Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av Torpedo Ted, mandag 07. desember 2015, klokken 10:23

« forrige - neste »

Tønsberg

Sitat fra: sigurdi på mandag 14. desember 2015, klokken 11:34
Lader i kløfta området kommer IKKE det var han veldig sikker på.
Som han sa det kan settes ut 20 SC stolper og alle vil være opptatt 24/7.
(Noen som da ser sitt snitt til å tjene en formue med å kjøre fra Gardemoen uten drivstoff kostnader)
Jeg skjønner ikke dette argumentet helt. Det er da SC ved andre flyplasser, som f.eks. Hamburg, Berlin, Amsterdam, København... Da er det vel fornuftig med ladere ved Oslo og Gardermoen. Dette gir vel økt interesse for Tesla biler. Burde kanskje heller ha vært en begrensning for de som bruker bilen som Taxi eller firmabil?
Svart TMS 85 - Levert 6. mai 2014
Grå TM3 - Levert 20. mars 2019

Cookie Monster

Synd at Taxi virksomhet skal ødelegge for hvor de bygger ut hvor det er behov. Bør komme begrensing på det så Taxier ikke får brukt de eller må betale helt andre priser som gjør det mer lukrativt for Taxiselskap å sette opp sine egne ladere.


2015 P85D

fredag

Sitat fra: dosmont på mandag 14. desember 2015, klokken 02:02
Men som Teslaansatt sa til meg, så trengs ikke chademo adapter lengre, da de nye ladestasjonene etter de nye reglene kom til å bli nødt til å tilby Teslas modifiserte type2 plugg, sammen med alle de andre standarene.

Dette er feil.

EU-direktivet krever at alle DC-hurtigladere i EU/EØS må tilby CCS Combo2, da dette er vedtatt som europeisk standard for DC-hurtigladere. De kan i tillegg tilby andre standarder, dersom de ønsker det, men som et minimum CCS være tilstede.

For AC-sakteladere er type2 valgt til europeisk standard, slik at Frankrike må slutte med sakteladestolper som kun tilbyr type3c, og Norge må slutte med nye ladestolper med kun schuko.

Dermed kan vi trygt regne med at alle nye elbil-modeller i Europa kommer med CCS for DC-hurtiglading istedet for Chademo. Og det hadde jo vært praktisk om Tesla også hadde CCS Combo2-kontakt på alle nye biler.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

twinpeaks

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 14. desember 2015, klokken 15:43
Synd at Taxi virksomhet skal ødelegge for hvor de bygger ut hvor det er behov.

Men er det virkelig behov for en lader mellom Oslo og Gardermoen? Nå sitter jeg her i Trondheim i en luksussituasjon med SuC rett sør og rett øst fra byen, men jeg ser utfordring heller i et kapasitetsproblem særlig på Lillehammer enn et reell behov for en SuC på Kløfta eller i nærheten av Oslo. For å løse kapasitetsproblemer kunne man etter mitt skjønn like god legge SuC til Hamar, Minnesund, Eidsvoll eller for min del til SeC i Brumunddalen for å sørge for at man har en alternative hvis det er kø på Lillehammer. I retning nord-øst fra Oslo ville jeg ut i fra kartet og fordeling av supercharger heller legger en til Torsby, slik at man kommer seg videre nordover mot Mora.
"Silberstreif", 85D, sølv metallic

weld77

Jeg har en liten hunch på at Tesla har oppdaget at SC blir "overforbrukt", dvs at folk lader selv om det ikke er nødvendig og at de derfor kvier seg en smule for å sette opp ladere nærme steder med svært mange biler, dvs Oslo. Jeg er også ganske så sikker på at en SC mellom Oslo og Gardermoen ville blitt tungt brukt av Taxier, og det er ikke helt trivielt å holde styr på om en gitt bil er Taxi eller ikke. Det er heller ikke i pakt med imaget/konseptet at det skal være begrensninger på bruk.

Jeg pratet forresten med en fyr på Solli for en tid tilbake. Han pendlet fra Oslo og til et sted i Østfold. Han hadde aldri ladet hjemme sa han...

jkirkebo

Sitat fra: twinpeaks på tirsdag 15. desember 2015, klokken 21:13
Men er det virkelig behov for en lader mellom Oslo og Gardermoen? Nå sitter jeg her i Trondheim i en luksussituasjon med SuC rett sør og rett øst fra byen, men jeg ser utfordring heller i et kapasitetsproblem særlig på Lillehammer enn et reell behov for en SuC på Kløfta eller i nærheten av Oslo. For å løse kapasitetsproblemer kunne man etter mitt skjønn like god legge SuC til Hamar, Minnesund, Eidsvoll eller for min del til SeC i Brumunddalen for å sørge for at man har en alternative hvis det er kø på Lillehammer. I retning nord-øst fra Oslo ville jeg ut i fra kartet og fordeling av supercharger heller legger en til Torsby, slik at man kommer seg videre nordover mot Mora.

Det er ikke kapasiteten på Lillehammer som er problemet men den store avstanden mellom Solli og Lillehammer (nesten 27 mil). 110-grense på mye av veien drar mye strøm, og har man en 70 og kjører midtvinters blir det fort veldig snaut. Det går også ut over kapasiteten på Lillehammer da man må lade helt opp for å være sikker på å komme frem.

I tillegg er det vanskelig å kjøre f.eks Lillehammer-Moss-Lillehammer på et møte, om man ikke får ladet i Moss.

Minnesund hadde vært en helt ok plassering. Men helst ikke lengre nord. Minnesund er også et knutepunkt der man kan kjøre til f.eks Gjøvik på vestsiden av Mjøsa (en vei jeg har kjørt med Leaf mange ganger).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sigurdi

Er jo noen lyspunkter da.

Eller hva med 12 ladepunkter på Valdresporten kro

https://www.facebook.com/Valdresporten-Kro-290458074455591/?fref=ts

Opp til flere ar stolpene har god tilgang for Model X med henger også - me like.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

satheesh.net

Sitat fra: Tønsberg på mandag 14. desember 2015, klokken 15:05
Sitat fra: sigurdi på mandag 14. desember 2015, klokken 11:34
Lader i kløfta området kommer IKKE det var han veldig sikker på.
Som han sa det kan settes ut 20 SC stolper og alle vil være opptatt 24/7.
(Noen som da ser sitt snitt til å tjene en formue med å kjøre fra Gardemoen uten drivstoff kostnader)
Jeg skjønner ikke dette argumentet helt. Det er da SC ved andre flyplasser, som f.eks. Hamburg, Berlin, Amsterdam, København... Da er det vel fornuftig med ladere ved Oslo og Gardermoen. Dette gir vel økt interesse for Tesla biler. Burde kanskje heller ha vært en begrensning for de som bruker bilen som Taxi eller firmabil?

Det er korrekt som sigurdi skriver. Tesla har ikke noen umiddelbar plan om å ha en SC mellom Oslo og Gardermoen. Primært fordi de frykter at alle næringsbiler (ref. taxi) ville okkupert disse i stor skala. Også andre som budbiler, Uber-taxi, etc.

Det var definitivt ingen problem og få opp ladere (tror nesten de hadde en lokasjon også) hvis de absolutt ville det.

Man kan ikke sammenlikne andre utenlandske byer med Oslo og Norge. Hvor mange biler er solgt i Danmark og Tyskland? De bilene som man ofte ser på SC rundtomkring er typisk en håndfull norskregistrerte og en og annen "lokal". Da prisen for en TMS (og TMX) fortsatt er stort sett fullt momsbelagt og ofte koster mer enn fossilbilene, er det ikke noen problem at Tesla bygger ut noen SC i nærheten av flyplasser eller andre større byer.

aness

Sitat fra: satheesh.net på onsdag 16. desember 2015, klokken 08:53
Sitat fra: Tønsberg på mandag 14. desember 2015, klokken 15:05
Sitat fra: sigurdi på mandag 14. desember 2015, klokken 11:34
Lader i kløfta området kommer IKKE det var han veldig sikker på.
Som han sa det kan settes ut 20 SC stolper og alle vil være opptatt 24/7.
(Noen som da ser sitt snitt til å tjene en formue med å kjøre fra Gardemoen uten drivstoff kostnader)
Jeg skjønner ikke dette argumentet helt. Det er da SC ved andre flyplasser, som f.eks. Hamburg, Berlin, Amsterdam, København... Da er det vel fornuftig med ladere ved Oslo og Gardermoen. Dette gir vel økt interesse for Tesla biler. Burde kanskje heller ha vært en begrensning for de som bruker bilen som Taxi eller firmabil?

Det er korrekt som sigurdi skriver. Tesla har ikke noen umiddelbar plan om å ha en SC mellom Oslo og Gardermoen. Primært fordi de frykter at alle næringsbiler (ref. taxi) ville okkupert disse i stor skala. Også andre som budbiler, Uber-taxi, etc.

Det var definitivt ingen problem og få opp ladere (tror nesten de hadde en lokasjon også) hvis de absolutt ville det.

Man kan ikke sammenlikne andre utenlandske byer med Oslo og Norge. Hvor mange biler er solgt i Danmark og Tyskland? De bilene som man ofte ser på SC rundtomkring er typisk en håndfull norskregistrerte og en og annen "lokal". Da prisen for en TMS (og TMX) fortsatt er stort sett fullt momsbelagt og ofte koster mer enn fossilbilene, er det ikke noen problem at Tesla bygger ut noen SC i nærheten av flyplasser eller andre større byer.

Du kan sammenligne med Amsterdam, der har de solgt over hundre Model S som Taxi og det var godt synlig på superladeren da jeg var innom der tidligere i år.

weld77

Og 100 taxier i et urbant område genererer et helt annet ladebehov enn 100 privatbiler som hurtiglader nå og da. En Tesla som går som Taxi i Oslo ville sannsynligvis hurtiglade omtrent en gang i døgnet dersom muligheten var der. La oss gjøre et lite overslag på baksiden av en konvolutt:

100 tesla-taxier som i snitt lader annenhvert døgn. Lader 60% av batterikapasiteten, eller ca 45kWh. La oss si 1 kroner pr kWh for å ta litt høyde for ladetap etc. Da koster hver eneste bil 2250 kroner i året bare i direkte variable strømkostnader. I tillegg kommer et betydelig bidrag til økt kapasitetsbehov siden det ville stå mange av sorten på SC til enhver tid. Det utløser unødvendig store investeringskostnader og enda høyere effektavgift.

Tipper en Taxi vil superlade mer i løpet av noen få uker enn hva en gjennomsnittelig privat-Tesla gjør på et helt år.

Torpedo Ted

At Tesla lar være å bygge ut Superchargere i områder hvor det er naturlig med en lader, men er fare for "misbruk" blir for dumt.

Hele poenget med et superladernettverk er at det skal bli problemfritt å kjøre Elbil. Det virker nå som om det er viktigere for Tesla å holde på løftet om at det skal være gratis, fremfor å lage et fullstendig nettverk av ladere.

Jeg mener Tesla må begynne å tilby betalte SC i tillegg til gratis-nettverket. Alle byer burde ha noen superladere. Ikke nødvendigvis store stasjoner med 5+ ladere, men f.eks 2 enkle stolper plassert rundtomkring, som kan brukes mot betaling i maks 15 minutter. Det vil gjøre livet særdeles mye enklere for en Tesla-eier.

Å være nødt å stoppe på trege ladere (11kw og til dels 22kw) er dødfødt. Verken jeg eller Ola Nordmann kan påstå at Elbil er praktisk om en med jevne mellomrom må stoppe i over en time for å lade (bortsett fra mens en sover).

weld77

Problemet er hva noe slikt skal koste... om jeg først står parkert i en by eller på et kjøpesenter eller noe slikt skal det være ganske dyrt før det er noe annet enn min egen gode samvittighet som gjør at jeg går til bilen for å plugge den ut og flytte den når den er ferdigladet, men jeg ikke er ferdig med det jeg skulle mens bilen ladet.

Den viktigste egenskapen til en superlader er at det er ledig eller minimalt ved ventetid og at den faktisk virker. Det første er problemet på steder mange oppholder seg uten at de i utgangspunket vil videre raskest mulig. Og få ladestolper pr. sted øker dramatisk faren for å måtte stå i kø, og det ganske lenge om folk ikke gidder flytte bilen sin.


satheesh.net

Sitat fra: aness på onsdag 16. desember 2015, klokken 11:16
Du kan sammenligne med Amsterdam, der har de solgt over hundre Model S som Taxi og det var godt synlig på superladeren da jeg var innom der tidligere i år.

Taxiene i Amsterdam har kjøpt, betalt og drifter sine egne SC på et lukket området. Disse er ikke ment til bruk av private.

Så jo, man kan sammenlikne.

fredag

Sitat fra: satheesh.net på onsdag 16. desember 2015, klokken 14:35
Taxiene i Amsterdam har kjøpt, betalt og drifter sine egne SC på et lukket området. Disse er ikke ment til bruk av private.

Noe man burde fått til i Oslo også, så hadde det blitt færre dieselbiler som kjører på tomgang i byen.

Problemet i Amsterdam er at taxiene i tillegg bruker superchargerne, og at de holder av ladestolper til hverandre...
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

weld77

Sitat fra: fredag på onsdag 16. desember 2015, klokken 14:47
Problemet i Amsterdam er at taxiene i tillegg bruker superchargerne, og at de holder av ladestolper til hverandre...

Dette, og lignende er den egentlige kjernen av problemet. Dersom Tesla og andre kunne forutsette rasjonell (lade når man trenger, ikke når man tilfeldigvis kjører forbi eller stopper på en SC) og normal folkeskikk / oppførsel så kunne man klart seg med en god del mindre infrastruktur. Nå har det blitt såpass mange elbiler på veiene at de som skal legge til rette må anta at folk oppfører seg som idioter, alternativt bruke en fungerende prismekansime for å få ønsket adferd.

Offentlige ladeplasser i Oslo er et annet eksempel: Man kan parkere helt gratis i 16 timer sentralt. Om man kan lade eller ikke blir da ganske irrelevant, det er en gavepakke til folk som vil parkere helt uavhengig av faktisk ladebehov. Sentralt plasserte superladestasjoner oppfyller fort samme krav - et sted man kan stå en stund og så lade i tillegg mens man står der. Det funker bare ikke i praksis når det blir en del biler på veiene.

Av disse grunnene bør SCer ligge på steder med et minimum av servicefunksjoner, ganske langt fra bysentrum og på steder folk typisk passerer på langkjøring, dvs langs hovedtrafikkårene. Dette virker det som Tesla har innsett her i landet og følgelig kan de være såpass klare på at det ikke kommer noen mellom Oslo og Gardermoen eller i Oslo for den saks skyld.

Dette gjør det vanskelig(ere) å eie en Tesla om man ikke har egen parkering med fast ladeplass til daglig, men inntil elbillading er like tilgjengelig som bensinfylling er i dag er jeg redd dette er noe man må leve med som elbileier.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA