Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla superchargers - ønsker og forslag

Startet av Jejl, fredag 04. desember 2015, klokken 09:48

« forrige - neste »

Jejl

Vi har vært noen ganger i et feriehus i Danmark der det etter det jeg har sett ikke er noen jording i kontaktene.
Vi har det danske adapteret med tre pinner, men har aldri brukt det, da de kontaktene vi har sett bare har to hull.
Er det virkelig lovlig å ha et helt hus uten jording (også på baderommene) i Danmark? Og går det ann å lade teslaen uten jording?

fredag

Elbil skal ikke lades uten jording. Har du ikke tilgang til jording er det ikke forsvarlig å lade der, og du må lade et annet sted.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Leif1

Se på kjøkkenet. Var jordet uttak der i den gamle rønna vi leide der i sommer.
Konvertitt fra S til X

Jejl

Sitat fra: Leif1 på fredag 30. oktober 2015, klokken 22:56
Se på kjøkkenet. Var jordet uttak der i den gamle rønna vi leide der i sommer.
Ja, komfyren må vel ha jording?
Kanskje jeg skulle ha kjøpt kirkebøs overgang fra komfyrstikk til blå 32a?

Rav4_EV

SitatKanskje jeg skulle ha kjøpt kirkebøs overgang fra komfyrstikk til blå 32a?

Og det passer i Danmark?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Jejl

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 30. oktober 2015, klokken 23:15
SitatKanskje jeg skulle ha kjøpt kirkebøs overgang fra komfyrstikk til blå 32a?

Og det passer i Danmark?
Har ingen peiling. Noen som har prøvd?

rr2000

Norsk komfyrstikk passer ikke i danmark, de har noen helt egne 400 volts 16 amp stikk som er vanlige.
Jeg ladet imidlertid fint uten jord i Danmark i sommer, men da fikk man støt om man var barbeint og tok på kromdelene på bilen....

(Jeg målte med multimeter rundt 100 volt mellom bilen og jord, men virket ikke som det var noen livsfarlige strømstyrker.)
P85D

RaBalder

Er det ikke bare å ha gummistøvler og gummihansker for hånden  ;D

v-i-c

Sitat fra: rr2000 på lørdag 31. oktober 2015, klokken 00:41
(Jeg målte med multimeter rundt 100 volt mellom bilen og jord, men virket ikke som det var noen livsfarlige strømstyrker.)

Bilen burde ikke kunne ladet uten at Jord er ok.

Ja Noen få biler tester faktisk at Strømmen er ok før den vil lade.
Anser et det er meget uheldig at bilen blir spenningsførende i forhold til omgivelsene.

Dette må vel grense til "konstruksjonsfeil" for dette spesielle bilmerket  :-[  :-[  :-[

De som designer bilen må regne med "brukerfeil" (her lade uten Jord ok) og sørge for at bruker feil ikke utsetter brukeren for fare for liv og helse ....
Enkelte tåler jo mindre strøm enn andre .....
f.eks folk med dårlig hjerte.

-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

jkirkebo

Sitat fra: rr2000 på lørdag 31. oktober 2015, klokken 00:41
Norsk komfyrstikk passer ikke i danmark, de har noen helt egne 400 volts 16 amp stikk som er vanlige.

Bruker de Perilex slik som svenskene? I så fall har jeg overganger.

Forøvrig er det vel som regel jordet uttak på vaskemaskinen, om slik finnes der man er.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jejl

Sitat fra: BDA på lørdag 31. oktober 2015, klokken 16:17
Hei,

På Bauhaus får du overgang fra dansk komfyr til rød.

http://www.bauhaus.dk/el-belysning/elinstallation/stik-stikdaaser/adapterkabel-400v-16a-m-slagfast-hanstik-og-cee-hunstik-sc.html
Takk for tips.
Skal muligens en liten tur neste mnd ned til nevnte hus i Danmark. Praktisk med Bauhaus som ligger like ved superladeren i Randers.
Da kjøper jeg et slikt adapter + denne kabelen http://www.bauhaus.dk/kabelsaet-10-meter-h07rn-f.html?nosto=new-nosto-productpage-1

Synes det var rart at det sto max 3680w på adapteret når det er 400v?

Hvis det ikke fungerer så kan jeg vel sikkert bare levere det tilbake på hjemveien 2 dager etterpå.
Hvis det virker vil det kunne spare oss for opptil en times lading på sc.

PerBear

Sitat fra: fredag på fredag 30. oktober 2015, klokken 22:43
Elbil skal ikke lades uten jording. Har du ikke tilgang til jording er det ikke forsvarlig å lade der, og du må lade et annet sted.

Alternativt kan skilletrafo med jordfeilovervåking benyttes dersom strømnettet mangler beskyttelsesjord. Dermed blir eventuelle jordfeil i bilens lader/ladekabel ufarlig.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Jejl

http://www.bauhaus.dk/el-belysning/elinstallation/stik-stikdaaser/adapterkabel-400v-16a-m-slagfast-hanstik-og-cee-hunstik-sc.html

Fikk 11 kw lading med denne overgangen. Husets eneste kontakt med jording var en slik 70-talls kontakt som de kalte for kraftstikk, som ikke var i bruk.
Alt i huset som trengte jording var koblet direkte på annlegget, uten stikkontakt.

Andrewas

Til dere elektrikere her inne:

Kunne man hatt en "lureløsning" med en egen kabel til jording festet til et jordspyd og slått det i bakken selv?

Bilens UMC -> lureløsning -> jord
                      lureløsning -> ujordet stikk

Sig 174 P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter. Veldig fornøyd m bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA