Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Facelift.

Startet av Teslanewbie, mandag 07. desember 2015, klokken 20:07

« forrige - neste »

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Nasse

Er nesten litt stolt over at vi kom til ca 475 Hk i tråden

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17235.0.html

for gaaaanske lenge siden....

Regner det som innafor  8)

Teslanewbie

Sitat fra: Nasse på tirsdag 03. november 2015, klokken 14:45
Er nesten litt stolt over at vi kom til ca 475 Hk i tråden

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17235.0.html

for gaaaanske lenge siden....

Regner det som innafor  8)

Ja, leste tråden som du publiserte 1 år siden, du estimerte 475 HK, godt jobbet!

da mangler det 230 hk, hvordan kompenserer tesla dette? Betaler de tilbake 150 000kr?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Espen Hugaas Andersen

#3
Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 03. november 2015, klokken 14:47da mangler det 230 hk, hvordan kompenserer tesla dette? Betaler de tilbake 150 000kr?
Det blir neppe aktuelt med kompensasjon. Da må det i så fall kun være snakk om noen av de første kundene som kanskje ikke ble informert godt nok at det var snakk om motoreffekt.

(Og da vil jeg egentlig det er mer aktuelt med tilbakekjøp. Tesla kan i teorien tjene penger på å kjøpe tilbake P85D i Norge til orginal pris i kroner og deretter selge de andre steder i Europa med pris basert på ny dollarkurs.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sjøhyene

Hvorfor gjorde Tesla dette?? Denne saken er jo nødt til å skade kredibiliteten ganske kraftig. Så lite å tjene og så mye å tape.
Og hvordan har de latt det dure å gå i så lang tid uten å vise noe som helst respekt for kundene sine. Helt utrolig talentløst. Hvis ikke noen hoder ruller innad i organisasjonen nå så skjønner jeg ingenting.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Nasse

#5
Utregningene var det flere som bidro til - men det var gøy å ha satt riktig tall ;D

En ting er jeg ganske sikker på - og det er at Tesla har forstått at også å oppgi effekttall for motorene hver for seg (og samlet for den del) kan gi erstatningsplikt. Kun ved å oppgi effekten til batteri og motorer sammen kan de unngå å villede kundene.
Tesla hadde aldri endret dette, dersom de trodde de gamle måtene å kommunisere Hk på var ok ift ulike forbrukerrettigheter rundtom.

Derfor tror jeg både kunder med oppgitte 691Hk og oppgitte 469Hk + 231Hk kan forvente seg kompensasjon eller tilbakekjøp. Jeg har egentlig ikke så stor tro på tilbakekjøp, fordi jeg tror de vil måtte gjøre dette likt overalt - også i USA...

I det minste tror jeg alle vil bli tilbudt idiotfart-oppgradering gratis.

Sandvika

Gamle tall
P85D 692hk 
85D 428hk
= 264hk 

Nye tall
P85D 469hk 
85D 422hk     
= 47hk

Hvordan har det seg at disse 47hk er nok til å utgjøre 1 sekund forskjell på 0-100?



Nasse

#7
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 03. november 2015, klokken 15:06
Gamle tall
P85D 692hk 
85D 428hk
= 264hk 

Nye tall
P85D 469hk 
85D 422hk     
= 47hk

Hvordan har det seg at disse 47hk er nok til å utgjøre 1 sekund forskjell på 0-100?

Hemmeligheten til aksellerasjonen er ikke maks effekt, men maks moment.

Ved å kunne yte mer moment kommer 1 sek ganske greit

EDIT: Tar du en kikk i linken i post nr 2 finner du effektkurver, momentkurver og "cut-off" ved maks effekt. Du vil se at du kan hente ut maks effekt (931Nm) ganske langt opp i turtall/hastighet.

weld77

Bare se på effektmåleren i bilen - når aksellereasjonen er på sitt kraftigste (dvs 0-50 sånn ca) så har ennå ikke effektmåleren nådd toppnivået.

Dreiemomentet er "konstant" opp til et gitt turtall (og følgelig en gitt hastighet siden bilen kun har 1 gir). Over dette er effekten "konstant", turtallet øker fortsatt og da avtar følgelig dreiemomentet.

Sjøhyene

Sitat fra: Sandvika på tirsdag 03. november 2015, klokken 15:06
Gamle tall
P85D 692hk 
85D 428hk
= 264hk 

Nye tall
P85D 469hk 
85D 422hk     
= 47hk

Hvordan har det seg at disse 47hk er nok til å utgjøre 1 sekund forskjell på 0-100?

Så en ting som jeg tenker kun vært rettferdig er hvis man tok den originale pris differansen mellom P85D og 85D og delte den på ca 5 (264/47= ca 5).
Og deretter betalte tilbake til alle P85D kunder det de har betalt for mye, altså 4/5 * (pris differansen).
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Cookie Monster

Sitat fra: Sandvika på tirsdag 03. november 2015, klokken 15:06
Gamle tall
P85D 692hk 
85D 428hk
= 264hk 

Nye tall
P85D 469hk 
85D 422hk     
= 47hk

Hvordan har det seg at disse 47hk er nok til å utgjøre 1 sekund forskjell på 0-100?

Som de andre sier her er det mer moment i bånn pga en større motor som er hovedårsaken til det. Men forskjellen er ikke 1 sekund. Siden P85D er oppitt med 1 ft rollout noe 85D ikke er. Så er forskjellen ca 0.7 sek :P
2015 P85D

Teslanewbie

#11
Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 03. november 2015, klokken 15:32
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 03. november 2015, klokken 15:06
Gamle tall
P85D 692hk 
85D 428hk
= 264hk 

Nye tall
P85D 469hk 
85D 422hk     
= 47hk

Hvordan har det seg at disse 47hk er nok til å utgjøre 1 sekund forskjell på 0-100?

Som de andre sier her er det mer moment i bånn pga en større motor som er hovedårsaken til det. Men forskjellen er ikke 1 sekund. Siden P85D er oppitt med 1 ft rollout noe 85D ikke er. Så er forskjellen ca 0.7 sek :P

Det er 0.4 s differanse mellom p85d og 85d 0-60mph uten rollout? Eller leser jeg denne feil?


P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Cookie Monster

Det tallet må være med 1ft rollout for 85D. Har ikke sett noe vbox målinger for 85D som har klart 0-60mph på 3.86 uten å benytte 1 ft rollout.

Den ligger på 4.2 sek til 60 mph eller 4.4 til 100km/t slik som den er oppgitt uten rollout :)
2015 P85D

Bjørn

Måtte gjengi denne kommentaren fra en fyr på vg's kommentarside.. veldig bra! ;D :

Dette er jo noe forbasket tøv fra Tesla..."battery limited HP"?! Tror de virkelig kundene er mest interessert i antallet hestekrefter/kilowatt motoren KAN yte, uavhengig av begrensningene som måtte ligge i feks batteriet?
OK.. en bensinmotor kan dermed oppgis å yte 700 hk også, med et lite forbehold: hvis man ikke fyller nitrometan, så gir den kun 250hk. Såkalt "fluid limited HP".

bobobrix

Nå føler jeg meg på en måte ført bak lyset av tesla, samt at jeg antar at forsikringsselskapene bruker 700HK som et av kriteriene til og fastsette prisen på forsikringspremien.   >:(

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA