så for meg føles det ut som girspaken som hopper ut gir (har hatt slike biler også)
Kjøreegenskapene til golfen er fine, lettkjørt og behagelig. I3 kan kjøres som en prest, samtidig være en aktiv sjåfør.
5. Plassen foran i i3 luftig , bak er det begrenset. Golfen har 2 god plass, 3 bak, satt jeg veldig trangt, men bak i golfen er det større plass en hva man kan forvente i kompaktbil. Innsteg og sittehøyde er stor forskjell på disse bilene. Jeg "hevet" min lave a6 en gang i tiden (forhøyet fjæring og økt rulleomkrets ), golfen ble en del lavere. Bagasjeplassen er noe av det man må ofre med i3, golfen har optimal løsning (i kompaktklassen). REX skal ha samme plass som BEV utgaven, da motor plassert under bagasje gulv.
Likte støtten i skinnsetene i golfen.
6. Prøvde ACC på golfen , og den virker fint, men siden du tester i3 uten ACC, så har du heller ikke bil med den store GPS?
7.ja , led på nærlys lett å like, halogen på Langlys .... Eneste positive, hvis behov for oppvarming av frontlykt pga is/snø så fungerer Hallogen.
8. ja, lurt å beskytte ladeboksen for fukt. Type 2 lades på ca 7kwt.
9. Hurtiglading, lading på ca 60% gir lav ladehastighet, men mine ladinger på start 15-35% , gir 110A fram mot 65-70%, etter dette går det gradvis saktere . (Normalt får jeg  10kwt mellom 12 og 15 min.)

GOM på i3 er relativt "pessimistisk" , men siden du fikk 14 mil, kan ha med gunstig forhold i forhold til høydemetere kjørt. Min bil gir vesentlig lavere anslag, men kjører stort sett 13-15 mil på en lading. Kjører i3 som 6 sylindret bil, og ikke "elbil stilen". Sjekk snittforbruk i komputer og sjekk hvor lang du kjører fra 100% til 50%, istede for GOM.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

model3citizen

Når det gjelder #2, kjørekomputerdata så kan man se disse dataene i midtskjermen, enten relatert til gjeldende reise, eller totalt siden nullstilling.

Kjøretid
Distanse
Snittforbruk
Snitthastighet
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

PokerFjes

Sitat fra: Dawg Dee-Lux på søndag 08. november 2015, klokken 18:47
Når det gjelder #2, kjørekomputerdata så kan man se disse dataene i midtskjermen, enten relatert til gjeldende reise, eller totalt siden nullstilling.

Kjøretid
Distanse
Snittforbruk
Snitthastighet
Jepp, fant dem ganske kjapt, men golfen har mange flere måledata å presentere i kjørecomputeren. Jeg lurte bare på om det var mer enn det jeg hadde funnet.

Dagen idag har vært en interessant dag med testing, men en ting forundrer meg nettopp med kjørecomputerdata.
Jeg oppdaget det først under testturen tidligere idag, og igjen når jeg skulle kjøre bilen tilbake til forhandleren.

Jeg nullstiller kjørecomputer og kjørecomputer for reise rett etter hverandre og kjører avgårde.
Etter 12km sjekker jeg begge kjørecomputerne og dette er det de viser:

Kjørecomputer: 21kWh/100km, gjennomsnittshastighet 54km/t
Kjørecomputer for reise: 21kWh/100km, gjennomsnittshastighet 66km/t

Hvordan i all verden går dette til?
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

PokerFjes

#7
Da har jeg kjørt tur med e-Golf og i3. Veiene var nesten tørre etter nattens regnfall, men ikke helt. Temperaturen varierte fra 6-8 grader og bilene ble kjørt i normalmodus.
Ruta var fra Åmot til Kongsberg Teknologipark og tilbake, deretter en tur opp til Sysle og småveier tilbake til Åmot.
Ruta inneholder en veldig god mix av alle hastigheter opp til 90km/t. Jeg kjørte i3'n - store deler med CC for å få mest mulig jevn og rolig kjøring. CC ble satt på 5-6km/t over fartsgrensa der det var lengre strekninger i høyere hastighet.
Varmeapparatet ble satt på 22 grader auto og begge bilene var selvsagt fulladet.
Golfen har hjul med 2% større rullediameter enn orginalt, så forbrukstallene avlest i kjørecomputeren ble ganget med 1,02.
Begge biler hadde vinterdekk på. i3 hadde dekktrykk 2.3/2.6 bar, mens Golfen er satt opp med 2.6 bar rundt om.


Kjørecomputer nullstilt på Åmot, 7.5C
BMW i3 VW e-Golf
Km.totalt Snitthastighet Restkm/% Forbruk Restkm/% Forbruk
kWh/100km kWh/100km
(Åmot) 138km/100% 183km/100%
Kongsberg 39km 62.2km/t 73km/66% 16,1 106km/75% 16.2
Åmot   79km 59.8km/t 54km/38% 15.2 80km/50% 14.3
(Sysle)
Åmot 110km 58.8km/t 16km/14% 15.3 43km/26% 14.4


Jeg ble veldig overrasket over resultatet, og tar gjerne runden igjen med en lokal i3-eier hvis noen ønsker det.
Jeg tror forbrukstallet er den mest eksakte måleparameteren vi har på tvers av de forskjellige produsentene - så hvis noen jukser på dette så blir det vanskelig å sammenligne. Da er det bare 100%-0% test som gjelder.

Jeg har prøvd å gjøre alle mulige parametre like. Sjåføren som kjørte golfen min har kun kjørt den 5-6km før og har ikke elbil selv. Han kjørte mye på ACC, og om noe er feil med golfens forbruk, så er det i såfall at jeg hadde kjørt den hakket mer økonomisk.

Dere får trekke deres egne konklusjoner, men slik jeg ser det kommer i3 litt til kort på effektivitet og kapasitet. Hadde jeg fått litt mer respons (hint-hint) på forslaget mitt om å gjøre dette i større skala med flere merker, så hadde vi trolig klart å avverge hundre tusen innlegg av typen "min bil er mer effektiv", "nehei, min er"  :o
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

bromm

Sitat fra: PokerFjes på søndag 08. november 2015, klokken 23:34
Jeg tror forbrukstallet er den mest eksakte måleparameteren vi har på tvers av de forskjellige produsentene - så hvis noen jukser på dette så blir det vanskelig å sammenligne.

Jeg har prøvd å gjøre alle mulige parametre like. Sjåføren som kjørte Golfen min har kun kjørt den 5-6km før og har ikke elbil selv. Han kjørte mye på ACC.

Dere får trekke deres egne konklusjoner, men slik jeg ser det kommer i3 litt til kort på effektivitet og kapasitet.
Juks, ja - du har faktisk en meget god sak, for du har avslørt at EPA i USA jukser, siden ditt resultat viser at effektiviteten faktisk er dårligere på i3 (som EPA fortsatt hevder å ha rekorden på effektivitet uansett klasse/drivstofftype), enn den (ifølge din test) er på eGolf. Jeg foreslår at du tar med 3-4 advokater og drar over for å sette dem til veggs. Du vil vinne saken og bli den Milliardæren som VW selv ikke klarte å finne i rekkene, det lille året de funderte på hvordan de skulle løse "diesel-gate". Lykke Til !

Tips: du bør på forhånd, sette deg inn i den svært omfattende 5-cycle testprosedyren som EPA benytter. Det seneste tillegget "SFTP US06/SC03 (2008)", er sammen med "FTP-75" det mest omfangsrike testrutinen for å måle forbruk på alle slags biler. Dette er selvfølgelig svært omfattende, men det står litt om det her: http://self.gutenberg.org/articles/ftp-75

PS! Jeg ser det vises til at en annen person kjører "din" eGolf (med liten erfaring med elbil), og at du selv kjører i3'en. Synes du ikke dette er litt suspekt - særlig med tanke på at du deler det at du har problemer med å finne "sweetspot" for seiling i punkt 4 på åpningsinnlegget i denne tråden ? (de med lengre erfaring med i3, meg selv inkludert, har ingen slike tilpasningsproblemer med 1-pedalskjøring, og vi har sweetspot'en (som er ca. 1/3 inn på pedalen, når bilen er i fart), i blodet (på samme vis som balansering ved sykling). Tror du ikke det hadde vært mer troverdig om de to sjåførene hadde erfaring med hver sin bil, istedet for at du bruker "nybegynnere" i begge de to bilene ?

PS2! Du nevner CC på i3 vs ACC på golfen - vel normal CC på i3 er ikke mer effektiv enn man kan kjøre selv - med ACC er det derimot svært vanskelig å kjøre mer økonomisk manuelt på i3 - det krever så mye konsentrasjon at det sjeldent er verdt det.

PS3! Du stopper testen på 110 km, og tabellen konkluderer med at i3 har 16 i rest, mens eGolf har hele 43 i rest. En av dem lyver, for disse bilene er rett og slett ikke så ulike på total rekkevidde (et overblikk på andre tester viser klart at de er veldig like) - slik som også EPA konkluderer med (2 miles/3km). Om du hadde kjørt videre så tipper jeg at BMW'en hadde stoppet på ca. 130-132 km, mens eGolfen hadde mista det rundt 135-137 km. Med andre ord ganske nøyaktig det samme som EPA's rating.

PS4! Dekktrykk på i3'en er oppgitt til 2,3 frem og 2,8 (!) bak. Selv om bilen har 48/52 weight distribution, så er det veldig viktig at bakdekkene har nok trykk fordi det er så mye moment både under pådrag og regenerering. For lite trykk (f.eks 2,6 bar) spiser dekk (selvopplevd), og dermed også rekkevidde.

PS5! Det med at "Golfen har hjul med 2% større rullediameter enn orginalt, så forbrukstallene avlest i kjørecomputeren ble ganget med 1,02", bør du forklare litt bedre (det heter forøvrig rulle-omkrets). Jeg håper ikke du bare forholder til det du avleser av kWh/100km-verdier på kjørecomputerne, for det gjør nemlig aldri seriøse tester. Hos EPA blir ikke engang instrumentene avlest - der måles kjørelengde med DGPS og forbruket med hvor mye kWh man faktisk får ladet på batteriet før og etter testen...

Ingeniøren

Du hadde ikke Golfen liggende tett på rumpa hele veien. Fra sykling vet man at det lønner seg å ligge på hjul, lønner seg veldig mye, så det hjelper nok litt på i bil og....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

PokerFjes

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 09. november 2015, klokken 07:01
Du hadde ikke Golfen liggende tett på rumpa hele veien. Fra sykling vet man at det lønner seg å ligge på hjul, lønner seg veldig mye, så det hjelper nok litt på i bil og....
Skal man drafte og få noe nytte av det må man ligge så tett på en stor buss eller lastebil at det går på sikkerheten løs. Jeg har prøvd, og anbefaler det absolutt ikke.
Den andre føreren kjørte på ACC bak, den holder ca 2.5sek avstand, ellers holdt han normal avstand etter trafikken. Nei, han sparte ikke energi på å ligge bak :)
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

elektrolux

Sitat fra: Ferry på lørdag 07. november 2015, klokken 22:34
http://gas2.org/wp-content/uploads/2014/12/bmw-i3-electric-motor.jpg Der i3 rex har forbrenningsmotor har vanlig i3 bare noen støttestag og luft.

Eller perfekt plass til et booster batteri som hadde vært mye mer interessant for norske forhold. Med et slikt kunne vi sett 300+ km rekkevidde og 2 fase eller 3 fase lading.

Var min drøm helt til jeg kjørte i3 i alpene og slet med å seile. Fant aldri det rette punktet på fartspedalen, og ved bruk a ACC brukte den alt for mye energi på å holde konstant hastighet over bakketopper. Ble som å kjøre med kontant hastighet på en berg og dalbane der bilen strittet imot. Med Autoseiling ville turen gått helt uten energiforbruk, eller akkurat som de umotoriserte togene på nettopp en berg og dalbane.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Øyvind.h

Sitat fra: PokerFjes på søndag 08. november 2015, klokken 23:34Hadde jeg fått litt mer respons (hint-hint) på forslaget mitt om å gjøre dette i større skala med flere merker, så hadde vi trolig klart å avverge hundre tusen innlegg av typen "min bil er mer effektiv", "nehei, min er"  :o
Haha. Tradisjonen tro blir nok innlegget ditt angrepet ned til minste detalj når du skriver det du gjør  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

PokerFjes

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 09. november 2015, klokken 08:22
Sitat fra: PokerFjes på søndag 08. november 2015, klokken 23:34Hadde jeg fått litt mer respons (hint-hint) på forslaget mitt om å gjøre dette i større skala med flere merker, så hadde vi trolig klart å avverge hundre tusen innlegg av typen "min bil er mer effektiv", "nehei, min er"  :o
Haha. Tradisjonen tro blir nok innlegget ditt angrepet ned til minste detalj når du skriver det du gjør  ;D
Ja gud forby at vi skal få noe annet enn teoretisk synsing her inne :). Hvis noen svarer på Bromms innlegg så stenger jeg hele tråden. Folk får ta testen for det den er og hvis jeg gjør det så feil så får man evt gjøre det selv.

Jeg påstår selvfølgelig ikke at jeg har funnet DEN eneste sannheten, og det er mange faktorer som spiller inn. Jeg tror at det å kjøre to biler etter hverandre, så pent og ryddig man evner er noe av det enkleste og mest presise man kan gjøre uten å være spesialister på testing.
Med mer erfaring kunne jeg sikkert kjørt mer økonomisk med i3 enn jeg gjorde i går. La oss si jeg hadde mestret enpedalkjøring og kommet 5-10% under forbruket til golfen, så har likevel i3 20% mindre batteripakke.

Jeg tar som sagt gjerne testen igjen hvis det er noen i3-eiere i området som gidder bruke et par-tre timer.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

fiskeri

SitatHadde jeg fått litt mer respons (hint-hint) på forslaget mitt om å gjøre dette i større skala med flere merker, så hadde vi trolig klart å avverge hundre tusen innlegg av typen "min bil er mer effektiv"

Kjempeflott tiltak! Fint at noen tar seg tid til slike tester; for det er jo nettopp under varierte og norske forhold at vi ser hva bilene egentlig er god for. Hadde vært spennende om du hadde giddet (og fått anledning til) å gjøre noe tilsvarende med Soul vs e-golf (..og jeg blir ikke lei meg dersom e-golfen kommer best ut). :)
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA