Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av spigney, mandag 07. desember 2015, klokken 23:23

« forrige - neste »

spigney

-Nysgjerrig på elbil, men nå ble ny S500 4matic
-Har reservasjon på ny E-golf
-Har bestilt ny E-golf (bestilt 27.12.2016)

Mippen

#1
Utklippet under ble postet på Tesla delen av elbilforum...

Personlig mener jeg denne saken har blitt større enn den er. Tesla entusiasten som blir intervjuet sier det så fint selv:
SitatDet er dette vi har sagt hele tiden, at batteriet ikke klarer å levere nok effekt til motorene, sier Tesla-entusiast Tor Harald Thorland fra Lier. Han har lenge etterspurt informasjon fra Tesla om hvor mange hestekrefter P85D-modellen egentlig har, men ikke fått noe svar han kunne bli klok av.

Det har helt siden P85D ble lansert blitt snakket på forum at bilen ikke har 700 hk effektivt, og Tesla bekreftet dette kort tid etter lanseringen til media. Dessverre har de fleste media hus valgt å fokusere på at motorene yter 700 hk til sammen,  ikke at bilen ikke klarer å utnytte alle hestene på en gang bla. pga begrensinger i batteriet. Det ble også sagt  av Tesla at "gamle modellen" P85 ikke kunne utnytte mer enn 420 hk pga. batteriet. P85D har samme batteri, så hvorfor skal den klare å hente ut så mye høyere effekt?

Tesla selv sier:
SitatVi gjengir motorenes maksimale effekt, hvilket er et krav fra EU, men for å gjøre det helt klart har vi nå også lagt til «battery limited HP». Dette er ikke et lovkrav, og resultatet påvirkes av en rekke variabler som ladestatus, temperatur også videre. Vi har valgt å offentliggjøre tallet for å imøtekomme ønsker fra våre kunder.

Tesla har med andre ord ikke brutt noen regler med å oppgi maksimal motor effekt. Det eneste som er merkelig er at de velger å oppgi maksimal effekt på P85D, men markedsfører de andre modellene med faktisk effekt. Dvs., straks etter P85D ble lansert "økte" også effekten på samtlige modeller. Det kom også opp motorkraft bak effekt betegnelsen. Bilen ble ikke trimmet, effekt ble bare oppgitt på en annen måte. Etter hvert ble det endret til faktisk effekt på alle modellene, men P85D ble stadig oppgitt med motorkraft. Når det står oppgitt Motorkraft på P85D, og det bare står effekt på de andre - bør man  kanskje skjønne at 700 hk dreier seg om noe annet enn effekt på hjulene.

Jeg tenker når det har vært nevnt i media før levering at 700 hk ikke er drivhjuls effekt, når man har diskutert det på nettet, og de andre modellene fikk "økt ytelse" uten at de ble raskere, og man igjen tok vekk motorkraft betengelsen på alle bilene etter uten om P85D - da har man hatt mange muligheter til å få det med seg at bilen ikke har den effekten på hjulene. Jeg har også sett at en del av de som klager nå har vært med i diskusjonen før bilene ble levert om de faktisk har 700 hk, så det er ikke noe nytt. Litt rart å klage 9 mnd etter de første bilene kom. Tempen ble også høy når 85D ble oppgradert fra 380 hk til 422, og når man kunne kjøpe L oppgradering til P85D.

Selv om bilen ikke gir 700 hk på en gang, så har den to motorer som yter rundt 400 hk og 200 hk hver for seg. På den måten kan bilen utnytte styrken og svakheten i de to motorene og få en bil som går som en kule. Man kan på den måten ikke sammenligne P85D med en tradisjonell bil med 700 hk bensin motor. Ser den drar fra det meste opp til 70-80 km/t - selv biler med på papiret kraftigere motor. Ikke minst har batteri, temperatur osv mye å si for effekten på en elbil. På en konvensjonell bil vil den ikke bli like påvirket av hvor mye bensin den har på tanken. Derfor kan man aldri direkte sammenligne ytelsen slik mange vil.

Til slutt vil jeg bare si at jeg føler med de som føler seg lurt. Det må være en utrolig kjip følelse. Jeg vil bare understreke at slett ikke alle har blitt lurt som de hevder. Kanskje bare noen få hvor selger har hevdet at det er på hjulene. Man må likevel bevise at man har blitt ført bak lyset, eller at Tesla velger å være snill. Blir spennende å følge saken.
Fremtiden er elektrisk.

Ferry

Hva er "motorkraft"? Hvordan defineres det begrepet, og hvordan er det relevant? Effekt oppgitt i kW eller hk fungerer jo flott i andre sammenhenger. Er det et begrep noen har funnet på for å tåkelegge saken?

kodalse

Motorkraft er såvidt jeg kan skjønne maksimal effekt ut fra motor uten hensyn til at batteriene kanskje ikke kan levere strøm til dette.

Omtrent som det "i gamle dager" var skille på hk målt i benk (effekt direkte ut av motoren) og på rulle (effekt målt direkte på hjulene etter tap i overføringer)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Speeder

Sitat fra: Mippen på tirsdag 03. november 2015, klokken 17:16
Utklippet under ble postet på Tesla delen av elbilforum...

Når det står oppgitt Motorkraft på P85D, og det bare står effekt på de andre - bør man  kanskje skjønne at 700 hk dreier seg om noe annet enn effekt på hjulene.

Jeg tenker når det har vært nevnt i media før levering at 700 hk ikke er drivhjuls effekt,

Til slutt vil jeg bare si at jeg føler med de som føler seg lurt. Det må være en utrolig kjip følelse. Jeg vil bare understreke at slett ikke alle har blitt lurt som de hevder. Kanskje bare noen få hvor selger har hevdet at det er på hjulene. Man må likevel bevise at man har blitt ført bak lyset, eller at Tesla velger å være snill. Blir spennende å følge saken.

Jeg kan ikke huske å ha sett noen påstå att det er effekt på drivhjulene. Bortsett fra deg da,gjentatte ganger.
Zoe 43kW

Mippen

Sitat fra: Ferry på tirsdag 03. november 2015, klokken 19:31
Hva er "motorkraft"? Hvordan defineres det begrepet, og hvordan er det relevant? Effekt oppgitt i kW eller hk fungerer jo flott i andre sammenhenger. Er det et begrep noen har funnet på for å tåkelegge saken?

Motorkraft er hvor mye motoren kan yte maksimalt. På en elbil kan gjerne motoren yte mer enn det batteriet, inverter osv kan klare å levere. Motoren er oppgitt at den kan yte 700 hk til sammen hvis den får nok strøm. Pr. i dag leverer ikke batteriet strøm nok til å kunne gi denne ytelsen samlet. Motorene kan i stedet yte opp mot maksimalt hver for seg. Siden de er elektrisk styrt skiftes det mellom motorene så raskt at det ikke er merkbart. Det gjør at man i stedet får en optimal fordeling av kraft og grep til å gi en hinsides akselrasjon. Selv om bilen ikke tar ut all effekten samlet har fortsatt motorene samme kraften.
Fremtiden er elektrisk.

Ferry

Sitat fra: kodalse på tirsdag 03. november 2015, klokken 19:52
Motorkraft er såvidt jeg kan skjønne maksimal effekt ut fra motor uten hensyn til at batteriene kanskje ikke kan levere strøm til dette.

Men kraft er IKKE det samme som effekt! I hvert fall ikke hvis vi snakker om de fysiske størrelsene kraft og effekt. ( https://no.wikipedia.org/wiki/Effekt https://no.wikipedia.org/wiki/Kraft ) Og når det diskuteres såpass konkrete ting som akselerasjon og effekt passer det ypperlig å bruke fysikk. En veldig hyppig diskusjon er hva som er "viktigst" av dreiemoment og effekt. Jeg kunne kanskje skjønt at det kunne vært stridens kjerne. Begrepet "motorkraft" gir ingen mening. Hvis det er effekt de mener, så burde de bruke nettopp det, effekt. Evt. kunne de spesifisere hva som må til for oppnå full effekt. Det er ikke vanskelig å skjønne at effekten er lavere når f.eks batteriet nærmer seg tomt, eller når det er veldig kaldt. Alle fossilbilister kjenner disse egenskapene fra før.
Maksimaleffekt på elektromotorer er også et ganske flytende begrep. I korte tidsrom med tilgang på nok strøm så er det nesten ikke grenser for hva en elektromotor yter. I motsetning til en bensinmotor, som ikke yter mer enn oppgitt maks uansett hvor langt inn du trår pedalen eller hvor tung belastningen er.

514 kW (700 hk) fra et batteri på 85 eller 90 kWh er ikke spesielt hard belastning, ca. 6C. Batteriene som brukes på radiostyrte modeller orker opptil 130C. 85x130=11 MW, eller ca. 15.000 hk! Ikke helt relevant for elbil, da det er en annen batterikjemi. Men bare for å sette det hele i perspektiv.


Sitat
Omtrent som det "i gamle dager" var skille på hk målt i benk (effekt direkte ut av motoren) og på rulle (effekt målt direkte på hjulene etter tap i overføringer)

Da var det i hvert fall snakk om effekt i begge tilfeller, men målt på to forskjellige måter

Mippen

Alle snakker om HK. Man glemmer at dreiemomentet er viktig også. Tester viser at P85D leverer langt høyere dreiemoment enn oppgitt...
Fremtiden er elektrisk.

Ingeniøren

Sitat fra: Mippen på tirsdag 03. november 2015, klokken 23:38
Alle snakker om HK. Man glemmer at dreiemomentet er viktig også. Tester viser at P85D leverer langt høyere dreiemoment enn oppgitt...

Det er vel derfor Drive Unit ryker hele tida da  ???
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ferry

Har Tesla oppgitt feil dreiemoment da? Det er noe som skurrer når dreiemomentet er for høyt og effekten er for lav. Har de oppgitt én verdi for dreiemoment, eller viser de en kurve? Og er det oppgitt for motoren eller hjulakslingen? Effekt er produktet av dreiemoment og turtall, vet du to av størrelsene så kan du regne ut den tredje.

Griffel

#10
Sitat fra: Ferry på onsdag 04. november 2015, klokken 07:50
Har Tesla oppgitt feil dreiemoment da? Det er noe som skurrer når dreiemomentet er for høyt og effekten er for lav.
Saken er vel at dreimomentet kan leveres fra nær 0 opp til et turtall hvor effektbegrensningen setter inn, hvorefter momentet reduseres ettersom turtallet øker.
Litt mer detaljert her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24449.msg418038.html#msg418038
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mippen

#11
Denne testen ble utført ganske tidlig etter de første bilene ble levert i USA. Her ser man at effekten på hjulene i hk er lav men dreiemomentet er langt høyere enn oppgitt (1171 Nm). http://www.dragtimes.com/blog/tesla-model-s-p85d-shocks-the-dyno-with-864-ft-lbs-of-torque
Fremtiden er elektrisk.

Ferry

Vi snakker kanskje litt forbi hverandre, men poenget mitt er at dreiemomentet kan ikke være for høyt samtidig som effekten er for lav. I hvert fall ikke ved samme turtall. Men det er selvfølgelig mulig at bilen yter mindre enn 700 hk ved f.eks 6000 RPM, og at den gir skyhøyt dreiemoment ved f.eks 500 RPM. Dreiemoment alene kan ikke akselerere bilen. 1000 Nm ved 0 RPM er 0 watt.

Mippen

#13
Det er helt riktig. Nå vet ikke jeg turtallet effekten er høyest, men dreiemomentet smeller til før energi måleren i bilen står på maks. Mellom 4 og 500 hk og et sinnsykt dreiemoment er uansett nok til å flytte bilen ganske kjapt. Bilen har ganske høy effekt nede i registeret også, men den kurven stiger ikke like bratt som dreiemomentet, og når effekten er på maks faller dreiemomentet kjapt.
Fremtiden er elektrisk.

Elbil fundamentalist

Det blir også hele tiden gjengitt at prisforskjellen mellom P85D og S85D er å se på som tapte penger, bortkastet. Ett beløp som Tesla burde erstatte.

Hvis så er tilfelle så må det være mange av disse foreløpig 80 i kø hos forbrukerrådet, P85D eieren som er villig å bytte likt mot likt med min S85D? Hvis det er mange nok S85D eiere som er villig til å gjøre det samme, så kan vi Tesla eiere løses dette oss i mellom uten å blande inn Tesla. Snakk om sammensveiset gjeng ;D  Kanskje vi begynner å hilse på hverandre igjen i trafikken også??

Min er loaded med utstyr 7 seter tech, hifi pano dbl.lader vinter pk. luft etc. Du kan gjerne beholde 21" ved bytte om det er viktig. Jeg foretrekker 19"

Mange fordeler:
* Slipper å fremstå som en deppa "CP85DOWW" eier, Bli heller ett frisk pust. Vær heller en glad S85D eier  ;D
* Med en S85D slipper du å forsvare deg ovenfor alle som ikke har sympati for HK problemet,  fremstå som en vinner!! Du slipper "offerrollen" mange synes er patetisk.
* Billigere forsikring
* Slipper den store DU'n med har mye problemer...
* Lenger rekkevidde
* Diskret, men like RÅ (ubetydelige forskjeller blir det påstått)

Alt dette tilbyr jeg uten å kreve mellomlegg, så da er det vel bare å kline til...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA