Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Gummimatter før vinteren setter inn

Startet av Kim Kim, tirsdag 08. desember 2015, klokken 10:46

« forrige - neste »

Kim Kim

Hei

Jeg henter min 85D til torsdag, og er selvsagt meget spent på dette.
Etter å ha brukt litt tid på forumet i forskjellige tråder har man lest noen tips og triks. Noen av de husker jeg ikke, og kan ikke finne de igjen heller.

Skulle gjerne hatt en sticky post her med anbefalte settings. Her er noen eksempler som jeg lurer på

- rekkevidde burde stå på "typical" eller noe annet for å best bedømme gjenværende distanse?
- En hadde et godt tips til navigasjoninstillinger så du ikke ble sendt på en lengre rute pga hurtigladere


Finnes det andre gode ting man burde stille inn når man setter meg i bilen for første gang?

Alle tips mottas med takk

Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

cirys1

De fleste innstillinger går rett og slett på hvordan du liker det.. :)
Selv bruker jeg bare % visning, men skal du bruke km så "MÅ" du bruke typical, ellers så er det lurt og slå av beta mode i NAV appen. De andre tingene går rett og slett på dine egne preferanser, jeg liker og ha på auto tilt, auto present, auto lock, steering i sport.. :)

xderia

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 03. november 2015, klokken 22:11
De fleste innstillinger går rett og slett på hvordan du liker det.. :)
Selv bruker jeg bare % visning, men skal du bruke km så "MÅ" du bruke typical, ellers så er det lurt og slå av beta mode i NAV appen. De andre tingene går rett og slett på dine egne preferanser, jeg liker og ha på auto tilt, auto present, auto lock, steering i sport.. :)

Hva innebærer dette: "slå av beta mode i NAV appen"
70D Deep Blue

cirys1

Sitat fra: xderia på onsdag 04. november 2015, klokken 10:09
Sitat fra: cirys1 på tirsdag 03. november 2015, klokken 22:11
De fleste innstillinger går rett og slett på hvordan du liker det.. :)
Selv bruker jeg bare % visning, men skal du bruke km så "MÅ" du bruke typical, ellers så er det lurt og slå av beta mode i NAV appen. De andre tingene går rett og slett på dine egne preferanser, jeg liker og ha på auto tilt, auto present, auto lock, steering i sport.. :)

Hva innebærer dette: "slå av beta mode i NAV appen"

Navi er i såkalt beta modus ennå, de jobber med den videreutvikler den, men de vill ikke kalle den fullgod versjon ennå. Visst "beta" står på så kan du få noen sinnssyke navigasjons forslag, typisk kjøre en omvei på 30 mil for å lade i 10min  :o

For å slå den av så trykker du bare på apps helt øverst og velger nav, så ta vekk haken.. :)

Elbil fundamentalist

Gratulerer med ny Tesla. Du må jo glede deg helt sykt  !!

Jeg har skrudd av lane warning. Vil ikke ha slik støy inn i bilen.

Creep mode er også avslått (simulerer fossil automatgir, at den siger litt forover i "drive" ) ved kø kjøring bruker man selvsagt TACC / autopilot. v.7.0 har også "hill controle" på flat mark, så dette jobber litt mot hverandre. Dessuten vil jeg ikke fossilbil ettertatensksper i min elbil!
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Pompel

Ikke for å spore av helt, men selv foretrekker jeg creep mode på, det blir så mye lettere å parkere når man kan ha foten klar over brems / justere fart med bremsepedalen enn å flytte foten frem og tilbake mellom watt og bremsepedal.

Men dette bare understreker andre kommentarer her, dette er smak og behag. Prøv de ulike innstillingene selv når du får bilen og finn ut hva du selv liker - dette er jo halve moroa med en gadget på fire hjul ;)
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

mogu

Regner med at du gleder deg til i morgen, velkommen i gjengen!

Min mening er at det dummeste du kan gjøre er å skru av funksjoner basert på at andre ikke liker de. Prøv alt, og er det noe du ikke er fornøyd med skrur du det av.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

tkjoerlaug

Enig med siste taler. Lek deg i menyene og prøv deg frem til instillinger som passer deg i stedet for å bruke instillinger som andre liker.

Et tips fra min side er å lage flere driver profiles til deg selv, da instillinger er litt avhengig av kjøresituasjonen.

Jeg har en "hverdagsprofil", en "landeveis-profil" og en "sports-profil". På "hverdagsprofilen" min har jeg stillt inn ratt og sete for å lett komme inn og ut av bilen (har next gen sportsseter som gjør det litt trangt). Jeg har batterivisning i % da jeg ikke bryr meg om rekkevidde, men jeg lader når jeg går under 40-50% og lader opp til 70%. Jeg har rattet innstilt på comfort som gjør det lett å vri på rattet når man parkerer eller kjører i byen. På "landeveis-profilen" har jeg hardere innstilling på rattet for å lettere holde stø kurs. Jeg har batterivisning i typical kilometer, da rekkevidde er mer relevant her og så stiller jeg inn ratt og sete for mest mulig comfort (men da er det litt mer knot å gå inn og ut av bilen). På sportsprofil har jeg ratt i sports-modus, forholdsvis oppreist sittestilling og luftdempere i low instilling.

Jeg har sort interiør og sort tak, så da liker jeg best å ha skjermen i night-modus hele tiden. Jeg har satt opp høyre scroll-hjul på rattet til å justere lysstyrke slik at jeg lett kan endre dette når det blir mørkt eller i tuneller.

lunitiks

Sitat fra: tkjoerlaug på onsdag 04. november 2015, klokken 16:21
Jeg har en "hverdagsprofil", en "landeveis-profil" og en "sports-profil". På "hverdagsprofilen" min har jeg stillt inn ratt og sete for å lett komme inn og ut av bilen (har next gen sportsseter som gjør det litt trangt). Jeg har batterivisning i % da jeg ikke bryr meg om rekkevidde, men jeg lader når jeg går under 40-50% og lader opp til 70%. Jeg har rattet innstilt på comfort som gjør det lett å vri på rattet når man parkerer eller kjører i byen. På "landeveis-profilen" har jeg hardere innstilling på rattet for å lettere holde stø kurs. Jeg har batterivisning i typical kilometer, da rekkevidde er mer relevant her og så stiller jeg inn ratt og sete for mest mulig comfort (men da er det litt mer knot å gå inn og ut av bilen). På sportsprofil har jeg ratt i sports-modus, forholdsvis oppreist sittestilling og luftdempere i low instilling.


Dette var pikadø ikke så dumt! Steike man lærer noe nytt med denne bilen hele tiden
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA