Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbil på Teknisk Museum 9 mai

Startet av blåbil, tirsdag 04. mai 2010, klokken 22:04

« forrige - neste »

blåbil

Jeg har en Saxo 2002 modell. Er det noen som har erfaring med å bytte ut glødepærene på bilen med LED-lyspærer, 12 V? Ser de selger dette på Biltema.
http://biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Styling/LED-lysparer-12-V/

elektrolux

Har ikke erfaring med å bytte pærene, men husk at disse trekker kun ca 120W, mot bilens motor som trekker ca 12000W ved normal kjøring.

Alle monner drar, men har er der lite å spare.

Ellers burde et bytte være problemfritt, da det ikke er noen form for overvåkning av pærene
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Levetid på LED-pærer kan kanskje være et argument for å kjøpe dem også.

Vær oppmerksom på at dersom du har kupelys med forsinkelse så kan det med LED-pærer gå laaaaaaang tid før lyset slukkes, da LED'en bruker mindre strøm, slik at "reservoaret" tømmes mye saktere når dørene lukkes. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

blåbil

Jeg tror jeg skal bytte ut kjærelys og baklysene med disse pærene. På Bilias hjemmeside står det:
"- Glødetrådsvaktene kan reagere ved montering av LED-lyspærer."

Er det noen som kan forklare meg hva det betyr? Er dette av betydning?

cra

Det betyr at den lille saken som "overvåker" lyspærene dine ser at det går unormalt lite strøm gjennom kretsen(e), og tar det som et tegn på at en lyspære er gåen. Det kan resultere i at lampen for feil på lysene tennes i dashboardet. Varslingen for defekte pærer vil således være "satt ut av spill".
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

#5
Har kjøpt 1157-RLX3 http://www.superbrightleds.com/cgi-bin/store/index.cgi?action=DispPage&Page2Disp=%2Fspecs%2F115x-xLX3.htm til bak/bremselys. De lyser omtrent like sterkt som 5/21W glødepærer, men de utnytter ikke reflektoren. Derfor ser lyset mer konsentrert ut midt i glasset. Men jeg tror ikke forskjellen er så stor at de legger merke til det på EU kontroll. Det er viktig å bruke røde LED til baklys fordi det røde glasset demper lysstyrken fra en hvit LED.

Til nummerskiltlys loddet jeg to hvite LED og en motstand på en sokkel til en defekt 4W pære og støpte det inn i epoksy. Det gir veldig hvitt lys sammenlignet med glødepære.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Boogie

Sitat fra: blåbil på tirsdag 23. mars 2010, klokken 13:20
Jeg tror jeg skal bytte ut kjærelys og baklysene med disse pærene. På Bilias hjemmeside står det:
"- Glødetrådsvaktene kan reagere ved montering av LED-lyspærer."

Er det noen som kan forklare meg hva det betyr? Er dette av betydning?

Siden du kjører en Saxo som ikke har lampevakt, så betyr det ingenting.  8)
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Elmo

Sitat fra: cra på tirsdag 23. mars 2010, klokken 09:06
Levetid på LED-pærer kan kanskje være et argument for å kjøpe dem også.
Hønngammel tråd, men allikevel.
Jeg har tenkt å bytte gradvis til LED-pærer på mine PSA, mest for å slippe å tenke på pærer mere i bilens levetid. Så langt har jeg bare byttet på skiltlysene.
På P106 byttet jeg dem før forrige EU-kontroll. Overraskelsen var derfor stor da jeg tok en sjekk FØR (heldigvis) EU-kontrollen idag.
Begge LED-pærene i skiltlyset var gått :o

Så da holdt ikke teorien om lenger levetid >:(
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Pera L

Gentlemens! And also Gentleladies... or similar...
Let say that just headlamps take 110W and averidge speed is in urban drive some 35km/h, then it makes three times for 110W i.e. 330Wh in 100km. And it's not all; DCDC losses are like 20% (from 120V to 12V) and then it makes 400Wh.
And it's not all; power steering takes 10A to 40A from 12V side. If averidge is 15A then small calculation gives 650Wh. I using power steering only parking situations.
Suddendly there is no 12kWh batteries in the car (Saxo, P106), instead less than 11kWh.

I have changed baclights to led's and driving DLR:s in the daytime. Still waiting good led's to headlamps with a good pattern and reasonable color temperature.

Best regards
Pera L

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA