Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valg vinterdekk

Startet av Bellefield, torsdag 03. desember 2015, klokken 11:33

« forrige - neste »

kenul

Sitat fra: moby666 på fredag 30. oktober 2015, klokken 13:55
Meld deg inn i Norges bondelag og kjøp en Leaf etter 2 måneder med inntil 16% rabatt (14% på 30 kwh)

Noen som faktisk har sjekket ut om dette funker for de som kun er personlige medlemmer av bondelaget, altså de som ikke driver gårdsbruk, men kun er "støttemedlemmer"?. Under vilkårene står det: "Storkundebekreftelse må leveres til forhandler ved kontraktinngåelse." Noen som vet hva som evt. skal til for å få dette fra Agrol?

Her er jo det store penger å spare, så hadde vært veldig interessant om det faktisk funket, 14% på nye Leaf 30kwh hadde vært gull!:)

Ingeniøren

Sitat fra: kenul på lørdag 31. oktober 2015, klokken 14:01
Sitat fra: moby666 på fredag 30. oktober 2015, klokken 13:55
Meld deg inn i Norges bondelag og kjøp en Leaf etter 2 måneder med inntil 16% rabatt (14% på 30 kwh)

Noen som faktisk har sjekket ut om dette funker for de som kun er personlige medlemmer av bondelaget, altså de som ikke driver gårdsbruk, men kun er "støttemedlemmer"?. Under vilkårene står det: "Storkundebekreftelse må leveres til forhandler ved kontraktinngåelse." Noen som vet hva som evt. skal til for å få dette fra Agrol?

Her er jo det store penger å spare, så hadde vært veldig interessant om det faktisk funket, 14% på nye Leaf 30kwh hadde vært gull!:)

På jobb har vi storkunde avtale med BMW Norge og der er kravet at man kjører min 3000 km i året i firmaets tjeneste, så det er nok ikke bare å melde seg inn....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

krl

Praksisen varierer fra forhandler til forhandler. Noen lar deg handle til rabattert pris selv ved 100% privatbruk.

Ring litt rundt, og ha gjerne ønsket konfigurasjon 100% på plass, i og med at selgeren da vet at han kan selge bil til deg uten masse arbeid.

Hvis du har behov for elbil med mye plass og gode seter, så er B Electric Drive et bedre alternativ. Men den er muligens noe dyrere i drift.

Svesa

Hvorfor ikke kjøpe "nesten ny" bruktbil?
2013 modell med varmepumpe (199km) osv... og fortsatt 3 år igjen av garantien. Sparer ca.60.000,-. i forhold til tilsvarende ny bil. Om 2-3 år vil det ikke skille så mye på bruktverdien allikevel... 

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=65931192&engine_fuel=0%2F4&make=0.792&ref=fas

arthur

Sitat fra: Bellefield på fredag 30. oktober 2015, klokken 11:44
Når det gjelder svaret fra "Ferry" så er det et viktig moment du påpeker. Jeg har 2,15 % i innskuddsrente mens jeg kan låne til 1,99 %. Dette er ikke effektiv rente så med etableringsgebyrer + + så vil den nok passere 2,15 %. Men med skattefradraget og det å ha kapital stående i banken så er jeg enig med deg at det faktisk kan være lurt å ta opp lån selv om jeg aldri så mye misliker det!

Når en bilselger annonserer 1,99 prosent lånerente så vil jeg tippe at den effektive renten heller blir nærmere 3,5-4% % enn 2,15%. Og kanskje kan du få en bedre deal ved å IKKE ta imot det lånetilbudet som kan synes gunstig?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

arthur

Sitat fra: kenul på lørdag 31. oktober 2015, klokken 14:01
Sitat fra: moby666 på fredag 30. oktober 2015, klokken 13:55
Meld deg inn i Norges bondelag og kjøp en Leaf etter 2 måneder med inntil 16% rabatt (14% på 30 kwh)

Noen som faktisk har sjekket ut om dette funker for de som kun er personlige medlemmer av bondelaget, altså de som ikke driver gårdsbruk, men kun er "støttemedlemmer"?. Under vilkårene står det: "Storkundebekreftelse må leveres til forhandler ved kontraktinngåelse." Noen som vet hva som evt. skal til for å få dette fra Agrol?

Her er jo det store penger å spare, så hadde vært veldig interessant om det faktisk funket, 14% på nye Leaf 30kwh hadde vært gull!:)

Var selv medlem i Norges Bondelag for mange år siden da de hadde en vanvittig god forsikringsavtale hvor de subsidierte forsikringen ved å tømme fond opparbeidet over mange år. Jeg bestilte medlemskapet per telefon og sa helt ærlig hvorfor jeg søkte medlemskapet og at jeg hadde full forståelse om de ikke ville ha meg som medlem på det grunnlaget. To dager senere lå alle papirer i postkassen!
Min kone fikk et brev fra sin arbeidsgiver som bekreftet at hun hadde bilgodtgjørelse ved bruk av egen bil ved behov og det var alt som skulle til for å få en ekstra rabatt på 3-4.000 ved kjøp hos Mitsubishi. Med andre ord er det verdt å prøve!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Bellefield

Takker for mange gode råd og tips!

En liten ting til som jeg lurer på. Vi holder på å bygge nytt hus for øyeblikket. Jeg har lite/ingen peiling på lading av Nissan Leaf. Men jeg har forstått at den leveres med standard lading (3,3 KW?). Men at det går an å øke effekten av ladingen hvis en installerer en 6,6 KW (?) lader i hjemmet med en ekstra kostnad på ca 7000 kr.

Spørsmålet mitt er da; kan det være mulig for elektriker i huset våres å installere et utvendig uttak med større effekt allerede i oppstartsfasen?? Eller er dette noe som må gjøres i ettertid? Hva ville dere gjort?

OlavEmil

Det er absolutt noko ein elektrikar kan og bør gjere no når du held på å byggje. Aller helst bør du få lagt ut 3-fase 32A, om nettleverandøren godtek det. Då er du sikra for all framtid når det gjeld ladeløysingar. Om du får elektrikaren til å montere industrikontakt på denne, kan du kople til ferdigkjøpte ladeboksar som kan koplast rett i bilen.

Ein ting du MÅ vere obs på: 6,6kW-ladar er ekstrautstyr på Leafen. Det vil seie at om du ikkje ber om denne spesifikt, kan ikkje bilen lade meir enn 3,3kW same kor fantastisk straumuttak du har. Eg vil sterkt anbefale 6,6kW-ladar, det gjer bilen mykje meir fleksibel dei gongane du skal køyre ekstra mykje, og må lade raskt opp i løpet av dagen.

1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

jkirkebo

Sitat fra: Bellefield på tirsdag 10. november 2015, klokken 21:01
Takker for mange gode råd og tips!

En liten ting til som jeg lurer på. Vi holder på å bygge nytt hus for øyeblikket. Jeg har lite/ingen peiling på lading av Nissan Leaf. Men jeg har forstått at den leveres med standard lading (3,3 KW?). Men at det går an å øke effekten av ladingen hvis en installerer en 6,6 KW (?) lader i hjemmet med en ekstra kostnad på ca 7000 kr.

Spørsmålet mitt er da; kan det være mulig for elektriker i huset våres å installere et utvendig uttak med større effekt allerede i oppstartsfasen?? Eller er dette noe som må gjøres i ettertid? Hva ville dere gjort?

Be elektrikeren om å sette opp en blå 32A 1-fase CEE-kontakt. Til denne kan du senere selv koble en ladeboks som kan lade Leafen med 6,6kW. Evt. kan det settes opp en 3-fase kontakt om nettselskapet ikke liker 1-fase 32A kurser, ulempen er da at en evt. Tesla på besøk ikke kan lade direkte fra denne uten adapter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

v-i-c

#24
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. november 2015, klokken 22:29
Be elektrikeren om å sette opp en blå 32A 1-fase CEE-kontakt. Til denne kan du senere selv koble en ladeboks som kan lade Leafen med 6,6kW. Evt. kan det settes opp en 3-fase kontakt om nettselskapet ikke liker 1-fase 32A kurser, ulempen er da at en evt. Tesla på besøk ikke kan lade direkte fra denne uten adapter.

Vel det beste er vel egentlig å sette opp en fastmontert mode3 type2 ladeboks uten kabel med 400V 32A trefase da har du 22kW og alle kan lade for fullt med untakk av ZOE som gjerne tar AC43kw. Husk på at besøkende Tesla i fremtiden kun  kan ta 11kw om ikke Tesla eiere har kjøpt ektra utstyr. Det samme gjelder Leaf kan ikke lade med mer en 3,6kw dersom man ikke kjøper ektra utstyr ved bestilling. Det er faktisk kun Renault ZOE som til og med 2015 model leverte adekvat AC ladning på AC43kw
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Panduck

Sitat fra: Bellefield på tirsdag 10. november 2015, klokken 21:01
En liten ting til som jeg lurer på. Vi holder på å bygge nytt hus for øyeblikket. Jeg har lite/ingen peiling på lading av Nissan Leaf. Men jeg har forstått at den leveres med standard lading (3,3 KW?). Men at det går an å øke effekten av ladingen hvis en installerer en 6,6 KW (?) lader i hjemmet med en ekstra kostnad på ca 7000 kr.

Hei. Nei, den "leveres ikke med standard lading 3,3kW som kan økes til 6,6kW dersom du installerer en hjemmelader til 7000kr". En LEAF leveres med en 3.3kW lader som aldri kan ta noe mer enn 3.3kW med mindre du EKSPLISITT ber om å få en LEAF med 6,6kW lader, som koster ca 7000kr mer. Da kan du lade med 6,6kW fra 22kW punkter rundomkring, og du kan lade med 6,6kW hjemme dersom du får installert en hjemmelader som gir 6,6kW, 3,3kW dersom du installerer en 3,3kW lader hjemme, eller rundt 2kW dersom du lader med medfølgende ladekabel fra en vanig kontakt (som vel ikke er anbefalt i lengden).

Men merk at Nissanselgere verner om denne "viten" som om det er en selskapshemmelighet. De ønsker rett og slett ikke å selge deg en LEAF med 6,6kW lader, og kan sågar prøve å snakke deg vekk fra å gjøre det.

Det er jo faktisk ikke sikkert du trenger 6,6kW lader, jeg lader stort sett aldri på mer enn 1,6kW, og 7000kr kan kjøpe deg veldig mye hurtiglading. Men det er et valg DU skal ta, ikke selgeren. Hvorfor de har et produkt de rett og slett ikke ønsker å opplyse om eller selge, tror jeg aldri jeg kommer til å forstå.

v-i-c

#26
Meget bra innlegg. ( Skrevet av: Panduck « på: I dag kl. 07:07 » )

Oppsummering:

Leaf kan kun lade med 2kw med standard ladekabel (Normalen for mange)

Kjøp normal Leaf og 16A ladestasjon og du kan lade med 3,3kw
(Legg opp egen kurs med 16A og jordfeilbryter type B)
Velg om du vil ha en blå industrikontakt CEE 16A enfase og løs ny innkjøpt lader 16A enfase
(følger ikke med bilen, tror jeg)
eller
Ladestasjon på veggen 16A enten med fast kabel eller type2 og løs ny innkjøpt kabel 16A eller 32A
(som også kan benyttes på Oslos nye ladestolper)
(følger ikke med bilen, tror jeg)

Kjøp Leaf og be om å få lov til å betale NOK 7000 ekstra for muligheten til å lade med 32A på enfase og du kan lade med 6,6kw
(Legg opp egen kurs med 32A og jordfeilbryter type B)
Velg om du vil ha en blå industrikontakt CEE 32A enfase og løs ny innkjøpt lader 32A enfase
(følger ikke med bilen, tror jeg)
eller
Ladestasjon på veggen 32A enten med fast kabel eller type2 og løs ny innkjøpt kabel 32A
(som også kan benyttes på Oslos nye ladestolper)
(følger ikke med bilen, tror jeg)

Før du bestemmer deg for hva du velger må du prøve å kartlegge hvilket behov du har for å bruke bilen i perioden 17-19 etter at du kommer hjem fra jobb (antar at du bruker bil til og fra jobb).
Har bilen nok rekkevide på ettermidagen til å dekke ditt behov.

Det har vært mulig i 2015 å kjøpe biler med ulik evne til raskt å lade på AC. Spennet er fra 2kWh til 43kWh i timen. Folk har ulike behov. Finn ditt behov og velg en løsning som dekker dette.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Bellefield

Takker så mye for VELDIG god hjelp!

Ser at de aller fleste anbefaler 6,6 lader inkludert. Men jeg er usikker på om jeg vil inkludere dette. Jeg(vi) kjører i snitt 50 km pr dag. Og når vi har tenkt å bestille den nye 30 Kwh så tenker jeg at det kan være nok å installere en hjemmelader som kan yte 3,3 Kwh. Da har man et batteri med en grei rekkevidde + en lader som yter litt mer enn den standardladeren. Er jeg på viddene da eller kan det være et ok alternativ? 7500 kr er faktisk en del penger.

To andre spørsmål.

1. Er metallic-lakk obligatorisk? For selgerne er det iallefall obligatorisk:-) Har metallic-lakken en funksjon utover det at den ser litt finere ut?

2. Jeg har sendt mail til Nissan og spurt dem om batterigarantien. De reklamerer nå for at de garanterer at bilen ikke skal miste flere enn 3 streker iløpet av bilens 8 første år. Jeg har spurt dem hva dette i praksis innebærer. Hva vil skje hvis jeg feks kommer til Nissan etter 8 år og forklarer at jeg har mistet 5 streker? Vil jeg få nytt batteri? Penger? Noen av dere som vet hva disse batterigarantiene i praksis vil bety?

kodalse

Hvordan er det med 6,6kW laderen? Er det ikke slik at den tar noe av bagasjeromsplassen lik det 2012 modellen har?
Ser også at de fleste som anbefaler 6,6kW ikke har Leaf selv.
Jeg må si at jeg har aldri savnet "raskere" saktelading for egen del. Normalt setter jeg bilen på 2,1kW (10amp) etter jobb og lader til 80%. Av og til glemmer jeg omstillingen slik at den lader på 1,3kW (6amp) likevel fulladet og oppvarmet dagen etter.
Trenger jeg mer power hurtiglader jeg en sjelden gang og er veldig fornøyd med det.

Men vi har alle ulike kjøremønstre. Jeg ligger totalt på ca 16000 pr år elektrisk kjøring.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Rio

Sitat fra: Bellefield på onsdag 11. november 2015, klokken 23:12
Takker så mye for VELDIG god hjelp!

Ser at de aller fleste anbefaler 6,6 lader inkludert. Men jeg er usikker på om jeg vil inkludere dette. Jeg(vi) kjører i snitt 50 km pr dag. Og når vi har tenkt å bestille den nye 30 Kwh så tenker jeg at det kan være nok å installere en hjemmelader som kan yte 3,3 Kwh. Da har man et batteri med en grei rekkevidde + en lader som yter litt mer enn den standardladeren. Er jeg på viddene da eller kan det være et ok alternativ? 7500 kr er faktisk en del penger.

To andre spørsmål.

1. Er metallic-lakk obligatorisk? For selgerne er det iallefall obligatorisk:-) Har metallic-lakken en funksjon utover det at den ser litt finere ut?

2. Jeg har sendt mail til Nissan og spurt dem om batterigarantien. De reklamerer nå for at de garanterer at bilen ikke skal miste flere enn 3 streker iløpet av bilens 8 første år. Jeg har spurt dem hva dette i praksis innebærer. Hva vil skje hvis jeg feks kommer til Nissan etter 8 år og forklarer at jeg har mistet 5 streker? Vil jeg få nytt batteri? Penger? Noen av dere som vet hva disse batterigarantiene i praksis vil bety?

Garantien er at man skal ha 70% igjen. Dersom man har mindre enn det vil de erstatte cellene (altså, deler av batteriet ditt) slik at du kommer over 70%.

Samtidig, en helt ny batteripakke koster rundt 40000 kr (husker ikke nøyaktig, men du får pant for den gamle), så over 8 år blir det maks 5000 kr per år dersom du selv måtte betale. Det er jo ikke mange ukers bensinforbruk, så man sparer mye.

Men, som sagt, man har jo minst 70% igjen uansett.

====

(En liten korrigering, fordi journalister osv. blir forvirret: ;)

Effekt (hvor raskt man lader) måles i kW (alltid liten k, stor W). F. eks. 2,3 kW, 6,6 kW eller hurtiglading på maks 50 kW. Motoreffekten måles også i kW.

Energi (hvor mange "liter" man har på batteriet) måles i kWh (noen bruker kWt på norsk) (kilo Watt hour/time). Lader du med 3,3 kW i 3 timer har du 9,9 kWt på tanken.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA