Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av spigney, mandag 07. desember 2015, klokken 23:23

« forrige - neste »

Mippen

#15
Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 05. november 2015, klokken 00:11
Det blir også hele tiden gjengitt at prisforskjellen mellom P85D og S85D er å se på som tapte penger, bortkastet. Ett beløp som Tesla burde erstatte.

Hvis så er tilfelle så må det være mange av disse foreløpig 80 i kø hos forbrukerrådet, P85D eieren som er villig å bytte likt mot likt med min S85D? Hvis det er mange nok S85D eiere som er villig til å gjøre det samme, så kan vi Tesla eiere løses dette oss i mellom uten å blande inn Tesla. Snakk om sammensveiset gjeng ;D  Kanskje vi begynner å hilse på hverandre igjen i trafikken også??

Min er loaded med utstyr 7 seter tech, hifi pano dbl.lader vinter pk. luft etc. Du kan gjerne beholde 21" ved bytte om det er viktig. Jeg foretrekker 19"

Mange fordeler:
* Slipper å fremstå som en deppa "CP85DOWW" eier, Bli heller ett frisk pust. Vær heller en glad S85D eier  ;D
* Med en S85D slipper du å forsvare deg ovenfor alle som ikke har sympati for HK problemet,  fremstå som en vinner!! Du slipper "offerrollen" mange synes er patetisk.
* Billigere forsikring
* Slipper den store DU'n med har mye problemer...
* Lenger rekkevidde
* Diskret, men like RÅ (ubetydelige forskjeller blir det påstått)

Alt dette tilbyr jeg uten å kreve mellomlegg, så da er det vel bare å kline til...
Kanskje Tesla tilbyr de en 85D siden de mener den er like bra og gir de mellomlegget tilbake. Da får de en like bra bil (I følge de som klager) og får litt ekstra penger på kontoen.

Så kan Tesla selge P85D en gang til og tjene seg noen kroner da prisen har gått opp siden de kunne bestilles.

Eller så kan de som er misfornøyd med bilen selge den og gå I null eller pluss (siden prisen har gått opp) og kjøpe seg en bil de er fornøyd med.
Fremtiden er elektrisk.

hgs

#16
Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 05. november 2015, klokken 00:11
Det blir også hele tiden gjengitt at prisforskjellen mellom P85D og S85D er å se på som tapte penger, bortkastet. Ett beløp som Tesla burde erstatte.

Hvis så er tilfelle så må det være mange av disse foreløpig 80 i kø hos forbrukerrådet, P85D eieren som er villig å bytte likt mot likt med min S85D? Hvis det er mange nok S85D eiere som er villig til å gjøre det samme, så kan vi Tesla eiere løses dette oss i mellom uten å blande inn Tesla. Snakk om sammensveiset gjeng ;D  Kanskje vi begynner å hilse på hverandre igjen i trafikken også??

Min er loaded med utstyr 7 seter tech, hifi pano dbl.lader vinter pk. luft etc. Du kan gjerne beholde 21" ved bytte om det er viktig. Jeg foretrekker 19"

Mange fordeler:
* Slipper å fremstå som en deppa "CP85DOWW" eier, Bli heller ett frisk pust. Vær heller en glad S85D eier  ;D
* Med en S85D slipper du å forsvare deg ovenfor alle som ikke har sympati for HK problemet,  fremstå som en vinner!! Du slipper "offerrollen" mange synes er patetisk.
* Billigere forsikring
* Slipper den store DU'n med har mye problemer...
* Lenger rekkevidde
* Diskret, men like RÅ (ubetydelige forskjeller blir det påstått)

Alt dette tilbyr jeg uten å kreve mellomlegg, så da er det vel bare å kline til...

Jeg begriper ikke hvorfor du både her og på Tesla-delen av forumet fortsetter å hakke på og håne de som føler seg lurt i denne saken. De aller fleste har gitt klart uttrykk for at det er forskjellene mellom P85D og S85D, som er oppgitt med ulike beregningsmetoder, som er årsaken til at de føler seg lurt. Mippens forslag om å bytte inn bilen i en 85D og få mellomlegget tilbake tror jeg det er mange som ville vært fornøyd med, gitt de begrunnelsene som gis her på forumet. Tesla har opptrådt tullete i denne saken. At beregning av HK på elbiler kan være vanskelig å framstille på riktig måte kan jeg forstå, men å sammenligne to modeller på to vidt forskjellige måter for å få en liten forskjell til å framstå som stor, for deretter å få folk til å punge ut for den samme forskjellen er uakseptabelt.

Omtrent som å kjøpe hus: Ett hus på 200 m2 er beregnet med gammel målemetode, mens et på 170 m2 er beregnet med ny. Det opplyses ikke om dette. I realiteten er forskjellen 10 m2, ikke 30. Du mener du trenger min 180 m2 etter gammel målemetode for å få rom nok, kjøper på grunnlag av det det største huset til 1 mill ekstra, til tross for at dette har egenskaper du gjerne kunne klart deg uten. Så får du høre at ulike målemetoder er lagt til grunn, og at du hadde fått nok plass med det minste huset likevel. Ville du vært fornøyd?   
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Mippen

#17
Er for såvidt enig, men de har faktisk oppgitt effekten på ulik måte og det kan man jo se selv. Man har jo selv litt ansvar for å undersøke hva ting betyr.

Første tabellen var fra med en gang bilen ble lansert. Før P85D ble lansert ble alle bilene oppgitt i KW og Hk. Når P85D ble lansert fikk alle bilene "motorkraft" bak hk betegnelsen og økt ytelse. Etter en stund fikk alle modellene oppgitt vanlig effekt og P85D beholdt motorkraft betegnelsen bak ytelsen. Man bør jo kanskje tenke etter mitt skjønn at motorkraft betyr noe annet i forhold til de andre.
Fremtiden er elektrisk.

Ferry

Hvor kommer begrepet "motorkraft" fra? Er det din oversettelse, Mippen? Tesla kaller det motorakseleffekt, angitt i hk. Power må oversettes til effekt, ikke til kraft. Force kan oversettes til kraft.
P(ower)/effekt måles i watt (W), F(orce)/kraft måles i newton (N) Evt. kan effekt oppgis i hestekrefter/hk, men det er det vel ingen som gjør lenger, er det vel? ;)

Mippen

#19
Motorkraft er Tesla sitt begrep. Det ble oppgitt på alle de norske modellene og motor power på de utenlandske.

Power kan by the way både oversettes til effekt og kraft på norsk fra engelsk mm.
Fremtiden er elektrisk.

Griffel

Sitat fra: Mippen på fredag 06. november 2015, klokken 07:06
Power kan by the way både oversettes til effekt og kraft på norsk fra engelsk mm.
Men når det er snakk om hp,hk eller kW er det uansett effekt det må oversettes til.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mippen

Sitat fra: Griffel på fredag 06. november 2015, klokken 19:29
Sitat fra: Mippen på fredag 06. november 2015, klokken 07:06
Power kan by the way både oversettes til effekt og kraft på norsk fra engelsk mm.
Men når det er snakk om hp,hk eller kW er det uansett effekt det må oversettes til.

Er enig, men det er ikke jeg som har oversatt motor power til motorkraft. De har vel valgt å oversette det slik for å skille ytelsene. Hadde de oversatt det til motor effekt kunne det oppfattes mer som faktisk effekt enn det motorkraft gjør. Det er liksom et nytt begrep i den sammenhengen og det er sikkert et bevisst trekk.
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: Mippen på fredag 06. november 2015, klokken 21:50
Det er liksom et nytt begrep i den sammenhengen og det er sikkert et bevisst trekk.

... eller rett og slett en dårlig oversettelse. Noe jeg forøvrig mener å ha sett kommentert at har forekommet på de siden før :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Mippen

Sitat fra: Amoss på fredag 06. november 2015, klokken 23:16
Sitat fra: Mippen på fredag 06. november 2015, klokken 21:50
Det er liksom et nytt begrep i den sammenhengen og det er sikkert et bevisst trekk.

... eller rett og slett en dårlig oversettelse. Noe jeg forøvrig mener å ha sett kommentert at har forekommet på de siden før :p

Kan naturligvis være, men de har uansett førsøkt å skille målingene fra hverandre.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA