Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvor miljøvennlig er elbil?

Startet av Jejl, fredag 11. desember 2015, klokken 08:40

« forrige - neste »

Jejl

Batterikapasiteten på Tesla vil som kjent øke år etter år. Dersom det produseres biler med f.eks 130 kwh batteripakker om noen år vil jo batteripakken ha mulighet til å ta imot mer strøm uten å ta skade av det.

Hva tror dere? ville ikke en slik ladefart så godt som satt den siste spikeren i kista for argumentene til fossilbiltilhengerne.

Tenker da at bilen får to ladeluker, en på hver side. Selv om bilen opptar to ladere vil den jo bare trenge å stå halvparten av tiden, så den trenger ikke nødvendivis å føre til noe mer kø. 270 kilometer inn på "tanken" på 10 minutter er ikke så veldig langt fra bensinfylling hvis en tar med betalingen av drivstoffet med i beregningen.
To ladeluker vil også øke mulighetene for hurtigere lading i mange tilfeller. Jeg har f.eks 32A+10A i garasjen.

Øyvind.h

Du må bare passe på å velge riktig kabel da, ettersom to kabler fra samme stack ikke vil gi særlig positiv effekt :)

Jeg tror to ladeporter blir for komplisert for sluttbruker. Derimot har jeg større tro på Teslas egne signaler om at SC-effekten vil økes videre. Mener de har kommunisert 150-170kW. Testing av vannkjølte kabler har de også gjort nylig.

For egen del lever jeg fint med 120kW. Det er kun helt ekstreme turer jeg kunne hentet en tidsgevinst med 150-170kW. Et større batteri som gjorde at 120kW effekten holdt seg lenger hjelper bra det også :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sturle

Sitat fra: Jejl på fredag 06. november 2015, klokken 19:30
To ladeluker vil også øke mulighetene for hurtigere lading i mange tilfeller. Jeg har f.eks 32A+10A i garasjen.
32A tek to ladarar, og då har du ingen stad å gjere av dei 10 ekstra uansett kor mange ladeportar du har.

Jejl

Sitat fra: sturle på fredag 06. november 2015, klokken 20:10
Sitat fra: Jejl på fredag 06. november 2015, klokken 19:30
To ladeluker vil også øke mulighetene for hurtigere lading i mange tilfeller. Jeg har f.eks 32A+10A i garasjen.
32A tek to ladarar, og då har du ingen stad å gjere av dei 10 ekstra uansett kor mange ladeportar du har.
Trenger bare en lader til 32A 230 volt.

Jejl

#4
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 06. november 2015, klokken 19:53


For egen del lever jeg fint med 120kW. Det er kun helt ekstreme turer jeg kunne hentet en tidsgevinst med 150-170kW. Et større batteri som gjorde at 120kW effekten holdt seg lenger hjelper bra det også :)
Vi klarer oss også fint med 120 kw, men ikke noe ulempe om 240 kw skulle bli en mulighet. Den største fordelen med dobbel ladefart får vi ved langkjøring nedover i Europa der fartsgrensene er 110-130 og fri fart i Tyskland.
Slik det er nå kan vi klare å kjøre i ca 100km/t inkl lading. Med dobbel ladefart og et 130 kwh batteri vil jeg tro at 130 km/t inkl lading skulle bli mulig der det er fri fart i Tyskland. Da kunne vi nok spart noen timer med lading på en lengre ferietur.

Øyvind.h

Sitat fra: Jejl på fredag 06. november 2015, klokken 22:29
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 06. november 2015, klokken 19:53


For egen del lever jeg fint med 120kW. Det er kun helt ekstreme turer jeg kunne hentet en tidsgevinst med 150-170kW. Et større batteri som gjorde at 120kW effekten holdt seg lenger hjelper bra det også :)
Vi klarer oss også fint med 120 kw, men ikke noe ulempe om 240 kw skulle bli en mulighet. Den største fordelen med dobbel ladefart får vi ved langkjøring nedover i Europa der fartsgrensene er 110-130 og fri fart i Tyskland.
Slik det er nå kan vi klare å kjøre i ca 100km/t inkl lading. Med dobbel ladefart og et 130 kwh batteri vil jeg tro at 130 km/t inkl lading skulle bli mulig der det er fri fart i Tyskland. Da kunne vi nok spart noen timer med lading på en lengre ferietur.
Absolutt! Det finnes bruksområder hvor 200kW+ ville vært hensiktsmessig. Gjerne i kombo med 150kWh+ batteri. For enkelte tyskere ville nok det gjort bilen langt mer interessant.

Men spørsmålet er hvor viktig det er å dimensjonere for den ene ferieturen i året på Autobahn. Jeg er ikke i tvil om at ladehastigheten vil fortsette opp sammen med batterikapasitet, så vi skal selvfølgelig videre. Men for min egen del vil merverdien være så liten. Det blir som å kjøpe minibuss for de to gangene i løpet av eierskapet hvor jeg gjerne skulle hatt 10 seter :) I løpet av to år har jeg ikke vært lenger ned enn sydvest i Danmark. Selv den turen gikk uten særlig tidsulempe grunnet pausebehov. Klart jeg kunne kjørt litt fortere med fossilen, men ville jeg betalt 150K ekstra for større batteri for denne ene turen? Eller betalt for batteribytte? Nope.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Hodetelefoner

Du får nok møte opp med varmt batteri og lite strøm igjen  ;)

Øyvind.h

Har aldri opplevd annet enn ca 120kW ved hurtiglading fra lav SOC.

Her må du bare klage til Tesla med tidspunkt, sted, SOC osv.
Om du klager på dette på sommeren duger ikke "kaldt batteri" forklaringen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

aness

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. november 2015, klokken 12:20
Har aldri opplevd annet enn ca 120kW ved hurtiglading fra lav SOC.

Jeg har, men da hadde bilen stått over natten og turen fra hotell til superlader var på ingen måte lang nok til å varme opp batteriet.

Ref "problemer med akkurat den laderen" så traff jeg en gang en tekniker midt i bytting av ladere, han fortalte at et par av stolpene der ble betydelig mer brukt enn de andre og at slitasjen på dem var tilsvarende.

Øyvind.h

Når jeg tenker meg om - jeg har muligens opplevd lavere på Lillehammer. 105kW? Tror det skyldes at de var eldre og med lavere effekt.

Høyeste var 122kW i Middelfart. Men normalt aldri under 100kW, og aldri annet enn 117-118kW fra lav SOC.

Men jeg har aldri startet en tur med SC. KJører alltid 20-30 mil før stopp på SC.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

RaBalder

Sitat fra: Sven-E på onsdag 11. november 2015, klokken 23:29
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. november 2015, klokken 12:20
Har aldri opplevd annet enn ca 120kW ved hurtiglading fra lav SOC.

Her må du bare klage til Tesla med tidspunkt, sted, SOC osv.
Om du klager på dette på sommeren duger ikke "kaldt batteri" forklaringen.
Jeg har gitt opp å ringe Tesla om dette.
De "finner ingen feil" når de kobler seg opp mot bil eller lader, og da kommer bare en av forklaringene som jeg har listet ovenfor.  Jeg har ringt minst 10 ganger om dette, men det hjelper ingen ting.
Er det ulike superladere (ikke bare ulike "båser" på samme superlader) du opplever dette på? Eller skulle det være den du bor 100m unna og har forsøkt å lade på hver ettermiddag siste måned?

Hvis man er nede på 20-30% eller laverer OG vet at batteriet er godt og varmt, så skal man få 110-115kW såfremt man ikke koblet til som nr 2.

Batteriet er godt og varmt når regen-begrensning har forsvunnet. Og deretter at man har kjørt en times tid.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA