Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 100/110 kmt (e6) vs 50-80 kmt

Startet av ludo, fredag 11. desember 2015, klokken 13:26

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 10. november 2015, klokken 20:47
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 09. november 2015, klokken 09:20
Fossilbilen er død.
Bilene varer stort sett 15-20 år før de skrotes.
I dag har verden 99,9% ICEs og 0,1% BEVs.

Dødstidspunktet du opererer med, et eksempel på ønskebetont erindringsforskyvning?

Tror du virkelig folk kommer til å holde på bensinbilen sin i 15-20 år når de kan bytte til en nyere bil og samtidig spare penger? Det spiller inge rolle om du kan få en bensinbil til 10.000kr når det vil koste deg med å holde på den enn en elbil som koster en del mer.

Øyvind.h

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 10. november 2015, klokken 20:47
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 09. november 2015, klokken 09:20
Fossilbilen er død.
Dødstidspunktet du opererer med, et eksempel på ønskebetont erindringsforskyvning?
Nei. For meg er eksosbilen død og begravet.
At det fortsatt finnes kjøpere og brukere av dødsdømt teknologi endrer lite for meg. Jeg har allerede gravlagt den.

Men jeg lever fint med at du ikke vil forholde deg til det :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: haggen på tirsdag 10. november 2015, klokken 13:34
Tesla er for spesielt interesserte i dag, og det er dem om 5 år også.

Vel, kan forstå hvorfor du mener de er for spesielt interesserte i dag, men skulle likt å få vite grunnen til at du mener de fortsatt vil være det om 5 år?  Da burde i alle fall Model 3 være på markedet, og kanskje også Model Y?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Taffelman

Snittalder på bilparken er ca 10 år, mens snittalder på biler som skrotes er ca 17 år. Mao så er det en ganske stor andel gamle biler i omløp, og det vil ta mange år å bli kvitt disse.

Endel er nok bil nr 2 eller 3 og kjøres nok ikke så mange km pr år. Det er et større samfunnsproblem at mange unge i etableringsfasen, og da gjerne med små barn, kjører rundt i rustne utslitte gamle biler som mangler essensiellt sikkerhetsutstyr.

Her kan man slå to fluer i en smekk ved å legge til rette incentiver for skroting av gamle vrak linket til kjøp/finansiering av ny elbil.
X75D
TM3 LR AWD

v-i-c

Sitat fra: Taffelman på tirsdag 10. november 2015, klokken 23:52
Her kan man slå to fluer i en smekk ved å legge til rette incentiver for skroting av gamle vrak linket til kjøp/finansiering av ny elbil.

Det finnes noen selgere av biler som gir deg f.eks 25.000 for at du skoter din gamle bil .....
Er det slike tilbud du tenker på?

Eller må disse  incentiver betales over skatten av oss alle i form av statsstøtte ?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Panduck

Sitat fra: Taffelman på tirsdag 10. november 2015, klokken 23:52
Det er et større samfunnsproblem at mange unge i etableringsfasen, og da gjerne med små barn, kjører rundt i rustne utslitte gamle biler som mangler essensiellt sikkerhetsutstyr.

Det kommer nok mange brukte bensinbiler av nyere årsmodell til salgs snart, veldig, veldig billig. En ting er hva elbilfremtiden vil gjøre for bilprodusentene, en annen ting er hva den vil gjøre med prisen på brukt bensinbil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA