Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Første li-ion elbilbrann i Norge?

Startet av tomrh, tirsdag 08. desember 2015, klokken 18:52

« forrige - neste »

tomrh

Har tenkt litt på om det kan redusere noe strømforbruk å prøve å redusere luftmotstanden ytterligere. Fant ikke noen eksisterende tråd om dette her, så starter en ny.

Har allerede 195 bredde på dekk istedet for 205, men tror ikke utgjør særlig mye. Kom over en tråd på mynissanleaf der noen har gjort små saker og ting: http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=19181
Ved å tette igjen luftinntak nede foran og montere skvettlapper "bakvendt" påstår noen å ha oppnådd hele 20% lavere strømforbruk. Fant også en blogg om dette som nå er slettet men som finnes i archived pages. Er jo unektelig litt fristende å prøve, spesielt det å tette grillen skulle være en enkel modifikasjon.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Powerflux

Lurer på om innfelte speil vil utgjøre noe, f.eks på lange motorveistrekk?
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

haavardw

Sitat fra: Powerflux på onsdag 04. november 2015, klokken 11:21
Lurer på om innfelte speil vil utgjøre noe, f.eks på lange motorveistrekk?

Det sikkert gi økt rekkevidde, men det er trafikkfarlig og du kan bøtelegges for brudd på vegtrafikkloven/kjøretøyforskriften pkt 5 a) og b), https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_30 hvis du prøver.
–––
- 12v ride on-bil til barna
- Land Cruiser 1999
- Leaf 30kwh, 2016
- Cybertruck 2022(?)

Powerflux

Sitat fra: haavardw på onsdag 04. november 2015, klokken 11:58
Sitat fra: Powerflux på onsdag 04. november 2015, klokken 11:21
Lurer på om innfelte speil vil utgjøre noe, f.eks på lange motorveistrekk?

Det sikkert gi økt rekkevidde, men det er trafikkfarlig og du kan bøtelegges for brudd på vegtrafikkloven/kjøretøyforskriften pkt 5 a) og b), https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_30 hvis du prøver.
Alltid må det duke opp en frøken flink med pekefingeren ::)

Spørsmålet var hva som kan bedre aerodynamikken, ikke sla-sla fra lovdata ::)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

kodalse

tomrh jeg tok meg den frihet å lagre siden med bilder som var i webcache i tilfelle dette ikke er tilgjengelig senere.
Medfølgende pdf fil skal inneholde det som er tilgjengelig i dag.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

haavardw

Powerflux, pekefingeren kom raskt i været fordi din kommentar kanskje kunne inspirere brødhoder til å felle inn speilene for å komme et par kilometer lenger. Det er ikke særlig kult, og da er det greit for oss med barn i bilen å være litt ekstra proaktiv.  :)

Emnet er derimot spennende og Tesla har lenge jobbet med ønsket om å erstatte speilene med kamera: http://my.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/model-x-side-mirrors-solution-camera
–––
- 12v ride on-bil til barna
- Land Cruiser 1999
- Leaf 30kwh, 2016
- Cybertruck 2022(?)

fws

Aero mods har nok mest for seg på motorveikjøring. Gevinsten øker i fohold til hastigheten. Jeg tror jeg ville begynt med å senke bilen. Men jeg tror nok du vil få størst effekt med riktige dekk og luftrykk.
Ellers kan man f. eks ta en titt på VW golf, eller polo bluemotion. De har mange aerodynamiske forbedringer i forhold til standardmodellen. Kan hende man får noen ideer.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

tomrh

Sitat fra: fws på onsdag 04. november 2015, klokken 14:15
Men jeg tror nok du vil få størst effekt med riktige dekk og luftrykk.
Du mente vel det motsatte ja? ;)

Høyere lufttrykk enn "riktig" gir bedre rekkevidde (jfr http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=3852)
Smalere dekk enn "riktig" gir lavere luftmotstand.

Men ønsker ikke å dra tråden over mot dekk og felg, føler jeg er forbi dette stadiet - har skaffet lettere felger og smalere dekk med veldig lav rullemotstand. Og jeg har optimalisert klima, så neste område som kanskje kan gi merkbare utslag er aerodynamikk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

#8
Sitat fra: tomrh på onsdag 04. november 2015, klokken 11:11
Har tenkt litt på om det kan redusere noe strømforbruk å prøve å redusere luftmotstanden ytterligere. Fant ikke noen eksisterende tråd om dette her, så starter en ny.

Har allerede 195 bredde på dekk istedet for 205, men tror ikke utgjør særlig mye. Kom over en tråd på mynissanleaf der noen har gjort små saker og ting: http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=19181
Ved å tette igjen luftinntak nede foran og montere skvettlapper "bakvendt" påstår noen å ha oppnådd hele 20% lavere strømforbruk. Fant også en blogg om dette som nå er slettet men som finnes i archived pages. Er jo unektelig litt fristende å prøve, spesielt det å tette grillen skulle være en enkel modifikasjon.
Jeg har tettet grillen. Har ikke funnet ut om det ha gitt effekt, men kjørte tur/retur Trondheim/Hamar med 2012 LEAF i sommervarmen med AC på og med snittforbruk på 1,2 kWt/mil, og da med 2 og 3 personer i bilen, og absolutt ingen sinke i forhold til de øvrige bilene.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

Sitat fra: leafnor på onsdag 04. november 2015, klokken 18:04
Jeg har tettet grillen.
Hva brukte du?
Har svart bil og tenker å klippe til en bit av et svart liggeunderlag og forsegle med svart gaffa for å teste.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på torsdag 05. november 2015, klokken 08:11
Sitat fra: leafnor på onsdag 04. november 2015, klokken 18:04
Jeg har tettet grillen.
Hva brukte du?
Har svart bil og tenker å klippe til en bit av et svart liggeunderlag og forsegle med svart gaffa for å teste.
Rett og slett sort gaffatape. Det virker og trolig litt som forebyggende på varmetap på varmekretsen. For rett innenfor ligger varmeelement og det går en slange der midt i vinden fra "grillen". Med tett inntak så kjøles det ikke like hardt.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Ikke akkurat Leaf, men her kan du kanskje hente litt inspirasjon?


20% lavere forbruk? Da må man vel gå ekstremt som han i filmen over vel..
Leafen er jo allerede flat under, en "ru" underside som de fleste fossiler har spiser nok ganske mye.
Den har jo "skvettlapper" foran framhjulene, som vel er ment for å lede lufta rundt hjulene. Disse kan kanskje med fordel forlenges, men er det ikke snakk om økt rekkevidde i mm heller enn km..?
Det er vel spesielt VW som har aerodynamiske felger? Litt rart at Leafen ikke har utpreget aero-felger, men det er kanskje ikke så mye å spare på det..?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

#12
Sitat fra: nr1rayner på torsdag 05. november 2015, klokken 21:18
Det er vel spesielt VW som har aerodynamiske felger? Litt rart at Leafen ikke har utpreget aero-felger, men det er kanskje ikke så mye å spare på det..?
Forskjellige felgutforminger utgjør typisk 5 - 7% forskjell i Cd, og heldekkende cover er faktisk ikke aller best, men felger som har små huller i en ring nær sentrum.
Se fig. 21 her: http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/176302/176302.pdf (kurvene refererer til felgutforminger i fig. 17 - referansefelgen med høy luftmotstand ligner litt på vanlige 5-eiker felger..)
Man kan da eksempelvis redusere Cd fra 0,29 til 0,27 ved å sette på slike felger om de finnes. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Einar_S

Nå er vel dette det vi på nynorsk kaller en "lost case" med en bil designet med en Solan tøffel som modell?
Prøv heller å tape på en Biltema presenning bak på bilen som kan blåse/suge seg selv opp til en tilnærmet halvkule av suget bak containerrompa. Da hadde kanskje Cd verdien ramlet noen prosent?
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

tomrh

Sitat fra: leafnor på onsdag 04. november 2015, klokken 18:04
Jeg har tettet grillen. Har ikke funnet ut om det ha gitt effekt,
Tettet grillen i går kveld ved å klippe til svart liggeunderlag + gaffa forsegling. Har nettopp ankommet jobb uten å merke noen endring whatsoever, batteristrekene forsvant akkurat de stedene langs veien der de forsvant i går. Ingen merkbar effekt altså. Et par grader varmere i dag og kjørte slik jeg pleier med CC + Eco.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA