Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ser for seg Hurtigruten på batteri

Startet av Pompel, tirsdag 01. desember 2015, klokken 23:39

« forrige - neste »

Pompel

Noen som har merket noe til at bilen plutselig senker farten tilsynelatende uten grunn når man kjører med TACC aktivert?

Jeg merker konsekvent at bilen senker farten på det nye strekket av E6 like nord for Stjørdal. Dette er en 90-sone hvor jeg stort sett har TACC satt på noe over. Etter at bilen fikk 7.0 så vil den derimot alltid senke hastigheten på akkurat samme plassen, og jeg sjekket en gang at den senket ned til 57 km/t før den økte hastigheten igjen til litt over 70 km/t og så litt etterpå økte opp til TACC-satt hastighet.

Jeg har en mistanke om at TACC har en sjekk mot navigasjonskartene, for de er foreløpig ikke oppdatert på dette strekket og det var vel tidligere 60/70 sone i ca samme område. Fartsreduksjonen med 7.0 skjer derimot selv uten at navigasjonen er aktivert.

Noen andre i området som har merket noe på denne veien?
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Toltar

Har ikke merket det på samme vei som deg, men på den nye traseen til E39 gjennom Orkdal kommune, så opplever jeg det samme.

Med ap innkoblet senkes farta, jeg prøvde først å ta litt tak i rattet for å se om det var det den reagerte på, men jeg måtte trykke inn gassen for å få den opp til fartsgrensa. Når jeg krysset en skogsvei som er med på kartet, så satte den opp farta til satt fart i TACC, og holdt den til ca. 50 m etter at skogsveien var krysset.

Lynet

Samme på nye motorveien ved Mjøsa, nye strekninger på R3 i Østerdalen og noen plasser til.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Pompel

Da ser det ikke ut til at det er bare hos meg :) Virker som det er en form for sjekk mot navigasjon i og med at alle tre merker dette i forbindelse med nye veistrekninger (som da mest sannsynlig alle ikke er oppdatert i navigasjonen).

Feilrapport er allerede sendt inn, så får vi se hva som skjer

Lynet

Det er jo egentlig ikke noe feil, det tar bare alt for lang tid å få oppdaterte kart  8)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

boppus

Merket det på E6 nord for Göteborg for noen dager siden. På et område med ny vei (ikke på kartet) senket bilen farten selv.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

Pompel

Satte for en gangs skyld på navigasjonen forbi Stjørdal i dag tidlig å så at oppførselen kom så snart veien skilte seg fra veien som ligger i navigasjonskartene. Så snart veien jeg kjørte på traff veien i kartet så sluttet den å justere ned hastigheten

Kallisman

Det tar vel tid når bilen må lage kart selv og sende til Elon. Da vil den kanskje kjøre saktere for å få med seg alt? Eller kanskje ikke autopiloten føler det er trygt å kjøre fortere der det ikke er vei.
Har kjørt rød Model S P85, P15059, siden september 2013.
Venter P85D i juni.

Muffinman

Er det kartene i Googlemaps eller de i sving-for-sving-navigasjonen som omtales her? Hvis sistnevnte blir det faktisk et problem da flere år gamle veier gjerne ikke er registrert.

Dag A.

Sitat fra: Muffinman på fredag 30. oktober 2015, klokken 12:16
Er det kartene i Googlemaps eller de i sving-for-sving-navigasjonen som omtales her? Hvis sistnevnte blir det faktisk et problem da flere år gamle veier gjerne ikke er registrert.

Mener jeg har sett det kommentert her inne tidligere at Google maps på storskjermen kun er til som GUI, mens bilen bruker Garmin maps til faktisk navigasjon.

Så noen snarlig forbedring kan vel neppe forventes her.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

petersv

Elon lager sine egne "kart" (les toglinjer) for AP, så hvis dere overstyrer gass og ratt noen ganger så vil bilen til slutt kjøre korrekt på angitt strekning.

Mye bedre enn å satse på Googles kart.

Pompel

Dette er navigasjonskartene fra Navigon som brukes i forbindelse med navigasjon (de som vises på den lille skjermen).

Oppførselen her kommer selv om man kjører uten navigasjon og autopilot aktivert, kun med TACC aktivert.

Sitat fra: petersv på mandag 02. november 2015, klokken 08:31
Elon lager sine egne "kart" (les toglinjer) for AP, så hvis dere overstyrer gass og ratt noen ganger så vil bilen til slutt kjøre korrekt på angitt strekning.

Mye bedre enn å satse på Googles kart.
Det er uansett en sterk knytning mot navigasjonskartene selv uten at man kjører med AP på. Jeg bruker stort sett bare TACC (ikke AP), og har kjørt mange ganger forbi samme strekning nå og det er ingenting som tyder på at bilen lærer seg å drite i de utdaterte kartene fra Navigon. Den roer ned farten hver eneste gang.

jensjacob

Et forsigtigt forslag...

Måske man bare skulle glemme alt hvad der hedder hjælpemidler og køre bil når man kører bil.
Så kan man gemme assistent systemerne til de værdigt trængende (læs : handicappede).
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

@roger

Sitat fra: jensjacob link=topichttp://parat24.com/forum/Smileys/default/wink.gif=24619.msg418253#msg418253 date=1446475886
Et forsigtigt forslag...

Måske man bare skulle glemme alt hvad der hedder hjælpemidler og køre bil når man kører bil.
Så kan man gemme assistent systemerne til de værdigt trængende (læs : handicappede).

+1 ;) Så hadde kanskje en programerer hos Tesla fått tid til å fixe pushmeldinger til Androidtelefoner også  :P
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

Tuxedo

Sitat fra: @roger på mandag 02. november 2015, klokken 17:52
+1 ;) Så hadde kanskje en programerer hos Tesla fått tid til å fixe pushmeldinger til Androidtelefoner også  :P
Akkurat det siste kom jo programmereren i mål med for noen dager siden, med den siste app-oppdateringen.  Han var bare litt...treig.  ;)
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA