Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valg vinterdekk

Startet av Bellefield, torsdag 03. desember 2015, klokken 11:33

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: Bellefield på onsdag 11. november 2015, klokken 23:12
Ser at de aller fleste anbefaler 6,6 lader inkludert.

Jeg vil ikke komme med noen anbefaling. Jeg har 3,3kWh modellen, og bare ved et fåtall anledninger vil 6,6kWh kunne ha gitt meg noe mer. Husk at du uansett bør ha en type2->type1 kabel med bilen. Den koster noe over 1000kr, og gjør at du kan lade med 3,3kWh fra et økende antall type2 punkter. Med den kabelen vil du kunne lade 6,6kW fra punkter som gir 7,4kWh og 22kWh, dersom du har 6,6kWh LEAF'en. Da kan du tenke at på en gitt tid på  kjøpesenteret tilkoblet en slik lader, ville du få 20% istedenfor 10% med 3,3kWh laderen.

Dersom 6,6kWh versjonen kommer med type2->type1 kabel inkludert, kan du trekke fra prisen på denne kabelen på det du må betale, for den kabelen bør du uansett kjøpe deg. Men jeg vet ikke om det er slik at den kommer med. 6,6kWh laderen kan være en mer attraktiv "nødlader" på langtur dersom hurtiglader er ødelagt og du må redde turen vidre med et 22kW AC punkt.

Men, jeg tror uansett antall DC hurtigladere kommer til å ekplodere over de neste par årene, så det kan nok være begrenset hvor mye bruk du får for 6,6kWh laderen, selv med mange langturer. Skulle ikke forundre meg om vi ikke snart får kjøpt en bærbar 11kWh lader til en god pris heller.

Hansi

Jeg håper Panduck har rett i at DC semihurtig lading vil bli mer utbredt. Inntil da vil jeg definitivt anbefale 6,6kW lader. Det er to ting jeg prioriterer høyest i en elbil, det ene er størrelsen på batteripakken (hvor langt man kommer på en lading) og det andre er hvor raskt batteripakken kan lades (hvor raskt man kan komme videre når man må lade).
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Trine Vikse

Hva er hovedforskjellene på europeisk leaf og nordisk leaf? Hvor viktig er det med det varmeteppet til batteriet? Noen som kjenner til forhandleren i Sandenes?

Håper på fort svar

Ole Irgens

Sitat fra: Trine Vikse på torsdag 12. november 2015, klokken 15:51
Hva er hovedforskjellene på europeisk leaf og nordisk leaf? Hvor viktig er det med det varmeteppet til batteriet?

http://www.tv2.no/a/4163150 ser ut til å gi en grei oversikt over forskjellen. Det ser ut til å være oppvarmet batteri som er det viktigste for kjørelengde (kaldt batteri = dårligere ytelse), ellers er det vel mest komfort-tiltak som varme i ratt og seter. Importøren tar bare inn biler som er beregnet for norsk/nordisk klima, så problemet oppstår bare i (brukt)importerte biler som i utgangspunktet er produsert for å kjøre i andre og varmere land. At en av modellene heter "Nordic" er egnet til å forvirre, men det er altså ikke bare denne modellen som er utstyrt for de kalde nordiske forholdene.

Mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

Rio

Sitat fra: Ole Irgens på torsdag 12. november 2015, klokken 20:07
Sitat fra: Trine Vikse på torsdag 12. november 2015, klokken 15:51
Hva er hovedforskjellene på europeisk leaf og nordisk leaf? Hvor viktig er det med det varmeteppet til batteriet?

http://www.tv2.no/a/4163150 ser ut til å gi en grei oversikt over forskjellen. Det ser ut til å være oppvarmet batteri som er det viktigste for kjørelengde (kaldt batteri = dårligere ytelse), ellers er det vel mest komfort-tiltak som varme i ratt og seter. Importøren tar bare inn biler som er beregnet for norsk/nordisk klima, så problemet oppstår bare i (brukt)importerte biler som i utgangspunktet er produsert for å kjøre i andre og varmere land. At en av modellene heter "Nordic" er egnet til å forvirre, men det er altså ikke bare denne modellen som er utstyrt for de kalde nordiske forholdene.

Mvh

Ole Irgens


Batterivarmen i en Leaf er kun aktiv fra rundt -20 minusgrader, og skal kun forhindre skade på batteriet hvis det blir ordentlig kaldt. Oppvarmingen skrur seg av ved -14 grader.

Det er ikke et problem i Sandnes.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ole Irgens

Sitat fra: Rio på fredag 13. november 2015, klokken 00:31

Batterivarmen i en Leaf er kun aktiv fra rundt -20 minusgrader, og skal kun forhindre skade på batteriet hvis det blir ordentlig kaldt. Oppvarmingen skrur seg av ved -14 grader.

Det er ikke et problem i Sandnes.

Dersom bilen for hele resten av sin levetid skal gå i Sandnes-distriktet kan dette kanskje være riktig. Her i Bergen, som klimatisk sett er ganske likt Sandnes, har vi imidlertid opplevd vintertemperaturer på minus 20 grader, og drar man til Voss som kun er en times kjøring herfra, kan det bli enda kaldere. Poenget mitt er at man ikke bør importere en Leaf til Norge som ikke er beregnet på å kjøre i Norge.

Mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA