Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: D eller ikke?

Startet av GeirHM, lørdag 12. desember 2015, klokken 07:17

« forrige - neste »

GeirHM

Akkurat nå er bilen på besøk hos et hyggelig eldre ektepar 3 - 4 km unna. Der får den lov å lade på 220 v 8a. De er veldig tålmodige fordi rett som det er går hovedsikringen deres. Ekteparet valgte å ta med seg en lommelykt når de gikk å la seg. De har noen få andre strømforbrukere i huset, blant annet en varmtvannstank de ikke fikk skudd av. Og om denne slår inn samtidig med noe annet i huset, ja så går hovedsikringen. Pga bilen min. Og hovedsikringen står ute i hagen. Men, det er klart åttiåringer trenger også mosjon. Og det tar bare små 21 timer og 35 minutter å få bilen opp til 80 prosent. Ja, pluss avbruddene da. Vi sjekket at bilen faktisk kunne hente 16a hos dem (rød industrikabel og Kirkebøs schuko-adapter). Men det ble litt mye mosjon av det. Selv for spreke folk (going on eighty). Særlig om natta.

Og bevares. Jeg har et mye bedre alternativ. Det lokale supermarkedet har en rå 22 kWt jeg henter ut med min blå mennekes 2. Du må bare kjøre 10 km den andre veien. Og jo da, jeg er blitt kjent med en lokal gjeng av elbilentusiaster i området. De omtaler det som "la zona Valencia - Alicante". Det er vel snakk om flere enn ti biler? Og hvor mange bor det i provinsen? Sikkert ikke så mange millioner? Og det finnes  ladealternativer! I Alicante er det flere muligheter. 60 km unna. De lokale entusiastene forklarte at det var veldig enkelt. Det er bare å ringe på forhånd og avtale så tar flere verksteder og hjelper deg med å finne plass inne i verkstedshallen hvor flere av dem har industristikk tilgjengelig. Fint det. Men kanskje ikke noe du skal gjøre HVER dag?  Ellers er det flere andre supermarkeder med el-uttak. Sånne som har mulighet til å gi deg romslige 10a. Så da er det jo bare å sjekke åpningstidene til supermarkedet og utnytte dem maksimalt. Utrolig hvor spennende steder det kan være.

I det hele tatt: Bilen var et råskinn på Autobahn og kom seg opp i hastigheter som ikke egner seg på trykk. Her på kysten av Costa Blanca kjører jeg på flotte motorveistrekk. Men bilen er redusert til en dritstilig sportssedan som hindrer trailerne i trafikken. Sånn omtrent er livet når en har Tesla i et område hvor en ikke har kontakt med et utbygd ladenettverk.

Min konklusjon: Om jeg bodd i en bygård midt i Oslo uten tilgang til lading i bakgården hadde jeg kjøpt sykkel, stemt MDG og gått i tog for et bilfritt sentrum. Heldigvis gjør jeg ikke det.

Jejl

Har vært hos flere som har 25A 230V hodedsikring i Spania. Det høres ut til at det er det i huset du får lade i. Selv har vi "hele" 40A hovedsikring i feriehuset. Med 4 luft/luft varmepumper og en varmepumpe til bassenget som konstant trekker ca 20A på vinteren sier det seg selv at hovedsikringen er for liten. Vi har prøvd å oppgradere hovedsikringen uten hell, så vi har prøvd å spare inn der vi kan på strømmen. Forrige eier brukte glødepærer på opptll 100w, så alle lyspærer ble selvfølgelg skiftet ut med LED. Nå blir den elektriske vv berederen som  trakk 2 kw  skiftet ut med en soloppvarmet bereder med 500w backup. Spania er absolutt elbilens uland med den elendige kapasiteten og ustabile spenningen de har omtrent overalt.

Utenom 22 kw laderen du never, så prøvde vi også en i Altea der vi fikk 230v og 13A. Du kunne kanskje fått 16A her med kirkebøs adapter. Dette parkeringshuset er veldig trangt, men gamlebyen i Altea "må" dere vel besøke uannsett når dere først er i området, og da kan det vel være greit med 2x15 minutters gåtur og få litt strøm mens dere er i denne byen.

GeirHM

Drar til Alcoi i morgen for å sykle en tur i fjellene derfra. Der skal de ha fire ladesteder. De er rett nok svært beskjedne 3,7 kW steder med mennekes type2 koblinger. I tillegg blir det spennende å finne ut om de er knyttet opp til krav om et eget ladekort eller ikke. I Spania er de fleste kort slike som må bestilles i den lokale byen og absolutt ingen andre steder. Og siden dette med elbil er så populært så har vanligvis heller ikke det lokale kontoret som skal utstede kortet hørt om tilbudet. Blir spennende. Antakelig fører det bare til at jeg må bry det gamle ekteparet igjen. Men de sover godt med lommelykt på nattbordet. PS. Forstår ikke hvorfor dere med fast eiendom bruker varmtvannsberdere? Hvorfor ikke gjøre som lokalbefolkningen og bruke naturgass til oppvarming av vannet? Da blir det mer el til oss bilister.

Jejl

Har snakket med flere som har hatt gass til oppvarming av vannet i Spania, men de sier det fungerer dårlig fordi det blir veldig ujevn temperatur på vannet (spesielt ved dusjing med ulikt trykk på vannet). Ikke vet jeg, men den soloppvarmede berederen jeg har bestillt skulle kunne holde på varmtvannet minst et par-tre døgn hvis det skulle bli helt overskyet, noe som ikke er så veldig vanlig i dette området i Spania. Så jeg regner med at minst 99% av varmtvannet vi kommer til å bruke vil komme fra soloppvarmingen.

3,7 kw lading er jo mye bedre enn ingenting. Vi klarte oss helt greit med 10A og 195-231v i sommer.

Forøvrig kan jeg anbefale å besøke resturanten Can Sueno hvis dere ikke har vært der før. Et Hollandsk ektepar driver en liten restaurant i sin egen stue ca 10 min oppforbi Tarbena. Dere får 7-10 retter der de aller fleste råvarer er hentet fra egen hage eller lokalt i området. Da vi var der første gang så og hørte vi f.eks to som gikk å jaktet på villsvin like utenfor  i fjellene ved restauranten samtidig som vi spiste villsvin. De har åpent fre-søn.

GeirHM

Etter at familien oppdaget Harry Potter har jeg alltid lurt på hvordan det er å være blant de få opplyste i en verden av gomper. Det å kjøre elektrisk bil i Spania er en erfaring i nærheten.

I dag gikk turen til Alcoi. Det er en vakker by! Og helt fri for oss turister. Aluminiumsproduksjon tror jeg - og en sikker plass for Ferguson traktorer. Ja og så har byen ikke mindre enn fire ladeplasser for elbil. Bare navnet smaker av fremtid og miljø: Alcoi Smart City.

Vi fant frem til ikke mindre enn to av plassene. Dessverre for oss var det nødvendig med en RFID brikke for å aktivere ladestolpen og få aksess til ladepunktet. Jeg har jo en slik fra elbilforeningen. Men overraskende nok var altså ikke denne aktivert for akkurat Smart City avdeling Alcoi. Det begynte å bli morsomt da det endelig svarte på et av telefonnummerne ladestolpene var utrustet med. Han jeg fikk snakke med var en hyggelig fyr. Han var på reisefot. Han visste hvor Alcoi var. Men ikke at de hadde ladestolper. Og slettes ikke hva slike eventuelt skulle brukes til. Etter litt fram og tilbake ble vi enige om at vi ikke hadde så mye mer å snakke om. Men Alcoi var en vakker by. Der var vi enige. Riktig festlig ble det først etterpå.

For på vei ut fra ladeplassen oppdaget jeg en Renault Zoe. Stakkars sjåfør og hans aldrende mor. Ikke kunne de forstå hvorfor denne digre bilen forfulgte dem gjennom gatene. Men det gjorde jeg. Mitt reisefølge slet også med å følge med. Så mest ut som en biljakt i en ellers søndagssøvnig storby. Etter litt tid ga den forfulgte Zoe-bilen opp og kjørte til siden. Jeg tror de i bilen på dette tidspunktet var villige til å gi fra seg det de hadde av verdisaker. Det tok dem litt kognitiv kraft å forstå at det ikke handlet om tap av verdisaker men om tilgang til sjåførens ladekort til byens fire ladeplasser. Og det handlet ikke om et ran men om et lite lån. Det var vel egentlig den aldrende moren som til slutt fikk meg til å forstå at Renault også lager Zoe som IKKE er elektriske. Dette var en av dem.

Som sagt, jeg føler meg som en av de svært få opplyste blant en verden av gomper. Etter tildragelsene i Alcoi er det mulig mitt reisefølge ser litt annerledes på det.

Muffinman

Fargerik og underholdende lesing ☺

Det er nok et par superchargere for lite enda til jeg våger turen med MS, og det du skriver bekrefter egentlig det. Er selv en tur i Spania nå men antar at angsten for å bli Kjos-fast er mindre enn potensiell ladeangst. I dag bærer det opp i fjellene på mountainbike  :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA