Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Første li-ion elbilbrann i Norge?

Startet av tomrh, tirsdag 08. desember 2015, klokken 18:52

« forrige - neste »

DannyRS

Hva med å hive på et høydejusterbart senkesett, in the name of science? 8)

Bra argument for kona: "Jo du skjønner, jeg må senke bilen for at vi skal få x km bedre rekkevidde."  8)
'14 Nissan Leaf Acenta

tomrh

Sitat fra: DannyRS på fredag 06. november 2015, klokken 09:43
Hva med å hive på et høydejusterbart senkesett, in the name of science? 8)
Hvor stor vil rekkeviddegevinsten være tror du?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

DannyRS

#17
Hvordan det påvirker rekkevidden er interessant. Jeg skal hjelpe oss litt på vei med et regneeksempel for CdA (drag area): for original Leaf og etter 50 mm senking. Mulig det også er andre effekter som slår inn for luftstrømmer rundt hjulbuer osv, som kanskje senker Cd?

Basert ecomodder.com sin Vehicle Coefficient of Drag List.

Original
Høyde 1,55 m
Bredde 1,77 m
Frontareal: 2,30 m^2
Cd = 0,28

CdA_original = 0,645 m^2

Etter senking:
Høyde 1,50 m
Bredde 1,77 m
Frontareal: 2,23 m^2
Cd = 0,28

CdA_senk = 0,624 m^2


Altså en forbedring på 3,21 %.

Hvordan vil en 3 % reduksjon av CdA påvirke rekkevidden tror du? :)
Tror du Cd forbedres noe?

edit: regna først med Cd på 0,29.
'14 Nissan Leaf Acenta

tomrh

#18
Jeg vil ikke mene at frontarealet endres ved å senke bilen, man flyttet jo bare karosseriet nedover. Det eneste arealet som minsker er noen cm høyde av dekkene som vil stikke lenger opp i hjulbuene. Fant et innlegg på ecomodder som siterer en fagbok der det hevdes at senkning bare reduserer luftmotstand dersom undersiden av bilen er ujevn slik som på fossiler. Dersom undersiden er jevn, øker faktisk luftmotstanden. Dvs. for elbiler vil det være bedre å heve bilen, ikke senke den. Årsaken er at man får en jevnere luftstrøm under bilen sies det.

Sitat
...vehicles with bad aerodynamic styling, characterised by large total drag coefficients, display a slight increase in drag while those of good aerodynamic shape display a rapid decrease in drag with increasing ground clearance.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: tomrh på fredag 06. november 2015, klokken 07:34
Sitat fra: leafnor på onsdag 04. november 2015, klokken 18:04
Jeg har tettet grillen. Har ikke funnet ut om det ha gitt effekt,
Tettet grillen i går kveld ved å klippe til svart liggeunderlag + gaffa forsegling. Har nettopp ankommet jobb uten å merke noen endring whatsoever, batteristrekene forsvant akkurat de stedene langs veien der de forsvant i går. Ingen merkbar effekt altså. Et par grader varmere i dag og kjørte slik jeg pleier med CC + Eco.
Men så brukte jeg overraskende lite strøm på hjemturen. Kan ha vært vind inne i bildet her, skal ikke helt avskrive grilltetting ennå ser jeg. Kommer tilbake til dette etter noen dager t/r jobb i kommende uke.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på fredag 06. november 2015, klokken 22:09
Sitat fra: tomrh på fredag 06. november 2015, klokken 07:34
Sitat fra: leafnor på onsdag 04. november 2015, klokken 18:04
Jeg har tettet grillen. Har ikke funnet ut om det ha gitt effekt,
Tettet grillen i går kveld ved å klippe til svart liggeunderlag + gaffa forsegling. Har nettopp ankommet jobb uten å merke noen endring whatsoever, batteristrekene forsvant akkurat de stedene langs veien der de forsvant i går. Ingen merkbar effekt altså. Et par grader varmere i dag og kjørte slik jeg pleier med CC + Eco.
Men så brukte jeg overraskende lite strøm på hjemturen. Kan ha vært vind inne i bildet her, skal ikke helt avskrive grilltetting ennå ser jeg. Kommer tilbake til dette etter noen dager t/r jobb i kommende uke.
Har merket at en bruker mer strøm på turen fra Stjørdal enn til Stjørdal med base Trondheim. Noe med topografien er det nok. Redusert luftmotstand, om noe, vil derfor kanskje lettere vises på turen da det triller lett fra før.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

#21
Sitat fra: tomrh på fredag 06. november 2015, klokken 22:09
Sitat fra: tomrh på fredag 06. november 2015, klokken 07:34
Sitat fra: leafnor på onsdag 04. november 2015, klokken 18:04
Jeg har tettet grillen. Har ikke funnet ut om det ha gitt effekt,
Tettet grillen i går kveld ved å klippe til svart liggeunderlag + gaffa forsegling. Har nettopp ankommet jobb uten å merke noen endring whatsoever, batteristrekene forsvant akkurat de stedene langs veien der de forsvant i går. Ingen merkbar effekt altså. Et par grader varmere i dag og kjørte slik jeg pleier med CC + Eco.
Men så brukte jeg overraskende lite strøm på hjemturen. Kan ha vært vind inne i bildet her, skal ikke helt avskrive grilltetting ennå ser jeg. Kommer tilbake til dette etter noen dager t/r jobb i kommende uke.
Jeg tettet grillen torsdag 5. november på kvelden. Her er statistikk 3 dager før og etter. Temperaturintervall er min/maks fra yr.no for Værnes.

Tirsdag 3. nov: 0,155 kWh/km, 8,0 - 11,0 grader
Onsdag 4. nov: 0,178 kWh/km, 6,4 - 9,6 grader
Torsdag 5. nov: 0,177 kWh/km, 0,6 - 6,7 grader
---
Fredag 6. nov: 0,162 kWh/km, -0,1 - 9,0 grader
Mandag 9. nov: 0,157 kWh/km, 5,5 - 9,9 grader
Tirsdag 10. nov: 0,168 kWh/km, 4,6 - 8,6 grader

Jeg synes det ser ut som å tette grillen kan ha hatt effekt. Det lave forbruket 3. november kan forklares med høyere utetemperatur.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Balrog

Hvorfor er det i det hele tatt en grill på en elbil?
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

leafnor

Sitat fra: Balrog på søndag 13. mars 2016, klokken 21:47
Hvorfor er det i det hele tatt en grill på en elbil?
Aircondition. Kondensatoren må få luft. Og på de med varmepumpe som varmeapparat kreves også luft. Og radiator står bak "grillen"
Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

#24
Sitat fra: leafnor på søndag 13. mars 2016, klokken 22:01
Sitat fra: Balrog på søndag 13. mars 2016, klokken 21:47
Hvorfor er det i det hele tatt en grill på en elbil?
Aircondition. Kondensatoren må få luft. Og på de med varmepumpe som varmeapparat kreves også luft. Og radiator står bak "grillen"
Jeg fjernet tettinga av grillen i helga i forb. med en vask, en varmere sesong står for døra og motorrommet må ha luft. Sjekket you+nissan før og etter.

I forrige uke fra mandag 7.3 - torsdag 10.3 hadde jeg bilen og brukte 0,167 kWh/km. Nå mandag 14.3 - onsdag 16.3 er forbruket 0,165. Dvs. samme forbruk. MEN: Forrige uke var det stort sett minusgrader om morgenen, og onsdag 9. mars var det nede i -7oC på vei til jobb. Denne uka har det vært 3-7 plussgrader, og jeg hadde nok forventet endel lavere forbruk pga. markert mildere vær. F.eks. var mandag 8. februar en mildværsdag med pluss hele dagen, og da brukte jeg 0,152 kWh/km med tettet grill, mot denne mandagens 0,164 kWh/km med åpen grill, samme vær og kjøremønster.

Dette, sammen med erfaringene fra november i svar #21, indikerer at tetting av grill kan ha en effekt på forbruk, kanskje så mye som 0,010 kWh/km lavere forbruk? Ja, selv kona kjører mer økonomisk med tettet grill. :D Hun lå alltid på 0,20+ kWh/km forrige vinter men har ofte vært under det nå.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Powerflux

Sitat fra: tomrh på torsdag 17. mars 2016, klokken 07:47Sjekket you+nissan før og etter.

I forrige uke fra mandag 7.3 - torsdag 10.3 hadde jeg bilen og brukte 0,167 kWh/km. Nå mandag 14.3 - onsdag 16.3 er forbruket 0,165.
Jeg ser du referer til forbrukstall hentet fra Carwings! Min erfaring er at de tallene Carwings spytter ut er ganske så omtrentlige og alltid for optimistiske I forhold til det jeg leser ut fra LeafSpy.
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

tomrh

Sitat fra: Powerflux på torsdag 17. mars 2016, klokken 09:36
Min erfaring er at de tallene Carwings spytter ut er ganske så omtrentlige og alltid for optimistiske I forhold til det jeg leser ut fra LeafSpy.
Optimistisk er greit, de duger fortsatt til relative betraktninger (før vs etter) om de er rimelig konsistente og ikke har store tilfeldige variasjoner. Har de det så er de jo ubrukelige. Carwings viser to siffers nøyaktighet på forbruk, men siden kjørt distanse har tre-fire siffers nøyaktighet, og forbrukt kWh har tre siffers nøyaktighet, har jeg selv regnet ut forbruk med tre siffers nøyaktighet.

Andre kan evt gjøre mer nøyaktige målinger med LeafSpy (som jeg ikke har giddet å installere enda), poenget for meg er å se om endringer jeg gjør har virkning, og det ser for meg ut som om å tette grillen gir konsistente utslag på forbruk på Carwings ihvertfall.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

TorC

Sitat fra: leafnor på søndag 13. mars 2016, klokken 22:01
Sitat fra: Balrog på søndag 13. mars 2016, klokken 21:47
Hvorfor er det i det hele tatt en grill på en elbil?
Aircondition. Kondensatoren må få luft. Og på de med varmepumpe som varmeapparat kreves også luft. Og radiator står bak "grillen"

Og LEAF er jo laget for å også fungere i områder hvor det er svært varmt. Varmen må man jo bli kvitt på en eller annen måte. Men man kunne sikkert hatt et automatisk spjel...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

nr1rayner

Bjørn Nyland har vært ute og testet sin Model X.
Ikke de store forskjellene akkurat, men han har lavere forbruk med lavere bil.
Usikker på hvor glatt Teslaer er under, men såvidt jeg vet mangler også de eksosanlegg  ;D

Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Grusomt forbruk på X'en da, men ja, det å senke bilen utgjør 2% her.
Nå har den 265 foran og 285 bak, og Bjørn peker på at senkingen minsker frontarealet litt ved å skjule noe av disse brede dekkene.

For Leaf med 205/215 dekk vil derfor senking utgjøre endel mindre enn 2%.

Siden du påpeket at eksosanlegget mangler, :) så tenker du nok på det jeg har lest (og sikkert lenket til et sted) at senking kan få motsatt effekt for biler som er flate under dersom luftgjennomstrømningen strupes mye. Men vi snakker nok da om blodsenk + skjørt.  :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA