Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøp av elbil og kjøre mye per år

Startet av zbk, torsdag 10. desember 2015, klokken 12:17

« forrige - neste »

zbk

Er det flere enn meg som har tenkt tanken på å modifisere ladebøtta?

Jeg ville mye heller hatt en separat skilletrafo med CEE/Shuko på TN-siden og en vanlig ladekabel koblet til denne. Da kunne jeg nøyd meg med å bare ta fram "beistet" de ytterst få gangene jeg trenger å lade på IT/TT-nett. Ellers kunne man bruke bare den lettere ladekabelen rett i kontakten. Såvidt jeg vet var det denne løsningen de første som fikk bøtta hadde.

Jeg har ikke tatt mot til meg og åpnet bøtta enda for å se, men jeg vil tro den er bygget med innmaten i en ladekabel koblet rett til transformatoren.

Det jeg da ønsker å gjøre er å ta ut ladekabelelektronikken og  type-2 enden av kabelen og koble på en CEE/Shucko-plugg der denne i dag går til transformatoren. Med litt flaks er det en kjent kontroller som man evt kan modifisere til en justerbar 6-10-16A-kabel, men det er kanskje å håpe på litt mye.

På bilsiden av transformatoren blir det da å koble til en CEE/Shukokontakt til å plugge den nå løse ladekabelen til.

Noen som har mer informasjon om hvorvidt dette burde være mulig/enkelt å få til?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

v-i-c

Hvorfor ikke vente på at Zaptech portable nå snart skal bli levert ut?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

zbk

#2
Fordi jeg ikke er interessert i å betale 15-20.000kr for noe jeg har brukt 15-20 ganger første året og som jeg egentlig hadde klart meg uten minst halvparten av disse gangene igjen (det var bare mer praktisk å lade over natta i stedet for å starte med å dra til en hurtiglader neste dag).

Flere av de stedene jeg da har ladet vet jeg at det er TN-nett tilgjengelig, så da kunne jeg spart ryggen for litt løfting.

I tillegg er det litt kult med "gjør det selv"-prosjekter 8)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

zbk

Og i tillegg ville jeg heller ønsket å få Zaptec-kabelen levert som separat trafo og ladekabel. Da har man en vanlig ladekabel der denne kan brukes og en veldig hendig trafo til å koble i mellom kontakt og ladekabel i de tilfellene der dette ikke fungerer.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

hsa77

Sitat fra: zbk på fredag 06. november 2015, klokken 10:52
Og i tillegg ville jeg heller ønsket å få Zaptec-kabelen levert som separat trafo og ladekabel. Da har man en vanlig ladekabel der denne kan brukes og en veldig hendig trafo til å koble i mellom kontakt og ladekabel i de tilfellene der dette ikke fungerer.
Poenget med Zaptech er vel at man skal ha en lader som kan brukes over alt, da slipper man å tenke på hva slaga strømnett det er der man kobler seg på. Da blir ZOE en like lettvint elbil som alle andre. Separat trafo og ladekabel  ville dessuten  gitt en mer uhåndterlig ladekabel som ikke ville blitt like vanntett. Trafoen til Zaptech tåler nå å ligge i en søledam,  dersom den hadde hatt et CEE støpsel på seg hadde ikke det gått så bra.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

zbk

Enig i at Zaptec-laderen er en flott løsning, men nå var tråden startet for å diskutere muligheten for å modifisere bøtta siden jeg nå har en slik og ikke ønsker å bruke penger tilsvarende 100+ hurtigladetimer på noe som for meg bare løser ulempen med å flytte på den tunge trafoen.

Foreslår derfor at videre Zaptec-diskusjoner tas i dertil egnede tråder.

Noen som har synspunkter på problemstillingen som startet tråden?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

morten69

Har ikke den gule lade bøtta, men jeg ser at det er en interessant problemstilling. Eneste måten må jo være å prøve å åpne bøtta for å se innholdet. Hvis du åpner bøtta ta et bilde å legg ut. Hvis det lar seg gjøre å modifisere den så er jeg interessert i en bøtte, blir sikkert mange til salgs billig når Zaptec blir levert ut:)
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

hsa77

Et annet alternativ er å prøve å selge ladebøtta på Finn for så å legge pengene i en Victron skilletrafo og en ekstern ladekabel. Da får du den løsningen du vil ha for halve prisen av Zaptec...

Å modifisere ladebøtta lar seg nok gjøre dersom du har litt over gjennomsnittet peiling på strøm/elektro.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

zbk

Da har jeg løfta på lokket til ladebøtta. Oppi finnes et OpenEVSEPlus-kort med tilbehør. Det ser ut for at transformatoren er kobla etter styringselektronikken, slik at trafoen bare er i aksjon ved lading.

Trafoen er for øvrig godt innstøpt i nedre halvdel av boksen som godt kunne vært rundt halvparten så stor som den er.

Dersom man skal flytte all elektronikken til etter transformatoren ser det derfor ut som man må koble inn trafo permanent. For å gjøre dette sikkert må nok bruken av releene analyseres litt. For eksempel, betyr L/N-rekkefølgen noe? Brukes releene til å sikre en spenning på en bestemt leder etc?

Her er i alle fall en del bilder som de interesserte kan kose seg med.

En dag jeg har god tid skal jeg se om jeg kan få målt litt spenninger under lading.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

zbk

Etter litt googling og lesing på nett ser det ut for at det som er bygget oppi bøtta er en std 30A OpenEVSE. Da burde det egentlig være ganske enkelt å finne ut av hvordan man skal koble ting til og fra.

https://code.google.com/p/open-evse/
http://store.openevse.com/collections/frontpage/products/openevse-30a-basic-charge-station-combo

Har bestilt et LCD-display og en "menyknapp" fra dx.com ($8.65 ;) ) til å koble til og se om man kan få ut mer informasjon. Det som er mest interessant er om firmware er modifisert slik at man ikke kan stille om strømstyrken eller det er lagt inn andre begrensninger.

Det burde uansett være en rimelig enkel sak å separere trafo fra ladekabel og oppnå det jeg ønsker. Er firmware moddet til å støtte bare 10A er alternativene å leve med en fast innstilt 10A-kabel eller å spandere på seg en firmware update kabel til 20$ og laste opp ny firmware.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Rav4_EV

SitatDet som er mest interessant er om firmware er modifisert slik at man ikke kan stille om strømstyrken eller det er lagt inn andre begrensninger.

Du må nok "flashe" en ny firmware for å få noen annet enn 10A ut av den. Programmet som kjører er sterkt modifisert.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

zbk

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 09. november 2015, klokken 19:58
Du må nok "flashe" en ny firmware for å få noen annet enn 10A ut av den. Programmet som kjører er sterkt modifisert.

Er dette noe du vet eller noe du antar? Siden hele greia er pakka inn i bøtta er strengt tatt den eneste modifikasjonen som er helt nødvendig å sikre at den alltid starter med 10A. Med finnes jo ikke noe brukergrensesnitt for å endre på det fra brukerens side.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

hsa77

Sitat fra: zbk på søndag 08. november 2015, klokken 21:39
Da har jeg løfta på lokket til ladebøtta. Oppi finnes et OpenEVSEPlus-kort med tilbehør. Det ser ut for at transformatoren er kobla etter styringselektronikken, slik at trafoen bare er i aksjon ved lading.

Trafoen er for øvrig godt innstøpt i nedre halvdel av boksen som godt kunne vært rundt halvparten så stor som den er.

Dersom man skal flytte all elektronikken til etter transformatoren ser det derfor ut som man må koble inn trafo permanent. For å gjøre dette sikkert må nok bruken av releene analyseres litt. For eksempel, betyr L/N-rekkefølgen noe? Brukes releene til å sikre en spenning på en bestemt leder etc?

Her er i alle fall en del bilder som de interesserte kan kose seg med.

En dag jeg har god tid skal jeg se om jeg kan få målt litt spenninger under lading.
En av kontaktene på printkortet (6pin tilkoblet en blå, orange og gul ledning) ser ut til å ha fått seg en trøkk og er bare halvveis tilkoblet. Var den sånn da du åpnet bøtta? Lite tillitsvekkende dersom den var slik fra produsentens side... Forsåvidt greit at bøtta ser ut til å være laget av panserstål, det gjør den ihvertfall brannsikker....
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

zbk

Kan godt være at det var jeg som har røska litt i den ledningen når jeg undersøkte. Ledningen går til en indikator-led. Generelt er jeg bare passe imponert over ordenen på koblingene. Jeg ville nok lagt ting noe mindre på kryss og tvers.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

hsa77

Sitat fra: zbk på mandag 09. november 2015, klokken 22:46
Kan godt være at det var jeg som har røska litt i den ledningen når jeg undersøkte. Ledningen går til en indikator-led. Generelt er jeg bare passe imponert over ordenen på koblingene. Jeg ville nok lagt ting noe mindre på kryss og tvers.
Det virker som noe som er slengt sammen i hui og hast av noen som ikke har vært så altfor nøye. Ikke rart at bøtta veier så mye når det er brukt så tykt metall i kassa, burde gått an å slanke den noen kilo. Men dette produktet var vel en "quick and dirty" fix for å ha et ladealternativ på it-nett inntil Zaptec kom. Bøtta har nok hatt et noe slankere utviklingsbudsjett enn Zaptec, ja!

Jeg ville ha røska ut all innmaten, koblet inngangen rett på trafoen og utgangen på trafoen til en cee-hun-kontakt. Så ville jeg ha kjøpt en vanlig ladekabel med cee stikk. For å sikre at bøtta ikke belastes mer enn 10A, ville jeg vurdert å sette inn en 10A sikringsautomat.

Men det er jo selvfølgelig morsomt å prøve å modde bøtta, da! ☺ Lykke til, og vær forsiktig, fort gjort å gå på en smell - bokstavelig talt!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA