Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dekkstøy fra 19" Nokian piggfrie

Startet av Mippen, søndag 06. desember 2015, klokken 20:13

« forrige - neste »

Mippen

#15
Det er vel ikke skikkelig tall på hvor mange som bare har elbil eller både og. Selv har jeg vært litt av og på. Akkurat nå har jeg en elbil og en gammel kassebil som bil nr2. Elbilen duger til det meste, men syns det er greit å ha en bil til litt "grovere ting" som bosskjøring og oppussing i heimen, og til å trekke båten med. Men jeg ser at behovet for en fossil egentlig er ganske lite. Er på jakt etter en fast båtplass til båten, og da kan jeg nøye meg med å låne en fossil med henger de få gangene båten skal inn og ut i løpet av året. Bil til å kjøre boss kan jeg låne svært billig i et bilkollektiv vi er medlem i. Det blir nok en elbil til som bil nr 2 etter hvert. Altså to elbiler.

Fossilen jeg har nå er så billig at verditapet er minimalt. Den blir kjørt såpass lite at driftsutgiftene i mnd inkludert verditap tilsvarer bare litt mer enn et busskort koster. Derfor er det ikke det store økonomiske tapet. Siden det er en bruktbil også er det gjenbruk.

Har man en elbil med kort rekkevidde begrenser det seg gjerne for mange slik at man må ha to biler (el og fossil). Med Tesla slipper man å tenke på rekkevidde angst. Lader selv bilen min til maks 60-70 % til vanlig, og jeg har til nå ikke måtte lade bilen i løpet av dagen før jeg parkerer den om kvelden. Kjører alt mellom 5 og 20 mil for dagen. Selv ikke etter en spontan tur på 200 km over fjellet var jeg i knipe, og hadde mer enn nok strøm til resten av dagen.

Minuset med den er størrelsen og mangel på hengerfeste. Ellers kjører jeg den som en fossil. Sist jeg kjørte Oslo - Bergen stoppet jeg bare i Aurland, spiste en softis og hadde nok strøm til å komme meg hjem med 10 mil i margin. Gleder meg til andre elbiler kan få samme rekkevidden. Da vil mange nok se nytten av elbil kontra bensin eller diesel. Ikke i tvil om at jeg er frelst...
Fremtiden er elektrisk.

arnkl

Vi har hatt to bilar sidan 2007, og bytta den gamle Avensisen i ein Model S i 2014. Når Yarisen er moden for utskifting (om ikkje så alt for lenge, håpar eg) blir den også i ein elbil.

Vi har absolutt ikkje noko trong for å ha eksosbil i tilleg til elbil.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Willow

Sitat fra: OlavEmil på tirsdag 03. november 2015, klokken 21:33
Det som iallefall er heilt sikkert, er at drivstoffkostnadane for dei aller, aller fleste er høgare enn bompengekostnadane.

Ved kjøring til og fra jobb hver dag, var bensinutgiftene mine 1700 pr mnd, bompenger til Bergen 2000pr mnd, og nå i senere tid bompenger på Askøy 560kr pr mnd. Og snart kommer rushtidsavgiften i tillegg...
Buss er ikke et alternativ da det tar for lang tid og går for sjeldent og passer derfor dårlig med henting og levering av barn så bilen blir kjørt uansett. Siden jeg uansett må ut med over 4000kr i mnd for å komme meg til og fra jobb i rene transportutgifter så funker incentivordningene ved at jeg heller betaler de pengene til et billån på en ny EL-bil og kjører den inn til Bergen istedetfor den gamle bensinbilen. Utgiftene blir de samme så lenge jeg har billånet, men når det er nedbetalt har jeg fått en bil "på kjøpet". Det er vinn-vinn, jeg slipper ikke ut eksos i byen og driftskostnadene til å komme seg til jobb går fra over 4000kr pr mnd i bensin og bom og ned til 200kr pr mnd i strøm. 
Om en strammer inn på incentivordningene må en regne med at færre går over til EL, så da bør de være forsiktig med å bruke miljø-argumentet på bompenger og heller kalle en spade for en spade og kalle det for Transport-skatt.

TS

For å sitere NAF: https://www.naf.no/tips-og-rad/elbil/miljo-og-elbil/viktig-for-a-na-klimamal/
Bensinbiler blir dyrere uten elbilen   

Uten elbilen kommer bensin- og dieselbiler til å stige i pris og få begrensninger i bruk for å gjøre dem mindre attraktive.

Norge har forpliktet seg til innen 2020 å kutte utslippene av klimagasser med 30 prosent av utslippsnivået vi hadde i 1990. Her spiller elbilene en nøkkelrolle.

Mindre utslipp, eller restriksjoner

Dersom ikke de samlede utslippene fra personbiler reduseres kraftig, vil det i neste omgang være nødvendig å legge sterke restriksjoner på bruk av biler med forbrenningsmotor for å nå klimamålene.

Les mer om hva NAF mener om elbilens viktighet https://www.naf.no/om-naf/nytt-fra-naf/flere-elbiler-pa-veien-er-best-for-alle-bilister/

Vinn-vinn for elbil og forbrenningsmotor

Vi vet at med utviklingen av nye elbilmodeller så kan disse være et fullverdig alternativ for mange trafikanter både i størrelse og med bedre rekkevidde. Men de vil fremdeles ikke dekke behovet for alle. Dersom de som får dekket sitt transportbehov med en elbil faktisk får mulighet til å kjøre en, så vil dette bidra til at de som må ha en bil med forbrenningsmotor fremdeles får lov til å kjøre denne.

Det er en vinn-vinn-situasjon både for den enkelte trafikant, for politikerne og for miljøet. Derfor må elbiler fremdeles gjøres konkurransedyktige gjennom fordeler som oppveier for dyr teknologi, samtidig som bilavgiftssystemet også favoriserer biler med forbrenningsmotorer som har lavt CO2-utslipp.

Dette sier klimaforliket

I klimaforliket på Stortinget er kuttene spesifisert til 15 – 17 millioner tonn CO2-ekvivalenter. Hva betyr så det?

Jo, nemlig dette: Klimagasser er mer enn CO2, men for enkelthets skyld så regnes alle klimagasser om til CO2-ekvivalenter og vektes etter hvor oppvarmende de er sammenlignet med CO2 over en hundreårsperiode. De tre viktigste klimagassene er karbondioksid (CO2), metan (CH4) og lystgass (N2O).

«CO2-utslipp» slik vi snakker om det her, er altså en forenklet måte å forklare utslipp av flere forurensende stoffer.

Ingen urimelige tiltak for trafikantene

I 2012 var utslippene fra transport i Norge på omtrent 13,8 millioner tonn CO2. Av dette sto persontransporten for rundt åtte millioner tonn. Siden 1990 har utslippene fra transport i Norge økt med 27 prosent. Utslippene øker mindre enn hva økningen i transport skulle tilsi. Dette henger sammen med stadig bedre teknologi i kjøretøyene. Likevel øker transportens betydning for norske klimagassutslipp totalt.

Dette vil trafikantene måtte forholde seg til på et eller annet vis. NAF engasjerer seg i klimapolitikken for at trafikantene ikke skal pålegges urimelige tiltak som kan gå ut over våre daglige behov til å komme seg rundt i hverdagen.

Norge strengere enn EU

Et av forlikets mål er at gjennomsnittlig utslipp fra den norske bilparken skal være på 85 gram CO2 per kilometer innen 2020. Dette er faktisk et strengere krav enn hva EU har satt til europeiske bilprodusenter.

Bensin- og dieselbiler blir stadig mer energieffektive og slipper ut mindre, men for å nå målet er vi avhengige av flere elbiler og ladbare hybrider.

Norske biler blir 17 år gamle

Nye biler i Norge hadde et gjennomsnittlig CO2-utslipp på 109 gram per kilometer i første kvartal i 2014. Dette er omtrent 40 prosent lavere enn i 2006. Denne positive utviklingen bidrar til å nå de ambisiøse målene politikerne har forpliktet seg til – men ikke nok.

Utskiftingen i den norske bilparken går sakte. Gjennomsnittlig levetid på personbiler i Norge er 17 år, og det er mange eldre biler med mye høyere utslipp som kjører på veiene. Vi er helt avhengig av at bilparken i Norge også får et stort innslag av nullutslippskjøretøy, mye større enn det er i dag. I tillegg må bilavgiftene brukes til å øke utskiftingen av bilparken i Norge.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

timingbeltkiller

Klimamålet er i Norge i motsetning til eksempelvis Sverige og Tyskland reint politikerprat.
I praksis øker Norges utslipp år for år.
Ikke fungerende støtte til regnskog bevaring endrer lite på det.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

sølv-pilen

Sitat fra: OlavEmil på tirsdag 03. november 2015, klokken 21:33
Det som iallefall er heilt sikkert, er at drivstoffkostnadane for dei aller, aller fleste er høgare enn bompengekostnadane.

Nja.. kommer jo virkelig an på hvor mye man krysser bompenger eller hvor man gjør det. Feks, pendler du Horten - Larvik daglig betaler du bare 2600 kr i året. Pendler du derimot fra Finnøy til Stavanger betaler du 88400 kr i året bare i bompenger. I snitt ligger bompenge prisen på rundt 18500 kr i året noe som tilsvarer rundt 1500l diesel.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

OlavEmil

Sitat fra: sølv-pilen på tirsdag 17. november 2015, klokken 10:15
Sitat fra: OlavEmil på tirsdag 03. november 2015, klokken 21:33
Det som iallefall er heilt sikkert, er at drivstoffkostnadane for dei aller, aller fleste er høgare enn bompengekostnadane.

Nja.. kommer jo virkelig an på hvor mye man krysser bompenger eller hvor man gjør det. Feks, pendler du Horten - Larvik daglig betaler du bare 2600 kr i året. Pendler du derimot fra Finnøy til Stavanger betaler du 88400 kr i året bare i bompenger. I snitt ligger bompenge prisen på rundt 18500 kr i året noe som tilsvarer rundt 1500l diesel.

Ja, og dei aller, aller fleste bilistane i Noreg pendlar ikkje frå Finnøy til Stavanger :) . Sjølvsagt finst det unntak der bompengane utgjer ein større del av transportkostnaden, men generelt ser nok mange seg blinde på autopasskiltet der det står 20kr, takk, samtidig som turen dei er på kostar 50,- i drivstoff.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

kodalse

#22
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 14. november 2015, klokken 17:25
Klimamålet er i Norge i motsetning til eksempelvis Sverige og Tyskland reint politikerprat.
I praksis øker Norges utslipp år for år.
Ikke fungerende støtte til regnskog bevaring endrer lite på det.
Her hadde det vært morsomt med referanser du...
Siden SSB kan fortelle at netto utslipp har sunket i perioden 1990-2006:
https://www.ssb.no/natur-og-miljo/artikler-og-publikasjoner/skog-gjor-norge-mer-klimavennlig
Og at totalutslippet har sunket fra 2006 frem til i dag:
https://www.ssb.no/klimagassn/

Hvordan øker da "i praksis" utslippet nå?
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

timingbeltkiller

Ser at SSB regner inn underbeskatningen av  skogen fordi Norges  tømmerbaserte industri
er utkonkurrert og i praksis nedlagt.

Før eller siden kommer skogindustrien i full drift igjen.
Eksempelvis som energiprodusent.
Og får da muligens bruk for både normal beskatning pluss beskatning av oppbygget lagerbestand.

Med dagens utvikling får vi da  (betydelig) auke i både brutto og netto utslipp.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

kodalse

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 18. november 2015, klokken 20:56
Ser at SSB regner inn underbeskatningen av  skogen fordi Norges  tømmerbaserte industri

Før eller siden kommer skogindustrien i full drift igjen.
Med dagens utvikling får vi da  (betydelig) auke i både brutto og netto utslipp.
Strengt tatt er det ikke SSB som regner ut dette. Det er NIBIO (Norsk institutt for Bioforskning) som står bak utregningene.
NIBIO påpeker blant annet at Kyoto avtalen feilaktig tvinger økt CO2 opptak av nors skogbruk ut av klimaavtalen.

Du sier nå at før eller siden vil klimaregnskapet for skogen snu, tidligere sa du at Norge i praksis øker utslippene. Dette er jo dokumentert feil i forrige post.
Selv uten å ta med skogregnskapet har det vært en svak økning fra 1990 frem til 2006 og en svak reduksjon fra 2006 og fram til i dag. Mesteparten av dette er fra olje og gassproduksjon (økning på 91% fra 1990!), industri og bergverk og med veitrafikk på 3. plass, hvor tungtrafikk står for størstedelen.

Men hei! der spant tråden ut i en helt annen retning enn elbil og pengestrøm igjen.
Beklager det, men vi ønsker alle dokumentasjon når det kommer påstander som kan diskuteres.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Mippen

#25
For å komme litt inn på sporet igjen... Hvis alle hadde tatt bussen om det var mulig, hva hadde skjedd med bompengene da? Hadde bussbilletten blitt svindyr for å kompansere for bompengene?

Poenget er at vi blir oppfordret til å kjøre elektrisk og ta bussen, men de klarer ikke å bli enig om hvem som skal ta regningen.

Noen steder har man bompenger for å regulere trafikken og pga. miljø hensyn. Slik jeg ser det er det bare 2-3 % av den totale bilparken som er elektrisk. Å straffe de på bakgrunn av trengsel og miljø er et dårlig argument. Hvis det er et problem med høy elbil tetthet et sted kan man i stedet oppfordre til samkjøring. Man bør jo bare være glad at det er mest elbiler i bykjerner. Ta i stedet betalt ekstra for eksos biler i rushtiden slik at elbilene kan kjøre gratis.

På steder man betaler for vei gjennom bompenger kan man gjerne ta betalt for elbil også på sikt, men det bør være et fortrinn å ha elbil. Man betaler for eksempel ulikt for mc, bil og lastebil. Man bør også ha en egen takst for elbil som er lavere enn bensin/diesel. Kanskje 50 % av personbil burde være fornuftig. Syns riktig nok det ikke er riktig tid å innføre avgifter på akkurat nå. Markedet er ikke helt modent ennå, og endringer i økonomiske fordeler kan gjøre at regnestykket peker mer i retning av en annen bil. Man tar en sjanse med å kjøpe elbil i forhold til verditap osv, så hvis man på toppen får ekstra utgifter vil total regnskapet være en sjanse. Man vet ikke om man vil komme så mye gunstigere ut på sikt, og hvis forskjellen ikke er så stor kan man kanskje vurdere en økonomisk vanlig bil i stedet tenker noen.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

#26
Er ikke så gøy å være elbil eier i Hordaland i disse dager. Nå blir det 50 % parkerings avgift på parkeringshus som er kommunale i Bergen. Det blir også betaling på fylkes ferger. Det snakkes også om bompenger i kulissene.

http://www.nrk.no/hordaland/fylkestinget-i-hordaland-fjerner-elbil-fordel-pa-ferge-1.12696111

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25198.msg427301.html#msg427301
Fremtiden er elektrisk.

elbil-1

Bare vent og se - når norge har x% elbiler (20? 30? 50%?) så vil elbilene måtte b etale avgifter som alle andre biler - for myndighetene må ha budsjettet til å gå opp.

Da blir det bompenger, veiavgift, rushtidsavgift, full fergetakst, ekstra skatt på strøm til lading av elbil m.m.

budsjettet skal gå opp - det vi ser nå er bare et lite sprell for å i en kort periode bidra til at co2 utslippene går ned.

OM 5-10 år vil fossilbiler bli beskattet så mye ekstra for å få ned co2 utslippene at folk ikke har råd til annet enn elbiler, men elbilene betaler da allikevel fulle avgifter.

Så vil man si at produksjonen av elbiler bidrar til så mye utslipp av co2 at man også der ønsker å få ned bruken av privatbil generelt - så man må øke avgiftene på elbiler ennå mer også.

problemstillingen på lang sikt er at man ønsker å få ned samlet mengde transport av folk og fe...



Mippen

Sitat fra: elbil-1 på torsdag 10. desember 2015, klokken 13:36
Bare vent og se - når norge har x% elbiler (20? 30? 50%?) så vil elbilene måtte b etale avgifter som alle andre biler - for myndighetene må ha budsjettet til å gå opp.

Da blir det bompenger, veiavgift, rushtidsavgift, full fergetakst, ekstra skatt på strøm til lading av elbil m.m.

budsjettet skal gå opp - det vi ser nå er bare et lite sprell for å i en kort periode bidra til at co2 utslippene går ned.

OM 5-10 år vil fossilbiler bli beskattet så mye ekstra for å få ned co2 utslippene at folk ikke har råd til annet enn elbiler, men elbilene betaler da allikevel fulle avgifter.

Så vil man si at produksjonen av elbiler bidrar til så mye utslipp av co2 at man også der ønsker å få ned bruken av privatbil generelt - så man må øke avgiftene på elbiler ennå mer også.

problemstillingen på lang sikt er at man ønsker å få ned samlet mengde transport av folk og fe...

Foreløpig er ikke elbil parken større enn rundt 3 % i forhold til vanlige biler i Norge, så man bør ikke gjøre noe nå.

I framtiden vil ikke elbil produksjon slippe ut noe særlig med co2. Vi får fabrikker som er drevet av sol og vindkraft. Man blir også flinkere til å resirkulere, slik at man ikke trenger å bruke så mye energi på å hente ut nytt rå-materiale.

Grunnen til at man vil begrense personbil transport er fordi i dag det forurenser mye å kjøre med eksos bil til og fra. Med elbiler er det ikke noe utslipp. Det blir feil å begrense trafikken av miljø hensyn. Da bør man i stedet tilrettelegge for at folk skal kunne reise kollektivt fra a-b uten å måtte bruke personbil.
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: Mippen på torsdag 10. desember 2015, klokken 15:56
Grunnen til at man vil begrense personbil transport er fordi i dag det forurenser mye å kjøre med eksos bil til og fra.

Ikke bare... Svevestøv, spesielt i fra piggdekk, er også ett problem. Mye trafikk, uansett drivstoff og utslipp, er i seg selv ett problem, bla. med tanke på trafikkulykker. Her kommer det jo også inn dette folk trekker frem om økt ulykkesrisiko når man ikke hører disse stillegående elbilene...

Så ja, elbilsatsningen har hele tiden vært ett toegget sverd: På den ene siden oppfordre folk til heller å kjøre elbil enn fossilt, på den annen side prøve få folk til å ikke bruke bil i det hele tatt. Elbilincentivene har på mange måter "opphevet" mange av de tiltakene som er innført for å redusere biltrafikken - som f.eks. bompenger og gratis parkering.

Så jo, før eller siden må incentivene bort - eller reduseres. Selv mener jeg det fortsatt er alt for tidlig, og at man også permanent må ha ett skille mellom nullutslipp og fossilbiler. En ordning med "halv pris" for elbiler vs fossilbiler høres ut som ett fornuftig kompromiss - det er da fortsatt ett incentiv til å velge elbil vs fossilbil, men også ett incentiv for å ikke velge bil i det hele tatt.  Det som blir helt feil er som på fergene i Hordaland der elbilen rett nok får halv pris, men siden fossilene får det samme med rabattkortet, og elbilen ikke skal kunne bruke slike rabattkort, så betaler egentlig elbilen det samme som fossilbilene. Ikke spesielt godt gjennomtenkt slik jeg ser det...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA