Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valg vinterdekk

Startet av Bellefield, torsdag 03. desember 2015, klokken 11:33

« forrige - neste »

Bellefield

Har idag en Ford Focus 2007-modell som jeg akkurat har brukt over 20 000 kr i verkstedutgifter på. Er møkk lei og har regnet litt på kostnader ved bilbruk. Fant ut at min Focus koster meg ca 4000 kr i måneden, og da er absolutt alt inkludert (Verditap, diesel, vedlikehold, forsikring, årsavgift, bompenger ++ men ikke avdrag eller rente da jeg ikke har lån på bilen). Jeg ser at det i det hele tatt er vanskelig å inneha en bil som har en kostnad på noe særlig mindre enn 3500-4000 kr pr måned.

I min frustrasjon (mens Focusen var på verksted) gikk jeg innom en Nissan forhandler og prøvekjørte en Nissan Leaf. Og jeg ble straks litt småforelsket. Selger har gitt meg et tilbud på en ny 2016-model Nissan Accenta 24 kwh på kr 226 200 kr. Da er ikke metallic-lakk inkludert da dette betyr nada for meg, men vinterdekk og 2000kr fra Fortum er inkludert.

Så da spør jeg dere. Er dette er greit tilbud?

Som den over gjennomsnittlig prisbevisste bileier som jeg er, har jeg regner meg frem til at også denne bilen vil gi meg en månedlig kostnad på ca 4000 kr. Da har jeg tatt høyde på verditap på 35 000 kr pr år, strøm for 2000 kr (12 000 km), 6000 kr i årlig vedlikehold,  og årsavgit på 450 kr. Er jeg på viddene da eller kan dette stemme?? Kontant betaling derfor ingen rente/avdrag.

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ferry

Sitat fra: Bellefield på torsdag 29. oktober 2015, klokken 22:22
Kontant betaling derfor ingen rente/avdrag.

Du går jo glipp av innskuddsrenta da.. Og skattefradrag. Jeg har for tiden 400% høyere innskuddsrente i Skandiabanken enn i Nordea; 0,2% kontra 0,05% ! ;)

Rio

Bellefield:
Jeg ville vurdert (basert på ditt kjøremønster) om du skal ha en bil med 24 kWh eller 30 kWh batteri. (Sistnevnte gir 30% bedre rekkevidde.)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ole Irgens

Sitat fra: Bellefield på torsdag 29. oktober 2015, klokken 22:22
Som den over gjennomsnittlig prisbevisste bileier som jeg er, har jeg regner meg frem til at også denne bilen vil gi meg en månedlig kostnad på ca 4000 kr. Da har jeg tatt høyde på verditap på 35 000 kr pr år, strøm for 2000 kr (12 000 km), 6000 kr i årlig vedlikehold,  og årsavgit på 450 kr. Er jeg på viddene da eller kan dette stemme?? Kontant betaling derfor ingen rente/avdrag.

Du må regne med 3-4000 kroner/år i forsikring også, gitt at du har full bonus selvsagt.

Jeg ville forøvrig gått for den største batteripakken dersom du skal kjøpe en ny Leaf. Begrenset rekkevidde er den største begrensingen for en elbil, og med 30 kWh har du jo en (teoretisk) rekkevidde på 25 mil, mot 20 mil på 24 kWh-pakken. Tror du kommer til å angre dersom du ikke gjør det.

mvh

Ole Irgens
Nissan Leaf 2018 N-Connecta

tutti

#5
Glem teoretisk rekkevidde på vinterstid. Glem selv maksimal rekkevidde (omtrent halvparten av teoretisk). Ikke bry deg om 30 kwh eller annen nominell ytelse.

Når det er kaldt, vått og kupert terreng og du vil kjøre et stykke, så trenger du varme fra en varmepumpe og nok "reserve" på batteriet til å holde varmen hele veien. De siste prosentene går bilene i nødmodus og du kan glemme å få varme. Reelt batterikapasitet er alltid mindre enn det produsentene oppgir i reklamen. Leafen har uansett ikke 30 kwh tilgjengelig.

Kjøp gjerne det største batteriet og sats heller på at den ekstra kostnader blir returnert ved salg. Kjøp alltid den raskeste innebygde lader, selv om 6,6 kw ladere er en kuriositet som ikke er så vanlig som 3-fase.

Bellefield

#6
Takker så mye for tilbakemeldinger! Virker som Elbil-kunder er hyggelige og hjelpsomme folk ;)

Når det gjelder kampanje-tilbudet så er de helt utsolgt for disse utgående modellene her i trøndelag i allefall. Ellers, når jeg beregner 6000 kr i årlig vedlikehold så tar jeg gjennomsnittet over 5 år. Altså ca 30 000 kr over 5 år. I det så legger jeg i både, service, dekk, bremseklosser, bremseskiver + +. Har jeg fortsatt tatt i da eller er det en realistisk sum??

Når det gjelder svaret fra "Ferry" så er det et viktig moment du påpeker. Jeg har 2,15 % i innskuddsrente mens jeg kan låne til 1,99 %. Dette er ikke effektiv rente så med etableringsgebyrer + + så vil den nok passere 2,15 %. Men med skattefradraget og det å ha kapital stående i banken så er jeg enig med deg at det faktisk kan være lurt å ta opp lån selv om jeg aldri så mye misliker det!

Fra svaret til Ole Irgens så glemte jeg å ta med forsikring i selve teksten ja. Men jeg har tatt med dette i beregningen som gjør at jeg kommer ut med en ca kostnad på 4000 kr pr /mnd for å kjøpe ny bil.

Flere av dere som har nevnt at det kan være lurt å gå for 30 kwh. Etter litt vurdering er jeg enig at jeg kanskje skal gå for denne varianten. Har allerede fått tilbud fra forhandler om denne utgaven på kr 257 200 kr for Acenta med vinterdekk, 2000 kr fra Fortum men uten metallic. Er det et greit tilbud??


Panduck

Er dette eneste bil du skal ha? Hvis så ville virkelig tenkt meg om før jeg gikk for 24kW nå fremfor 30kW. De ekstra 6kW vil bety mye på hva bilen kan brukes til, hvor lenge du kan kjøre mellom hurtiglading osv. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg kunne ha kjørt forbi en hurtiglader om jeg hadde 6kW ekstra batteri, men det begynner å bli en del.

moby666

Meld deg inn i Norges bondelag og kjøp en Leaf etter 2 måneder med inntil 16% rabatt (14% på 30 kwh)

2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Luftventil

Elbil er uten tvil veien å gå fremfor en gammel Focus, men du bør ikke kjøpe Leaf uten å ha prøvekjørt de andre elbilene på markedet. Leaf er nemlig den eldste konstruksjonen av dem alle.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Panduck

Sitat fra: Luftventil på fredag 30. oktober 2015, klokken 14:27
Elbil er uten tvil veien å gå fremfor en gammel Focus, men du bør ikke kjøpe Leaf uten å ha prøvekjørt de andre elbilene på markedet. Leaf er nemlig den eldste konstruksjonen av dem alle.

... godt prøvet teknologi er vel hovedsalgsargumentet for "vanlige" VW biler, men det gjelder kanskje ikke for elbil?
LEAF har med nytt batteri fått "beste rekkevidde" i klassen, som betyr en god del.
Men ellers er jeg enig. Prøv forskjellige biler.

Bellefield

Sitat fra: moby666 på fredag 30. oktober 2015, klokken 13:55
Meld deg inn i Norges bondelag og kjøp en Leaf etter 2 måneder med inntil 16% rabatt (14% på 30 kwh)

Dette er nesten for godt til å være sant. Måtte sjekke det opp men det ser da vitterlig ut til å stemme! Jeg regnet ut at 14 % av 250 000 (Acenta) blir 35 000 kr. Kan man virkelig spare 35 000 kr for et enkelt medlemskap i Norges Bondelag som koster den nette sum av 850 kr?? Isåfall, hvorfor gjør ikke alle det??

Ellers er jeg enig i det "Panduck" skriver om batterikapasitet. Så jeg tror nok at jeg(vi :D) isåfall vil gå for en 30kwh hvis vi går til innkjøp av en Nissan Leaf. Dette vil isåfall bli vår eneste bil så da kan det være greit med litt rekkevidde. Vi har et barn og et til på vei. Nå er det sikkert mange som vil påstå at Nissan Leaf ikke er en familiebil men jeg synes faktisk den har en helt grei lastekapasitet og plass i baksetet.

Og det er grunnen til at jeg ikke har sjekket ut de andre e-alternativene. Disse har vel ikke like god plass til feks en barnevogn??

tutti

Sitat fra: Bellefield på fredag 30. oktober 2015, klokken 20:19
Og det er grunnen til at jeg ikke har sjekket ut de andre e-alternativene. Disse har vel ikke like god plass til feks en barnevogn??
neida, andre elbiler har ikke plass til en, men flere: http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=65796649

Ingeniøren

Sitat fra: Bellefield på fredag 30. oktober 2015, klokken 20:19
Sitat fra: moby666 på fredag 30. oktober 2015, klokken 13:55
Meld deg inn i Norges bondelag og kjøp en Leaf etter 2 måneder med inntil 16% rabatt (14% på 30 kwh)

Dette er nesten for godt til å være sant. Måtte sjekke det opp men det ser da vitterlig ut til å stemme! Jeg regnet ut at 14 % av 250 000 (Acenta) blir 35 000 kr. Kan man virkelig spare 35 000 kr for et enkelt medlemskap i Norges Bondelag som koster den nette sum av 850 kr?? Isåfall, hvorfor gjør ikke alle det??

Ellers er jeg enig i det "Panduck" skriver om batterikapasitet. Så jeg tror nok at jeg(vi :D) isåfall vil gå for en 30kwh hvis vi går til innkjøp av en Nissan Leaf. Dette vil isåfall bli vår eneste bil så da kan det være greit med litt rekkevidde. Vi har et barn og et til på vei. Nå er det sikkert mange som vil påstå at Nissan Leaf ikke er en familiebil men jeg synes faktisk den har en helt grei lastekapasitet og plass i baksetet.

Og det er grunnen til at jeg ikke har sjekket ut de andre e-alternativene. Disse har vel ikke like god plass til feks en barnevogn??

Fordi - da er du bonde  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Luftventil

Sitat fra: Bellefield på fredag 30. oktober 2015, klokken 20:19
Sitat fra: moby666 på fredag 30. oktober 2015, klokken 13:55
Meld deg inn i Norges bondelag og kjøp en Leaf etter 2 måneder med inntil 16% rabatt (14% på 30 kwh)

Og det er grunnen til at jeg ikke har sjekket ut de andre e-alternativene. Disse har vel ikke like god plass til feks en barnevogn??

Joda, finnes mange elbiler med god plass. Anbefaler deg å stikke innom flere forhandlere å sjekke ut alternativene. Dumt å bruke så mye penger på en bil uten å vite hva alternativene er.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA