Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Service melding. Trenger utstyr for å slette meldingen

Startet av Rav4_EV, mandag 07. desember 2015, klokken 06:59

« forrige - neste »

Rav4_EV

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Trekkoppbil

Han argumenterte med at uansett hvor lang rekkevidde du har, så er den begrensa, og man trenger hurtigladere. Og han mente at om det er synlige hurtigladere overralt, vil det ha en pr-effekt.

Det er verdt å legge merke til, at når utviklinga er kommet lengre, så virka det som at han vil satse på brenscellceller.

Betyr det at Ghosn ikke er fullt så optimistisk for batteriutviklinga lenger, som det han var før?

THE

Eller så vil han ha mulighet til å satse på den teknologien som slår gjennom kommersielt. Selv om batteri nok vil være overlegent hydrogen for de aller fleste bruksområder, så er det nå en gang folk som skal kjøpe disse bilene. Hvis vi ser på kommentarfeltene i alle nyhetssaker som omhandler elbil og hydrogenbil, så er det mye mer positiv innstilling blant folk flest til hydrogen enn til el.

Det eneste folk forbinder med elbil er at de får alt gratis og skaper problemer for eksosbilene. Hydrogenbiler får de samme fordeler, men det er jo helt OK siden de må inn på en fyllestasjon for å fylle tanken, og det er jo slik en bil skal være. Dette er tilfelle i Norge, og jeg aner ikke hvilken innstilling folk rundt om i verden har til hydrogen vs batteri som energilager i bil, så det er godt mulig resten av verden er mer positive til batteribiler.

Jeg håper at elbil blir standarden, men hydrogen har nok sine tilhengere blant pengesterk industri, og lobbyvirksomhet kan nok føre til at hydrogen blir et satsingsområde rundt om i verden. Jeg vil tro at for bilfabrikantene er det mer å tjene på hydrogenbiler enn batteribiler, ikke minst når det gjelder service og vedlikehold som nok er mer omfattende på hydrogenbiler. Hydrogenbiler vil dermed generer mer inntekter både for serviceapparatet og for de som produserer deler

Historien har jo vist flere ganger at av to konkurrerende nye teknologier er det ikke nødvendigvis den beste som "vinner".
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Einar_S

Løsningen på problemet kalles vel Plug in Hybrid med lengre batterirekkevidde.
Om daglig bruk kunne dekkes elektrisk og ferie/hytteturer med Ottomotor tilskudd ville vel folk flest kjøpt en slik. Men da må man nok opp i litt større batterier enn de som er på markedet i dag. Så kan man vel leve med at Ottomotoren ikke er større enn at man holder følge med trafikken + litt lading.

2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Electrix

PHEV kan være en grei nødløsning idag dersom man ikke finner en elbil som passer behovet, men en ennå bedre løsning kalles BEV (Battery Electric Vehicle). Med passe stort batteri og hurtigladere plassert ved butikker, spisesteder og lignende så slipper man å drasse rundt på et bensinaggregat i bilen, og man slipper også oljeskift, og service på dette.

Slike biler kommer jo på markedet rundt 2017, både Tesla Model 3, Nissan Leaf(?), GM Bolt, og nå ryktes det at også  Hyundai har en slik de jobber med.

Da blir elbil også et alternativ for de som kjører en del lengre turer og det vil også gjøre hurtigladermarkedet mye mer lønnsomt. En slik bil vil også ha dobbelt så god hurtigladerdekning som dagens kortrekkeviddebiler fordi den rekker dobbelt så mange hurtigladere innen rekkevidden.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Einar_S

Når en hurtigladerene blir hurtige og står tett som stakitt, ja kanskje.
Men den dagen de innfører samme system som jeg har hatt på drillen i mange år, da snakker vi.
Tomt batteri, klikk.. ut med det, zchmakk.. inn med et nyladet batteri. Tesla tester vel en slik løsning.
Da kan vi snakke om at en elbil får "full tank" raskere enn en ordentlig bil.


2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

THE

Batteribytte har jo vært prøvd av Renault/Nissan tidligere, men det gikk ikke så bra den gangen. http://www.tu.no/industri/2013/05/27/better-place-er-konkurs

Litt synd egentlig. Jeg liker konseptet, og med et godt utbygd batteribyttenettverk så hadde Renault Fluence vært en veldig praktisk familie-elbil.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Electrix

Tesla har vel allerede en batteribyttestasjon i drift i California, men selv de har ikke stor tro på konseptet. Batteribytte blir vel omtrent like dyrt som hydrogenfylling for bileieren, og når man har valget mellom dette eller en gratis supercharger så skal man ha veldig dårlig tid for å spare 15-20 min på batteribytte, spesielt med tanke på at man allerede har kjørt 300-400 km.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

v-i-c

Sitat fra: Einar_S på fredag 06. november 2015, klokken 12:59
Når en hurtigladerene blir hurtige og står tett som stakitt, ja kanskje.
Men den dagen de innfører samme system som jeg har hatt på drillen i mange år, da snakker vi.
Tomt batteri, klikk.. ut med det, zchmakk.. inn med et nyladet batteri. Tesla tester vel en slik løsning.
Da kan vi snakke om at en elbil får "full tank" raskere enn en ordentlig bil.

Tror også Renault har prøvd noe lignende med ZOE, Raskt bytte av batteri.

Mener å ha sett som alternativ på klasifiseringen av ladestasjon i Rlink alternativet bytte av batteri.

Mener også å huske at det var selskaper som skulle drive bytte av batteri både for Tesla og ZOE, men disse selskapene ikke fikk det til å gå rundt økonomisk.

Antagelig har både Tesla og ZOE teknisk lagt tilrette for raskt bytte av batteri. Så ja i teorien kan du ha to batterier og bytte, men i praksis vil det nok ikke virke for privat personer. Da er det langt billigere å installere din egen private hurtiglader (ca NOK 20.000 pluss "elektrikker") i din garasje enn å bytte batteri. Med egen hurtiglader har du full tank på 30 minutter.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

OleBno

Sitat fra: v-i-c på fredag 06. november 2015, klokken 13:46

Antagelig har både Tesla og ZOE teknisk lagt tilrette for raskt bytte av batteri. Så ja i teorien kan du ha to batterier og bytte, men i praksis vil det nok ikke virke for privat personer. Da er det langt billigere å installere din egen private hurtiglader (ca NOK 20.000 pluss "elektrikker") i din garasje enn å bytte batteri. Med egen hurtiglader har du full tank på 30 minutter.
Tja på 30 minutter har jeg nok ikke mere enn 40% på "tanken" eller mindre med min Renault Zoe (uansett hvor mye energi som er tilgjengelig fra nettet) da min bil kun lader maksimum med 22Kw effekt. Så jeg ser vel ikke helt for meg at det er mulig med full tank på 30 minutter.  Som eksempel koblet jeg til på en 43Kw lader i kolbotn med 70 % på tanken.  Etter 91 minutter var der fremdeles kun 99% på "tanken" så dersom man skal kunne fylle opp en elbil på mindre enn en time, tror jeg nok vi må over på noe annet enn Renault sin løsning.... ??


2015 Renault Zoe Intense 29/06/2015
3,6 Kw hjemmelader.
Kjørt 10.000km pr 1. November 2015
Våler i Østfold.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA