Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: VAG vil satse på sitt eget ccs 150 kw "superlader" nettverk og store batteri

Startet av Bjoris, torsdag 10. desember 2015, klokken 06:13

« forrige - neste »

Bjoris

Har reservert en 70D til fordel for dagens S85. Jeg ser mange forbedringer jeg ønsker, men noen ulemper er det jo også, der mellomlegget selvsagt er det verste, men også noe kortere rekkevidde, mindre frunk f.eks.

Vel, la oss se om jeg har fått med meg de viktigste forbedringene på dagens mot gårsdagens:

1. AWD - Ja, det er helt klart en forbedring, både ifht forbruk (en motors kjøring), men også tryggheten på vinteren er viktig for oss som kjører mye til fjells, selv om S85 er uforskammet bra på framkommelighet, men fruen er ikke helt fornøyd med at den logrer litt med halen så håpet er at en 70D oppfører seg mer som forhjulsdrevet bil.

2. Autopilot med skiltgjenkjenning, raderbasert cruise, autopark, autoblend, noe mer moro her jeg ikke har helt kontroll på?

3. Bedre bremser?

4. Bedre støyisolering

5. Next gen seter - har bare såvidt prøvesittet, men ser jo mye bedre ut, men er noko litt delte meninger, men ett must for meg som syns spes ryggen på standardsetene blir for vid slik at jeg ikke uten å hjelpe til blir sittende helt beint i sete, siger inn mot armlene på lengre turer...

6. Bedre viskere? Det håper jeg for de er ikke så imponerende på den jeg har

7. Bedre lys? Ikke helt fornøyd med dagens på det området, men er vel samme lysene fortsatt?

8. Ny type takluke som forhåpentligvis gjør at bilen kan stå litt på skrå når det regner uten at du blir våt:)??

9. HD skjerm (liten skjerm)

10. Bedre interiørkvalitet?

Sikkert mye annet mindre, men dette er vel de større tingene?


I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

turfsurf

#1
- bedre bremser
- mere stabil på motorvei
- alcantara i taket enten du vil eller ikke
- ikke mere dugg i tåke/ryggelys lista bak
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

o.b.lix

Viskere kan kjøpes på biltema, jeg er veldig fornøyd med mine.

Lys er samme fortsatt - bør oppgraderes til ulovlige 35w eller med en ulovlig ledbar (jeg har gjort sistnevnte).

Leser at selv nye standardseter er bedre enn de gamle - nextgen kan bli litt smale for noen. Jeg har standard og er meget fornøyd.

Ellers er det to ting som jeg setter veldig høyt pris på med min - radarbasert cruisekontroll og 4WD.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Bjoris

Men viskerene så er det ikke bare bladene, men hele leamikken som ikke gir tillit, overgangen mellom trinnene er jo også på "Lada-nivå", desssverre. Hadde en A6 før som trinnløst økte og senket tempoet. I Teslaen er det jo:

1. Nesten aldri og iallefall ikke når den burde
2. Jevnt over for mange visk
3. Hysterisk miks mellom de to alternativene over...

Litt overdrevet, men det er ikke bra nok i denne klassen akkurat det og lysene...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

o.b.lix

Slik oppførsel endrer seg om man har rainX eller slikt på rutene, er min erfaring, kan prøves å eksperimentere med slike middel.

Når det er sagt, var min gamle skoda pickup den som var best på intervall (uten regnsensor), den husket hvor lenge det var mellom to manuelle visk og brukte den tiden til intervallet.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Har en 1997 Corolla som snart byttes ut i enda en TMS. Den har intervallbryter for viskerene med trinnløs justering av tiden. Noe slik ville vært et glimrende tillegg til regnsesorautomatikken i de tilfellene den ikke fungerer optimalt. Faktisk fungerer en slik justerbar intervallbryter så bra at den "leaves nothing to be desired".

Harlex

Sitat fra: bjoris på fredag 06. november 2015, klokken 00:38
Har reservert en 70D til fordel for dagens S85. Jeg ser mange forbedringer jeg ønsker, men noen ulemper er det jo også, der mellomlegget selvsagt er det verste, men også noe kortere rekkevidde, mindre frunk f.eks.

Vel, la oss se om jeg har fått med meg de viktigste forbedringene på dagens mot gårsdagens:

1. AWD - Ja, det er helt klart en forbedring, både ifht forbruk (en motors kjøring), men også tryggheten på vinteren er viktig for oss som kjører mye til fjells, selv om S85 er uforskammet bra på framkommelighet, men fruen er ikke helt fornøyd med at den logrer litt med halen så håpet er at en 70D oppfører seg mer som forhjulsdrevet bil.

2. Autopilot med skiltgjenkjenning, raderbasert cruise, autopark, autoblend, noe mer moro her jeg ikke har helt kontroll på?

3. Bedre bremser?

4. Bedre støyisolering

5. Next gen seter - har bare såvidt prøvesittet, men ser jo mye bedre ut, men er noko litt delte meninger, men ett must for meg som syns spes ryggen på standardsetene blir for vid slik at jeg ikke uten å hjelpe til blir sittende helt beint i sete, siger inn mot armlene på lengre turer...

6. Bedre viskere? Det håper jeg for de er ikke så imponerende på den jeg har

7. Bedre lys? Ikke helt fornøyd med dagens på det området, men er vel samme lysene fortsatt?

8. Ny type takluke som forhåpentligvis gjør at bilen kan stå litt på skrå når det regner uten at du blir våt:)??

9. HD skjerm (liten skjerm)

10. Bedre interiørkvalitet?

Sikkert mye annet mindre, men dette er vel de større tingene?
1: åpenbar. Så vil det være individuelt om det sees på som upgrade eller ødeleggende for morro kjøring . Men det er selvsagt et nytt tilvalg.
2: åpenbar. De aller aller fleste vil innrømme at AP og alt rundt dette hadde vært ønskelig selv om det nødvendigvis ikke er noe man savner.
3: Hørt noe om dette men jeg klarer ikke å merke forskjell fra min til nye loanere.
4: skal visst være men har heller ikke her klart å merke de store forskjellene...
5: seter har fått bedre støtte dvs ned gen setene. Har såvidt prøvesittet og ikke er sikker på om det hadde blitt dem i dag. Standardsetene har visstnok også blitt endret. De første hadde noe hardere polstring. Har vært en rekke tilbakemeldinger på at de første er å foretrekke. Har ikke andre formeninger om dette enn at jeg er svært fornøyde med mine som er av første typen. Har i overkant av 60 000 i dette setet og endel laaange turer. Har aldri blitt sliten i ryggen.
6: kjenner ikke til og har aldri hatt problem med dette
7: ingen upgrades her meg bekjent
8: ingen upgrades her meg bekjent. Det driver å fikser på disse lukene men det er vel like uavhengig 2013 eller 2015 mod? Har selv ingen problemer med dette.
9: hørt om dette men ikke reagert på forskjell på loanere.
10: interiørkvaliteten er vel stort sett den samme. Det som har vært blant annet dekselene på speil på solskjerm blir byttet. Har selv hatt litt småplukk her men alt har blitt skiftet og vært strøkent etter dette. Ingen nye løsninger på nye biler meg bekjent.


Det blir nevnt mer stabil på motorvei? Hva er dette? Kan ikke si at jeg har hørt om noen endringer i konstruksjon for å å bedre dette? Programvare da? Da har vel alle fått den? Jeg ligger fjellstøtt på autobahn om sommeren jeg
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

o.b.lix

Sitat fra: Harlex på fredag 06. november 2015, klokken 11:27
8: ingen upgrades her meg bekjent. Det driver å fikser på disse lukene men det er vel like uavhengig 2013 eller 2015 mod? Har selv ingen problemer med dette.

Biler produsert fra sommer 2015 har en ny type pano . Sees på at lukene til skistativ er ikke helt ut på kanten (mindre og mer avrundet).

Forøvrig gjøres det ca 20 forbedringer i uken på Model S. Noen på produskjonsmetoder, andre å lette i vekt, og andre er mer merkbare ting.

Dette siste tallet har Elon Musk sagt ved flere anledninger, sist i forbindelse med pressekonferanse ved presentasjon av Q3-regnskap.

Endring ingen har nevnt, er vel nye hendler på rattet og flytting av cruisespaken fra topp til bunn?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Bjoris

Dette med ny fester i takluka, betyr det at jeg kanskje ikke kan bruke skiboksen jeg har i dag? Den er med tilpassede tunneler som er nøyaktig tilpasset festepunktene på bilen. Noen som vet om avstanden er 100% slik?

Hvis ingen vet må jeg finne ut dette!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Kristian O

- Bakdørene kan åpnast meir.
- Lukkemekaniske av frunk er mykje bedre
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Bjoris

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

torav

#11
Har en fra sommer 2014 og en ny fra april i år.

1. AWD - Det synes jeg fungerer veldig bra. Mener at Elon lovet at to motere skulle åpne for større sikkerhet hvis en motor svikter, men tror ikke det er på plass.

2. Autopilot osv. Alt det er kjempebra synes jeg. Litt scary med autopilot, men det fungerer.

3. Jeg synes bremsene på den nye er mye bedre enn den gamle.

4. Bedre støyisolering: Har ikke merket noe vesentlig. Tvert i mot noe knirk i dashboardet ved rattutslag.

5. Next gen seter. Merker lite forskjell.

6. Bedre viskere? Har ikke lagt merke til det.

7. Bedre lys? Nei dessverre.

8. Ny type takluke. Har ikke lagt merke til det.

9. HD skjerm (liten skjerm). Ja, det har vel begge mine biler.

10. Bedre interiørkvalitet? Merker ikke det.

Men den nye 85D er utrolig kvikk og responsiv, og jeg liker måten de nye sensorene på siden markerer sidekantene. Kommer godt med på smale vestlandsveier.
Model S85, rød, beige skinn, tech, pano, luft, lyd, park, levert 26. Juni 2014
Model S85D, grå, grå skinn, tech, pano, dobbeltlader, levert april 2015

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA