Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dekkstøy fra 19" Nokian piggfrie

Startet av Mippen, søndag 06. desember 2015, klokken 20:13

« forrige - neste »

Mippen

I Bergen vil politikere at elbiler skal være med å betale. Dette kommer kort tid ettet at fylket vil ha 50 % betaling for elbiler på fergene i Fylket.

http://www.ba.no/varsler-at-ogsa-elbilister-ma-bidra-til-pengestrommen/s/5-8-187504
Fremtiden er elektrisk.

pudderjagar

Litt dobbeltmoral her. Pål Kårbø som fronter denne artikkelen er styreleder og primus motor for Nordhordlandspakken. Ein bompengering rundt Knarvik som skal starta opp ca 2018/2019

Han er nok redd for at han skal tapa penger på denne bomringen. Da er få i Nordhordland som vil ha den!

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Misfornoyde-med-strilebom-3061033.html
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

OlavEmil

Hm. No må styresmaktene halde tunga veldig beint i munnen, elles kan ein jo nesten få inntrykk av at bomringar rundt byane er meint for å skaffe det offentlege inntekter, og ikkje å syte for betre miljø i byane. Slik artikkelen her er formulert, får ein jo nesten inntrykk av at det er ønskjeleg med flest mogleg bensin- og dieselbilar innanfor bomringen i Bergen. Dette kan jo ikkje vere tilfellet.

Eg ser (og til ein viss grad støttar) argumenta i artikkelen når det gjeld ferje, momsfritak, årsavgift, utbyggjingsfinansierande bompengar, generelt dei fleste elbilfordelane, og det er openbart at desse på eitt eller anna tidspunkt må endrast på. Men at elbilar skal betale lokal miljøavgift for å køyre inn til byane, bør vere det aller siste som blir innført, sjølv om Bergensøkonomien er skutt i fillebitar.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

timingbeltkiller

Ingen slipper unna spleiselaget for flyktningene fra Syria.
Heller ikke elbilene.

Det samme gjelder innstrammingene pga de økonomiske ulvetidene landet er på full fart inn i.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

THE

Tror nok det er naturlig at det etter hvert vil bli innført bomsatser for elbil, både i forbindelse med større utbyggingsprosjekter og ved bomringer pga. miljø/rushtidsregulering.

Personlig synes jeg det er litt for tidlig å innføre dette nå, selv om det begynner å bli mange elbiler på veien. For mange som vurderer elbil er nok de økonomiske fordelene med på å vippe vekstskålen over mot elbil i stedet for diesel/bensinbil når den gamle bilen skal erstattes. Hvis det innføres bompenger, parkeringsavgift osv. allerede nå, så vil sannsynligvis elbilen komme dårligere ut enn fossilbiler i en sammenligning av utgifter. Du kan få en god småbil med diesel/bensinmotor til godt under 200000,-, og hvis du da må ut med 50000,-  mer for en elbil uten at det finnes noen fordeler, men mange ulemper, så velger de fleste vekk elbilen.

Med innføring av bompenger, fergeavgift, parkeringsavgift osv., så vil nok de fleste som har både elbil og fossilbil velge fossilbilen på lengre turer også siden det ikke blir billigere med elbilen når hurtiglading, bom og ferger tas med i regnestykket, men du må beregne mye ekstra tid pga begrenset rekkevidde og dermed ladepauser for elbilen.

Den dagen de fleste elbilene har 300-400 km rekkevidde ved vanlig kjøring, så vil nok folk velge elbilen uansett om elbil må betale bompenger osv. Jeg regner med at det også er mange som har både elbil og fossilbil i dag som kvitter seg med fossilbilen når elbilen får så god rekkevidde.

Det blir i alle fall spennende å se hvordan diskusjonene om avgift på elbil vil påvirke salget framover.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

pudderjagar

Ein må ikkje gløyme at ein elbil er ca 1 kr pr km billigare i drivstoffutgifter å kjøre enn fosilbiler. Kjører du 40 000 km i året så seie da seg sjøl at denne bilen ein eller annan gong vært billigare enn fosilbilen.

Om eg mistar avgiftslettelsen så bryr eg meg ikkje så mykje om det. Men eg håpar folk ser at da er drivstoffutgiftene som er den største besparelsen med elbil i da lange løp.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

timingbeltkiller

Du skal opp i de helt store årlige kjørelengdene før drivstoffutgiftene er mer enn en bagatell av samlede bilutgifter.
Den avgjort største kostnaden er kapitalutgiftene (avskriving + rentetap bundet kapital).
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

pudderjagar

No handler denne tråden om bompenger så eg skal prøve å halde meg på matta når da gjeld økonomidiskusjonar, men kan hinte frampå at sjøl med avskriving og rentetap så går reknestykket i pluss uten at ein treng å gå over gjennomsnittleg kjørelengde for ein familie.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

OlavEmil

Det som iallefall er heilt sikkert, er at drivstoffkostnadane for dei aller, aller fleste er høgare enn bompengekostnadane.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

kodalse

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 03. november 2015, klokken 21:20
No handler denne tråden om bompenger så eg skal prøve å halde meg på matta når da gjeld økonomidiskusjonar, men kan hinte frampå at sjøl med avskriving og rentetap så går reknestykket i pluss uten at ein treng å gå over gjennomsnittleg kjørelengde for ein familie.
Sitat fra: OlavEmil på tirsdag 03. november 2015, klokken 21:33
Det som iallefall er heilt sikkert, er at drivstoffkostnadane for dei aller, aller fleste er høgare enn bompengekostnadane.
Jeg tror at det er veldig mange som regner seg litt vekk i sparte kostnader ved elbil.
For min del har jeg ingen som helst mulighet for å spare penger ved å kjøpe elbil.
Jeg vil tro at jeg har et normalt bilhold med kjøring av barn til og fra aktiviteter, Kjøring til jobb, butikk og til hytta.Rundt 16 - 20000km pr år.

Jeg valgte å kjøpe en helt ordinær Nissan Leaf, men pga behov for å kjøre lenger enn 12 - 14 mil og trekke henger må jeg fortsatt beholde den gamle Peugeot 307en fra 2005. Altså ingen besparelse på veiavgift, service osv der (kostet 16000 med Eu godkjenning nylig)

Kjøring i form av Diesel sparer jeg i underkant av 1000kr pr måned på.
Bompenger sparer jeg anslagsvis 700 pr måned.
Dvs direkte sparte penger ved å bruke elbilen er rundt 1700 kroner. Dette er før forsikring, avskrivning service, veiavgift på Leafen.

Kostnaden pr måned på Leafen ligger for min del på ca kr 2500 - 3000,
Med andre ord et netto tap på 800 - 1300 pr måned for min del.
Dette tror jeg ikke er ulikt veldig mange andre der ute.

Bare for å nevne det, jeg har ikke noe kollektivfelt å spare tid på tur til jobb. Det går i den ordinære køen.
For min del er det gevinsten ved null forurensning i sentrum og minimalt co2 utslipp i det daglige som er utslagsgivende.

Så noen korttenkte politikere mener vi ikke bidrar til pengestrømmen, med to veiavgifter (faktisk fire om jeg tar med de to MCene), service, forsikring og drivstoffkostnader for flere kjøretøy. Tror noen bør tenke seg litt mer om her. Er det ikke slik at Bergen er en av byene som er mest plaget med luftforurensning? Vil politikerne at vi skal kvitte oss med elbilene og kjøre bensin eller diesel istedet?
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Mippen

Bergen er svært plaget med luftforurensing ja. Det er alt å tape på å innføre bompenger for elbiler. Kollektivtilbudet er elendig med mindre man bor rett i nærheten av bomringen. Jeg kunne aldri ha benyttet meg av buss til og fra jobb selv om jeg bor under 2 mil unna sentrum. Bussene går ikke ofte nok, og det er skikkelig melkerute med 2-3 buss bytter. Syns de bør tenke seg om før de gjør noe drastisk. Hvis det ikke blir stor forskjell  økonomi å eie en elbil kontra en drivstoff gjerrig fossil vil nok mange velge en fossil som oppleves som enklere for de som ikke har oppdaget elbilen ennå.
Fremtiden er elektrisk.

Jejl

Sitat fra: kodalse på tirsdag 03. november 2015, klokken 22:15
Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 03. november 2015, klokken 21:20
No handler denne tråden om bompenger så eg skal prøve å halde meg på matta når da gjeld økonomidiskusjonar, men kan hinte frampå at sjøl med avskriving og rentetap så går reknestykket i pluss uten at ein treng å gå over gjennomsnittleg kjørelengde for ein familie.
Sitat fra: OlavEmil på tirsdag 03. november 2015, klokken 21:33
Det som iallefall er heilt sikkert, er at drivstoffkostnadane for dei aller, aller fleste er høgare enn bompengekostnadane.
Jeg tror at det er veldig mange som regner seg litt vekk i sparte kostnader ved elbil.
For min del har jeg ingen som helst mulighet for å spare penger ved å kjøpe elbil.
Jeg vil tro at jeg har et normalt bilhold med kjøring av barn til og fra aktiviteter, Kjøring til jobb, butikk og til hytta.Rundt 16 - 20000km pr år.

Jeg valgte å kjøpe en helt ordinær Nissan Leaf, men pga behov for å kjøre lenger enn 12 - 14 mil og trekke henger må jeg fortsatt beholde den gamle Peugeot 307en fra 2005. Altså ingen besparelse på veiavgift, service osv der (kostet 16000 med Eu godkjenning nylig)

Kjøring i form av Diesel sparer jeg i underkant av 1000kr pr måned på.
Bompenger sparer jeg anslagsvis 700 pr måned.
Dvs direkte sparte penger ved å bruke elbilen er rundt 1700 kroner. Dette er før forsikring, avskrivning service, veiavgift på Leafen.

Kostnaden pr måned på Leafen ligger for min del på ca kr 2500 - 3000,
Med andre ord et netto tap på 800 - 1300 pr måned for min del.
Dette tror jeg ikke er ulikt veldig mange andre der ute.

Bare for å nevne det, jeg har ikke noe kollektivfelt å spare tid på tur til jobb. Det går i den ordinære køen.
For min del er det gevinsten ved null forurensning i sentrum og minimalt co2 utslipp i det daglige som er utslagsgivende.

Så noen korttenkte politikere mener vi ikke bidrar til pengestrømmen, med to veiavgifter (faktisk fire om jeg tar med de to MCene), service, forsikring og drivstoffkostnader for flere kjøretøy. Tror noen bør tenke seg litt mer om her. Er det ikke slik at Bergen er en av byene som er mest plaget med luftforurensning? Vil politikerne at vi skal kvitte oss med elbilene og kjøre bensin eller diesel istedet?
Du er nok et unntak som har kjøpt en elbil i tillegg til bilen som du hadde fra før. De aller aller fleste bytter ut en annen bil med en ny elbil.

elektrolux

Sitat fra: Jejl på tirsdag 03. november 2015, klokken 22:37
Du er nok et unntak som har kjøpt en elbil i tillegg til bilen som du hadde fra før. De aller aller fleste bytter ut en annen bil med en ny elbil.

Hvor har du det fra?  Ingen jeg kjenner selger langtursbilen bare forde de kjøper en elbil for 95% av kjøreturene
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

OlavEmil

Det er openbart ikkje noko å spare på å kjøpe ein elbil i tillegg til det ein måtte ha av andre bilar. Elbilen må sjølvsagt erstatte ein annan bil. Om ein må ha / hadde to bilar frå før av, og byttar ut den eine med elbil, sparar ein pengar. Om ein hadde to bilar frå før av, og byttar begge med elbilar (som oss), sparar ein mykje pengar.

Om ein derimot hadde ein bil frå før av, og klarte seg fint med det, men kjøper ein elbil, og har den andre bilen "i bakhand" i tilfelle elbilen ikkje gjer jobben, sparar ein verken pengar eller miljø. Det blir jo heilt meiningslaust.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Jejl

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 03. november 2015, klokken 22:42
Sitat fra: Jejl på tirsdag 03. november 2015, klokken 22:37
Du er nok et unntak som har kjøpt en elbil i tillegg til bilen som du hadde fra før. De aller aller fleste bytter ut en annen bil med en ny elbil.

Hvor har du det fra?  Ingen jeg kjenner selger langtursbilen bare forde de kjøper en elbil for 95% av kjøreturene
Alle som har kjøpt elbil som jeg vet om(rundt 15 stk) har byttet ut en annen fossilbil med elbilen. De fleste familier har i dag to biler, og hvis de kjøper en elbil forsvinner den ene. Vet ikke om noen som har kjøpt en elbil og samtidig beholdt de bilene de hadde fra før.

Vår familie har f.eks byttet ut to fossilbiler med to elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA