Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Mobil lader til ZOE

Startet av andpau, onsdag 02. desember 2015, klokken 15:43

« forrige - neste »

andpau

Hei, har et spørsmål til forumet her.

Har fått et tilbud på ny Nissan Leaf. Et tilbud på Nordic 24kW og et tilbud på nordic 30kW. 24kW bilen er oppdatert med NissanConnect, så ifølge selger er eneste forskjell batteriet. Prisforskjellen er 30 000 etter at alle rabatter er lagt inn. Jeg personlig er ikke avhengig av den litt lengre rekkevidden, men lurer på hva med hvis/når jeg evt skal selge den igjen? Er virkelig den ekstra rekkevidden verdt 30 000 kr?? Usikker på hvilken modell jeg skal velge, og setter pris på gode innspill.

THE

Hvis du ikke trenger lengre rekkevidde, og har tenkt å beholde bilen en del år, så tror jeg at jeg hadde valgt 24kWh.

Jeg tror at bruktprisen på 24kWh og 30kWh utgaven vil være relativt lik etter at neste generasjon elbiler med ca dobbel rekkevidde av dagens kommer i salg rundt 2017/2018. Utviklingen av elbiler vil gå relativt fort framover, så det å betale dyrt for teknologi du ikke trenger er ikke lurt økonomisk.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

turfsurf

30.000 er dyrt, men verdt det. Tenk på at batteriet taper seg over tid og. Og med samme bruk blir det mindre slitasje.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

tutti

Jeg kan ikke se en eneste ufordel med et større batteri enn pris. Dersom du får igjen prisdifferansen ved salg så er det heller ingenting å lure på.

OlavEmil

#4
THE har eit godt poeng. Sjølv 30kWh-leafen er utdatert om eit par år. Då får du neppe 30 000,- meir for denne enn for 24kWh-versjonen (sjølv om du kanskje får noko meir). Til det er den praktiske forskjellen på dei to for liten.

Kjøp den bilen som dekkjer ditt behov, og som du føler du får mest for pengane i. Du bør ikkje kjøpe elbil for bruktverdien sin del.

Eit anna poeng er at det kanskje er meir takhøgde for pruting på 24kWh-bilen. Strengt tatt synst eg ikkje 30 000,- var store forskjellen, kunne nok vore større.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Elmo

Sitat fra: andpau på torsdag 29. oktober 2015, klokken 11:32
Er virkelig den ekstra rekkevidden verdt 30 000 kr??

I følge listeprisene på nett så er forskjellen bare 17.000 kr uansett modell.
Men du har kanskje fått større rabatt på 24kW'en ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

andpau

Ja, fått større rabatter på 24 kW bilen. Her ser dere tilbudet jeg har fått per nå. Er dette greie tilbud, og hvem ville dere valgt??

Setter stor pris på svar da jeg er meget usikker om dagen.

Hansi

Jeg ville uten tvil valgt 30kWh-utgaven når prisforskjellen ikke er større og du skal ha ny bil.

Hvis alternativet hadde vært lite brukt 24kWh til ~200 eller ny 30kWh til den prisen hadde jeg vært mer usikker.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Mag

Sitat fra: Elmo på søndag 01. november 2015, klokken 20:17
Sitat fra: andpau på torsdag 29. oktober 2015, klokken 11:32
Er virkelig den ekstra rekkevidden verdt 30 000 kr??

I følge listeprisene på nett så er forskjellen bare 17.000 kr uansett modell.
Men du har kanskje fått større rabatt på 24kW'en ??
Hvor fant du listeprisene? Jeg fikk beskjed at modellen 30 kWh er 30 000 dyrere. 
Frekhaug
Svart Nissan Leaf 30 kWh januar 2016

Elmo

Sitat fra: Mag på mandag 02. november 2015, klokken 18:44
Hvor fant du listeprisene? Jeg fikk beskjed at modellen 30 kWh er 30 000 dyrere.

Det var listen øverst på side 2 i denne Leaf brosjyren jeg baserte utsagnet mitt på.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Electrix

Jeg tror mange undervurderer nytten av et større batteri. Selv om den tekniske økningen på batteriet bare er 25% så vil jeg tørre å påstå at den praktiske økningen (altså det eieren opplever) er mye større når man skal kjøre litt lengre turer.

Batteriene er oppgitt med maks kapasitet, men produsenten har reservert noe i topp og bunn for å øke levetiden til batteriet. Hvor mye som er reservert og hvor mye som er tilgjengelig har blitt diskutert en del, men vi kan her regne med 10% i hver ende for å gjøre det enkelt, og det er nok ikke langt unna sannheten. Da får vi 24kWh - 20% = 19,2kWh og 30kWh - 20% = 24kWh.

Nå er det også slik at ingen ønsker å kjøre tom, du vil alltid beregne å ha en liten reserve når du ankommer hurtigladeren i tilfelle det skulle oppstå noe feilberegning, kø osv. Vi er alle forskjellige, men jeg vil tro at 3kWh, eller 20 km @ 1,5kWh/mil vil være et minimum for de fleste av oss. Men denne reserven trenger ikke være større selv om batteriet er større, da sitter vi igjen med 16,2kWh og 21 kWh. Nå er den praktiske rekkeviddeforskjellen ca 30%.

Med akkurat samme batterikjemi på begge bilene vil 30kWh bilen kunne lades med 25% høyere effekt ved samme SOC, for eksempel 15%. Men med 3 kWh igjen på batteriet vil 24kWh versjonen ha ca 16% SOC og 30kWh ha ca 13% SOC og siden ladeeffekten er høyest når det er minst strøm på batteriet vil dermed 30kWh versjonen kunne ta imot ennå høyere effekt. Hurtigladingen blir jo også billigere siden de fleste hurtigladere tar betalt pr minutt og du får da mer strøm for pengene. Selv om de fleste hurtigladere er begrenset til 50kW så er det sjelden Leaf oppnår maks ladeeffekt. Av mine fakturaer i sommer så ser jeg at jeg stort sett ligger på 10-20 min ladetid med snittladeeffekt på 29-39kW.

Det at ladeeffekten synker mens man lader gjør også at man etter hvert når et punkt for når det ikke er lønnsomt, både økonomisk og tidsmessig å fortsette å lade, med høyere ladeffekt vil du kunne beholde en akseptabel ladeeffekt lengre, og å dra videre med 80% av 24kWh (19,2kWh) er 43%(!) bedre enn 70% av 19,2kWh (13,4kWh).

Hurtigladerne ligger ennå ikke plassert så tett at man kan stoppe og lade når det passer bilen, man må planlegge avstandene. Lengre rekkevidde gjør at man gjerne kan hoppe over en ekstra lader og da kan man spare ennå mer tid.

Jeg er ihverfall ikke i tvil om at hvis jeg skulle kjøpt ny Leaf i dag så ville jeg valgt 30kWh og 6,6kW lader, men selv kjører jeg såpass få langturer i året så det er ikke verdt å bytte ut 2012-modellen ennå. Men neste oppgradering kan nok være aktuell.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

andpau

På fredag bestilte jeg ny Nissan Leaf 30 kw :) Gleder meg til januar... Takk for tips.

v-i-c

Sitat fra: andpau på tirsdag 10. november 2015, klokken 12:22
På fredag bestilte jeg ny Nissan Leaf 30 kw :) Gleder meg til januar... Takk for tips.

Flott. Håper at du blir fornøyd ...  :)

Valgte du 3,6kw(16A) eller 7,2kw(32A) AC lade mulighet?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA