Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dekkstøy fra 19" Nokian piggfrie

Startet av Mippen, søndag 06. desember 2015, klokken 20:13

« forrige - neste »

elbil-1

Read my lips - og vent og se...  Vi har bare sett begynnelsen av avgifts"marerittet" for elbilene....

Mippen

#31
Sitat fra: Amoss på torsdag 10. desember 2015, klokken 16:12
Sitat fra: Mippen på torsdag 10. desember 2015, klokken 15:56
Grunnen til at man vil begrense personbil transport er fordi i dag det forurenser mye å kjøre med eksos bil til og fra.

Ikke bare... Svevestøv, spesielt i fra piggdekk, er også ett problem. Mye trafikk, uansett drivstoff og utslipp, er i seg selv ett problem, bla. med tanke på trafikkulykker. Her kommer det jo også inn dette folk trekker frem om økt ulykkesrisiko når man ikke hører disse stillegående elbilene...

Så ja, elbilsatsningen har hele tiden vært ett toegget sverd: På den ene siden oppfordre folk til heller å kjøre elbil enn fossilt, på den annen side prøve få folk til å ikke bruke bil i det hele tatt. Elbilincentivene har på mange måter "opphevet" mange av de tiltakene som er innført for å redusere biltrafikken - som f.eks. bompenger og gratis parkering.

Så jo, før eller siden må incentivene bort - eller reduseres. Selv mener jeg det fortsatt er alt for tidlig, og at man også permanent må ha ett skille mellom nullutslipp og fossilbiler. En ordning med "halv pris" for elbiler vs fossilbiler høres ut som ett fornuftig kompromiss - det er da fortsatt ett incentiv til å velge elbil vs fossilbil, men også ett incentiv for å ikke velge bil i det hele tatt.  Det som blir helt feil er som på fergene i Hordaland der elbilen rett nok får halv pris, men siden fossilene får det samme med rabattkortet, og elbilen ikke skal kunne bruke slike rabattkort, så betaler egentlig elbilen det samme som fossilbilene. Ikke spesielt godt gjennomtenkt slik jeg ser det...

Det er helt sant i forhold til ulykker og svevestøv. Nå ser jeg at de fleste elbiler kjører rundt med piggfrie dekk, så akkurat der er ikke de dårligere enn andre biler for å si det slik. Norge er uanset er land hvor alt er spredt og topografi gjør at kollektiv transport er krevende og dyrt. Derfor vil vi nok måtte bruke biler for å komme oss rundt. Klarer man å lage et godt nok kollektiv tilbud ut i fra rammene vil det hjelpe på. Hadde helt klart brukt kollektiv til og fra jobb dersom det var noe som fungerte, men når reisetiden er 3 ganger så lang en vei er det ikke et alternativ.

Sant det med fergene også. De fleste pendlere har slikt kort. Det blir i praksis ikke forskjell på elbiler og fossiler. Man burde enten ha satt ned rabatten litt for personbiler, eller latt elbiler få ekstra rabatt med kort slik vanlige biler får - slik at det blir billigere med elbiler. Litt forskjell bør det være. Målet er å få flest mulig til å kjøpe elbil. Da det lønner seg å velge riktig. 
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: Mippen på torsdag 10. desember 2015, klokken 16:30
Norge er uanset er land hvor alt er spredt og topografi gjør at kollektiv transport er krevende og dyrt. Derfor vil vi nok måtte bruke biler for å komme oss rundt. Klarer man å lage et godt nok kollektiv tilbud ut i fra rammene vil det hjelpe på. Hadde helt klart brukt kollektiv til og fra jobb dersom det var noe som fungerte, men når reisetiden er 3 ganger så lang en vei er det ikke et alternativ.

Helt sant, er enig i dette du skriver her. Pga bla. topografi og spredt bosetning så er det ikke realistisk - å kunne gi alle ett tilstrekkelig godt kollektivtilbud. Det man må gjøre er å lage gode og rimelige innfartsparkeringsmuligheter rundt de større pressområdene, og sørge for at man i det minste har ett godt kollektivtilbud inn fra disse og byen/pressområde, og behold ett incentiv til å velge elbil foran fossil enten man parkerer på innfartsparkeringen eller er nødt til å bruke bilen også inn i pressområdet.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på fredag 11. desember 2015, klokken 07:06
På denne fergen må man fra 01.01 betale full pris. Ikke rabatt... http://www.bygdanytt.no/nytt/Prishopp-for-elbilar-Apa-Osteroy-ferja-402247.html

Mm, nei, de får 50% rabatt som alle andre ved bruk av rabattkort. Det betyr at prisen stiger fra dagens 32 kroner til 43 kroner.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

THE

Forslaget til Autopass-regulativ for ferger sier at det kun er kjøretøygruppe AP1 -AP9 som får rabattavtale med Autopass. AP1 - AP9 inkluderer alle eksosbiler. Det er spesifisert at andre kjøretøygrupper IKKE får rabattavtaler. Det står derimot at alle som har gyldig autopassbrikke får 10% rabatt uten avtale, så det ser ut som elbil max får 10% rabatt på fergetakstene mens eksosbiler kan få 50% rabatt.

Det står også i statsbudsjettet for 2016 at det er vedtatt nytt Autopassregulativ, men jeg klarer ikke å finne andre utgaver enn det forslaget fra 2014 som jeg linker til under her.

http://www.vegvesen.no/_attachment/610181/binary/954490?fast_title=Forslag+til+nytt+AutoPASS-regulativ+for+ferjetakster.pdf

Jeg er veldig spent på hvor mye jeg må betale på riksvegferga Mannheller - Fodnes med elbil fra 1. januar. Der skal de ta i bruk autopass-regulativet, men utstyr for å registrere brikke er ikke klar ennå. Det er også sagt at dagens rabattordninger skal fortsette inntil Autopassutstyr er på plass til høsten en gang. Det som er sikkert er at det blir betaling for elbil f.o.m. 1. januar, men prisen tror jeg ingen vet ennå.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Mippen

#36
Jkirkebo - Spørsmålet er om man får bruke rabattkort på osterøy fergen. Før har man betalt med personkort (rabatt) eller kontant siden man ikke betaler for selve bilen. I følge nye forskriften til fylket får ikke elbiler bruke rabattkort, så da må det være en egen avtale på denne fergen hvis de skal bruke det. Den generelle regelen er at elbiler betaler 50 % av full takst, men her skal de betale full pris. Da er som sagt spørsmålet om de får rabatt med kort når det ikke gjelder i resten av fylket, på den andre siden hadde det blitt rart å betale ned for en elbil så det stemmer sikkert. Det slår "dårligere" ut for elbiler på andre fergestrekk.

Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på fredag 11. desember 2015, klokken 14:59
Jkirkebo - Spørsmålet er om man får bruke rabattkort på osterøy fergen. Før har man betalt med personkort (rabatt) eller kontant siden man ikke betaler for selve bilen. I følge nye forskriften til fylket får ikke elbiler bruke rabattkort, så da må det være en egen avtale på denne fergen hvis de skal bruke det. Den generelle regelen er at elbiler betaler 50 % av full takst, men her skal de betale full pris. Da er som sagt spørsmålet om de får rabatt med kort når det ikke gjelder i resten av fylket, på den andre siden hadde det blitt rart å betale ned for en elbil så det stemmer sikkert. Det slår "dårligere" ut for elbiler på andre fergestrekk.

Fylkets forskrifter har ikke noe å si for denne fergen da den drives uten offentlig støtte. De går jo selv ut og sier at prisen blir lik for alle bilister, mao. samme fullpris og rabatt for fossilbiler og elbiler.

Fylket har derimot vedtatt halv pris for elbiler etter hva jeg kan skjønne, altså at man ikke trenger rabattkort for å få den laveste prisen om man kjører elbil. Det betyr lite for de lokale elbilistene, men mye for turistene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OlavEmil

Som jkirkebo skriv, osterøyferja er drifta privat, ikkje på konsesjon frå det offentlege. Dei kan gjere akkurat som dei vil. Dei har dermed vald å likestille elbil med vanleg bil.

Offentlege ferjer har framleis eigen elbiltakst, som "tilfeldigvis" er den same som fullrabattert personbil. Det er ikkje opning for rabatt ut over dette. Det vil sjølvsagt ikkje seie at elbilar ikkje kan bruke rabattkort, men du får berre rabatten (50%) ein gong.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Mippen

Jeg skjønte det. :) Jeg syns likevel det er feil på andre ferger å ikke la elbilene få kjøre billigere enn andre biler. Det burde ha vært litt dyrere med vanlig bil.
Fremtiden er elektrisk.

THE

Da kan jeg svare på mitt eget spørsmål om pris på ferge etter at "gratiskjøring" er avviklet på Fodnes - Mannheller.

Priser t.o.m. 2015:
"Vanlig bil": 79,- (39,- med rabattkort)
El-bil: 32,- for sjåfør (26,- med rabattkort)

Priser f.o.m. 1.1.2016 (Autopasstakst, ingen betaling for passasjerer, kun for bil)
"Vanlig bil: 106,- (53,- med rabattkort)
Elbil: 47,- (24,-med rabattkort)

Det vil si at det nå er 2 kroner billigere med elbil for de som har rabattkort enn det var før nyttår. Med rabattkort betalte jeg 13 kroner mindre med elbil enn fossibil før nyttår, nå sparer jeg 29,- pr tur. Denne taksten favoriserer i alle fall elbil, og jeg vil tro at det  blir en del flere elbiler her i distriktet når folk ser at de sparer ca 60 kroner dagen med elbil bare i fergeutgifter.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Mippen

Kan det være en glipp? Poenget med betaling på ferger var at de ikke fikk nok penger inn. Hvis de på enkelte ferger får mindre er vedtaket mot sin hensikt.
Fremtiden er elektrisk.

THE

Mannheller - Fodnes er ei riksvegferge, så her skal det være gratis til minst 2018. Endring i pris er pga innføring av Autopass fra nyttår. Med Autopass er det ikke mulig å ta betalt pr passasjer, derfor er det satt en pris på elbil som skal dekke de gjennomsnittlig 1,6 personer i hver bil.

Foreløpig er ikke utstyr for registrering av brikke på plass, så det er manuell billettering med nye takster. Når de begynner å lese av autopassbrikker til høsten er jeg ikke sikker på at det blir 50% rabatt for elbil. I utkast til autopassregulativ for ferger fra 2014 var det spesifisert 10% rabatt for elbil med brikke og 50% for fossilbiler. Da vil det bli 42,- kroner for elbil og 53,- kroner med fossilbil med rabatt. Så lenge det varer er jeg glad og fornøyd med prisen for elbil.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA