Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Calling P85D owners world-wide

Startet av ToreLybekk, tirsdag 08. desember 2015, klokken 01:03

« forrige - neste »

ToreLybekk

Igår fikk jeg installert en BMW Wallbox 16a for min i3. Da jeg stod opp i dag hørte jeg en rekke klikkelyder og lokaliserte disse til selve wallboxen. Bilen stod koblet til laderen og den var iløpet av natten full ladet. Jeg hadde startet klimatisering fra appen da jeg hørte disse lydene.

Er det normalt at boksen bråker under slik bruk?

GelpMan

Sitat fra: ToreLybekk på tirsdag 03. november 2015, klokken 18:20
Igår fikk jeg installert en BMW Wallbox 16a for min i3. Da jeg stod opp i dag hørte jeg en rekke klikkelyder og lokaliserte disse til selve wallboxen. Bilen stod koblet til laderen og den var iløpet av natten full ladet. Jeg hadde startet klimatisering fra appen da jeg hørte disse lydene.

Er det normalt at boksen bråker under slik bruk?

Klippet og limt fra BMW i3 gruppa på facebook, vet ikke om det gjelder her i Norden da:

"This is a known defect with the onboard charge programming. Mostly happens if you have Precon or a departure time set or when using low cost charge feature. It's best to NOT let it make this sound. We expect there will be a fix coming in the fall software update."

Ville vel kontaktet BMW og sjekket det ut...

Ingeniøren

Slike bokser har et rele som slår på strømmen til laderen i bilen, ja den sitter i bilen, når du kobler kabelen. Årsaken er at du ikke skal få gnist og dårlig kontakter når du kobler til eller avbryter f.eks 16 A strøm. Bilen og ladeboksen "snakker" derfor sammen og når kabelen er riktig satt inn så settes strømmen på, og du vil høre et klikk.

Når bilen er oppladet kommer et nytt klikk når strømmen slås av.

Når du forvarmer batteri og kupe om morgenen vil bilen ta strøm fra nettet til dette og da klikker det igjen. Kan nok slå seg litt av og på i denne prosessen slik at du hører flere klikk.

Mao er det relativ normalt med klikkende ladebokser  ;)

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ToreLybekk

Takk for gode svar begge to. Lyden virker naturlig, så jeg tror jeg satser på at dette ikke er problemet som beskrives i første svar.

Men kanskje denne linken til et opptak jeg gjorde av lyden kan være avklarende. Er dette den normale klikkelyden ?

Ingeniøren

Sitat fra: ToreLybekk på tirsdag 03. november 2015, klokken 19:31
Takk for gode svar begge to. Lyden virker naturlig, så jeg tror jeg satser på at dette ikke er problemet som beskrives i første svar.

Men kanskje denne linken til et opptak jeg gjorde av lyden kan være avklarende. Er dette den normale klikkelyden ?

Synes det var litt voldsomt mye klikking. Send det til BMW og spør om det er normalt at releene skal slå så ofte. Det er vel ikke meningen å vekke nabo  ;D
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ToreLybekk

Takk, kontakter Bavaria i morgen. Legger ut konklusjonen her til felles informasjon for forumet.

LMOR

Lyden høres ut som et rele som slår inn og ut. Da høres det ut som forklaringen som ble klippet inn er riktig. En "bug" gjør at den går i loop, og det er ikke så bra for hverken boksen eller bilen, så en bør prøve å unngå de tilfellene dette skjer frem til det blir rettet, eventuelt at BMW sier at det er OK.
(men jeg har innbilt meg at det er noe slikt som skjer når bilen drypplader på 100% for å gjenvinne maks kapasitet. På standardladeren vil en ikke høre dette, men det kan være en mulig årsak, som da ikke er en bug?)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

ToreLybekk

Jeg har sendt mail med link til filmen til Bavaria så får vi se hva de sier. Drypplading på 100% høres jo korrekt ut med tanke på at dette var idag morges etter en natt med lading og så bruk av klimatisering. Uansett, jeg satser på at Bavaria kan gi rett analyse.

vstrand

Hadde samme problem med en av våre biler med 32A veggboks. Det var en feil på laderen i bilen (fungerte heller ikke med hurtiglading). Laderen ble byttet og nå er det kun ett klikk i releet når klimatisering startes. 

Perpendicular

@ToreLybekk Mycket intressant att höra vad du får för svar. Frågade min Svenska återförsäljare som inte hade en aning...
Men teknisk support rekommenderade att kolla på Elbilforum.no eftersom SW är lika i Skandinavien.
Gott att ha ett forum med elbilstokiga Nordmenn som referens.
Hoppas kunna bidra med något från Sverige.
BMW i3 REx -15
VW Passat Variant Ecofuel -10 (gasssss)
Citroën 2CV -88

Ingeniøren

Sitat fra: Perpendicular på onsdag 04. november 2015, klokken 22:25
@ToreLybekk Mycket intressant att höra vad du får för svar. Frågade min Svenska återförsäljare som inte hande en aning...

Det beste er vel å sende en forspørsel til Tyskland, som instruerer Norge om hva de skal svare....

Har Windows Mobil og etterlyste om det kom en App til denne for å kontrollere bilen. Selger mente dette var rett rundt hjørnet, men ifølge Tyskland, via BMW Norge forligger det ingen planer for Windows Mobile App.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Real EoN

Samme skjedde med meg her en morgen, kontaktoren slo inn og ut ved pre heating i heftig tempo mot slutten. Dette vil føre til at jeg vil kreve en ny gratis oppdatering etterhvert  :)

Er nok ingen fare, men sliter ut kontaktor i min ladestasjon raskere enn nødvendig !

Blir vel en service bulletin på dette problemet vil jeg tro, og ny software som kom nå vil vel forhåpentligvis ordne saken..
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Ingeniøren

Så i3 liker ikke BMW's egen boks ? Min boks fra Elbilhjelpen til...1/3 av prisen fungerer fjellstøtt  ;)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Demented_Genius

Jeg har opplevd den klikkelyden 2 ganger med standard kladden... Den klikker litt fortere enn en gang i sekundet. Legger inn og ut ladinga. tar ut og setter inn ladekabelen og det er normalt igjen....
BMW X5 2011
BMW I3 2016

Real EoN

Dette gjelder nok alle "bokser" når premissene er til stede.. fungerer som regel ok.. og jeg har en av den aller aller billigste sorten  ;)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA