Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: S90D og degradering/rekkeviddetap

Startet av uHu, lørdag 12. desember 2015, klokken 01:24

« forrige - neste »

Taffelman

Ser vi bort fra Tesla med 4WD, så er jeg ganske sikker på at i3 er overlegen de andre i å klatre opp lange vinterbakker.

Bakhjulstrekk med motor og tyngde på bakhjulene er helt overlegent framhjulsdrift når du skal opp bakker, i tillegg har den smale dekk som er fordelaktig for vinterdekk, og stor diameter på hjulene er også en fordel i løssnø/slaps.

BMW har også lang erfaring med å tilpasse elektronikken for å komme frem på vinterføre, og dekkene kommer fra kvalitetsmerker.

Jeg fikk min i3 på fredag, så dette blir første vinteren for meg, men har kjørt div BMW på piggfritt de siste 5 vinterene, og er overbevist om at det fungerer bedre enn alt jeg har kjørt av fwd.

Kjøp et sett hurtigkjetting som nødløsning til de værste snøkaos dagene  :)
X75D
TM3 LR AWD

Mr.Zero

En kan lese seg til mye, men uansett hvor mye en fordyper seg i hvordan det elektromekaniske fungerer, er det hvordan bilen fungerer i praksis som betyr noe. Kunnskap til fører, friksjon(dekk, underlag, vekt, føre mm), tyngdepunkt og antispinnsystemer påvirker dette.
Jeg legger ut på min fjerde vinter i en trilling. Den har harde vinterdekk beregnet for mellomeuropeiske forhold. Pr.dags dato har jeg enda ikke stått fast, men har heller ikke de store veimessige utfordringene i det daglige. Motor og drivverk bak, og et livlig antispinnsystem / ESP hjelper til, men jeg har også muligheten til å slå systemet HELT av.
Skal du komme til bunns i dine spørsmål, må du rett og slett teste de forskjellige bilene i praksis under like forhold. Dekktester viser også at nye dekk fra forskjellige merker oppfører seg forskjellig på de enkelte biler. Du vil derfor aldri kunne lese deg opp og frem til den bilen som kommer opp de bakkene du sikter til!
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

model3citizen

Stålisen i begynnelsen av uka ga en glimrende anledning å se hvordan i3en er kalibrert.

Oppsummert er det bare å ta av seg hatten. Klarte å akselerere opp til 15km/t fra stillestående opp en svak stigning uten antydning til hjulspinn (piggfritt) ... den bare holdt igjen nok til å likevel øke farten.

Også svært trygg på hvordan den ikke pøser på med moment for så å kvele fremdriften som Kia Soul Ev gjør.

Alt i alt, det er en BMW, og dette (i tillegg til DSC/ESP) er noe de virkelig kan.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA