Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av Torpedo Ted, mandag 07. desember 2015, klokken 10:23

« forrige - neste »

dosmont

Hvis de absolutt må sette opp superladere ved flyplasser og kjøpesenter, så må de sette opp mang 22kw ladere, og sette tidsbegrensning på superladerne.
Kunne vært et skam deg lys på de som står ferdigladet :D
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Andrewas

Sitat fra: weld77 på onsdag 16. desember 2015, klokken 14:56
Sitat fra: fredag på onsdag 16. desember 2015, klokken 14:47
Problemet i Amsterdam er at taxiene i tillegg bruker superchargerne, og at de holder av ladestolper til hverandre...
...
I Amsterdam er det også satt opp egen superlader for taxi'ene - mener å ha lest at denne er plassert på venteområdet for taxier. Det ser dessverre ikke ut til å hindre taxisjåførene fra å ta for seg av vanlig superlader. Hvordan er det i Trondheim? Der er det superlader ganske nært flyplassen? Er det mange nok teslataxier til å være et problem?

Hadde selv desperat bruk for superlader v Gardermoen nylig. Kom fra Sverige. For dårlig tid til å lade fullt nok på Solli og dermed ikke nok strøm til å kunne kjøre Solli-OSL-Asker. Barn som skulle hentes på flyplassen måtte derfor i all hast hentes av en slektning.

Jeg er veldig for en form for "skammens lys" på laderne. F.eks. at det røde lyset inni ladestolpen (lyser TESLA i dag) kunne begynt å blinke når bilen som er tilkoblet ikke lenger lader.

Noen direkte visning av hvor mange % den enkelte har nådd tror jeg blir negativt. Noen skal til steder der de ikke får ladet og trenger å tyne ladingen opp mot 100% og trenger ikke kjeft fra en som venter og som synes det burde være nok med 60%.
Sig 174 P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter. Veldig fornøyd m bilen.

Nuvolari

Sitat fra: Andrewas på torsdag 17. desember 2015, klokken 12:25
Sitat fra: weld77 på onsdag 16. desember 2015, klokken 14:56
Sitat fra: fredag på onsdag 16. desember 2015, klokken 14:47
Problemet i Amsterdam er at taxiene i tillegg bruker superchargerne, og at de holder av ladestolper til hverandre...
...
I Amsterdam er det også satt opp egen superlader for taxi'ene - mener å ha lest at denne er plassert på venteområdet for taxier. Det ser dessverre ikke ut til å hindre taxisjåførene fra å ta for seg av vanlig superlader. Hvordan er det i Trondheim? Der er det superlader ganske nært flyplassen? Er det mange nok teslataxier til å være et problem?

Hadde selv desperat bruk for superlader v Gardermoen nylig. Kom fra Sverige. For dårlig tid til å lade fullt nok på Solli og dermed ikke nok strøm til å kunne kjøre Solli-OSL-Asker. Barn som skulle hentes på flyplassen måtte derfor i all hast hentes av en slektning.

Jeg er veldig for en form for "skammens lys" på laderne. F.eks. at det røde lyset inni ladestolpen (lyser TESLA i dag) kunne begynt å blinke når bilen som er tilkoblet ikke lenger lader.

Noen direkte visning av hvor mange % den enkelte har nådd tror jeg blir negativt. Noen skal til steder der de ikke får ladet og trenger å tyne ladingen opp mot 100% og trenger ikke kjeft fra en som venter og som synes det burde være nok med 60%.

Det finnes Chademo på McDonald's v Gardemoen. Adapter selges på Finn til 3000,-
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

sturle

Sitat fra: satheesh.net på onsdag 16. desember 2015, klokken 08:53
Det er korrekt som sigurdi skriver. Tesla har ikke noen umiddelbar plan om å ha en SC mellom Oslo og Gardermoen. Primært fordi de frykter at alle næringsbiler (ref. taxi) ville okkupert disse i stor skala. Også andre som budbiler, Uber-taxi, etc.
Eg tvilar på at det er eit reelt problem.  Kor ofte køyrer ein taxi tom mellom Oslo og Gardermoen?  Eg kan tenkje meg at folk som tek taxi gjer det for å rekke eit fly eller eit møte, og då høver det dårleg å lade ein halvtime.  Å køyre til Kløfta frå anten Oslo eller Gardermoen for å lade, er ein omveg.  Om det er mange Tesla-taxiar i Oslo, forstår eg ikkje kvifor dei ikkje kjøper seg ein på Gardermoen.   Det må då løne seg på sikt?

Superladaren nær Schönefeld i Berlin er forresten knytt til eit servicecenter.  Det er komme opp andre superladarar, ein rett sør for Berlin, og ein nær Lübben på veg mellom Berlin og Dresden, slik at servicesenteret kan ha ladaren sin til eige bruk.  Dei andre er eit godt stykkje frå flyplassen.

BMW850

Ihverfall god dekning her (Porsgrunn). Avstand 2 og 50 km til Telemarksporten og Brokelandsheia :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

sigurdi

#95
Sitat fra: sturle på torsdag 17. desember 2015, klokken 18:40
Sitat fra: satheesh.net på onsdag 16. desember 2015, klokken 08:53
Det er korrekt som sigurdi skriver. Tesla har ikke noen umiddelbar plan om å ha en SC mellom Oslo og Gardermoen. Primært fordi de frykter at alle næringsbiler (ref. taxi) ville okkupert disse i stor skala. Også andre som budbiler, Uber-taxi, etc.
Eg tvilar på at det er eit reelt problem.  Kor ofte køyrer ein taxi tom mellom Oslo og Gardermoen?  Eg kan tenkje meg at folk som tek taxi gjer det for å rekke eit fly eller eit møte, og då høver det dårleg å lade ein halvtime.  Å køyre til Kløfta frå anten Oslo eller Gardermoen for å lade, er ein omveg.  Om det er mange Tesla-taxiar i Oslo, forstår eg ikkje kvifor dei ikkje kjøper seg ein på Gardermoen.   Det må då løne seg på sikt?

Superladaren nær Schönefeld i Berlin er forresten knytt til eit servicecenter.  Det er komme opp andre superladarar, ein rett sør for Berlin, og ein nær Lübben på veg mellom Berlin og Dresden, slik at servicesenteret kan ha ladaren sin til eige bruk.  Dei andre er eit godt stykkje frå flyplassen.

Med en superlader mellom Oslo og Gardemoen hadde jeg selv prøvd å fått meg et Taxi løyve.
Kjørt opp til Gardemoen stilt meg i taxi kø - kjørt kunde ut til lokasjon x kjørt tilbake og ladet opp på SC på veien, ny kø, ny kunde og tjent gode penger - kjøre Taxi uten drivstoff utgifter må jo være digg.
Men hadde blitt en Model X 90D slik at en kunne klart seg med å lade til 80% og ikke ofte en får taxi turer som er lengre en 350km uten at kunde godtar en 10-15min pause om du sier fra før dere kjører. ;-)

Kan ikke svare for andre men selv har jeg tatt taxi fra Gardemoen når jeg jobbet i reisejobb med mye bagasje.
drasse bagasje på tog = totalt uaktuelt når en kan føre taxi på reiseregningen.

Men det betyr svært lite hva vi mener og tenker, når Tesla har sett tendensene i Norge har tatt et valg.
De så dette ganske tidlig og det blir bare mer og mer tydelig.

Vi brukerene kan egentlig takke seg selv, var innom Sollie for noen dager siden var 2-3 ledige plasser når jeg kom så måtte ta en delt ladebås.
Fikk full effekt med tanke på hvor mye strøm jeg hadde - sto i 10min for å ha nok buffer til å komme hjem og utføre ettermiddags kjøringen jeg hadde behov for.
Kjørte da vider og alle båsene var nå opptatt, bilen jeg delte bås med må ha ladet til 100%.
Godt mulig han hadde behof for å lade til 100% med hans kjøremønster - ikke vet jeg - Tesla vet. ;-)

Å lade bilen opp fra 80-100% som tar 1time+ og en sparer hele 10-15kr
Min tid er mer verdt en 10-15kr i timelønn - det er ivertfall 100% sikkert.

Samtidig så har de håpet at destinasjons laderene skulle være ferdig utviklet og begynt sin utrulling for 6-8 måneder siden.
Når hoteller, kjøpesenter og andre typiske overnatting og stoppesteder, for Tesla sjåfører blir teppebakket med 22kW ladere vil det også dekke endel av SC behovet i og rundt byer for vanlige private.

Amsterdam som mange tar opp så er det helt naturlig at de bruker SC når taxiene kjører på lengre oppdrag.

Samtidig så er det vel også konkurerende taxi selskap, som ikke har bygd opp egen infastrukturt på shipool, tror ikke det er monopol der bare at det skal være elektrisk for å komme inn på flyplass området.

Så er det en konkurent som har kjøpt 10-20 Teslaer er det naturlig at de okuperer SC i området nesten kontinuerlig, om de basserer all kjøring på lading her.

Samme vil skje på Gardemoen der det ikke er noe ladeinfrastruktut og Taxi næring som kan sammelignes med den som er i Amsterdam.
(Shipool taxi eier alle taxiene og har sjåfører som kjører, har de lite strøm bytter de bare bil)

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

jkirkebo

Sitat fra: sigurdi på søndag 20. desember 2015, klokken 12:06
Vi brukerene kan egentlig takke seg selv, var innom Sollie for noen dager siden var 2-3 ledige plasser når jeg kom så måtte ta en delt ladebås.
Fikk full effekt med tanke på hvor mye strøm jeg hadde - sto i 10min for å ha nok buffer til å komme hjem og utføre ettermiddags kjøringen jeg hadde behov for.
Kjørte da vider og alle båsene var nå opptatt, bilen jeg delte bås med må ha ladet til 100%.
Godt mulig han hadde behof for å lade til 100% med hans kjøremønster - ikke vet jeg - Tesla vet. ;-)

På Solli er det mange som blir stående lenge og lade ja, dette pga. at det er nesten 27 mil til Lillehammer. Vinterstid betyr det lading til minst 90% siden det høy fartsgrense på mye av strekningen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sigurdi

Sitat fra: jkirkebo på søndag 20. desember 2015, klokken 13:35
Sitat fra: sigurdi på søndag 20. desember 2015, klokken 12:06
Vi brukerene kan egentlig takke seg selv, var innom Sollie for noen dager siden var 2-3 ledige plasser når jeg kom så måtte ta en delt ladebås.
Fikk full effekt med tanke på hvor mye strøm jeg hadde - sto i 10min for å ha nok buffer til å komme hjem og utføre ettermiddags kjøringen jeg hadde behov for.
Kjørte da vider og alle båsene var nå opptatt, bilen jeg delte bås med må ha ladet til 100%.
Godt mulig han hadde behof for å lade til 100% med hans kjøremønster - ikke vet jeg - Tesla vet. ;-)

På Solli er det mange som blir stående lenge og lade ja, dette pga. at det er nesten 27 mil til Lillehammer. Vinterstid betyr det lading til minst 90% siden det høy fartsgrense på mye av strekningen.
Vi er nok litt forskjellige siden jeg heller stopper 20min på Chademo laderen på kløfta og lader, en å stå en time ekstra på Sollie.
(Er flere på veien oppover og mange av dem har mer en 1 Chademo)
Det koster meg 50kr og jeg får ladet opp de samme 15kWh som en time på Sollie (Fra 80-100%)

Synest det er viktig å støtte lade infastruktur som også kan være en god hjelp for oss på tur. 

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

LA-Thing

Noe off-topic, men ser ut som jeg har fått Superlader på parkeringsplassen min:

Ikke den raskeste, men 10A sikring begrenser vel effekten noe...

Appen har nå normalisert seg, var vel hickup i en transistor i Teslas server.
Drammen, Tesla Model S #2510

Muffinman



bengtove

2013 lyseblå Leaf Tekna (ute av mitt liv)
2016 TMS 70D Deep Blue
Bestilt M3 31.03.16

Jejl

Jeg teller 9 i år i Norge på kartet til Tesla.
Nå har vel omtrent halvparten av superladerne som har kommet til nå ikke blitt annonsert på forhånd, så jeg er optimist og tipper på 18 stk i år.

Avh

Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Tønsberg

Supercharger kartet til Tesla er opdatert.
Stemmer nå bedre med oversikten "i dag" og "2016".
https://www.teslamotors.com/no_NO/supercharger
Svart TMS 85 - Levert 6. mai 2014
Grå TM3 - Levert 20. mars 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA