Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: EV 2010

Startet av Dj_Devil, søndag 09. mai 2010, klokken 01:19

« forrige - neste »

Dj_Devil

Heisan..

Da har eg bestemt meg, Eg skal konvurtere min Opel Calibra til en elbil.
Eg har di siste årene jobbet på ein calibra som eg trudde var rustfri som viste seg å ikke være det likevell.
Eg kjøpte den når eg var uviten å bare sku ha meg en bil å lage annlegg til før eg fikk lappen.
Nå har eg aldså jobbet av og på, på denne bilen di siste årene.
Å nå har eg bestemt meg for å ta for meg enda mer arbeid på bilen ETTER at al rust er tatt.
Den skal bli en elbil. Eg har sittet å lekt med tanken lenge før eg fant dette forumet og andre som hadde konvurtert deres biler.
Så nå etter å ha lest på denne siden OG sett masse filmer av andre som har konvurtert deres biler at dette er noe eg også har lyst å gjøre.
Denne calibraen som eg har nå er ett objekt er står nær med å gi opp. Men om eg gjør det så kjøper eg meg en calibra delbil som har lite\ingen rust å gjør den om til elbil.

Prosjekte på denne bilen før konvurtering kan du følge med på her:


Del 1:

http://www.calibra.no/forum/default.aspx?thread=39106&seed=20

Del 2:

http://www.calibra.no/forum/default.aspx?thread=41236

Del 3:

http://www.calibra.no/forum/default.aspx?thread=43925

Om du er fra rogaland å har lyst å være medlem av haugalandets bil klubb så er linken dette:

http://www.superstreet.no/forum/viewtopic.php?f=8&t=4812

Begge sidene oppdateres fortløpende.

En liten smakebit av hvordan bilen såg ut før rust fiksing:



Det eg vet eg får problemer med som alle andre er dette med papirer. Så eg prøver å få ordnet såmye som mulig av det FØR eg starter.
I den hensikt så lurer eg på om noen av dere vet om motor rommet i en calibra er selvbærende?
Så etter mye skumlesing og noe nøye lesing så slår det meg. Hvor får dere kjøpt motorene fra? Å hvor får dere kjøpt litium batterier fra? Er det eg har bestemt meg for å bruke. Med tanke på plass begrensninger i en calibra så må eg nokk bruke mer penger på batterier som er mer plass besparende.

Eg har vert i kontakt med biltilsynet å har fått tilnerma den samme mailen dere har fått. Her er kopi:

--------------------------------------------

Subject: SV: SV: Spørsmål vedrørende El bil
Date: Thu, 4 Mar 2010 10:23:04 +0100
From: bjorn.serigstad@vegvesen.no
To: ***@hotmail.com


Hei

Å bygge om en bil til elektrisk drift er vanskelig uten at bilfabrikanten kan dokumentere hva som må gjøres får at bilen etter ombygging forsatt klarer de tekniske kravene som kreves eks: kollisjonsegenskaper, elektromagnetisk støy, sikkerheten rundt batteripakken mm. Om slike ombygginger skal kunne godkjennes ut fra enklere kriterier er oppe til diskusjon i Vegdirektoratet, men inntil videre er det som nevnt i mailen nedenfor vi må forholde oss til (denne mail har Erik Figenbaum som jobber i Vegdirektoratet skrevet).

Mvh

Bjørn I Serigstad
Stavanger trafikkstasjon


Hei
Vi får av og til noen spørsmål ift ombygging til el-bil. Her kommer en vurdering som Erik Figenbaum i VD har gjort. Han har tidligere bl.a. jobbet hos Th!nk. Det er en generell betrakning men gir noen generelle føringer. Til orientering

Hilsen Ola



-----Opprinnelig melding-----

Fra:                         Figenbaum Erik 

Sendt:                    24. september 2008 12:02

Til:                           Undheim Ola A

Emne:                     SV: Ombygging av bil med forbrenningsmotor til el-bil



Vi har vel stort sett forsøkt å fortelle de som kontakter oss at dette blir det vanskelig å få godkjent.



Vi har blant annet sagt at den originale bilprodusenten bør uttale seg om stabiliteten til karosseriet etter ombygningen da det blir en helt annen vektfordeling, og helt andre kollisjonsegenskaper etter ombygning (forsterkninger for batteripakke, endret stivhet, endret utforming i motorrommet). Dette går på kjørestabilitet men også risikoen for feil eller mangelfull avfyring av airbager som følge av at krasjpulsen endres.



Når det gjelder høyspentdelen er forholdet til sikkerheten komplisert. Kjøretøydirektivene dekker ikke krav til disse installasjonene. Allt utstyr med driftsspenning over 50V AC og 75V DC skal være CE-merket (det innebærer at produsenten har erklært at utstyret klarer normale sikkerhetskrav til el.utstyr som kobles til nettet). Det holder ikke nødvendigvis å CE-merke laderen, da det kan være krav til batterier, drivssystem osv. avhengig av den konstruktive utformingen og sammenkoblingen av de ulike komponentene. Det er egne EMC krav for elektronikk som kobles til kraftnettet.Det går på støy som genereres inn i kraftnettet under lading. Regelverket håndteres av DSB.



Vi mener kort sagt at dette er en så omfattende ombygning at vi ikke finner å kunne etablere generelle retningslinjer for dette. Kravene til ombygningen vil variere sterkt avhengig av den konstruktive utformingen til kjøretøyet som ombygges, for eksempel om det er selvbærende karosseri eller rammekonstruksjon, biler med og uten airbager osv.



I prosjekter der den originale bilprodusenten har godkjent ombygningen vil det enklere kunne forsvares å godkjenne ombygningen enn i de sakene der dette ikke er tilfelle, da mange av problemstillingene knyttet til bilens originale sikkerhetsutrustning og stabilitet da vil være avklart.




Med hilsen


Erik Figenbaum

--------------------------------------------

Eg har sendt spørsmål etter denne mailen. Men dem har nekta å svare meg. Eg rekner med at etter 2 uker uten svar så er det nekting på å svare på videre spørsmål vedrørende dette temaet.
Så skal gå direkte til vegvesenet å se om eg finner noen som er sammarbeidsvillige der. Man vet jo aldri om man tilfeldigvis finner en elbil entusiast blandt deres ranker også.

Prøvde å spørre Opel norge om dem hadde slik info om calibra. Da fikk eg dette som svar:

--------------------------------------------

From: opel.norge@gm.com
To: ***@hotmail.com
Subject: Opel Calibra, 1-869944479
Date: Fri, 26 Mar 2010 08:02:40 +0000


Hei Hans Benny,

takk for din henvendelse til kundetjenesten hos GM Norge.

Vi har dessverre begrenset med informasjon på utgåtte modeller, dette da disse forelå da vi hadde lite eller ingenting på data.

Opel Registeret har imidlertid overtatt det meste av informasjonen fra GM Norge på tidligere modeller, det være seg manualer, generell informasjon mv.

Du kan finne dem på www.opelregisteret.no

Gjennom Opel Registeret kan du også gå videre å finne blant annet følgende:

http://www.calibra.no/

Vi beklager at vi ikke kan være mere behjelpelige i denne omgang.

Mvh,
Lise Hansen
GM Norge
Kundetjenesten

--------------------------------------------

Personlig syns eg det er litt morro at dem fåreslo ett personlig forum for calibra entusiaster (som eg allerede er medlem i) som ett sted å finne fakta om bilen.


Ellers om meg:

Eg heter da Hans Benny å eg jobber som Teknisk Tegner på kårstø annlegget. Min hobby er data. Ergo eg er rimlig nerd.
Men har også påtatt meg denne calibraen som en hobby. Eg kan generelt lite om skruing og fiksing av biler. Men har lært meg selv litt med tanke på calibraen.
Ellers så er det bare å spørre meg om det er noe.

MVH
Dj Devil
Ga opp og prøve konvertere min Opel Calibra.
Er stolt eier av Nissan Leaf 2012 mod.

elektrolux

#1
Hallo DJ_Devil

Og velkommen til forumet.

Det er et ambasiøst prosjekt du har satt i gang.

Ser ut som du allerede er godt i gang med både papir og bil, men det spørs om du noengang vil komme på veien med dette prosjektet.

Der gikk en gang en ombygget Peugeout 206 på Stord. Kanskje du kunne fått litt tips om hva som ble gjort med den bilen for å bli godkjent som Elbil.

Hadde du derimot forsøkt deg på noe slikt i Sverige eller i England ville situasjonen vært en annen. Der finnes retningslinjer for godkjenning av enkeltprosjekt. I Norge skyves ansvaret videre til fabrikant, som ikke har tid til å ta seg av slike henvendelser, og selvfølgelig ikke har forberedt bilen for ombygging til Eldrift.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Dj_Devil

heisan og takk for velkomsten :)

Lest en del her di siste dagene så har fått med meg at dette er skam vanskligt..
Men en positiv ting eg la merke til svaret eg fikk av vegvesnet:

----------------------------
Om slike ombygginger skal kunne godkjennes ut fra enklere kriterier er oppe til diskusjon i Vegdirektoratet,
----------------------------

Den setningen der gir litt håp.
Iogmed at den mailen først er fra sent 2008. Så må det nesten vert noen forandringer siden den dagen.

Det eg tenkte eg skulle få gjort er.
Siden eg allerede må ta ut motor å slikt for å fikse bilen. Så skal eg få 3D scannet motor området.
På den måten er det mulig å få laget en data modell av den plassen.
På den måten er det også muligt å få data testet varme spreding å den slaks.
Det er også muligt å då designet inn hvor man har tenkt å gjøre forandringer. Å få dette godkjent på forhand. Men da må eg også få gjort en modell av en elmotor (så denne må sikkert kjøpes inn først av alt, eller få mål) og girkassen samlet. Da kan man få laget en orntlig 3D modell av det man har tenkt å gjøre. Det er også muligt å teste material styrke på data modeller :)
Siden eg må ta bilen fra hverandre for å fikse såpass mye på den er det muligt å få gjort mye på forhand :)
Ga opp og prøve konvertere min Opel Calibra.
Er stolt eier av Nissan Leaf 2012 mod.

Ladefabrikken

#3
Hei og velkommen til forumet.

Veldig bra at det er fler som vil prøve dette.
Jeg er snart ferdig med min ombygging av 2CVen. Jeg fikk de samme svaren som du fikk når jeg sendte dem en mail. Jeg tok meg en tur ned til Drammen trafikkstasjon og leverte en full beskrivelse av hele prosjektet.
Jeg beskrev hvor mange V systemet skulle være på hvor stor motor jeg skulle bruke og hvordan batterier jeg skulle bruke etc. Når jeg gjorde det fikk jeg et helt annet svar. 20 mai har jeg time hos biltilsynet i Drammen så det blir en spennende dag.

Elmotor er det mange Ev nettbutikker som selger. Du kan prøve denne http://www.cloudelectric.com/category_s/531.htm
De har jeg selv kjøpt deler hos, rask levering.
Litihum batterier kan jeg hjelpe deg med, har en god kontakt i Kina som jeg ikke har hatt noe problem med da jeg bestilte batterier av han.  http://www.skyenergy.com.cn/EnProductShow.asp?ID=15

Hvis det er noe du lurer på så er det bare å spørre, jeg har brukt mye tid på nett og har lært mye under bygging.

1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

El rayo

Må henge meg på med en velkomsthilsen jeg også.

Sportslige linjer på Calibra. Går ut fra den har frontmotor og bakhjulsdrift?
Dette er hva jeg tror: hvis forskjermene er sveiset fast kalles det selvbærende front - i motsetning til påskrudde skjermer.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Dj_Devil

Hei og takk :)

2EL du kommer definitift til å få kontakt av meg når eg kommer sålangt at eg er påjakt etter batterier :D takk for linkene :D

El rayo..

Calibraene kom i forkjellige versjoner:

Disse kan du lese om her: http://no.wikipedia.org/wiki/Opel_Calibra

min er dessverre bare vanlig Calibra 8v. Men den er godkjent for 16v motorer om man legger på bedre fjører, støtdempere og bremser. Da kan man lovligt få den godkjent med 150hk fremfor 115hk.

Hmm..
Calibra har påskrudd skjermer. Så da må eg nesten gå ut fra at motoren er en viktig bærende egenskap i motor rommet. Da må motor rommet forsterkes utenom på en eller annen måte.
Ga opp og prøve konvertere min Opel Calibra.
Er stolt eier av Nissan Leaf 2012 mod.

Trond.Strom

for batterier kan du vurdere Thundersky. sjekk denne nettbutikken
http://evcomponents.com/cscart/index.php?dispatch=categories.view&category_id=171

de selger også motorcontrollere og motorer


Dj_Devil

Noen som vet hva man skal lete etter i en el motor som skal ha ca 115hk?
Leste at motoren får ikke lov å ha mer effekt enn det som orginalt er godkjent i bilen.
Siden eg ikke har tatt en 16v motor i bilen å fått den godkjent med det så er det 115hk som er godkjent for denne bilen.

Tusen takk for link Trond.Strom.

Calibraen veier ca 1,2ton med motor å alt. Uten motor (bare karosseri, ikke bakstilling eller noe slikt) veier den ca 800-900kg.
Ga opp og prøve konvertere min Opel Calibra.
Er stolt eier av Nissan Leaf 2012 mod.

El rayo

#8
Sitat fra: Dj_Devil på tirsdag 30. mars 2010, klokken 08:56
Noen som vet hva man skal lete etter i en el motor som skal ha ca 115hk?
Du trenger ikke like sterk elmotor som den fossilmotoren som satt i. Ca 1/3 av maks-effekten på fossilmotoren er nok til å få samme ytelser. Grunnen til dette er at elmotoren yter omtrent det samme over hele turtallsregisteret - også ved 0 RPM!

Min Th!nk har egenvekt 940 kg, har 37 hk og akser fra 0 - 50 km/t på 7 sekunder. Toppfarten er begrenset til 90 km/t. Vanskelig å sammenligne tall fordi det ikke er vanlig å oppgi 0 - 50 km/t tid, men det skal en veldig sprek bil til for å kjøre fra meg ved lyskryss - det er noen få av dem igjen i Oslo.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Trond.Strom

Så du på Warp 11 HV fra netgain?
http://evcomponents.com/cscart/index.php?dispatch=products.view&product_id=29892

288Volt og 190ampere continous blir 54KW/73HP og motoren har vel ca 85% effektivitet så 62HK effekt kontinuerlig

i tidsperioder under 1 time har den 225 amp som blir  73,9HK

i 5 minutter burst( maks effekt) trekker den 450 amp eller 147HK

usikker på hva som vegvesenet regner som effekt på en elmotor, men denne burde kunne flytte calibraen din greit

for å skaffe 288V trenger du 90 stykk Thundersky batterier i serie, hvis du går for 200AH versjonen av batteriene som veier 6KG stykk så ser du på en batteripakke på 540Kg etter det jeg har lest burde Warp11 veie ca 120KG så der har du 640KG total for motor og batterier

kostov motors har også en del interessant
http://kostov-motors.com/tractionmotors/kostovevmotors&kits/seriesdcmotorsforelectricvehicleconversions/

Dj_Devil

hmmm. 640kg er vell kanskje litt mye. må nesten erstatte mye av utvendige karosserie med carbon fiber da for å spare vekt pluss registrere den som 2 seter om vegvesne skal godkjenne vekten.

Hvor mye amp må batteriene være om man velger di mindre batteriene?  Ett minimum?
Ser at det er helt horible priser :P Men får nå se. Skal se muligheten for sponsing etter papirer og bil er ferdig.
Ga opp og prøve konvertere min Opel Calibra.
Er stolt eier av Nissan Leaf 2012 mod.

Trond.Strom

tror du kommer langt med 144V Warp 11 til den bilen, blir ikke noe fartsmonster, men du slipper unna med 45 batterier så 270Kg og dreimomentet er bra så vil ikke føles som en sinke. Du kan jo vurdere Warp13 isteden som har bedre Dreimoment.

Når det gjelder kapasiteten til batteriene så kan du vel fort regne ca 100 amp på flata for å holde grei hastighet (80/90 KM/T) sp da kan du kjøre ca 2 timer før du må lade, men husk at motoren trekker opp mot 500 amp ved maks pådrag så 160+ AH batterier er nok ikke så dumt som et minimum
45 Thundersky batterier 200AH koster ca 10k USD så ca 75K NOK etter at du har momset det inn

du kan jo gå for 100AH batteriene som veier kun 3,5KG/ stykk og koster halvparten men da burde du ikke ha lang vei til jobben :)



Trond.Strom

tenkte litt på den 288volt motoren, 90 stykk 100AH batterier gir deg jo 28,8KW/H i batteripakka, det burde være nok til en grei pendlebil. Motoren trekker jo mindre amp på høyere volt
samenlignet med 45 stykk 200AH batterier så er jo KW/H likt, men du har mulighet til å ta ut mere effekt hvis du ønsker ved å tråkke på gasspedalen

vektmessig vil jo 90 100AH batterier og 45 200AH batterier komme forholdsvis likt ut
315kg mot 270 kg

med motor så ser du uansett på ca 400kg vekt, jeg aner ikke hvor mye bensinmotoren veier, men den har jo også en bensintank som veier litt


Dj_Devil

Tror det blir siste alternativet isåfall Trond..
Er en pendlebil eg vil bygge av den. Kjøre frem og tilbake fra jobb.
Turen med buss tar ca 45min per vei. Men det er med buss. tar ca 25+/-min når man kjører.
Har også satt meg inn i dette med å lage carbonfiber former. Så tenkte eg kanskje skulle prøve meg på å lage dørene i carbon. pluss framsjermene. Da fjerner man noen kg stål. Men ja. Ser jo det at dette blir en bra dyr bil til slutt :P hehe. Nå er eg ingen lettvekter heller selv (per i dag 142kg) men har tatt en gastric bypass opperasjon så har gått ned 38kg siden 14des å er mer påvei ned. Så det vil nokk hjelpe på i lengden :P

33,8km en vei ifølge gulesider kartet er det eg vil bilen skal tåle dobbelt. Ergo 67km++ minst.
Ga opp og prøve konvertere min Opel Calibra.
Er stolt eier av Nissan Leaf 2012 mod.

Ladefabrikken

Jeg vil nok ha valgt 144V og 200ah eller 180ah celler. Husk at du må ha et BMS system til disse cellene og med 90 celler byner ting å koste.
Har du vært inne på denne siden? http://www.diyelectriccar.com/forums/forumdisplay.php/batteries-and-charging-35.html
Her er det mange som kan utrolig mye, og kan hjelpe deg med mange spørsmål.
Her er også en fin side http://www.evalbum.com/ fant ingen Opel Calibra der.

1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA