Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Calling P85D owners world-wide

Startet av Panduck, mandag 07. desember 2015, klokken 13:17

« forrige - neste »

Panduck

(dette er delvis nevnt i spør Arctic Roads tråden, men ettersom den tråden skal være for spørsmål, og dette punktet er mer ment for debatt, tar jeg det her)

Fikk "suggested post" i facebook feeden min. Der står det rett og slett "Utvidet ladetilbud fra Arctic Roads!" under et kart med masse ladepunkter tegnet inn i Norge og resten av skandinavia.

"Kraftig utvidelse i Artic Roads Ladetilbud!" kan ikke vel ikke være mer misledende. Det er ingen info som tilsier at de punktene som er plottet inn, faktisk er ladere som for det meste tilhører andre selskap, som AR (jeg kan ta feil, men det ville overraske meg om det var tilfellet) ikke har noen avtale med. Artiklen under beskriver hvordan AR nå gir "opp til 1500kr i refusjon for bruk av andre operatører sine ladere". At det er DISSE laderene som er plottet inn, opplyses ikke. Det står at man må søke om refusjon, nøyaktige kriterier for å få dette, oppgis ikke.

Hva Fortum og Grønn Kontakt (og andre) synes om dette stuntet, skulle vært artig å vite. Det kan da umulig være greit at AR bruker deres ladere som et salgsargumet for sitt eget abo.

Dette virker som råttent spill fra AR sin side, og det virker ekstremt desperat. AR er et selskap av store ord og lite handling, og nå spiller de altså på innsatsen til andre firma i et forsøk på å få det til å virke som om de er langt mer enn det faktisk er. Ingen firma snakker så mye om hvor mange ladere de skal ha oppe relativt snart, få gjør så lite. Det er rett og slett tragisk.

svingen

Er ikke så aktiv på /
Facebook men står litt info her http://arcticroads.com/nyheter/kraftig-utvidelse-i-arctic-roads-ladetilbud/ står rimelig klart der att det er på andre ladestasjoner. Er jo veldig god nyhet får de få kundene som har avtale med AR. Og blir jo mere salg får grønn kontakt/fortum. Syns kanskje det ikke var så dumt jeg. Spørsmålet er mere om AR har penger til å betale ut. Men dem satser vel mere på nye medlemmer pga det her og få som faktisk krevere refusjon? Dem burde jo fikset roaming avtale men de vil de jo ikke pga da er jo ting litt får enkelt vil jeg tro. (Ser jo hvor få som faktisk skriver slik når toget er forsinket osv)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

AmocoCadiz

Reagerer i utgangspunkt også på denne "forretningsmodellen", er litt "gjøkunge" over det.
Andre har også påpekt ut i fra de meget svake regnskapstallene fra AR, at de kanskje ikke har likviditet til å refundere disse beløpene....
Hadde vært interessant å vite om det foreligger noe offisielt samarbeid/henvendelse til Fortum og GK om bruk og refusjon av deres ladere, ikke at de nødvendligvis har noe å bety for dem, de får jo sine minuttpris inntekter.

Til sist kan jeg ikke se bort fra at dette var AR sin kuvending i å tilby anstendig minuttpris gjennom bruk av andres hurtigladere....!

Ole Henrik Hannisdahl

Hei,

Som Arctic Roads selv presiserer, er dette tilbudet noe AR står for helt selv. Vi har ingen avtale med AR av noe slag. Om AR ønsker å refundere sine kunder for ladinger i vårt nett, står de naturlig nok helt fritt til det.

Mvh Ole Henrik
Daglig leder, Grønn Kontakt.

v-i-c

Dersom Arctic Roads vil bygge ut en ladeinfrastruktur som jeg bruke til å lade min bil med på en måte som passer meg (full tank på 30 min) og samtidig har en dekning/spredning på ladestasjonene slik at jeg får ladet når jeg har et behov, samt kan tilby dette til en pris jeg finner rimlig, så kan det bli aktuelt å bli kunde hos Arctic Roads.

Nå vet jeg ikke om Arctic Roads vil bygge ut AC43kW som jeg for øyeblikket bruker!!
Prisen er ikke ok nå fordi ladestasjonenen ikke ligger der jeg har bruk for dem.

Det hadde vært hygelig med en hurtigladerstasjon mellom Kiwi Asker og Kiwi Sandefjord, da jeg jobber i Oslo og har familie i Vestfold og ikke kan lade på jobb.

Vil Arctic Roads sette opp en hurtigladerstasjon i nærheten av Holmestand som jeg kan hurtiglade på dvs AC43kW så vil de dekke et behov jeg av og til har.

Kiwi fjernet hurtigladeren jeg kunne bruke i Holmestrad og plasserte den i Oslo ved Kiwi Mølla.

Risikoen for bot (om en skulle på WC) ved Kiwi i Oslo sentrum er stor så jeg prøver å unngå disse.

Jeg oppfordrer både Arctic Roads, Fortum og GK til å bygge ut et hurtiglader tilbud alle kan ha nytte av.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

fredag

Sitat fra: v-i-c på fredag 13. november 2015, klokken 16:36
Dersom Arctic Roads vil bygge ut en ladeinfrastruktur som jeg bruke til å lade min bil med på en måte som passer meg (full tank på 30 min) og samtidig har en dekning/spredning på ladestasjonene slik at jeg får ladet når jeg har et behov, samt kan tilby dette til en pris jeg finner rimlig, så kan det bli aktuelt å bli kunde hos Arctic Roads.

Da husker du kanskje ikke hvordan Arctic Roads (tid Ishavsveien) vant anbud for subsidier for utbygging av hurtigladere i bla Vestfold i 2012, men lot være å bygge ut hurtigladere i årevis, og dermed samtidig blokkerte utbygging av hurtigladere i dette området i lang, lang tid? På grunn av dette var det feks først i sommer - 2015 - at det kom på plass hurtigladere på Brokelandsheia og Grelland.

Og synes du virkelig prissettingen deres er til beste for elbilismen i Norge? Jeg tror det er mye bedre for elbilismen med leverandører som tar betalt pr påbegynt minutt enn leverandører som krever betalt pr påbegynt måned. Tenk om parkeringsplasser skulle begynne å kreve betalt pr påbegynt måned. Eller om man måtte betale månedskort i alle bomstasjoner som man passerte.

Litt nyere elbil-historie:

http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3350-ishavsveien-dropper-tidsfrist
http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3343-krav-ha-hurtigladestasjonene-klare-innen-et-halvt-ar

Sitat fra: v-i-c på fredag 13. november 2015, klokken 16:36
Nå vet jeg ikke om Arctic Roads vil bygge ut AC43kW som jeg for øyeblikket bruker!!

Nei, det kommer de ikke til å gjøre, ifølge TU:

http://www.tu.no/industri/2015/11/12/na-kan-du-lade-elbiler-mer-enn-dobbelt-sa-raskt
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

v-i-c

Nå kjøpte jeg min elbil august 2015, hva som har skjed før det vet jeg ikke beklager .....

Jeg har kjøpt en bil som benytter AC43kW som enkelte muligens har fått med seg  :) :) :) :) :)

Jeg tok meg en tur til "supper laderen" omtalt i

http://www.tu.no/industri/2015/11/12/na-kan-du-lade-elbiler-mer-enn-dobbelt-sa-raskt

idag.

Fra et teknisk perspektiv liker jeg denne.
CSS kablene hadde 70 mm2 tversnitt på DC
Den gamle japanske standard var oppsatt med 35 mm2 tversnitt på DC
Og AC43kW hadde 5x16

Her var det både AC22kW som et type2 ladehull og AC43kW med fast kabel.

AC43kW leverte slik den skulle og prisen var akseptabel dvs de tok ikke betalt for ladning.

Tok meg en tur innom Kiwi Drøbak som er nærmest hurtiglader (DC regner jeg ikke med da jeg ikke kan bruke dem)
Her var Kontakten på AC ødelagt uten at dette var markert på ladekartet men telefondamene viste om feilen. Så her har internkontrollen til Fortum sviktet.

Om Arctic Roads setter opp godt vedlikeholdet ladestasjoner med nok kapasitet slik at en slipper ladekø og ladestasjonene ligger der jeg trenger dem. Kan det bli aktuelt å bli kunde hos dem.
Nå har jeg fri ladning hos Fortum. Det er da ikke så stor forskjell mellom 2500 pr år som fortum skal ha og 3750 til Arctic Roads. Foreløpig Har Fortum et klart bedre tilbud. Grønn Kontakt er helt uaktuelle da de av prinsipp nekter å selge den ladetjenesten jeg ønsker å kjøpe.

Når det gjelder Fokserød i Vestfold så venter vi fremdels på en hurtiglader der som kan levere det produktet jeg trenger

Jeg er usikre på selskapet Arctic Roads spesielt synes jeg det lukter av artikkelen i tu.

Denne artikelen ser ut til å være skrevet av et PR-byrå på oppdrag fra Arctic Roads
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Taffelman

Ser på hjemmesiden til AR at de skal bygge ut 388 ladesteder med 2-8 hurtigladere pr sted innen 2018.

Dvs. ca en ny hurtiglader pr dag, hver dag hele uken inkl. helger, helligdager og ferier, frem til 2018.

Hva koster et ladested med minst to hurtigladere, anleggsarbeider, nettilkobling/oppgradering av trafo, kjøp/leie av eiendom, utvidet administrasjon/support etc.. minimum en million?

Hvor er de finansielle musklene for å investere nær en halv milliard de neste to årene? 
Selskapet har en inntekt på nivå med en enkelt konsulent, men med tilsvarende stort underskudd og en halv million i negativ egenkapital.

Håper Enova har fått inn anbud fra aktører med litt sterkere ryggrad.
X75D
TM3 LR AWD

Panduck

Ja, for mens AR snakker om hva de skal ha på plass, uten å demonstrere noen form for vilje til å gjennomføre dette annet å komme med "spill for galleriet", fortsetter Fortum å bygge ut et relativt omfattende ladenett som de fleste, med unntak av v-i-c, nok er godt fornøyd med.

I dag ble 2xChademo/CCS og 2x22kW AC annonsert i Bø, og jeg kan utvide kartet med "område nåbart uten ekstrem rekkeviddeangst" ytteligere.

AR, dere bør holde kjeft om hvilke "store fremtidsplaner" dere har. Før dere viser noe konkret (og da snakker vi om mer enn en 120kW lader på et sted det allerede var godt med ladere fra før), er det kun luftslott dere prøver å selge oss.

v-i-c

Sitat fra: Panduck på lørdag 14. november 2015, klokken 10:11
Ja, for mens AR snakker om hva de skal ha på plass, uten å demonstrere noen form for vilje til å gjennomføre dette annet å komme med "spill for galleriet", fortsetter Fortum å bygge ut et relativt omfattende ladenett som de fleste, med unntak av v-i-c, nok er godt fornøyd med.

Jeg er kunde hos Fortum og er fornøyd med dem som levrandør av ladetjenester.
Fortum er eneste ladetilbyder som sammen med samarbeidspartnere (som Kiwi, Renault og noen flere) har bygd ut et omfadende nett med ladestasjoner som gir den ladetjensten (AC43kW) jeg trenger. Men selfølgelig må man si i fra om det er ting en er misfornøyd med.

Jeg er usikker på i hvilken grad Fortum vil opprettholde et ladetilbud(AC43kW) i den perioden jeg har min nuværede bil. Derfor synes jeg det er fint om andre ladetilbydere også bygger ut et ladetilbud jeg kan benytte.
Om AR vil klare å bygge ut et nett like omfattende som Fortum sitt nåværende slik at jeg en gang i fremtiden velger et årskort fra AR fremfor Fortum vet jeg ikke.

Naturlig nok er det for meg AC43kW som er av interesse frem til jeg bytter bil.

-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

jkirkebo

Sitat fra: Taffelman på lørdag 14. november 2015, klokken 01:50
Ser på hjemmesiden til AR at de skal bygge ut 388 ladesteder med 2-8 hurtigladere pr sted innen 2018.

Dvs. ca en ny hurtiglader pr dag, hver dag hele uken inkl. helger, helligdager og ferier, frem til 2018.

Hva koster et ladested med minst to hurtigladere, anleggsarbeider, nettilkobling/oppgradering av trafo, kjøp/leie av eiendom, utvidet administrasjon/support etc.. minimum en million?

Hvis jeg husker korrekt fra byggingen av Vestby er tallet 1,8 millioner for selve byggingen. Det var uten prosjekteringsarbeidet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fredag

Sitat fra: Taffelman på lørdag 14. november 2015, klokken 01:50
Håper Enova har fått inn anbud fra aktører med litt sterkere ryggrad.

Enova har lagt opp anbudsrunden slik at laveste anbud vinner. Dermed er det vel tilnærmet garantert at vi kommer til å få det kvalitetsmessig dårligste ladetilbudet som kjøpes kan.

I mellomtiden, så bygges det slike hurtigladestasjoner i Nederland, med tak og kvalitets-hurtigladere fra ABB:





Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Øyvind.h

Det så plasskrevende ut! For meg må jeg uansett si at den mest åpenbare feilen ladeaktørene gjør er å spare seg til fant.

De bør sette opp minst 10-12 ladere på hver plass. Måten det opereres på nå skader elbilens renommé.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

v-i-c

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 14. november 2015, klokken 11:26
Sitat fra: Taffelman på lørdag 14. november 2015, klokken 01:50
Ser på hjemmesiden til AR at de skal bygge ut 388 ladesteder med 2-8 hurtigladere pr sted innen 2018.

Dvs. ca en ny hurtiglader pr dag, hver dag hele uken inkl. helger, helligdager og ferier, frem til 2018.

Hva koster et ladested med minst to hurtigladere, anleggsarbeider, nettilkobling/oppgradering av trafo, kjøp/leie av eiendom, utvidet administrasjon/support etc.. minimum en million?

Hvis jeg husker korrekt fra byggingen av Vestby er tallet 1,8 millioner for selve byggingen. Det var uten prosjekteringsarbeidet.

Da blir den totale investeringen hvis en regner 2 mill per sted under 800 mill.
Vet noen hvordan AR har tenkt å fremskaffe mellom 500 og 800 mill?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

leafnor

Sitat fra: v-i-c på lørdag 14. november 2015, klokken 11:59
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 14. november 2015, klokken 11:26
Sitat fra: Taffelman på lørdag 14. november 2015, klokken 01:50
Ser på hjemmesiden til AR at de skal bygge ut 388 ladesteder med 2-8 hurtigladere pr sted innen 2018.

Dvs. ca en ny hurtiglader pr dag, hver dag hele uken inkl. helger, helligdager og ferier, frem til 2018.

Hva koster et ladested med minst to hurtigladere, anleggsarbeider, nettilkobling/oppgradering av trafo, kjøp/leie av eiendom, utvidet administrasjon/support etc.. minimum en million?

Hvis jeg husker korrekt fra byggingen av Vestby er tallet 1,8 millioner for selve byggingen. Det var uten prosjekteringsarbeidet.

Da blir den totale investeringen hvis en regner 2 mill per sted under 800 mill.
Vet noen hvordan AR har tenkt å fremskaffe mellom 500 og 800 mill?
Snart 100.000 EL-biler, og med en eller annen form for EL-bilskatt kan ENOVA snart gi 8000,- fra hver EL-bileier og dekke utbyggingen.  ;)
Leaf 2012/Aug 160.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA