Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 100/110 kmt (e6) vs 50-80 kmt

Startet av ludo, fredag 11. desember 2015, klokken 13:26

« forrige - neste »

02jan

På min i3 bruker jeg hele 10 sekunder på lading hver dag !
Ladepluggen henger klar på veggen, kunntiden det tar å løfte pluggen 130 cm, åpne "bensin lokket" og dytte pluggen lett inn.
Det blir 1 minutt i uken, 4 minutter i måneden.
De få langturer i året , så spiser/handler jeg mens bilen Hurtiglader.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

v-i-c

Sitat fra: 02jan på lørdag 07. november 2015, klokken 23:23
På min i3 bruker jeg hele 10 sekunder på lading hver dag !
Ladepluggen henger klar på veggen, kunntiden det tar å løfte pluggen 130 cm, åpne "bensin lokket" og dytte pluggen lett inn.
Det blir 1 minutt i uken, 4 minutter i måneden.
De få langturer i året , så spiser/handler jeg mens bilen Hurtiglader.

Dette er jo glimrende, du får dekket ditt behov med elbil. Enkelte kan ha en utfordring med at "hurtigladeren" mangler der de ønsker å spise når de er på tur
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Øyvind.h

Sitat fra: v-i-c på lørdag 07. november 2015, klokken 23:29
Sitat fra: 02jan på lørdag 07. november 2015, klokken 23:23
På min i3 bruker jeg hele 10 sekunder på lading hver dag !
Ladepluggen henger klar på veggen, kunntiden det tar å løfte pluggen 130 cm, åpne "bensin lokket" og dytte pluggen lett inn.
Det blir 1 minutt i uken, 4 minutter i måneden.
De få langturer i året , så spiser/handler jeg mens bilen Hurtiglader.

Dette er jo glimrende, du får dekket ditt behov med elbil. Enkelte kan ha en utfordring med at "hurtigladeren" mangler der de ønsker å spise når de er på tur
Ja jeg kjører Leaf for øyeblikket, og ladenettverket for kortrekkevidde-elbiler er alt for dårlig her på østlandet. For få ladere/kø, ikke finmasket nok, ustabilitet mm. Selv den korte turen til hytta på 14-15 mil er håpløst mesteparten av året.

Vanlige langturer som Oslo-Trondheim er helt uaktuelt. Hvem andre enn entusiaster gidder ta 4-5 lange pauser på en slik tur :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

v-i-c

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 08. november 2015, klokken 09:31
[Ja jeg kjører Leaf for øyeblikket, og ladenettverket for kortrekkevidde-elbiler er alt for dårlig her på østlandet. For få ladere/kø, ikke finmasket nok, ustabilitet mm. Selv den korte turen til hytta på 14-15 mil er håpløst mesteparten av året.

Vanlige langturer som Oslo-Trondheim er helt uaktuelt. Hvem andre enn entusiaster gidder ta 4-5 lange pauser på en slik tur :)

Problemet er at man ikke vil ta politiske grep på dette området med en systematisk utbygging av universielle hurtigladere.
-- Det er ikke nok ladere på hvert punkt overalt ---> dette gir kø
-- Ladehastigheten settes bevist ned ---> dette gir kø
-- Hurtigladertilbud fjernes bevist. ---> fjerner muligheten til å benytte elbil på en efektiv måte

I Danmark settes det opp universielle hurtigladere langs hovedveiene og disse skiltes på lik linje med bensinstasjoner
(Altså det skjer en utbygging med EU-støtte. I Norge gis det ikke lengre støtte til å sette opp universielle hurtigladere)

I Tyskland skal det etter det jeg har fått med meg settes opp Dublerte universielle hurtigladere langs hovedveiene med 30 km mellomrom over 400 slike punkt skal nå være under utbygging.

I Norge fungerer elbil meget godt som pendlerbil dvs kjøring til og fra jobb, med lading hjemme i garasjen.
Man kan ikke plannlegge med å lade andre steder. I enkelte byer f.eks Oslo legges det til en viss grad til rette for ladning i byen. (men her stort sett sakte parkeringsladning) Dersom man kan stole på å få en parkeringsplass med ladning i Oslo kan avstand Oslo - Hjem økes til ca 100 km om vinteren. Dette området deker en større del av Norges befolkning.

Det er i praksis ikke mulig i dag å kjøre mellom de store byene med elbil i dag uten at en har meget god tid, gunnet mangel på adekvat infrastruktur for ladning. Det er meget beklagelig at det ikke tas politiske grep for å bygge ut en adekvat ladeinfrastruktuir med universielle hurtigladere som dekker dagens behov.

I Dag er det vel kun E16 opp til Fagernes som har en ladeinfrastruktur som er adekavt. Men nå er det vistnok bestemt at man ikke vil sette opp flere universiell hurtigladere på denne hovedveien mellom Oslo og Bergen
(Tesla har en pris som gjør at den ikke er alment tilgjennelig og Tesla har bygd ut et eget rask ladenettverk som bileieren betaler for ved kjøp av bil)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Panduck

Dette MÅ TA SLUTT! Her er tittelen på temaet:

"Sv: Hvis framtiden er elbil, hva er konsekvensen for dagens bilprodusenter."

Og her klarer v-i-c å skrive:

Sitat fra: v-i-c på søndag 08. november 2015, klokken 09:54
-- Hurtigladertilbud fjernes bevist. ---> fjerner muligheten til å benytte elbil på en efektiv måte

Det ENESTE tilbundet som blir dårligere, er for 43kW biler når enkelte ladere som hadde 43kW byttes ut med ladere som kun har chademo/ccs.

I et emne som skal handle om hva er konsekvensen for dagens bilprodusenter dersom fremtiden blir elbil, klarer altså vår "emnemagiker" v-i-c, IGJEN å vri det til å bli en klage på at det blir mindre ladetilbud for 43kW-Zoe'en hans.

Emne etter emne blir dratt slik, elbilforum skal bli en "propagandakanal" for en misfornøyd kjøper av en bil som har en standard som produsenten ikke lengre ønsker å støtte (og på en eller annen måte er det andre sin feil, og ikke produsenten! F.eks er det tydligvis Nissan sitt ansvar å påse at laderene de setter ut følger en standard som Nissan ikke støtter)

Når skal dette ta slutt? Jeg begynner å få et hatforhold til begrepet "universelle hurtigladere". Jeg er så lei av å se hvordan det blir dratt frem i emne etter emne. Er det ikke nok nå? Tror du virkelig du oppnår noe med dette?

Gliderman

+1
Det står selvfølgelig v-i-c helt fritt å klage på manglende ladeinfrastruktur for sin bil, men det er fryktelig arrogant å gjøre nesten alle tråder i forumet til sin personlige klagemur. Rett adresse er Renault som har har solgt en gruppe mennesker et utgående produkt ute å opplyse kunden om dette.

Når det er sagt, så vil ettermarkedet for bil bli vesentlige tøffere dersom elbil blir dominerende. Men dette vil ta mange , så mange rekker nok å tilpasse seg. Bedrifter som Svendsen Eksos vil på sikt måtte finne nye produkter. Men igjen, dette vil ta mange år

Mvh
Svein Erik.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

v-i-c

Mange av dagens produsenter av biler er meget klar over at de må levere det kundene etterspør.

Spesielt har enklte av USA sine bilprodusenter hatt litt vanskligheter med å ta til seg at det skjer et grønt skifte mange steder.

GM ble jo satt under administrasjon da de ikke klarte å tilpasse seg for noen år siden.
Volvo gikk ut av Svensk kontroll osv.

Jeg tror også at selskaper som f.eks tyske VW leser skriften på veggen.

Vi har et reelt problem med stor lokal forurensning i mange byer også tildels i Norske byer.
Myndigheter / vanlige folk etterspør derfor et alternativ som gir mindre utslipp til luft.

ELbil er bedre men ikke helt bra den heller, En elbil forurenser ved at den sliter asfalt og dekk. avfaldstoffene fra denne slitasje kan gi dårlig luftkvalitet.

De fleste av bilprodusentene i Verden i dag jobber enten med elbil eller brenselsceller med f.eks hydrogen.

Elbiler vil nok forbli et byfenomen/pendlerbil i lang tid fremover.
Ladning av elbil er ikke like raskt og elegant som bensin/disel/hydrogen fylling.
Viljen til en adekvat utbygging av ladeinfrastruktur er ikke tilstede i f.eks Norge.

Oljeselskapene er i dag store multinasjonele selskaper med meget stor reel makt. For dem vil Hydrogen være langt mer atraktivt enn elbil.

Det vil presse seg frem en overgang til biler som er mindre plagsomme for omgivelsene spesielt til bruk i byer.
De fleste bilfrabrikantene vil antagelig klare overgangen på en god måte.
Noen selskaper vil komme til f.eks Tesla andre vil gå under f.eks SAAB.

Bilverksteder må legge om noe de fleste vil klare godt. Noen som kan stempelmotor må lære om elmotor istedet noe de fleste vil klare.

Nei en overgangen til mindre forurensende biler vil fortsette, elbil er en brikke i dette spillet. På sikt vil nok en kombinasjon av elbil med batteri og hydrogen komme isteden for dagens hybrider, Batteriet vil da antagelig bli et bufferlager sammen med en "svak" brenselscelle"
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

OlaM

Sitat fra: Panduck på lørdag 07. november 2015, klokken 10:39

Jeg tror BMW, VW o.l har så sterke posisjoner i markedet, at de kan klare seg veldig bra i overgang til elbil. Konsekvensene for Toyota kan bli fatale.

Enig. Det er veldig rart at Toyota er så avvisende til batteri-elektrisk når de er det bilmerket som (kanskje?) har solgt flest biler med elmotor og fremdriftsbatteri i verden - da riktignok med en bensinmotor i tillegg. Hydrogen vil nok ha sin plass i transportmiksen i det kommende århundret, men jeg tror nok den er bedre egnet for langtransport o.l.

bno

Jeg tror dette med Toyota handler om lokale forhold i Japan vs. Hydrogenfremdrift. Det nevnt så må jeg få gitt uttrykk for innledningsvis at jeg synes det er fremkommet veldig mange meget gode synspunkter. Registrerer at temastarter sier "Hvis" i tittelen. Jeg ville driste meg til - Fremtiden er elbil dvs. BEV.  ;)

Tesla har demonstrert for en hele verden og vist med sine produkter så langt at ledende produsenter er blitt tatt med buksa ned på knærne og når Tesla kommer med sin model 3 bør de samme folka ha et tilsvarende produkt klar for markedet. Dette er en klar konsekvens mener jeg. Slik det ligger i kortene vil også Apple komme med sin bil. Historien vil straffe dem som kommer for sent som Toyota, men generelt er det en meget konservativ bransje. Et eksempel på det kan man se i linken her http://www.kreiselelectric.com/en/projects/electric-vw-caddy/
Hvorfor (i forlengelsen av tema) har ikke VW for lengst kommet opp med en slik bil? (Les: rekkevidde)
Tror vel, som mange har gitt uttrykk for ovenfor at man er meget engstelig for kannibalisering. Det er vel sentralt. Konsekvensene er et angrep på hele infrastrukturen til selskapene og at den vertikale integrasjonen er truet likeledes. Det er noe annet og lavere terskel å produserer en BEV og det krever mindre kapital for å få frem et produkt som en Tesla og da kan det fort bli flere potensielle nye merker/produsenter etter hvert og som har tilgjengelig produkter og infrastruktur (x. samsung/LG) altså; flere konkurrenter er en konsekvens etter hvert. Valmet automotive kan eks, produserer for OEM. Dette vil få konsekvenser for bilprodusentene som de ikke kan gjøre veldig mye med. Selv om de har tilgang til lobbykapital og politiske kontakter. Tap av makt og innflytelse g det er nok noe som vil kunne være et tema på styrerommene rundt omkring etter hvert. En svakere inntjening vil også etter hvert gagne samfunnet på makro og mikro nivå der selskapene sin bunnlinje vil utfordres. Med lavere terskel og mindre fokus på kostnadskrevende motorproduksjon ser jeg ikke vekk ifra at også modell endringer og såkalte facelifts kunne komme hyppigere.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Electrix

Sitat fra: v-i-c på søndag 08. november 2015, klokken 11:09
Elbiler vil nok forbli et byfenomen/pendlerbil i lang tid fremover.
Ladning av elbil er ikke like raskt og elegant som bensin/disel/hydrogen fylling.
Viljen til en adekvat utbygging av ladeinfrastruktur er ikke tilstede i f.eks Norge.
Her tror jeg du blander batteribil og hydrogenbil. Hydrogenbil kommer for alltid til å være en bybil, i hvert fall i land som Norge med mye spredt bosetting. Mange bygder og små tettsteder sliter allerede med at det blir for dyrt/for lite omsetning til å drifte vanlige bensinstasjoner, dermed må de som ikke jobber i byen ta ekstra turer gjerne flere mil bare for å fylle tanken. Å når folk uansett må ta en ekstra tur til neste by eller et større tettsted så tar de gjerne handleturen samtidig, dermed blir det ennå vanskeligere å drive lokale butikker. Å få det lønnsomt med hydrogenfyllestasjoner på slike steder krever astronomiske drivstoffpriser, som igjen fører til ingen kunder. Elbiler derimot kan lades lokalt hjemme og sammenlignet med en bensinstasjon eller hydrogenstasjon er et par hurtigladere billige å sette opp og drifte, også for lokale butikker, kafeer ol.

De aller fleste vil også bruke mye mer tid på å fylle en hydrogenbil enn å fylle en batteri-elbil, selv med dieselbiler som har kortere fylletid enn hydrogenbiler og ca dobbel rekkevidde så bruker man gjerne mer tid på å fylle disse enn på lading av elbilen.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Øyvind.h

Fossilbilen er død. Det er alt for tidkrevende å surre med fylling av fysisk drivstoff.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

haggen

Toyota produserte i 2014 10,23 milioner biler. Hvis du er optimistisk og anslår at vi i 2020 har nådd 1 milion produsert elbiler i året totalt(hvorav Tesla 500 tusen), og alle dem blir solgt i stedet for Toyotas biler så vil dem altså selge vel 9 milioner biler. Hvis de på det tidspunktet syns at batteri teknologien begynner å bli bra nok, så har de en bil på markedet som blir konkuransedyktig nok til å ta sin del og vel så det. Ingen slår Toyota på produksjonsteknologi. Tror jeg heller holder en knapp på Toyota aksjer enn Tesla aksjer.
Som det ser ut nå så blir det ikke bra nok batteri til å lage billige biler med lang rekkevidde før 2025 eller så, så dem har nok tid. Tesla er for spesielt interesserte i dag, og det er dem om 5 år også.

AmocoCadiz

Sitat fra: haggen på tirsdag 10. november 2015, klokken 13:34
Toyota produserte i 2014 10,23 milioner biler. Hvis du er optimistisk og anslår at vi i 2020 har nådd 1 milion produsert elbiler i året totalt(hvorav Tesla 500 tusen), og alle dem blir solgt i stedet for Toyotas biler så vil dem altså selge vel 9 milioner biler. Hvis de på det tidspunktet syns at batteri teknologien begynner å bli bra nok, så har de en bil på markedet som blir konkuransedyktig nok til å ta sin del og vel så det. Ingen slår Toyota på produksjonsteknologi. Tror jeg heller holder en knapp på Toyota aksjer enn Tesla aksjer.
Som det ser ut nå så blir det ikke bra nok batteri til å lage billige biler med lang rekkevidde før 2025 eller så, så dem har nok tid. Tesla er for spesielt interesserte i dag, og det er dem om 5 år også.

Vi har hatt en del Toyota inkl hybrider som vi frem til for noen år siden var fornøyd med. Men når Toyota nå fullstendig forkaster elbil alternativet ( selv etter en brukbar Rav4 EV modell i California) og istedenfor flagger å gå for det fullstendige blindsporet hydrogen, er det helt uaktuelt med Toyota hverken nå eller fremover.

Hydrogendrift for personbiler kun en fremtidsfantasi, hvor absolutt alt i verdikjeden mangler;
god og bærekraftig produksjon av hydrogen, transport av hydrogen til fyllestasjoner, hydrogenfyllestasjoner, attraktive hydrogen biler (Mirai...? Hallo), og en villighet blant fremtidens konsumenter å velge dyr hydrogen istedenfor billig  el rett ut av garasjen hjemme.

Med dagens utviklingstakt og rakt forandrede premisser, har ikke Toyota noe frikort frem til 2020 eller 2025, de kan raskt komme inn i en negativ økonomisk spiral og lett miste sin posisjon, når de fleste andre bilprodusentene forlengst har elbiler på markedet, OG høstet verdifull erfaringer av praktisk bruk av elbiler og batterier.

Se f.eks på situasjonen for VW, som var uantastlige som bilverdens flinkeste, men i løpet av kun en måned nå i september gikk fra å være på toppen til en posisjon som kan dra de langt nedover, enten pga langvarige rettssaker, erstattningsutbetalinger eller svært dårlig rykte. Andre bilprodusenter står klar å ta over deres posisjon, og også Toyotas posisjon i teten. Ironisk nok kan VW's løsning ligge i en tydelig utskifting  av Diesel til fordel for EL, og dermed enda raskere starte nedturen for Hydrogen Toyota satsingen.

Porsgrunn

Sitat fra: haggen på tirsdag 10. november 2015, klokken 13:34
Toyota produserte i 2014 10,23 milioner biler. Hvis du er optimistisk og anslår at vi i 2020 har nådd 1 milion produsert elbiler i året totalt(hvorav Tesla 500 tusen), og alle dem blir solgt i stedet for Toyotas biler så vil dem altså selge vel 9 milioner biler. Hvis de på det tidspunktet syns at batteri teknologien begynner å bli bra nok, så har de en bil på markedet som blir konkuransedyktig nok til å ta sin del og vel så det. Ingen slår Toyota på produksjonsteknologi. Tror jeg heller holder en knapp på Toyota aksjer enn Tesla aksjer.
Som det ser ut nå så blir det ikke bra nok batteri til å lage billige biler med lang rekkevidde før 2025 eller så, så dem har nok tid. Tesla er for spesielt interesserte i dag, og det er dem om 5 år også.

Det er ikke nødvendigvis sånn at dersom du selger færre biler så tjener du bare litt mindre.

Produksjon av biler er en bransje som er ganske ekstrem på mange områder. Grovt sett er det tre typer hovedkostnader.

Enorme summer investeres i utvikling av nye modeller.

Enda større summer investeres i produksjonslinjer for disse modellene.

De løpende utgiftene til produksjon av selve bilen og alle salgs og støttefunksjoner i organisasjonen.

Det er også små fortjeneste marginer i volum markedet. De fleste ligger på en bruttoavanse mellom 2-8 %. Nissan har f. eks som mål å forbedre seg kraftig til 8%.

Summen av dette er at det må selges et vist antall biler for å gå i balanse. Kommer du under dette punktet så kan det rase fort. Nokia og Kodak er eksempler på firmaer som fikk oppleve dette.

Det har også skjedd tidligere i bilindustrien. Under finanskrisen i 2008-2009 gikk hele den amerikanske bilindustrien utenom Tesla konkurs og måtte overtas og reddes av staten(unntatt Ford som bare trang enorme lån).

Nedgangen i salg var tilsynelatende ikke så stor, men det var tydeligvis nok til at salget ble for lavt til å betjene utgiftene og tilbakebetale investeringene.


timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 09. november 2015, klokken 09:20
Fossilbilen er død.
Bilene varer stort sett 15-20 år før de skrotes.
I dag har verden 99,9% ICEs og 0,1% BEVs.

Dødstidspunktet du opererer med, et eksempel på ønskebetont erindringsforskyvning?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA