Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er batteritestene juks?

Startet av v-i-c, lørdag 12. desember 2015, klokken 14:11

« forrige - neste »

v-i-c

Hensikten med denne tråden er å diskutere tekniske aspekter ved å fremskaffe AC43kW lade punkter.

Det er ser ut til å være et trist faktum at mange ikke vil bygge ut nye punkter og at eksiterende punkter blir fjernet.

Denne tråden er ikke ment for politisk polemik ...  :)

Et konkret spørsmål:

Er det mulig på en teknisk forsvarligmåte å ta strøm fra to stykker AC22kW og slå dem sammen for å kunne levere AC43kW.

Spesielt ville en slik "dings" være aktuelt å bruke på de nye såkalte hurtigladerstasjonen etter ENOVA standard ikke skal ha AC43kW men to stykker AC22kW.

For meg er det svært viktig poentere at jeg ikke ønsker forslag til løsninger som ikke er sikerhetsmessig forsvarlige.
Ofte vil jo det være en tilførsel (en fysisk kabel) med 400V TN 64A som forsyner disse to "sakte lade" punktene på AC22kW
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

ludo

Ja, burde vært mulig. Det blir litt av en switch koblinger for å koble sammen de riktige fasene, alternative er å likerette hvis bilen takler det.

Kanskje det blir slik at elbilen blir levert med 2 stk Type 2 kontakter for å hente ut nok strøm...

Det hadde vært komisk, men en mulighet :-)

jkirkebo

Sitat fra: ludo på lørdag 07. november 2015, klokken 20:36
Ja, burde vært mulig. Det blir litt av en switch koblinger for å koble sammen de riktige fasene, alternative er å likerette hvis bilen takler det.

Det går nok dårlig å koble sammen de riktige fasene siden hvert uttak garantert er forsynt med egen jordfeilbryter. Du vil da ikke kunne garantere nøyaktig samme returstrøm i alle faser, og ved en skjevhet på 30mA (under en tusendedel av strømmen på 32A) vil jordfeilbryteren slå ut.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

v-i-c

#3
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 07. november 2015, klokken 21:29
Det går nok dårlig å koble sammen de riktige fasene siden hvert uttak garantert er forsynt med egen jordfeilbryter. Du vil da ikke kunne garantere nøyaktig samme returstrøm i alle faser, og ved en skjevhet på 30mA (under en tusendedel av strømmen på 32A) vil jordfeilbryteren slå ut.

Hver tilførsel må holdes for seg selv altså! Ikke blandes! Kun energioverføring! Nærmest som et galvanisk skille?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

v-i-c

Hvor mange 64A 400V stikk kontakter er det i Norge i dag?

Hva med om de som leverer hurtigladning ble pålagt å sette opp slik litt kraftige kontakter så kan vi som vil ha AC43kW ta med vår egen boks som omformer fra CEE 64A 400V TN til AC43kW.

Det burde være teknisk meget enkelt å legge inn et valg til på "hurtigladerene" CEE 64A 400V i tillegg det som finnes fra før.
Avregningssystemer finnes jo.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Electrix

Sitat fra: v-i-c på tirsdag 10. november 2015, klokken 05:11
Hvor mange 64A 400V stikk kontakter er det i Norge i dag?

Hva med om de som leverer hurtigladning ble pålagt å sette opp slik litt kraftige kontakter så kan vi som vil ha AC43kW ta med vår egen boks som omformer fra CEE 64A 400V TN til AC43kW.

Det burde være teknisk meget enkelt å legge inn et valg til på "hurtigladerene" CEE 64A 400V i tillegg det som finnes fra før.
Avregningssystemer finnes jo.
Det er jo nettopp for å unngå slike ting man vil unngå. Og jeg tipper at en slik 400V kontakt blir ennå dyrere å sette opp enn en Type 2 kontakt fordi type2 kontakter finnes allerede i mange varianter med betalingsløsninger, en 400V kontakt må ha et eget styreskap i tillegg og da blir det en ennå dyrere "special for you price".

Nå som vinteren kommer bør du i stedet glede deg over at Leaf og en del andre biler lader nesten like sent som 22kW når det blir minusgrader, men til typisk 150% høyere pris enn du...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Elmo

Sitat fra: v-i-c på tirsdag 10. november 2015, klokken 05:11
Hva med om de som leverer hurtigladning ble pålagt å sette opp slik litt kraftige kontakter så kan vi som vil ha AC43kW ta med vår egen boks som omformer fra CEE 64A 400V TN til AC43kW.

De er vel snarere pålagt at strøm/spenning ikke skal være tilgjengelig i kontakter før de er tilkoblet en bil som har en standardisert protokoll for å "snakke" med laderen.

Og så fabler du om at de skulle pålegges å ha en fysisk usikret 64A 400V kontakt hvor en hvilken som helst Reodor Felgen skulle koble til noe hjemme-fiksfakseri  :o
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

v-i-c

Sitat fra: Elmo på tirsdag 10. november 2015, klokken 18:31
Sitat fra: v-i-c på tirsdag 10. november 2015, klokken 05:11
Hva med om de som leverer hurtigladning ble pålagt å sette opp slik litt kraftige kontakter så kan vi som vil ha AC43kW ta med vår egen boks som omformer fra CEE 64A 400V TN til AC43kW.

De er vel snarere pålagt at strøm/spenning ikke skal være tilgjengelig i kontakter før de er tilkoblet en bil som har en standardisert protokoll for å "snakke" med laderen.

Og så fabler du om at de skulle pålegges å ha en fysisk usikret 64A 400V kontakt hvor en hvilken som helst Reodor Felgen skulle koble til noe hjemme-fiksfakseri  :o

Ja selvfølgelig vil det være best om man setter opp AC43kW, som en naturlig del av en hurtigladerstasjon (Vanlig praksis i Sverige, Danmark og Tyskland),

Nå har "klikken" med folk Rund Grønn Kontakt fått med seg ENOVA på at det ikke er "ønskelig" med AC43kW.

Det er jo bare tull at jeg hvis jeg må fylle tanken i Holmestrand skal bruke en time og dermed i praksis blokkere hurtigladeren i en time også for andre elbiler.
Hurtigladeren i Holmestand (Kiwi) ble byttet ut og plasseet på Kiwi Mølla i Oslo, ny lader har ikke AC43kW.

Selvfølgelig vil jeg ikke bruke noe "Reodor Felgen" opplegg. Kun CE godkjent utstyr fra en europeisk produsent som leverer til elbil industrien.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

automat

Sitat fra: v-i-c på tirsdag 10. november 2015, klokken 05:11
Hvor mange 64A 400V stikk kontakter er det i Norge i dag?


Ingen.

Derimot fins det mange 63A 400V kontakter rundt omkring. Man finner det på de fleste større idrettsarenaer, haller og konsertscener som er bygget de siste 20 år. Hvor det kan være aktuelt med en lysrigg, eller TV-produksjon. Men de er sjelden plassert tilgjengelig for almenheten, da ikke er tiltenkt lading av Elbil.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

v-i-c

Det ser ut til at det kommer flere og flere "hurtig lader" i Norge uten AC43kW.

Disse leverer stort sett DC med en mulig effekt opp til 50 kW. EU har valgt CCS som DC lade standard og ønsker å fase ut den gamle Japanske standard for DC lading.

Det er mulig å konvertere DC til AC 400V TN (noe som skjer i så si alle el biler i dag)

Hvor stor og tung vil en boks som konverterer la oss si CCS 50kW som innput til 400V TN 64A som output. Output kontakt kan så være enten CEE 400V TN 64A eller et type2 ladehull som gir ut AC43kW.

Det er teknisk mulig å lage en slik boks!
Hvor tung vil en slik boks bli?
Hva kan en forvente at en slik boks vil koste?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Electrix

Det er en helt idiotisk løsning. Man tar da 400 VAC og likeretter til DC med en 50kW lader og så skal man vekselrette dette til AC igjen. I tillegg skal det foregå en del kommunikasjon mellom lader og inverter og denne inverteren skal late som den er en elbil med CCS lading. En 50 kW CCS eller Chademo lader koster vel et sted mellom 300 000 til 500 000, men du har nok ikke mulighet til å komme ned i så lave priser. Dette må bygges spesielt, men hvis du bestiller minst 10 stk kan du kanskje komme under millionen pr stk. Et skap som er 80cm bredt, 80cm dypt og 2 meter høyt vil sannsynligvis være stort nok.

Og en ting til, det sitter ingen slik sak i elbiler. Der sitter det en drive, eller variabel inverter. Den tar DC-spenningen fra batteriene og "hakker opp" til AC. Men den produserer variabel spenning og frekvens, avhengig av bilens fart og hvor mye "gass" du gir.

Skal du ha AC43kW er det enkleste å ta det rett fra nettet, ikke via noe dill-dall. Det er veldig billig å tilby, men siden det ikke selges biler med dette behovet så satser ikke leverandørene på det. Du kan imidlertid nyte at om vinteren lader Leaf og tilsvarende på nesten samme hastighet som du, men ca 3 ganger dyrere, om sommeren kanskje 50% raskere men fremdeles mye dyrere.

Hvis det blir flere lastebiler og annet med ganske store ombordladere så vil situasjonen kanskje endres.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

bjaolsen

Da får vi heller håpe på at noen lager et "kit" som gir oss CCS på Zoe.... ("Ryktet sier" at neste gen. Zoe får CCS)

Da får vi "best of both worlds"
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

als77

Hurtig (eller semi-hurtig) AC og DC? Det hadde vært snacks!

v-i-c

Sitat fra: Electrix på torsdag 19. november 2015, klokken 12:00
Skal du ha AC43kW er det enkleste å ta det rett fra nettet, ikke via noe dill-dall. Det er veldig billig å tilby, men siden det ikke selges biler med dette behovet så satser ikke leverandørene på det. Du kan imidlertid nyte at om vinteren lader Leaf og tilsvarende på nesten samme hastighet som du, men ca 3 ganger dyrere, om sommeren kanskje 50% raskere men fremdeles mye dyrere.

Ja jeg ønsker selvfølgelig at ta det(AC43kW) rett fra nettet!! Spørsmålet blir da hvordan gjøres dette?
For meg ville det enkleste være ladeopperatørene har de ladeproduker som jeg som kunde ønsker.
Pr i dag har alle untatt Grønn kontakt tilbud på AC43kW. Men p.g.a. dårlige føringer fra ENOVA (igjen etter påtrykk fra Grønn kontakt) frykter jeg at det ikke kommer flere AC43kW ut og de som finnes fjernes ala Kiwi i Holmestrand.

Siden jeg har årskort levert som en del av bilkjøpet blir pris ikke en problemstilling riktig ennå.

Hvordan bør en gå frem for å sørge for at det er AC43kW lademuligheter der jeg ønsker å lade.

Så langt ser beste løsning ut til å lokalisere røde 63A 400V TN kontakter og så ta med seg sin egen hurtiglader. Ikke optimalt!! En slik hurtiglader med 64A type2 - type2 kabel har en kostnad på litt over NOK 20.000,- (tilsvarende prisen på Zaptec Portable)

Hvordan bør en gå frem for å:
1 Lokalisere røde 400V TN 63A kontakter?
2 Hvordan bør en gå frem for å gjøre avtale om bruk?
3 Hva bør en tilby i betaling får lån av kontakt/kjøp av strøm ?
   (for en full tank på 22,5kWh)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

automat

Jeg tror egentlig ikke du har lyst til å betale for hva en slik lading kan koste. Virksomheter som har 400V 63A kontakt tilgjengelig betaler garantert effekttariff på nettleien sin. Hvis du da kobler deg til på et tidspunkt der strømforbruket allerede ligger på maks den aktuelle måneden, blir det dyrt.
I flg Hafslund Nett koster dette 125kr x 43KW = 5375kr i des, jan og feb.
https://www.hafslundnett.no/avtaler/nettleiepriser/12283

Du vil jo fort også kunne ha bruk for en skjøteledning for å nå frem til kontakten. En 10m 63A skjøteledning veier over 15kg, og er ganske stor og uhåndterlig. (Og vil fort koste 3-4000kr)

Er du sikker på at dette er verdt alt bryderiet, bare for å spare litt ladetid i forhold til en vanlig 22kW. ladestolpe?
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA