Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 100/110 kmt (e6) vs 50-80 kmt

Startet av ludo, fredag 11. desember 2015, klokken 13:26

« forrige - neste »

ludo

Hei, satt og tenkte på hvorfor bilbransjen virker så tilhenger av fossil, hybrid og hydrogen. Kan det være at elbil blir for enkelt og driftssikkert?

Jeg tror at det er enklere å lage en elbil en de andre typer biler, og at kinesere snart er på banen, og at konkurransen til dagens produsenter blir tøffere.

Det blir også mindre reparasjoner, dermed mindre penger å tjene på deler.


KjellG

Mer reparasjoner?

Jeg har en Peogeot 307 fra 2003, gått 100.000. På den er en gassfjær til baklemmen røket, bremsene rustet opp, og noe rusk i elektronikken som gjør bilen livsfarlig å kjøre - den slår av alt frontlys når det passer den!

Mao, ikke noe tull med mekanikken på 12 år. Ikke noe tull med gir eller clutch. Litt skifting av olje og filter, ellers minimalt for billeverandøren i ettermarked. Elektronikken er imidlertid farlig og "ubrukelig".

Hvis denne elektronikken også er typisk for en elbil, så er det mer tull og mindre reparasjonsmulighet med elbil.

Beckern

Jeg sliter også litt med å se logikken bak en del av disse konspiarsjonsteoriene.
Enn så lenge har ikke produsentene særlig tro på batteribilen pga rekkeviddeangst. Jeg forstår dem etter selv å ha forsøkt meg på "langtur" Batteribilen har fortsatt et ganske begrenset bruksområde for menigmann og tiden det tar å "fylle tanken" vil i overksuelig fremtid være en stor ulempe når man sammenlikner med konkurentene.

Øyvind.h

Det er svært lett å se hvorfor eksosbil-produsenter ikke ønsker at elbilen skal ta over med det første. For å forsøke å skrive ekstremt kort:
- Undergraver motorproduksjon
- Nye plattformer trengs - det er dyrt
- Usikkerhet - hvordan få med styre/aksjonærer på en usikker satsning som undergraver egen inntjening og teknologi? Ikke uten grunn startups kan vokse seg store, og at store selskaper feiler
- Store verdier flyttes ut av bedriften (over til batterier, dvs eksterne produsenter, usikkert område osv)
- Infrastruktur - høna og egget

Sitat fra: Beckern på lørdag 07. november 2015, klokken 00:50
Batteribilen har fortsatt et ganske begrenset bruksområde for menigmann og tiden det tar å "fylle tanken" vil i overksuelig fremtid være en stor ulempe når man sammenlikner med konkurentene.
I den grad Tesla ikke er for menigmann stemmer dette i stor grad.
Med Tesla derimot bruker jeg mindre tid på å vente på lading enn jeg ville brukt på å vente på dieselfylling. Dieselbilen krevde 5 minutter (gjerne mer pga kø, kjøring til stasjon osv) annenhver uke. Teslaen krever 10 sekunder 1-2 ganger per uke. Og på langtur lader den mens jeg tar pause.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

v-i-c

Sitat fra: ludo på fredag 06. november 2015, klokken 22:43
Hei, satt og tenkte på hvorfor bilbransjen virker så tilhenger av fossil, hybrid og hydrogen.

De selskaper som leverer drivstoff til "fossil, hybrid og hydrogen" har stor innflytelse i dag, dette kan være en medvirkende årsak.

-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Panduck

Sitat fra: ludo på fredag 06. november 2015, klokken 22:43
Hei, satt og tenkte på hvorfor bilbransjen virker så tilhenger av fossil, hybrid og hydrogen. Kan det være at elbil blir for enkelt og driftssikkert?

Vel det er ikke en urimelig tanke å tenke, og man trenger ikke være konspirasjonsteoretiker for å tro at bilbransjen ønsker å beholde inntekter ved å ha fokus på en teknologi de er eksperter på.  Motor som er i dagens biler er jo ikke det enkleste å lage, spesielt med strenge utslippskrav. Toyota har jo bygget opp et enormt sterkt selskap med masse kompetanse som har levert ekstremt stabile, gode biler. De kan fossil / hybrid bil ekstremt bra. Etter en flørt med annet merke, lovet jeg meg selv at jeg aldri noen gang skulle kjøpe noe annen bil Toyota.

Min neste bil ble altså ikke en Toyota. Og jeg har ikke angret en dag.

Ja, det finnes bilprodusenter som kan lage gode, pålitelige bensinbiler, men å lage en god elbil vil kreve langt, langt mindre. Tesla er et stjerneeksempel. Flere bilprodusenter er helt avhengi av batteriprodusenter for å få den vitale komponenten. Er LG like avhengi av bilprodusenter? Når får vi første LG bil? Er det en fjern tanke at Samsung snart kommer med biler?

For selv om bilprodusenter nok har ønsket å beholde sin posisjon ved ikke å satse noe spesielt på elbil, tror jeg de begynner å innse at det slaget er tapt. Da gjelder det å komme på banen, slik at de ikke mister sin posisjon. BMW har vel gitt veldig klare signaler på at det er retningen de skal gå. VW har hatt en veldig sterk posisjon blant mange, og har derfor et veldig klart fortrinn på salg av elbiler. Golf selger masse fordi det er en golf. Gitt de problem som VW nå har, vil elbilsatsning kunne være et veldig godt valg.

Jeg tror BMW, VW o.l har så sterke posisjoner i markedet, at de kan klare seg veldig bra i overgang til elbil. Konsekvensene for Toyota kan bli fatale.

AmocoCadiz

Her er noen grunner hvorfor vi fortsatt har ICE biler;

Bilbransjens tunge investeringer i produksjonslinjer med ICEmotorer, gearkasser, clutcher, eksosanlegg, motorstyringssoftware (VW!), bensintanker, tennplugger, lambda sonder, osv osv. Her er det store påslag og inntjening.

Bilindustrien er en svært konservativ bransje, hvilke kvantesprang har utviklingen av ICE biler hatt de siste 100år? Det er i hovedsak detsamme tekniske opplegg da som nå med kun justeringer av samme tekniske prinsipper.

Det er en ENORM supportbransje til ICEbiler med verksteder, reservedeler, fagkompetanse på ICE motorer som ikke har tenkt å avslutte/forsvinne med det første.

En enormt sterk global oljeindustri, som i mange land bruker og får svært god uttelling for sine investeringer i lobbyvirksomhet. (tap av arbeidsplasser, ingen miljøpåvirkning osv)

Ut i fra ovenstående grunner tror jeg vi finner mye av Elon Musk og Teslas sukksess, han gikk helt utenom en fossil bilindustri og bringet inn tankeganger og ideer fra informasjonsteknologibransjen

Beckern

Her er noen grunner til at bilprodusentene ikke frytker elbilene:
- "alle" de store har nå, eller får straks platformer som støtter batterier som en integrert del av chassi.
- svært mye av teknologien deres er ikke deres egen. De kjøper fra underleverandører som bosch. I den grad de ønsker kan de selvsagt kjøpe teknologi slik de alltid har gjort.
- de samme underleverandørene leverer også elbil teknologi.
- Oljebransjen har begrenset makt over bilprodusenter. De kan påvirke politikere for legge til rette for fosilt brennstoff men de påvirker i liten grad produsentenes strategiske valg.
- 3.part, verksteder med mer påvirker ikke produsentene, ihvertfall ikke mot å beholde et marked de forsyner seg grovt fra.¨
- som det meste i dag er man korttenkte. En vraking av ICE biler vil gi en enorm boost i nybilsalget.

OleBno

Sitat fra: Beckern på lørdag 07. november 2015, klokken 00:50
Batteribilen har fortsatt et ganske begrenset bruksområde for menigmann og tiden det tar å "fylle tanken" vil i overksuelig fremtid være en stor ulempe når man sammenlikner med konkurentene.

I den grad Tesla ikke er for menigmann stemmer dette i stor grad.
Med Tesla derimot bruker jeg mindre tid på å vente på lading enn jeg ville brukt på å vente på dieselfylling. Dieselbilen krevde 5 minutter (gjerne mer pga kø, kjøring til stasjon osv) annenhver uke. Teslaen krever 10 sekunder 1-2 ganger per uke. Og på langtur lader den mens jeg tar pause.

Hei, jeg som kjører Renault Zoe  blir jo litt nyskjerrig her da...
Hvor mange kilometer får du puttet på tanken på en Tesla med 10 sekunder lading??
Fra en som bruker ett par timer hver dag på å lade bilen (med såkalt "hurtiglader" ).


2015 Renault Zoe Intense 29/06/2015
3,6 Kw hjemmelader.
Kjørt 10.000km pr 1. November 2015
Våler i Østfold.

Ferry

i3 har også ekstremt rask lading, i likhet med Tesla. Det er ikke mange sekundene som trengs. Jeg husker med gru alle kalde stunder med fyllepistol i hånda på kalde vinterdager. Diesel hjelper noe, da en kan låse håndtaket og putte henda i lomma. Men elbil trumfer dem alle, når jeg kan forlate bilen og gå inn et sted og kjøpe en varm kaffe e.l.

OlavEmil

Sitat fra: OleBno på lørdag 07. november 2015, klokken 19:07Hei, jeg som kjører Renault Zoe  blir jo litt nyskjerrig her da...
Hvor mange kilometer får du puttet på tanken på en Tesla med 10 sekunder lading??
Fra en som bruker ett par timer hver dag på å lade bilen (med såkalt "hurtiglader" ).

Men du står vel ikkje og held ladekontakten fast i bilen alle dei timane bilen brukar på å lade?

Poenget er jo at elbilar fyller tanken utan at vi må stå og passe på. At eg må stå 15 minutt per 100km når eg er på langtur er fort spart inn når eg tenkjer på all den tida eg brukte på å stå og fylle diesel for heilt vanleg kvardagskøyring før.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Taffelman

Sitat fra: ludo på fredag 06. november 2015, klokken 22:43
Jeg tror at det er enklere å lage en elbil en de andre typer biler, og at kinesere snart er på banen, og at konkurransen til dagens produsenter blir tøffere.
Det er nok ikke så enkelt.
Siden 2009 har det blitt produsert flere biler i Kina enn i EU, likevel selges ikke de kinesiske bilene i Europa.

De fleste bilprodusentenene skjønner nok at fremtiden er elektrisk, men ikke alle ønsker, eller kan ta seg råd til, å være innovative. Investeringer som allerede er gjort i eksisterende teknologi, plattformer og produksjonsmetoder krever at det produseres og selges et visst volum før investeringen kaster av seg, eller i det minste går i null. Jeg tror mye av forklaringen ligger her, det ønskes nok en gradvis innfasing av overgangen til eldrift slik at man både unngår å kaste eksisterende investeringer på båten, samt at man får tid til å fordele utviklingskostnader for ny teknologi over litt tid.

Elbiler har et annet bruksmønster, og batteri teknologien er ikke helt moden ennå, så de store gruppene av kjøpere står heller ikke å hyler etter elbil. I praksis er det produsentene, som trenger å få avkastning fra eksisterende investeringerer, som sitter med hovedansvaret for å omskolere kundene.

Det hjelper nok heller ikke på at elbilen har motstandere med innflytelse over samfunnsutviklingen i land og regioner. Vi skal være klar over at vi kaster stein i glasshuset når vi ønsker oss flere elbiler her i lille Norge.
X75D
TM3 LR AWD

Øyvind.h

Sitat fra: OleBno på lørdag 07. november 2015, klokken 19:07
Sitat fra: Beckern på lørdag 07. november 2015, klokken 00:50
Batteribilen har fortsatt et ganske begrenset bruksområde for menigmann og tiden det tar å "fylle tanken" vil i overksuelig fremtid være en stor ulempe når man sammenlikner med konkurentene.

I den grad Tesla ikke er for menigmann stemmer dette i stor grad.
Med Tesla derimot bruker jeg mindre tid på å vente på lading enn jeg ville brukt på å vente på dieselfylling. Dieselbilen krevde 5 minutter (gjerne mer pga kø, kjøring til stasjon osv) annenhver uke. Teslaen krever 10 sekunder 1-2 ganger per uke. Og på langtur lader den mens jeg tar pause.

Hei, jeg som kjører Renault Zoe  blir jo litt nyskjerrig her da...
Hvor mange kilometer får du puttet på tanken på en Tesla med 10 sekunder lading??
Fra en som bruker ett par timer hver dag på å lade bilen (med såkalt "hurtiglader" ).
Les innlegget en gang til. Nøkkelen er:"vente på".

Diesel kan kun fylles på eksterne stasjoner, krever ofte at man holder i pistolen, krever betaling med kort osv. Jeg har også stått i kø for å fylle diesel, både pga uheldig timing og pga pris ettersom alle vil fylle når det er billig.
Noen ganger har jeg kjørt ut ens ærend for å fylle, noen ganger omvei. Men som oftest har jeg forsøkt å ta det på veien der jeg kjører. Og selv da tar det ca 5 minutter. Mao er 5 min to ganger i måneden ikke all tidsbruk.

Teslaen ble ladet ca en gang i uken. Plugge inn/ut tar ca 10 sekunder totalt. På langtur over 30 mil lader bilen mens jeg tar pause.

Så overgangen til Tesla var en ny verden. Drivstoff er plutselig ikke noe dyrt jeg må bruke tid på flere ganger i måneden. Fantatisk deilig :) Og totalt annerledes enn elbil-skeptikere tror  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Taffelman

X75D
TM3 LR AWD

Øyvind.h

Sitat fra: Taffelman på lørdag 07. november 2015, klokken 20:36
Dessuten vil pølsesalget få seg en alvorlig knekk ;)
Hehe. Ja 30 stasjonsbesøk er kuttet til 5-6 årlig.

Men selv om jeg mener man bør legge igjen noen kroner hos de som har åpnet for Tesla SC på sine tomter (eks Statoil og Max) har jeg pt ikke spist på Marche. Og man kan gå litt lei av Max om man kjører flere lange turer på kort tid på kryss og Tvers i Sverige :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA